شنبه ۵ تیر ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۰

مدیرعامل موسسه «بهمن سبز» :

از کسانی گلایه دارم که مدعی حمایت از سینما هستند اما عملاً کاری برای آن نمی‌کنند/راه حیات سینماها اکران فیلم است، نه صرفاً حمایت لفظی!

سید مصطفی حسینی

سینماپرس: سیدمصطفی حسینی مدیرعامل موسسه «بهمن سبز» درباره برخی حواشی درباره تخریب ۲ سینمای قدیمی شهر مشهد توضیحاتی ارایه کرد.

به گزارش سینماپرس، سیدمصطفی حسینی مدیرعامل موسسه بهمن سبز درباره برخی حواشی درباره تخریب دو سینمای قدیمی شهر مشهد بهمهر گفت: موسسه بهمن سبز به عنوان بازوی سینماداری حوزه هنری از حدود ۲ سال گذشته با اجرای «طرح بازسازی و توسعه سینماها» اتفاقاً در مسیر حفظ و احیای سینماهای ماندگار در کشور قدم برداشته و تا امروز ۴۰ سینمای خاطره‌انگیز و قدیمی در کشور را با بازسازی و توسعه کامل به چرخه اکران بازگردانده است.

وی افزود: این سیاست کلی حوزه هنری است که به عنوان یک نهاد با ماموریت فرهنگی، هرچند در موارد بسیاری سالن‌های مخروبه و سینمای تعطیل تحویل گرفته است، اما با صرف هزینه و طراحی نوین، برنامه بازگشت آن‌ها به چرخه فرهنگ و هنر را فراهم کرده است.

حسینی عنوان کرد: همانطور که امروز بحران کرونا چالش بزرگی پیشروی سالن‌های سینما و آینده آنها قرار داده است، از سال‌ها پیش به دلایل مختلفی نظیر لزوم تنوع اکران همزمان چند فیلم و برخورداری سالن‌ها از امکانات روز مطابق نیاز مخاطبان، به مرور سینماهای قدیمی تک سالنه متروکه و از مدار اقتصادی اکران خارج شدند. لذا مدل‌های جدید توسعه و روندهای آتی سینماها در دنیا اقتضا می‌کند تا سینماهای تک سالنه فرسوده و قدیمی با حفظ همان بنای اصلی و در قالب یک مجموعه فرهنگی به پردیس‌های مجهز چندمنظوره تبدیل شوند.

وی ادامه داد: موسسه بهمن سبز در همین مسیر در کنار حفظ آن ۴۰ سینما، در ۲ سال اخیر ۵۴ سالن جدید را در همین سینماهای ماندگار احداث کرد که نمونه‌های جدید و هنرمندانه آن را می‌توان در پردیس سینمایی ساحل و چهارباغ اصفهان، پردیس سینمایی عصر جدید گرگان، پردیس سینمایی بهمن شهرکرد، پردیس سینمایی بهمن سنندج، پردیس سینمایی بهمن تهران و… مشاهده کرد. لذا افزایش سرانه فرهنگی استان‌ها و بهره‌برداری فرهنگی از بناهای فرهنگی سیاست کلی ما بوده است.

این مدیر سینمایی افزود: اما همانطور که می‌دانید برخلاف شیوه‌های قدیمی احداث سینما با تمرکز سالن‌ها در یک راسته و با فواصل نزدیک به هم، با تغییر فضای شهری جامعه امروز نیاز به توزیع متوازن و مطابق با توسعه شهری سالن‌ها دارد. در این مسیر هرچند تمام تلاش برای حفظ سینماهای ماندگار است، اما به طور مثال شما نمی‌توانید تمام سینماهای حول میدان انقلاب را توسعه دهید. چرا که اساساً به دلیل موقعیت مرکزی شهری، حضور در طرح ترافیک، تراکم انبوه و عدم وجود پارکینگ و… مجوز این کار صادر نمی‌شود؛ لذا آینده و افقی برای توسعه فرهنگی ندارند. تنها در صورت ارزشمند بودن و ثبت در میراث فرهنگی امکان حفظ، مرمت و تبدیل شدن به موزه وجود دارد.

من از کسانی گلایه دارم که مدعی حمایت از سینما هستند اما عملاً کاری برای آن نمی‌کنند. راه حیات سینماها اکران فیلم است، نه صرفاً حمایت لفظی. تهیه کنندگانی که حاضر نیستند فیلمی برای اکران به سالن‌های سینما بدهند، خواسته یا ناخواسته زمینه تبدیل همین سینماها به سالن‌های متروکه را در آینده‌ای نزدیک فراهم می‌کنند وی توضیح داد: از سویی وقتی تمایل صاحبان فیلم و بازیگران به سمت انواع تبلیغ حضور و اکران مردمی در پردیس‌هاست، نمی‌توان انتظار داشت همه این سینماها بتوانند به حیاتشان ادامه دهند و عملاً استقبال مخاطبان را از دست می‌دهند.

مدیرعامل بهمن سبز در پاسخ به این سوال که در این موارد قانون چه می‌گوید، بیان کرد: قانون می‌گوید در صورت عدم ثبت بنا توسط میراث فرهنگی، شما به ازای سالنی که از مدار خارج می‌کنید، باید سالن به شهر اضافه کنید. یعنی سرانه فرهنگی استان را حفظ کنید. ما در این مسیر ۲۵۸ سالن جدید را در حال احداث تا پایان فاز سوم طرح توسعه داریم که اتفاقاً بخش مهمی از آنها در شهرهای کم برخوردار و فاقد سینماست که متولیان اصلی و مسئولین سینمایی تاکنون کاری برای آنها نکرده‌اند. یا به طور مثال در طرح توسعه در استان خراسان رضوی ۱۷ سالن جدید اضافه کرده‌ایم.

حسینی درباره اتفاقی که برای ۲ سینمای قدیمی شهر مشهد رخ داد اظهار کرد: این ۲ سینما از معدود مواردی بودند که به دلیل عدم امکان توسعه، بنابر توزیع متوازن سالن‌ها و در راستای افزایش سرانه فرهنگی شهر مشهد با پردیس ۱۰ سالنه مهر کوهسنگی معاوضه شدند تا عوایدش به فرهنگ و هنر مشهد بازگردد. در همین راستا سینما آفریقا مشهد نیز به پردیس سه سالنه و سینما بهمن سبزوار به پردیس چهار سالنه تبدیل شده است. اما سینما آسیا از سال‌ها پیش به دلیل ریزش بنا تعطیل بود و اخیراً برای مرمت دیوار جانبی سینما توسط پیمانکار اقدام شد، اما حین آواربرداری بخش‌های خطرناک، به دلیل فرسودگی شدید کل سینما فرو ریخت. سینما قدس نیز که به دلیل حضور در مرکز اداری شرایط خوبی ندارد، سال گذشته با مجوزهای لازم برای احداث سینما مهر کوهسنگی به بخش خصوصی واگذار شد و مالک فعلی شخص دیگری است که تصمیم به تغییر کاربری آن گرفته است.

وی افزود: اتفاقاً من از کسانی گلایه دارم که مدعی حمایت از سینما هستند اما عملاً کاری برای آن نمی‌کنند. راه حیات سینماها اکران فیلم است، نه صرفاً حمایت لفظی. تهیه کنندگانی که حاضر نیستند فیلمی برای اکران به سالن‌های سینما بدهند، خواسته یا ناخواسته زمینه تبدیل همین سینماها به سالن‌های متروکه را در آینده‌ای نزدیک فراهم می‌کنند. جالب آنکه سال‌ها بخشی از این سینماهای قدیمی در وضعیت نابسامانی قرار داشتند اما کسی جز ما سراغی از آنها نگرفت. حوزه هنری با وجود همه مشکلات ناشی از بحران کرونا در همین مدت بیش از ۸۰ سالن را با بازسازی و احداث به ناوگان سینمایی کشور اضافه کرد.

مدیرعامل موسسه بهمن سبز در انتها بیان کرد: حوزه هنری همانگونه که طی یک سال و نیم گذشته با روشن نگه داشتن چراغ سینماهای خود در سخت‌ترین شرایط علیرغم تعطیلی سینماهای بخش خصوصی، ارائه طرح «بازگشت به سینما» برای تأمین و پخش فیلم‌های جدید، اقدامات صنفی بسیار با مکاتبات و طرح مطالبات سینماداران در جلب حمایت دولت و ستاد ملی کرونا برای تغییر گروه شغلی سینما، تسویه دیون صاحبان فیلم‌ها از فروش و نمایش عمومی فیلم «دیدن این فیلم جرم است» برای تزریق روح تازه به سینما نشان داد احیای سینما از اولویت‌های مهم این نهاد فرهنگی است، در ادامه نیز تلاش خود را برای بازگشت رونق به سینما خواهد کرد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.