شنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۴

پافشاری «انجمن سینمای جوانان ایران» بر یک سیاست اشتباه؛

موسوی: امیدواریم جریان «فیلم تجربی» به ویژه در حوزه فیلم کوتاه تقویت شود!

حسین انتظامی - سید صادق موسوی

سینماپرس: سید صادق موسوی با اشاره به سهم همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران در تقویت بعد آکادمیک و علمی تولید فیلم کوتاه، آن را گامی در جهت تکمیل پازل اجرای ماموریت‌های مهم در حوزه سینمای کوتاه دانست.

به گزارش سینماپرس، سیدصادق موسوی (مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران) درباره سومین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران بیان کرد: برگزاری این همایش در سال‌های اخیر و تمرکز انجمن سینمای جوانان ایران بر آن، به این دلیل بوده است که ما فکر می‌کنیم جای مباحث نظری برای غنای تئوری و علمی حوزه فیلم کوتاه خالی است. البته ما در انجمن برای این منظور به جز برگزاری همایش، در حوزه پژوهش و انتشارات هم سرمایه‌گذاری کردیم. تصور ما این بود که در حوزه تألیف، ترجمه، پژوهش و… به چنین همایشی نیاز داریم تا فضای کنونی فیلم کوتاه کشور را علمی‌تر و دانشگاهی‌تر کنیم.

وی با اشاره به اینکه تکیه همایش امسال بر فیلم تجربی است، توضیح داد: در حوزه فیلم تجربی فقر بیشتری احساس می‌شود، حتی منابع نظری به لحاظ تعاریفی که صاحبنظران از این حوزه دارند، متفاوت است، از سوی دیگر در رویدادهای سینمایی شاهد این هستیم که به لحاظ فراوانی، فیلم‌های تجربی کم‌ترین سهم را دارند به همین دلیل ما هم تلاش کردیم امسال همایش مطالعات فیلم کوتاه را با تمرکز بر فیلم‌های تجربی پیش ببریم، امیدواریم این موضوع در درازمدت باعث شود جریان فیلم تجربی به ویژه در حوزه فیلم کوتاه تقویت شود و نهایتا بتوانیم آثار شاخص‌تری در این حوزه تولید کنیم و در جشنواره به نمایش بگذاریم. در واقع ما می‌خواهیم یک پازل کامل را در ماموریت‌های فیلم کوتاه داشته باشیم، امسال در حوزه آموزش‌ها تمرکز بر همین امر است. به طوری که در نشست‌های تخصصی جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران هم بر فیلم‌های تجربی تمرکز داریم. ضمن اینکه امیدوارم امسال در ترجمه هم کارهایی که برای انتشارات سفارش داده‌ایم، در حوزه فیلم‌های تجربی آثار خوبی باشد. به همین دلیل به نظرم مجموع این تمرکز که در سال ۱۴۰۰ روی این مسأله داشتیم، می‌تواند به تقویت فیلم‌های تجربی کمک کند.

موسوی درباره اینکه برخی علاقه‌مندان به فیلمسازی مباحث تئوری را در زمینه فیلمسازی بی‌ثمر می‌بینند، توضیح داد: من هم با بخشی از این صحبت‌ها موافقم. به هر حال هرچقدر هم که در کلاس حاضر و بحث‌های نظری داشته باشید تا وقتی خودتان پشت دوربین نروید، به اصطلاح خاک صحنه را نخورید و زحمت نکشید، این مباحث علمی و تئوری کاری را پیش نمی‌برد. در واقع همه این مسایل در میدان عمل است که می‌تواند به افزایش تجربه و مهارت کمک کند. با این حال فکر می‌کنم این دو موضوع مکمل هم هستند و باید به طور متوازن رشد و به ارتقای فضای فیلم کوتاه کشور کمک کنند، یعنی هم فضای نظری داشته باشیم هم با فضای تجربی، ساخت و کارهای عملی بشود اهداف و برنامه ریزی‌ها را پیش برد.

مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران در بخش دیگر از صحبت‌هایش درباره میزان احتمال برگزاری بین‌المللی همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران مطرح کرد: به نظرم همایش مطالعات فیلم کوتاه فعلا ظرفیت زیادی دارد که به شکل ملی برگزار شود، سال‌های آینده می‌تواند با همکاری دانشگاه‌ها مقالات قوی‌تری نوشته شود البته ما در حال رفتن به همین سمت هستیم. کمک می‌کنیم که فضای همایش، فضای مرتبط با دانشگاه‌ها باشد به طوری که حتی اساتید هم برای ارسال مقالات رغبت داشته باشند. با این حال به نظرم همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران سال‌های سال ظرفیت دارد که با همین فضای ملی کار و به بهبود شرایط فیلم کوتاه کمک کند. به همین دلیل شاید الان چندان مهم نباشد که این همایش در سطح بین‌المللی برگزار شود.

موسوی در پایان گفت: در سال‌های اخیر می‌بینیم که فیلمسازان فیلم کوتاه در استفاده از ابزارها و تکنولوژی جدید مهارت و تسلط دارند، آن‌ها به پارادایم‌های جدید سینمایی فکر می‌کنند و تجربه‌های خاص و متفاوت در حوزه کارگردانی فیلم کوتاه رقم زده‌اند که این موضوعات فیلم کوتاه را تقویت می‌کند. با توجه به اینکه فیلم کوتاه با اقتصاد پیوند نخورده است و فضای تجاری بر آن حاکم نیست گاهی اوقات مورد بی‌مهری قرار می‌گیرد ولی می‌شود نشان داد که این جریان هرچند پول‌ساز نیست اما جریانی علمی و هنری بر آن حاکم است.

سومین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران به دبیری سعید پوراسماعیلی و دبیری علمی احمد الستی ۲۴ آذر ماه ۱۴۰۰ در بخش‌های مقالات پژوهشی، جستارهای آزاد و ترجمه با محوریت سینمای تجربی برگزار می‌شود. آخرین مهلت ارسال چکیده مقالات به این رویداد ۳۰ مرداد ۱۴۰۰ است. متن کامل فراخوان در سایت انجمن سینمای جوانان ایران به نشانی www. iycs. ir آمده است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.