دوشنبه ۱ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۰

سینماگران چه انتظاری از شورای عالی سینما دارند؟

تأکید بر توجه شورای عالی سینما به سینمای استراتژیک و انقلابی/ ۸ سال فلاکت در سینما بس است!

نجفی-سلطان محمدی-سلیمی-فهیم-قهرمانی-بهمنی

سینماپرس: تعدادی از سینماگران و کارشناسان فرهنگی کشور در خصوص شأنیت و ویژگی های ضروری اعضای شورای عالی سینما و انتظارات شان از این شورا گفتند: همه کسانی که با مدیران سینمایی ۸ سال اخیر به هر شکل و شیوه ای کار کردند در سقوط سینما سهیم و شریک هستند و در سال های پیش رو به هیچ عنوان نباید هیچ جایی در سینما داشته باشند؛ این دسته از سینماگران تأکید کردند: حضور کارشناسان ارشد مسائل استراتژیک در شورای عالی سینما ضروری است و این شورا باید در کنار چهره های خبره و برجسته سینمایی اعضایی در حوزه مسائل سیاسی و استراتژیک نیز داشته باشد و وزانت اعضای حاضر در این شورا بسیار حیاتی است.

به گزارش سینماپرس شورای عالی سینما اولین بار در دولت دهم و در زمان ریاست جواد شمقدری در سازمان سینمایی کشور تأسیس شد که دستاوردهای بسیار قابل توجهی داشت. این شورا، همانند فلسفه وجودی همه شوراهای عالی، بالاترین مرجع سینمای کشور بود که ریاست آن را دکتر محمود احمدی نژاد رئیس جمهور وقت بر عهده داشت.

این شورای مهم و ارزنده بعد از روی کار آمدن دولت تدبیر و امید، همان دولتی که سیاست های ضد فرهنگی داشت منحل شد! این در حالی بود که این شورا می توانست کمک حال بحران زدگی سینمای کشور باشد. مهمترین وظایف های شورای عالی سینما شامل تصویب سیاست‌ های کلان سینمای ایران، تعیین ساز و کارهای لازم برای اعمال مدیریت هماهنگ منابع و امکانات ملی در عرصه سینما، تصویب برنامه‌ های حمایت از تولید آثار فاخر سینمایی، تصویب شیوه‌های حمایت از توسعه شهرک ها، پردیس‌ ها و فضاهای سینمایی، ارائه تسهیلات و پشتیبانی مالی و اعتباری و حمایت از تامین کالاها، خدمات و فعالیت‌ های سینمایی، تصویب طرح‌ های کلان و راهبردی سینمای ایران و اختصاص منابع لازم، پیشنهاد مقررات و لوایح موردنیاز در حوزه سینما به مراجع ذی ربط و.. بود.

خوشبختانه با روی کار آمدن دولت انقلابی سیزدهم، محمد خزاعی به عنوان رئیس سازمان سینمایی تأسیس گرفت بار دیگر این شورای مهم و استراتژیک را احیاء کند. این تصمیم با استقبال بسیار زیادی از سوی هنرمندان و اهالی رسانه روبرو شد.

در همین رابطه ۶ تن از سینماگران و صاحب نظران حوزه فرهنگ و هنر آقایان: احمد نجفی، حسین سلطان محمدی، سهیل سلیمی، محمدتقی فهیم، محمد قهرمانی و حمید بهمنی با ما گفتگو کردند که ماحصل نظرات ایشان برای اطلاع بیشتر مخاطبان گرامی سینماپرس در ذیل نقل شده است.

تأکید بر توجه شورای عالی سینما به سینمای استراتژیک و انقلابی/ ۸ سال فلاکت در سینما بس است!

سهیل سلیمی کارگردان سینما در خصوص شأنیت و ویژگی های ضروری اعضای شورای عالی سینما گفت: سینما یکی از استراتژیک ترین رسانه ها در دنیای امروز است که اغلب کشورهای پیشرفته جهان از آن در راستای اهداف عالیه خود استفاده می کنند از این رو حضور کارشناسان ارشد مسائل استراتژیک در شورای عالی سینما ضروری است و این شورا باید در کنار چهره های خبره و برجسته سینمایی اعضایی در حوزه مسائل سیاسی و استراتژیک نیز داشته باشد. احیای شورای عالی سینما اتفاق مبارکی است و به روند حرکت سینمای کشور کمک شایانی می کند چرا که رئیس جمهور به عنوان مقام اول اجرایی کشور مستقیماً وارد این مقوله می شود و می تواند دستورات کلیدی برای رشد و توسعه این هنر-صنعت صادر کند.

تأکید بر توجه شورای عالی سینما به سینمای استراتژیک و انقلابی/ ۸ سال فلاکت در سینما بس است!

محمدتقی فهیم منتقد سینما نیز در این باره اظهار داشت: شورای عالی سینما نباید جای کسانی باشد که در پی دستیابی به منافع شخصی شان هستند؛ این شورا نباید مأمن و پناهگاهی برای بیکاران سینما باشد که با حضور درآن بخواهند کیسه ای برای خود بدوزند و فقط به فکر تأمین معاش و ارتزاق خود باشند! اگر اعضای این شورا وزانت‌شان در حدی نباشد که بتوانند در امور راهبردی و استراتژیک کلان صاحب نظر و صاحب صلاحیت باشند شورا فاقد ارزش می شود. افرادی باید برای حضور در شورای عالی سینما انتخاب شوند که بتوانند با سطح درک و فهم شان به سینما کمک کنند تا چرخ سینما بهتر بچرخد، اگر قرار باشد باز هم شورای عالی سینما را محل تشریفاتی قرار دهیم که در جلسات آن شخص رئیس جمهور شرکت می کند، هیچ اتفاقی برای سینما رخ نخواهد داد. از این رو باید افرادی در این شورا به کار گرفته شوند که بتوانند زیرساخت های سینما را اصلاح کرده و موجبات گسترش و رونق سینمای کشور را فراهم آورند.

حسین سلطان محمدی منتقد سینما و کارشناس فرهنگی متذکر شد: اسامی بزرگ که درگیر شعار و لفاظی اند مناسب حضور در شورای عالی سینما نیستند و هرگز نباید چنین افرادی برای حضور در این شورای مهم که در رأس آن شخص رئیس جمهور حضور دارد انتخاب شوند! در شورای عالی سینما باید به مباحث کلان مانند بیانیه گام دوم انقلاب پرداخته شود؛ اینکه این شورا بخواهد درگیر واژه هایی نظیر معیشت، صنف، پروانه ساخت، پروانه نمایش، اکران و... شود فاجعه است. این شورا باید به مباحث کلان نظام همچون توجه به قانون اساسی و... در حوزه سینما توجه کند. اعضای این شورا بایستی گذر زمان و بروز بودن تحولات شتابناک جهانی را در ذهن داشته باشند و از آن در راستای محتوای آرمانی تولیدات سینمایی بهره برداری کنند.

احمد نجفی بازیگر و تهیه کننده سینما و تلویزیون در خصوص شأنیت و ویژگی های ضروری اعضای شورای عالی سینما گفت: کسانی که قرار است در شورای عالی سینما حضور داشته باشند باید همگی دارای تجربه و شناخت کافی در سینما باشند؛ شهرت خوبی داشته باشند و در پی کسب منافع شخصی نباشند و تمام توش و توان شان را برای رشد و اعتلای سینمای جمهوری اسلامی ایران به کار گیرند! بی تردید مهمترین اتفاق این است که شورای عالی سینما باید بر پایه اساسنامه و مانیفست پیشین خود حرکت کند و کسانی که در این شورا عضو می شوند نباید زمان را از دست بدهند و بخواهند اساسنامه ای جدید برای آن تدوین کنند. افرادی که مخالف تشکیل شورا هستند منافع شخصی خود را در خطر می بینند و نمی خواهند نظارتی بر عملکردشان وجود داشته باشد؛ در همان دولت دهم افرادی که به فکر کاسبکاری خود در سینما بودند و همه مواهب سینما را تنها برای خود می خواستند جزو مخالفان اصلی تشکیل این شورا بودند و همان ها باعث شدند این شورا در دولت تدبیر و امید منحل شود. این شورا منافع تمامی اهالی سینما را لحاظ می کند و تنها به منافع یک جریان یا گعده خاص نمی اندیشد و این مسأله مهمترین دستاورد آن محسوب می شود.

محمد قهرمانی تهیه کننده سینما در این باره به سینماپرس گفت: همانطور که بنده بارها در گفتگوهای متفاوت عرض کرده ام بنیان و ریشه سینما در کشور ما بر پایه تفکرات و ایده های رژیم طاغوت بنا گذاشته شده و تا زمانی که این این بنا تخریب و ریشه های آن سوزانده نشوند سینما در کشور ما نمی تواند دچار تحولات مثبت شود از این رو اولویت شورای عالی سینما باید تخریب فونداسیون طاغوتی سینما و پایه ریزی هنرهفتم بر اساس معیارهای ایرانی-اسلامی باشد. مسئولان نباید فراموش کنند که شأن شورای عالی سینما تعیین راهبرد و سیاست و خط مشی در سینما است و از این رو نباید وارد مسائل حاشیه ای و متفرقه شوند و اجازه دهند سینما بیش از این دچار ولنگاری شود.

حمید بهمنی کارگردان سینما در خصوص شأنیت و ویژگی های ضروری اعضای شورای عالی سینما گفت: ۸ سال فلاکت و بدبختی در سینما بس است؛ ۸ سال زخم بر پیکره فرهنگ و هنر کشور خوردن کافی است؛ ۸ سال خون دل خوردن سینماگران مومن، انقلابی و ولایتمدار دیگر باید به سر برسد. کمترین انتظار ما از شورای عالی سینما این است که ریشه تولید فیلم های تلخ، سیاه، ضدخانواده، مبتذل و سخیف را بخشکاند و دیگر هرگز اجازه ندهد چنین آثاری در سینمای نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران تولید و عرضه شود. نام شورای عالی سینما بسیار بزرگ و پرطمطراق است و از این رو ما منتظریم اتفاقات بزرگی در این شورا بیفتد. شورای عالی سینما باید حفره هایی را که طی ۸ سال اخیر در سینما شکل گرفته با استراتژی روشن پر کند. دیگر دوره آن رسیده که سینمای استراتژیک در کشور ما حرف اول و آخر را بزند و این اتفاق محقق نمی شود مگر با شناسایی و به کارگیری نیروهای متعهد به نظام و انقلاب اسلامی؛ دیگر زمان آن رسیده که فقط انقلابیون در سینما اثر تولید کنند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.