یکشنبه ۱۸ مهر ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۴

وضعیت بحران زده سینمای کودک و نوجوان/۳

حسن پور: مدیرانی که با اصل سینما بیگانه بودند عامل اصلی بحران در سینمای کودک و نوجوان هستند/ سهم کودک در سینما کاملاً نادیده گرفته شده

سیروس حسن پور کارگردان سینما

سینماپرس: سیروس حسن پور کارگردان سینما همزمان با برگزاری سی و چهارمین جشنواره بین المللی فیلم کودک در خصوص وضعیت بحران زده سینمای کودک و نوجوان گفت: مدیرانی که با اصل سینما بیگانه بودند عامل اصلی بحران در سینمای کودک و نوجوان هستند؛ حضور این افراد از اساس غلط است و قطعاً مدیری باید اداره سینما و به ویژه سینمای کودک و نوجوان را در دست داشته باشد که سال ها در این فضا و حرفه فعال بوده باشد و معضلات و مشکلات سینما را به خوبی بشناسد و دغدغه رفع بحران و موانع از این حوزه را داشته باشد.

کارگردان فیلم های سینمایی «مروارید» و «تصمیم کبری» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: قطعاً اگر مدیری از حوزه فرهنگ و هنر سینما باشد معضلات را می شناسند و آن ها را حل می کنند اما افسوس که این چرخه مستهلک و پوسیده شده و سال ها است ما کمتر شاهد حضور افراد کاربلد و متعهد در مقام های مدیریتی بوده ایم.

وی ادامه داد: اگر بنده که به عنوان یک فیلمساز کودک شناخته می شوم سال های متمادی است امکان کار برایم فراهم نشده به دلیل بی کفایتی خودم نیست چرا که در این سال ها کلی طرح و فیلمنامه به مسئولان ارائه کرده ام اما همواره لابی های متعدد مانع از این می شد که طرح ها بنده به سرانجام برسد چرا که لابی گری در سینمای کودک حرف اصلی را می زند!

این سینماگر یادآور شد: آخرین کارهای بنده در سینمای کودک مربوط به دولت دهم و زمان ریاست آقای شمقدری است. در آن دوران حداقل سینمای کودک کمی جدی گرفته می شد اما سال ها است که سهم کودک در سینما کاملاً نادیده گرفته شده است.

حسن پور خاطرنشان کرد: من ۸ سال قبل فیلمنامه «درناهای کاغذی» را که قصه ای بین المللی داشت برای ساخت ارائه کردم اما برخی افراد مانع از آن شدند که این پروژه ارزشمند بین المللی به تولید برسد در صورتی که اگر فیلمنامه این اثر متعلق به یکی از خودی ها و دوروبری های مدیران سینمای کودک بود تا الآن ساخته شده بود!

وی متذکر شد: شک نکنید اگر از نگاه من حمایت می شد با جان و دل در سینمای کودک می ماندم اما الآن مجبور شده ام به فضایی کوچ کنم که متعلق به من نیست اما چون حرفه ام سینما است و درآمدم از این راه است ناچارم دست به تولیدات دیگری در ژانرهای دیگر بزنم.

کارگردان فیلم های سینمایی «چوپان دروغگو» و «قطار کودکی» با انتقاد شدید از عملکرد مدیران بنیاد سینمایی فارابی طی سال های اخیر اظهار داشت: متأسفانه از زمان روی کار آمدن این افراد آقایان درگیر تجارت و کارهایی شدند که به نفع سینمای کودک نبود. آن ها به اسم جذب مخاطب دست به تولید فیلم های عروسکی و... زدند که نتوانست مخاطب جذب کند و همچنان در کمدهای فارابی در حال خاک خوردن است.

وی ادامه داد: من چند سال قبل که هیأت انتخاب یک دوره از جشنواره فیلم کودک بودم و درست در زمانی که شورای راهبردی سینمای کودک تأسیس شده بود حتی یک فیلم درست و حسابی از تمامی آثار متقاضی حضور در جشنواره ندیدم چرا که تشکیل شورای راهبردی سینمای کودک از اساس غلط بود و تنها بودجه های بیت المال را به هدر داد.

حسن پور در پایان این گفتگو افزود: این باعث تأسف است که برخی مدیران که دنبال بیلان هستند می آیند و با تقسیم بودجه های دولتی بین نزدیکان شان آثاری را می سازند که مخاطبی ندارد. من امیدوارم مدیران جدید در دولت سیزدهم این روش مدیران سینمایی طی سال های اخیر را پیشه خود نکرده و طرحی نو دراندازند تا سینما و به خصوص سینمای کودک و نوجوان از این وضعیت بحرانی نجات پیدا کند.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.