سه‌شنبه ۱۹ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۳

گفتگوی کارگردان «دِرب» با سینماپرس؛

محقق: کانسپت اصلی «دِرب» اخلاق مداری است/ «دِرب» در امتداد مسیر فیلمسازی گذشته ام است اما می تواند برای مخاطب عام نیز دارای جذابیت باشد

 سیدهادی محقق*

سینماپرس: سیدهادی محقق کارگردان سینما که با فیلم سینمایی «درب» در چهلمین جشنواره فیلم فجر حضور دارد گفت: کانسپت اصلی «دِرب» اخلاق مداری است و من تمامی تلاشم را کرده ام که به مخاطبان این نکته را گوشزد کنم که زندگی منهای اخلاق دور تسلسل باطلی است و اخلاق ضرورت زندگی است.

کارگردان فیلم های سینمایی «ممیرو» و «بردو» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: «دِرب» در امتداد مسیر فیلمسازی گذشته ام است اما می تواند برای مخاطب عام نیز دارای جذابیت باشد چرا که قصه گویی در این فیلم به سبک کلاسیک است و موضوع اصلی فیلم نیز موضوعی فراگیر است.

وی ادامه داد: از لحاظ جغرافیایی و قومی این فیلم در همان سبک و سیاق آثار قبلی ام تولید شده و تمام اتفاقات فیلم در یک مکان جغرافیایی مشخص به نام «دِرب» که به معنای کشمکش میان مرگ و زندگی است، می‌افتد. این مکان یکی از روستاهای توابع شهرستان دهدشت در کهگیلویه و بویراحمد است.

محقق سپس با بیان اینکه از طرف دیگر کلمه «دِرب» اشاره‌ای به گرداب دارد در خصوص اینکه آیا اثرش قابلیت آن را دارد که در چهلمین جشنواره فیلم فجر مورد توجه هیأت داوران و منتقدان قرار بگیرد اظهار داشت: من تا زمانی که همه آثار جشنواره را تماشا نکنم نمی توانم نظر قطعی روی آثار داشته باشم اما این را می دانم که «دِرب» فیلمی استاندارد است و در تمامی بخش ها و زمینه ها از جمله بازیگری، فیلمنامه و... قابلیت آن را دارد که مورد توجه قرار بگیرد.

این سینماگر خاطرنشان کرد: اصولاً وقتی یک فیلم در دایره مشارکت جشنواره معتبری مثل جشنواره فیلم فجر قرار می گیرد یعنی می تواند در همه زمینه ها حرف جدی برای گفتن دارشته باشد.

کارگردان فیلم های سینمایی «ایرو» و «او خوب سنگ می زند» در پاسخ به این پرسش که آیا هیچ وقت به این اندیشه نکرده اید که برای گیشه فیلمسازی کنید اظهار داشت: من همواره به هنر پایبند هستم و معتقدم فطرت انسان به گونه ای طراحی شده که اگر زیبایی را ببیند و خودش را در اثر ببیند با آن ارتباط برقرار می کند. وقتی مخاطب هم عرض با فیلم شود با آن فیلم ارتباط برقرار می کند و مغایرتی ندارد که یک فیلم دارای المان ها و نمادهای گیشه ای باشد یا خیر!

وی در پایان این گفتگو افزود: من «دِرب» را برای مخاطبان حرفه ای سینما تولید کرده ام و امیدوارم این فیلم همانند دیگر آثارم مورد توجه این عزیزان قرار بگیرند و از تماشای فیلم در جشنواره فجر لذت ببرند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.