چهارشنبه ۲۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۰

حاشیه نگاری از نهمین روز فجر چهلم؛

از خلوتی نسبی کاخ جشنواره تا صدور بی رویه کارت های تردد روزانه/ ساختار و محتوای ضعیف فیلم های فجر چهلم و انتقاد از استمرار فضای فتوکال و فشن شوی غربی ضد فرهنگ ایرانی-اسلامی!

نهمین روز چهلمین جشنواره فیلم فجر

سینماپرس: نهمین روز از برگزاری چهلمین جشنواره فیلم فجر با حواشی متفاوتی همراه بود؛ با رو به پایان گذاشتن جشنواره چهلم کاخ جشنواره نسبتا خلوت شده چرا که فیلم های مهم و پر سر و صدای جشنواره برای اهالی رسانه و منتقدان به نمایش درآمده اند و از سوی دیگر کیفیت به شدت پایین ساختاری و محتوایی آثار دیگر چندان جذابیتی ندارند و اغلب فعالان رسانه ترجیح می دهند به جای تماشای فیلم های ملال آور به استراحت بپردازند.

به گزارش خبرنگار سینماپرس هرچند در روزهای پایانی میزان استقبال اهالی رسانه و منتقدان از فیلم ها کاهشی شده اما در اقدامی عجیب و حیرت آور در روزهای کرونایی تهران تعداد کثیری کارت های تردد روزانه توسط دست اندرکاران جشنواره صادر شده که به کرات در اختیار افرادی خارج از حیطه سینما و رسانه قرار دارد و افراد دسته دسته و بعضا به صورت خانوادگی از کودک گرفته تا افراد کهنسال برای تماشای فیلم ها به برج میلاد می آیند.

این اتفاقات تلخ در حالی است که پیش از این دست اندرکاران جشنواره به بهانه کرونا برای تمامی اهالی رسانه متقاضی کارت صادر نکرده اند و مدعی آن هستند که در پی صیانت و حفظ جان اهالی رسانه اند در صورتی که شلوغی ملال آور کاخ جشنواره حاکی از اتفاقاتی است که گفته های مسئولان را کاملا نقض می کند. یکی از فعالان رسانه در همین رابطه اظهار داشت: «بنده شخصا برای دو تن از دوستانم طی روزهای اخیر کارت تردد روزانه درخواست کرده ام و با همین کارت ها توانستم آن ها را برای تماشای فیلم ها به داخل سالن بیاورم»

با این شرایط مشخص نیست آیا در مراسم اختتامیه جشنواره هم شاهد همین روند شوم و ناپسند خواهیم بود یا مسئولان برای یک بار هم که شده بر اساس شایسته سالاری مبادرت به تقسیم کارت ها می کنند؟

از سوی دیگر ساختار و محتوای ضعیف فیلم های فجر چهلم و انتقاد و اعتراض اهالی رسانه و کارشناسان سینما در پی داشته است. اکثر فیلم‌ های حاضر در جشنواره چهلم رسما نسبتی با اندیشه جبهه انقلاب ندارند و این در حالی است که توقع از مسئولان مدعی انقلابی گری این بود که حتی اگر یک فیلم در جشنواره حضور می داشت فیلمی انقلابی و ارزشی بود.

دست اندرکاران فجر چهلم سعی کرده اند با نصب پوسترها و تابلوهای کاخ جشنواره فیلم فجر از شهید سردار حاج قاسم سلیمانی، شهید آوینی و... در ظاهر رنگ و بوی انقلابی به این رویداد بدهند اما از سوی دیگر بساط فتوکال که رسما بدل به فشن شو و جولان دادن سلبریتی ها با پوشش های عجیب و غریبی که هیچ ارتباطی با فرهنگ ایرانی-اسلامی ندارند در این جشنواره هم دیده می شود. این اتفاق در حالی است که مسئولان فجر چهلم پیش از برگزاری این رویداد تأکید کرده بودند مراسم فرش قرمز نخواهند داشت حالا فرش قرمز جمع شده اما بساط این شو همچنان پابرجاست و مشخص نیست این مراسم چه قرابت و سنخیتی با فجر انقلاب اسلامی دارد و چرا باید برخی افراد با پوشش های عجایبی جلوی دوربین عکاسان و فیلمبرداران رفته و اصل اعتقادی این جشنواره را به ریشخند بگیرند؟

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.