پنجشنبه ۲۵ آذر ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۰

آغاز بکار بیست‌وسومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون پرورشی؛

مروج: خانواده به عنوان رکن اصلی تعلیم و تربیت محسوب می‌شود، پس باید به قصه و قصه‌گویی اهمیت داد

جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی

سینماپرس: بیست‌وسومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی صبح روز پنج‌شنبه ۲۵ آذر طی مراسمی در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و با حضور دبیر و رییس جشنواره، داوران، منتقدان و جمعی از قصه‌گویان آغاز به کار کرد.

به گزارش سینماپرس، مراسم گشایش بیست‌وسومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی صبح امروز ۲۵ آذر در سالن شهید بهنام محمدی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.
پس از پخش سرود جمهوری اسلامی ایران و تلاوت آیاتی چند از کلام الله مجید، علیرضا آقایی مجری روی صحنه آمد و گفت: این دوره از جشنواره را در این روز پاییزی آغاز می‌کنیم. ما را ببخشید که امسال نتوانستیم در خدمت شما باشیم و کرونا کاری کرد که به صورت برخط با شما باشیم.

لزوم اهتمام بیشتر سیاستگذاران فرهنگی بر تقویت بنیان‌های قصه‌گویی
در ادامه محمود مروج معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و رییس جشنواره روی صحنه آمد و اظهار کرد: سنت قصه‌گویی به اندازه عمر انسان قدمت دارد، در ادوار مختلف و در بین اقوام مختلف ابزاری مهم در جهت تعلیم و تربیت بوده است. در دوران معاصر نیز رشد علم و فناوری یافته‌های پژوهشی بر کارکردهایی متنوع قصه و قصه‌گویی مثل رشد مهارت‌های اجتماعی، تقویت کار گروهی، حس دوست داشتن دیگران و… صحه گذاشته است به طوری که نه تنها از اهمیت قصه و قصه‌گویی چیزی کم نشد بلکه مورد تایید مضاعف قرار گرفت. اگر افلاطون در کتابی کمی از اهمیت قصه‌گویی می‌گوید پژوهش‌های روانشناسی معاصر آن را پر اهمیت می‌داند و مراکز مختلف بر اهمیت این سنت تاکید می‌کنند.
وی افزود: خوشبختانه ما ملتی هستیم که در فرهنگ غنی خود همواره قصه و قصه‌گویی را پاس داشته‌ایم و شب‌های یلدا را به قصه‌های پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها پیوند زده‌ایم. ما ملتی هستیم که دوستی را پاس داشته‌ایم و همسفر کودکان شده‌ایم تا به آن‌ها گوش فرا دهیم و دست در دست آن‌ها از میان انبوه مخاطرات به سلامت بگذریم. ما ملتی هستیم که به تاسی از قرآن برای فرزندان نیک آیین خود احسن القصص را خواسته‌ایم. اینک ضمن پاسداشت قصه و تاکید بر سنت قصه‌گویی این دوره را در حالی آغاز می‌کنیم که جهان هنوز درگیر ویروس کروناست و بدون شک فراگیری این بیماری بر فعالیت فرهنگی و علمی جهان تاثیر گذاشته است، هرچند کانون در اقدامی به موقع از فرصت ابزارهای ارتباط مجازی بهره گرفت و رشته فعالیت‌های هنری از هم گسسته نشد. این جشنواره نیز خود گواهی بر این ادعاست و می‌تواند کمکی به بازگشایی مراکز فرهنگی و هنری سراسر کشور باشد.
مروج بیان کرد: قصه‌گویی از فعالیت‌های قدیمی کانون است و لذا برای تأکید بر جایگاه قصه و قصه‌گویی مواردی را می‌گویم. کتابخوانی و بحث کتاب هدف مهم مراکز است، پس لازم است این مهم مورد توجه قرار گیرد. ضمن اینکه خانواده به عنوان رکن اصلی تعلیم و تربیت محسوب می‌شود، پس باید به قصه و قصه‌گویی اهمیت داد. جشنواره قصه‌گویی با هدف و تقویت یک حرکت ملی شکل گرفته اما قصه‌گویی یک فعالیت روزانه اثربخش است که لازم است تداوم داشته باشد.
وی عنوان کرد: دبیرخانه و انجمن‌های قصه‌گویی کانون آماده همکاری با بخش خصوصی است و امیدواریم در آینده نه چندان دور، علاوه بر این جشنواره، جشنواره‌های فرعی هم شکل بگیرد و همه از سنین مختلف حضور پیدا کنند. انتظار می‌رود سیاستگذاران فرهنگی اهتمام بیشتری بر تقویت بنیان‌های این حرکت فرهنگی و اشاعه آن داشته باشند. در آخر بر خود لازم می‌دانم از حمایت‌های بی‌دریغ مدیرعامل کانون، معاون تولید، توسعه، دبیر، دبیرخانه و…تشکر کنم.

کسانی مثل خورشیدی در محاق به چنین جشنواره‌هایی نور می‌دهند
سپس محمد گودرزی دهریزی دبیر جشنواره پشت تریبون قرار گرفت و گفت: چیزی که برای ما یک رویا بود، امروز تحقق پیدا کرد و آن حضور شما در مرحله پایانی جشنواره بود. در این هشت ماه این رویا را در ذهن خود می‌بافتیم و از خود می‌پرسیدم آیا در مرحله پایانی، قصه‌گوها را به شکل حضوری خواهیم داشت یا باز هم مجازی خواهد بود.
وی در ادامه گفت: امسال در مرحله نهایی چند تغییر اساسی خواهیم داشت؛ اولین تغییر تفکیک بخش‌های جشنواره است. بخش بین‌الملل را در دو روز اخیر داریم، در روز شنبه قصه‌های آیینی و سنتی و سپس قصه‌های ملی را خواهیم داشت، این تفکیک از مرحله استانی اتفاق افتاده و داوری‌ها مجزا بوده است. امسال در مسأله داوری دو گروه داوری در سالن حضور دارند؛ گروهی که به کارها نمره می‌دهند و گروه دیگری که حضورشان تازه و جذاب است اما به عنوان تیم منتقد قصه‌گویی هستند. آن‌ها تک تک قصه‌ها را می‌بینند اما دیگر نمره نمی‌دهند، بلکه پایان هر روز قصه‌گوها می‌آیند و تک تک قصه‌های آن‌ها نقد و بررسی می‌شود. امسال برای اولین بار قصه‌گویی به زبان اشاره را نیز خواهیم داشت که از نیمه راه به جشنواره اضافه شد، البته امیدوارم این اتفاق ادامه پیدا کند، ضمن اینکه یک بخش غیررقابتی هم خواهیم داشت که آن‌ها داوری نمی‌شوند.
دبیر این رویداد درباره بخش منطقه‌ای گفت: در آن مرحله ما با اجرای زنده مجازی مواجه بودیم، به این صورت که قصه‌گوها در استان خود قصه‌های خود را اجرا می‌کردند و داوران در تهران به شکل مجازی قصه‌های آن‌ها را می‌دیدند. این موضوع برکاتی هم داشت، به این شکل که قصه‌ها به شکل مجازی در طیف گسترده پخش می‌شد. ضمن اینکه ارتباط قصه‌گوها با داوران یک ارتباط دو طرفه بود، اما به شکل مجازی.
دهریزی با بیان اینکه انگار جشنواره قدم به قدم کامل‌تر می‌شود، اظهار کرد: همه گروه‌ها تا پایان جشنواره به تهران می‌آیند، در اختتامیه هم با توجه به اینکه ما بخش جستارنویسی داشتیم، گزیده‌ای از آن جستارها در کتاب می‌آید. علاوه بر اینکه برگزیدگان بخش علمی در آیین پایانی مورد تقدیر می‌گیرند. از سوی دیگر از پوستر دوره بعدی و شیوه‌نامه برگزاری نیز رونمایی می‌شود.
وی درباره حضور قصه‌گویان خارجی گفت: ۲۱ قصه‌گوی خارجی به شکل مجازی حضور خواهند داشت فیلم آن‌ها به شکل زیرنویس‌شده پخش می‌شود و داوران به شکل مجازی آن‌ها را داوری می‌کنند، هرچند همه داوران این بخش به زبان انگلیسی مسلط هستند. در نهایت ۴۱ قصه مورد داوری قرار می‌گیرند و برگزیدگان اعلام می‌شود.
دبیر این رویداد در پایان توضیح داد: در چنین جشنواره‌هایی معمولاً دبیر و رییس بیشتر در کانون توجه هستند و ما شاید همه کارها را حاصل زحمات آن‌ها بدانیم، اما واقعیت این است که گروهی از افراد این کار را می‌کنند و لازم می‌دانم از آن آدم‌ها که مثل خورشیدی در محاق، به چنین جشنواره‌هایی نور می‌دهند، تشکر کنم.


در ادامه داوران و منتقدان بخش بین‌الملل معرفی شدند و گیتی خامنه از داوران این رویداد به حضار خوش‌آمد گفت.
سپس منصور ضابطیان دیگر داور این جشنواره اظهار کرد: من به این نتیجه رسیدم که قصه‌ها می‌توانند جهان امروز را نجات دهند و امیدوارم ما هم در این نجات سهیم باشیم.
سعید حسام‌پور از منتقدان این رویداد هم گفت: امیدوارم بتوانیم در کنار هم فضای خوبی را رقم بزنیم.
سعید مجیدی دیگر منتقد این رویداد بیان کرد: فکر می‌کنم قصه‌ها جادو می‌کنند.
سپس بهاره جهان‌دوست مسئول بخش بین‌الملل روی صحنه آمد و توضیح داد: ما امسال هیچ مهمان خارجی به صورت حضوری نداریم، چون مرزها بسته است، اما مرزهای جدیدی برای ما به شکل مجازی باز شده است و این بار فراتر از مرزها کنار هم جمع شدیم.
وی درباره نحوه تماشای برنامه‌های جشنواره توسط مهمانان خارجی گفت: ما هم به صورت اختصاصی لینک تماشای قصه را برای آن‌ها ارسال کردیم، هم اینکه از طریق آپارات و اینستاگرام می‌توانند به صورت آنلاین برنامه را ببینند. ۲۲ شرکت‌کننده خارجی داریم که ۶ نفر از آن‌ها هندی هستند. همچنین امسال تصمیم گرفتیم که یک مهمان ویژه داشته باشیم و به دلیل قرابت فرهنگی یک مهمان هندی خواهیم داشت. در فواصل برنامه هرکجا فرصت باشد با مهمانان خارجی به صورت آنلاین گفت‌وگو خواهیم کرد.
جشنواره قصه‌گویی برای مخاطبان عمومی به‌دلیل شیوع بیماری کرونا از طریق سایت کانون به نشانی www.kanoonnews.ir، صفحه کانون در آپارات به نشانی www.aparat.com/kanoonparvaresh/live و صفحه اختصاصی کانون در اینستاگرام به نشانی www.instagram.com/kanoonparvaresh پخش می‌شود.
بیست‌وسومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به دبیری محمد گودرزی‌دهریزی از ۲۵ تا ۳۰ آذر ۱۴۰۰ در مرکز آفرینش‌های فرهنگی‌هنری کانون واقع در خیابان حجاب تهران در حال برگزاری است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.