یکشنبه ۲۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۴

مطالبات صنفی اهالی سینما در آستانه سال نو/۱

زرین دست: سازمان سینمایی با تعدیل نیرو در نهادهای تابعه اش و حذف جشنواره های زائد می تواند مبالغ قابل توجهی را به دست نیازمندان برساند/ خانه سینما هیچ کاری انجام نمی دهد!

علیرضا زرین دست

سینماپرس: علیرضا زرین دست فیلمبردار پیشکسوت سینما در خصوص وضعیت بحرانی معیشتی سینماگران و مطالبات صنفی اهالی سینما در آستانه سال نو گفت: سازمان سینمایی با تعدیل نیرو در نهادهای تابعه اش و حذف جشنواره های زائد می تواند مبالغ قابل توجهی را جمع آوری و به دست نیازمندان برساند! این وظیفه مدیران سینمایی است که به فکر سینماگران بیکار و خانه نشین باشند که در این اوضاع بحرانی اقتصادی با سختی در حال گذران زندگی هستند و فریادرسی ندارند.

مدیر فیلمبرداری فیلم های سینمایی «موج سوم» و «تسویه حساب» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: داستانی در برخی کتاب های مقدس وجود دارد مبنی بر اینکه فردی قرصی نان داشت و آن را بین فقرا و گرسنگان تقسیم می کرد و به همین علت این قرص نان هیچ وقت تمام نشد و همه مردم توانستند از مواهب آن استفاده کنند اما متأسفانه در سینمای ما قضیه برعکس است و اگر قرص نانی وجود داشته باشد مدیران تنها آن را برای خودشان می خواهند و ذره ای از آن را به دیگران نمی دهند.

وی ادامه داد: این اتفاق در حالی است که اگر لقمه نانی در سینما وجود دارد باید به صورت عادلانه میان یکایک سینماگران تقسیم شود. به ویژه مدیران موظفند با شناسایی نیروهای بیکاری که دچار مشکلات شدید معیشتی هستند لبخند را در آستانه سال نو به لب های آن ها برگردانند. اما اسفا که به جای یاری رساندن اگر لقمه نانی هم در دست آن ها ببینند از ایشان می گیرند!

این سینماگر پیشکسوت سپس با انتقاد شدید از هدر دادن بودجه های بیت المال به بهانه برگزاری جشنواره های زائد، نشست ها و... اظهار داشت: مدیران یک بار از خود سوأل کنند اگر این همه جشنواره ریز و درشت بیهوده را جمع کنند و همه آن ها را در جشنواره فجر ادغام کنند چه اتفاقی رخ می دهد؟ چرا آن ها اصرار به ریخت و پاش از بودجه های بیت المال دارند و سالانه ده ها میلیارد پول را این چنین به هدر می دهند؟

زرین دست سپس با اشاره به تعداد کثیر کارمندان برخی نهادهای تابعه سازمان سینمایی متذکر شد: بنیاد سینمایی فارابی که در بدو تأسیس اش تنها حدود ۱۰-۱۵ کارمند داشت و خدمات ویژه ای به سینمای ایران ارائه می کرد الآن این همه کارمند برای چه دارد؟ سال ها است این بنیاد سینمایی هیچ دستاوردی برای سینما نداشته اما سال به سال به تعداد کارمندانش افزوده می شود و باید جلوی این رفتارها گرفته شود.

مدیر فیلمبرداری فیلم های سینمایی «عروس حلبچه» و «خط قرمز» تأکید کرد: متأسفانه راندمان کاری این نهادها با این میزان کارمند هم اصلاً بالا نیست و قطعاً با کاهش حداقل ۵۰ درصدی میزان کارمندان این نهادها هم آب از آب تکان نخواهد خورد.

وی سپس با اشاره به نقش خانه سینما در خصوص ارائه خدمات صنفی به سینماگران تصریح کرد: خانه سینما هیچ کاری انجام نمی دهد! سال ها است که هیچ یک از اهالی سینما از این خانه خیری ندیده اند و آنجا مکانی شده که بچه های سینما هر چند وقت یک بار دور هم جمع شوند و دیداری تازه کنند اما مسئولان این نهاد هیچ تدبیری برای رفع معضلات مالی و معیشتی سینماگران نداشته و ندارند.

زرین دست در پایان این گفتگو افزود: خود بنده اینک ششمین دهه ای است که در سینما مشغول به فعالیت هستم و سال ها حق بیمه به خانه سینما پرداخت کردم اما بعد از بازگشایی خانه سینما به من اعلام کردند که شما مدارک بیمه ندارید و مدارک تان موجود نیست و این باعث شده بعد از سال ها واریز حق بیمه من امروز عایدی از آن نصیبم نشود و مسئولان خانه سینما هم برای رفع این مشکل هیچ اقدامی نکنند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.