چهارشنبه ۸ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۴

به کارگردانی مرتضی‌علی عباس‌میرزایی؛

«بیرو»؛ زندگی علیرضا بیرانوند روی پرده جشنواره فجر می‌رود

مرتضی علی عباس میرزایی

سینماپرس: کارگردان فیلم سینمایی «بیرو» منتخب حضور در چهلمین جشنواره فیلم فجر، از روند تولید این اثر سخن گفت.

به گزارش سینماپرس، مرتضی‌علی عباس‌میرزایی کارگردان فیلم‌ سینمایی «بیرو» که در سکوت خبری ساخته شده و در بخش مسابقه سینمای ایران (سودای سیمرغ) چهلمین جشنواره فیلم فجر حضور دارد در گفتگو با خبرنگار سینمایی صبا درباره ایده اصلی این اثر عنوان کرد: ابتدا قرار بود فیلمنامه ای را که نوشته بودم و به ساخت آن علاقه داشتم، تولید کنم ولی در جلسه با سرمایه گذار اثر با پدیده ای مواجه شدم که مسیر ساخت فیلم را تغییر داد.

او بیان کرد: به خواست سرمایه گذار اثر و با بررسی های انجام شده براساس بخشی از زندگی علیرضا بیرانوند دروازه بان تیم ملی فوتبال کشورمان، فیلمنامه ای با تحقیقات مفصل و جامع درباره زندگی او نوشته شد.

کارگردان فیلم «خون خدا» اظهار کرد: ثمره تحقیقات درباره سوژه، تعداد بالایی فیلم، متن، عکس و… بود که با همفکری سرمایه گذار بخشی دراماتیک از زندگی این ورزشکار را انتخاب کردیم و روی آن مانور دادیم.

این فیلمساز با اشاره به مستندهای ورزشی تولید شده درباره ورزشکاران اظهار کرد: سینمای مستند مخاطب خاص و محدود خود را دارد و از آنجا که اکثر مردم جامعه طرفدار داستان هستند نگارش فیلمنامه ای درام را آغاز کردیم.

کارگردان فیلم «انزوا» ادامه داد: نگارش فیلمنامه ۶ ماه زمان برد و پس از آن طی ۹ ماه هر بار متن بازنویسی می‌شد تا بالاخره به بهترین نسخه نهایی رسید.

کارگردان «بیرو» توضیح داد: در ابتدا قرار بود فیلمبرداری کار کاملا در استودیو انجام شود اما متاسفانه استودیوی استاندارد و مناسب برای ضبط پیدا نکردیم.

عباس‌میرزایی اظهار کرد: تولید فیلم خیلی سخت بود چراکه ما هزینه یک فیلم آپارتمانی را داشتیم ولی می‌خواستیم یک فیلم بیگ پروداکشن و پر بازیگر بسازیم و از حدود ۵ هزار نفر کودک و نوجوان تست گرفتیم که با همه گیری ویروس کرونا شرایط سخت تر هم شد.

توقف کار به دلیل کرونا

این کارگردان سینما عنوان کرد: با وجود تمام سختی ها از مرداد سال ۱۳۹۹ فیلمبرداری کار را شروع کردیم که با بحرانی شدن شرایط کرونا به دستور وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ضبط کار متوقف شد. در تیرماه ۱۴۰۰ مجدد آماده فیلمبرداری شدیم و ۵ جلسه پایانی و ادامه کار را که به دلیل کرونا لغو شده بود ضبط کردیم و مجموعا در ۱۲۵ جلسه فیلمبرداری کار به اتمام رسید.

این کارگردان خاطرنشان کرد: «بیرو» به لحاظ تکنیکی یکی از پیچیده ترین فیلم های سینمای ایران است و حجم جلوه های بصری این فیلم بسیار زیاد است ولی باید گفت جلوه های بصری این کار به قدری نامحسوس اجرا شده که حتی در این مرحله که فیلم هنوز به طور صد در صد کامل نیست باز هم پلان های جلوه های ویژه از دیگر پلان ها قابل تشخیص نیست.

جلوه های بصری دنیا در ایران قابل اجراست

کارگردان «خون خدا» گفت: در زمینه جلوه های بصری هر آنچه ما در دنیا می‌بینیم در ایران هم قابل اجراست و تیم فرید ناظرفصیحی که از زمان تحقیق همراه کار بوده و باید بگویم این فیلم، فیلمِ او هم هست، هنوز در حال کار روی جلوه های بصری اثر هستند تا ما بتوانیم نسخه نهایی آن را در زمان مقرر به دبیرخانه جشنواره فیلم فجر تحویل دهیم.

این فیلمساز بیان کرد: در روند تولید فیلم «بیرو» دوستان زیادی ما را در بخش های مختلف سینمایی، ورزشی و خبری همراهی کردند و این پروژه با مهر و محبت حدود هزار نفر شکل گرفته است که شما روح همدلی و انرژی آدم های بیرون از قاب تصویر را فارغ از دیدن سکانس هایی با حضور ۲ هزار نفر در فیلم خواهید دید.

بیرانوند در طول پروژه به ما مشورت می داد

او ادامه داد: «بیرو» نگاه و دیدگاه من به عنوان کارگردان یک اثر هنری درباره قسمتی از زندگی علیرضا بیرانوند است که سعی شده هر مرحله از کار با مشورت خود سوژه پیش برود و با وجود اینکه بیرانوند در ایران حضور نداشت هرجایی که به مشکل برمی‌خوردیم برای حل آن تلاش می کرد و همراه بود.

عباس‌میرزایی اظهار کرد: همچنین روزبه پیروز سرمایه گذار فیلم و همچنین مجید برزگر تهیه کننده کار که قبل از هر چیز فیلمساز است و دغدغه های کار را به خوبی درک می کند به شدت پیگیر مراحل تولید کار بودند.

فیلم های پذیرفته نشده را هم نمایش دهید

این کارگردان سینما مطرح کرد: شرایط کرونا و مسایل اقتصادی برای فیلمساز، تهیه کننده، سرمایه گذار و در مجموع عوامل گروه های سینمایی بسیار سخت است و امیدوارم دبیرخانه جشنواره فیلم فجر بخش جنبی برای دیده شدن آثاری که در این رویداد حضور ندارند، ایجاد کند چراکه به شخصه شاهد تلاش بسیاری از دوستان فیلمساز برای تهیه و تولید آثارشان بوده ام.

او افزود: مردم تا جایی که می‌توانند در حال حمایت آثار روی پرده سینما هستند و این شایسته قدردانی است به ویژه در زمان فعلی که همه ما درگیر مسائل پیچیده ای هستیم و اگر کسی در میان دغدغه ها و خستگی هایش یک فیلم ایرانی ببیند، به واسطه حمایت او از یک صنعت ایرانی باید دستش را بوسید.

مرتضی‌علی عباس‌میرزایی در پایان اظهار کرد: دغدغه اصلی گروه فیلمساز «بیرو» مسئولیت اجتماعی است که برعهده دارند و امیدوارم‌ مخاطبان کار به ویژه نوجوانان و جوانان بپذیرند که می توانیم در مقابل جبر روزگار با ناخوشی ها دست و پنجه نرم کنیم و به دور از حاشیه ها برای رسیدن به هدف گام برداریم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.