چهارشنبه ۱۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۹

هنرمندان از بی توجهی به گفتمان انقلاب اسلامی در سینما می گویند؛

از تأکید بر انحراف مدیران سینمایی تا سفارش برای تولید آثار ارزشمند در خصوص تاریخچه و گفتمان انقلاب اسلامی در مواجهه با جنگ نرم دشمن/ دولت بعد از سینماگران انقلابی حمایت کند!

تن-سلطانیان-علیمردانی-سلطانی-غفوری

سینماپرس: تعدادی از سینماگران و کارشناسان فرهنگی تصریح کردند: سینما در جمهوری اسلامی ایران از مسیر درست، اصولی و متعهدانه خارج و دچار کجروی و انحراف شده است و تمامی این اتفاقات به دلیل اهمال کاری مدیران سینمایی، بی دغدغه بودن و عدم تعهد آن ها نسبت به آرمان های انقلاب اسلامی است؛ این سینماگران متذکر شدند: همه متولیان رسانه، سینما، تلویزیون و... باید نسل جوان کشور را که در معرض تهاجم فرهنگی بیگانگان قرار دارند با اندیشه ایشان آشنا کنند. کارهایی که تاکنون صورت گرفته رسماً هیچ بوده و بی تردید باید بیش از این کار و تلاش شود!

به گزارش سینماپرس پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی، حضرت امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری بارها در بیانات خود به اهمیت سینما و نقش راهبردی آن در اشاعه‌ اهداف انقلاب تاکید داشته‌ اند اما متأسفانه مدیران فرهنگی و سینمایی علیرغم وعده های مکررشان هرگز به سینمای انقلاب اسلامی توجهی نکردند به نحوی که می توان گفت در سال های پس از انقلاب سینما هیچ نشانی از گفتمان، تاریخچه و اهداف انقلاب اسلامی را با خود به همراه نداشته است.

در همین راستا با ۵ تن از سینماگران و کارشناسان فرهنگی کشور آقایان: محمد تن، اسماعیل سلطانیان، حسن علیمردانی، جهانبخش سلطانی و سیدسلیم غفوری گفتگو کردیم که ماحصل این گفتگوها برای اطلاع بیشتر مخاطبان گرامی در ذیل نقل شده است.

محمد تن فعال سینما در آستانه سالروز رحلت بنیان گذار نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی (ره) و قیام خونین پانزدهم خرداد گفت: مدیران سینمایی منحرف شده و اصول اساسی انقلاب اسلامی را زیر پا گذاشته اند؛ آن ها اگر اعتقادی داشتند وضعیت سینمای انقلاب به اینجا نمی رسید که ما سرشار از آثاری باشیم که وجودشان فقط مایه تخریب فرهنگ و هنر کشور است و به انقلاب اسلامی ضربه می زند. وقتی یک مدیر آرمان های انقلاب اسلامی، اهداف انقلاب اسلامی و دستاوردهای انقلاب اسلامی را قبول ندارد مشخص است که اجازه نمی دهد در سینما راجع به این موضوعات مهم و استراتژیک فعالیتی صورت بگیرد. متأسفانه مدیران سینمایی نه تنها اعتقادی به اصول انقلاب اسلامی ندارند بلکه با عملکردشان اصل انقلاب را زیر پا می گذارند؛ ما در ظاهر شاید با مدیرانی معتقد، باورمند و متعهد روبرو باشیم اما در باطن هرگز این گونه نیست و مدیران فقط گفتمان انقلاب اسلامی را تخریب می کنند و هیچ سازندگی در این خصوص ندارند.

اسماعیل سلطانیان بازیگر سینما و تلویزیون نیز در این باره اظهار داشت: متأسفانه اینک بعد از گذشت بیش از ۴ دهه از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی در کشورمان باید بگوییم سینما در جمهوری اسلامی ایران از مسیر درست، اصولی و متعهدانه خارج و دچار کجروی و انحراف شده است و تمامی این اتفاقات به دلیل اهمال کاری مدیران سینمایی، بی دغدغه بودن و عدم تعهد آن ها نسبت به آرمان های انقلاب اسلامی است. این باعث شرم و تأسف است که سینمای جمهوری اسلامی ایران امروزه سرشار از فیلم هایی است که یا فرهنگ منحط غرب را ترویج می کنند یا سرشار از یأس و سیاهی و تلخی و ناامیدی هستند و یا صرفاً به خنداندن و خالی کردن جیب های مردم می اندیشند و به همین دلیل آثاری را شاهد هستیم که سرشار از لودگی و ابتذال مطلق هستند و کمترین خرد و اندیشه ای در ورای تولیدشان وجود ندارد.

حسن علیمردانی تهیه کننده سینما نیز در گفتگو با سینماپرس متذکر شد: مسئولان سینمایی آنطور که شایسته است به تاریخچه و گفتمان انقلاب اسلامی در سینما نپرداخته اند؛ آن ها اگر در زمینه سینما همت می کردند و به تربیت نیرو و به کارگیری اندیشمندان هنرمند و نیز هنرمندان خلاق در پست های مدیریتی می پرداختند و زمینه های گفتمان سینمایی را راه اندازی می کردند در حال حاضر تولیدات ما رنگ و بوی انقلابی گرفته بود اما هنوز هم دیر نشده و می توان این نقیصه را با ایجاد یک جبهه واحد جریان ساز در حوزه انقلاب اسلامی جبران کرد. بی تردید درصد تقصیر مسئولان سینمایی و فرهنگی بسیار بیشتر از ما است چرا که آن ها اگر در زمینه سینما همت می کردند و به تربیت نیرو و به کارگیری اندیشمندان هنرمند و نیز هنرمندان خلاق در پست های مدیریتی می پرداختند و زمینه های گفتمان سینمایی را راه اندازی می کردند در حال حاضر تولیدات ما رنگ و بوی انقلابی گرفته بود و یک جریان فکری و هنری قابل دفاع در زمینه سینما تثبیت شده بود.

جهانبخش سلطانی بازیگر سینما و تلویزیون در آستانه سالروز رحلت بنیان گذار نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی (ره) و قیام خونین پانزدهم خرداد گفت: بی مهری دولت باعث افت و نزول سینمای انقلاب و دفاع مقدس شده است؛ تهیه کنندگان و سرمایه گذاران به علت هزینه های گزافی که تولید فیلم های این چنینی دارد امکان هزینه کردن برای به ثمر رساندن این کارها را ندارند و از این رو مسئولان نهادهای دولتی مانند سازمان سینمایی باید با تدبیر و درایت مبادرت به تولید این قبیل آثار نموده و با ایجاد یک سری سیاست های مشوقانه سینماگران را ترغیب به حضور در این عرصه مهم نمایند. سینمای امروز ایران به دلیل فقدان سیاست گذاری صحیح و اصولی از سمت مدیران سینمایی به بیراهه رفته و ما به جای تولید و اکران آثار ارزشمند و فاخر شاهد تولید مبتذل ترین و سخیف ترین فیلم ها به اسم طنز و کمدی هستیم که فقط گیشه را نشانه گرفتند و درآمدزایی برایشان مهم است.

سیدسلیم غفوری مدیر شبکه «افق» و کارشناس فرهنگی نیز در این راستا اظهار داشت: باعث تأسف است طی ۳۲ سال که از گذشت معمار کبیر انقلاب اسلامی می گذرد جز یک فیلم ضعیف هیچ اثر دیگری در رابطه با زندگی ایشان تولید نشده!؛ هنرمندان و مدیران سینما و تلویزیون و رسانه ها و تمامی دستگاه های فرهنگی ملزم هستند اندیشه و گفتمان امام راحل (ره) را برای نسل های جوان تر که زمان حیات ایشان را درک نکردند به درستی تبیین کنند. همه متولیان رسانه، سینما، تلویزیون و... باید نسل جوان کشور را که در معرض تهاجم فرهنگی بیگانگان قرار دارند با اندیشه ایشان آشنا کنند. کارهایی که تاکنون صورت گرفته رسماً هیچ بوده و بی تردید باید بیش از این کار و تلاش شود تا آثار فاخر در خصوص تاریخچه انقلاب اسلامی و گفتمان حضرت امام (ره) تولید شوند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.