چهارشنبه ۲۱ مهر ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۷

وضعیت بحران زده سینمای کودک و نوجوان/۵

یغمائیان: زمانی سینمای کودک به تنهایی اقتصاد سینما را می چرخاند اما با حضور مدیران ناآگاه به فراموشی سپرده شد/ سینمای کودک ورشکسته است!

بهروز یغمائیان

سینماپرس: بهروز یغمائیان نویسنده، کارگردان، و انیماتور ایرانی همزمان با برگزاری سی و چهارمین جشنواره بین المللی فیلم کودک در خصوص وضعیت بحران زده سینمای کودک و نوجوان گفت: زمانی سینمای کودک به تنهایی اقتصاد سینمای کشور را می چرخاند اما بعدها به علت حضور مدیران ناآگاه به فراموشی سپرده شد؛ ما برای احیای سینمای نیمه جان کودک و نوجوان نیازمند کمیت و کیفیت به صورت همزمان هستیم و من امیدوارم این اتفاق با همت مدیران سینمایی به زودی رخ بدهد.

کارگردان انیمیشن های «دایی جان و جان دایی» و «قصه‌ های قاب عکس» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: اگر بنده عرض می کنم ما در سینمای کودک نیازمند کمیت هستیم به این معنا نیست که به هر قیمتی هر اثر نازلی را به اسم سینمای کودک و نوجوان تولید کنیم بلکه به این دلیل است که اگر این سینما مداوم نباشد و پشت سر هم اکران نداشته باشد طبیعتاً فراموش می شود.

وی ادامه داد: مثلاً در حوزه انیمیشن ما باید مرتب اکران داشته باشیم و اگر این اتفاق نیفتد طبیعی است که سینمای انیمیشن ایرانی توسط مخاطبان جدی گرفته نمی شود و آن ها ترجیح می دهند محصولات جهانی را دنبال کنند.

یغمائیان سپس متذکر شد: ما به غیر از برنامه ریزی های کلان برای رشد کمی تولیدات باید به این برسیم که چرا تولیدات ما از نظر کیفی با تولیدات خارجی برابری نمی کند؟ مدیران باید تدبیری اندیشه کنند تا در کنار افزایش کمی تولیدات، کیفیت آثار نیز افزایش پیدا کند و امیدوارم که این مهم به زودی محقق شود.

این انیماتور در بخش دیگری از این گفتگو با بیان اینکه سینمای کودک عملاً ورشکسته است تصریح کرد: سال ها است جشنواره فیلم کودک برگزار می شود اما فیلم های خوبی ندارد و یا ما فیلم های کودکی روبرو هستیم که در زمان اکران با استقبال مخاطبان هدف روبرو نمی شوند و تمامی این اتفاقات نشان از آن دارد که این گونه سینمایی به ورشکستگی کامل رسیده و باید هرچه سریع تر راه چاره ای برای آن جستجو کرد.

وی در ادامه تأکید کرد: البته نه تنها حال سینمای کودک که در کل حال سینما در کشور ما خوب نیست چرا که اغلب تهیه کنندگان سینما سراغ تجارت رفته اند و به جای اشاعه فرهنگ در پی تولید فیلم هایی هستند که شوخی های پایین تنه ای دارند!

یغمائیان در خاتمه این گفتگو خواستار حمایت ویژه دولت جدید از هنر-صنعت انیمیشن شد و در همین باره گفت: برای انیمیشن باید سرمایه گذاری کلان کرد. دولت باید از این هنر-صنعت حمایت ویژه داشته باشد. یک تولید فاخر انیمیشن خواب سرمایه طولانی مدت دارد و از این رو تهیه کنندگان بخش خصوصی نمی توانند روی آن سرمایه گذاری کنند و این وظیفه دولت است که با تدبیر و اندیشه انیمیشن را از این وضعیت نجات دهد.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.