سه‌شنبه ۲۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۸

ویژه‌برنامه موسیقایی پاسداشت مقام شهید سلیمانی برگزار شد؛

وزیر ارشاد: حمایت از اصحاب فرهنگ و هنر وظیفه ماست/توقعات ما از جشنواره‌های فجر وضعیت فعلی نبوده

محمد مهدی اسماعیلی

سینماپرس: وزیر ارشاد در حاشیه برگزاری ویژه‌برنامه موسیقایی پاسداشت مقام شهید سلیمانی از نحوه برگزاری رویدادهای فجر سال آینده و نحوه فعالیت سالن‌ها پس از شیوع سویه جدید کرونا در اسفندماه سخن گفت.

به گزارش سینماپرس، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه برگزاری ویژه برنامه موسیقایی پاسداشت مقام سردار شهید قاسم سلیمانی از نحوه برگزاری رویدادهای فجر سال آینده و نحوه فعالیت مجموعه‌های هنری پس از شیوع سویه جدید ویروس کرونا در اسفند ماه سال جاری سخن گفت.

توقعات ما از جشنواره‌ها، وضعیت فعلی نیست

محمدمهدی اسماعیلی در پاسخ به پرسش مهر مبنی بر سیاست‌های پیش روی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در برگزاری جشنواره‌های فجر به ویژه جشنواره موسیقی فجر که طی سال‌های اخیر پیرامون استمرار در مسیر فعلی و موضوع جوان سازی این رویداد موسیقایی مهم در کشورمان مورد بحث و تحلیل و انتقاد بسیاری از هنرمندان و کارشناسان و اهالی رسانه بوده، توضیح داد: آنچه در برگزاری جشنواره‌های موسیقی، تئاتر و فیلم فجر انجام گرفت تلاش حداکثری بنده و همکارانم برای برگزاری هرچه بهتر این رویدادهای مهم بود. رویدادهایی که در شرایطی میزبان مخاطبان عزیز بود که ما تقریباً از نیمه‌های سال جاری انجام امور مرتبط با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را به عهده گرفتیم و همان گونه که گفتم نهایت تلاشمان را انجام دادیم تا این جشنواره‌ها به بهترین نحو به پایان برسد. به هر حال اگر بخواهم به عنوان نمونه اشاره‌ای داشته باشم در همین جشنواره فیلم فجر همه می‌دانیم که فضای موجود دربرگیرنده طیف زیادی از مخاطب و البته پیچیدگی‌هایی بود که با وجود همه مشکلات تلاش کردیم تا به نحو خوبی برگزار شود.

وی افزود: من بارها گفتم و الان هم اینجا عرض می‌کنم که توقعات ما از جشنواره‌ها وضعیت فعلی نبوده و حتماً باید تفاوت داشته باشد. حالا اینکه دبیر جشنواره موسیقی فجر بر اساس آنچه از من سئوال کردید جوان باشد یا پیشکسوت موضوعی است که باید روی آن بررسی بیشتری داشته باشیم. به هر حال آقای ریاحی از پیشکسوتان ارزنده و یکی از نمادهای موسیقی این سرزمین است که در این دوره هم به ما افتخار دارد تا از حضورشان بهره‌مند باشیم. شما مطمئن باشید بنده در طول این ایام هم با هنرمندان و پیشکسوتان و هم با هنرمندان جوان عرصه موسیقی که مخاطبان متفاوت‌تری هم دارند دیدارهای متعددی داشتم و به این دیدارها هم ادامه خواهم داد. چارچوبی که می‌تواند در ادامه کارهایی که برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام می‌دهیم مهم باشد.

اسماعیلی تاکید کرد: بنده می‌دانم که در سال‌های اخیر هنرمندانی وارد موسیقی شدند که هنرشان دربرگیرنده طیف جدیدی از مخاطبان است که حضور مخاطب را با گذشته متفاوت می‌کند. از این منظر تلاش ما این است که در حوزه سیاستگذاری هم کارها به سمت ارتقای کیفیت و کمیت پیش رود و هم بتوانیم به هنر تراز انقلاب نزدیک شویم. من این موضوع را صریح می‌گویم و معتقدم مولفه ای است که به ما هویت بخشیده است، پس ضروری است که این جهت‌گیری در آثار ما هم حاکم باشد. شرایطی که بنده و همکارانم تلاش می‌کنید سال آینده این گرایش و نگاه را در جشنواره‌ها تقویت کنیم.

سویه جدید کرونا، وضعیت فعالیت تالارهای نمایشی و ماموریت به معاونان

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر نحوه فعالیت تالارهای نمایشی، سینماها و سایر مجموعه فرهنگی کشور در اسفندماه سال جاری با توجه به شیوع چشمگیر سویه جدید کرونا تاکید کرد: به طور حتم سلامت مردم برای ما در درجه اول اهمیت قرار دارد و این نکته بسیار مهمی است که هم آقای رییس جمهور و هم اعضای ستاد ملی مقابله کرونا که بنده هم عضوی از آن هستم روی آن تاکید داریم و اگرچه وضعیت کنونی به دلیل تزریق سه نوبت واکسن میزان ابتلا را کاهش داده است اما باید بپذیریم که این سویه هم سویه مهمی است که نباید از آن را به راحتی عبور کنیم.

اسماعیلی گفت: آنچه به واسطه حمایت‌ها و همراهی صمیمانه وزارت بهداشت در زمان برگزاری جشنواره‌ها برای حضور حداقلی تماشاگران بر اساس شیوه نامه‌های بهداشتی صورت گرفت اقدام ارزشمندی بود که بنده از وزیر بهداشت و همکارانشان در این زمینه قدردانی می‌کنم. کما اینکه نظر به این همراهی و شرایطی که ایجاد شده بنا نداریم سالن‌ها را تعطیل کنیم. چون این سئوالی است که طی روزهای گذشته دوستان از ما می‌پرسند. اما نکته مهم در اینجاست که این عدم تعطیلی باید رعایت حداکثری شیوه نامه‌های بهداشتی و تاکید بر اجتماعات حداقلی تا کاهش ابتلا به سویه جدید کروناست. پس ما تلاش می‌کنیم تا با حفظ شیوه نامه‌ها تا یک ماه آینده میزبان مخاطبان در مجموعه‌های فرهنگی هنری با ظرفیت پایین باشیم و فکر می‌کنم با تمام شدن ماه مبارک رمضان بتوانیم با وضعیت بهتری شاهد برگزاری رویدادهای فرهنگی هنری در حالت بهتری باشیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در جواب سئوال خبرنگار مهر مبنی بر تخصیص حمایت‌های مالی به گروه‌های نمایشی که به دلیل کاهش ظرفیت سالن‌ها در یک ماه آتی با ضررهای مالی مواجه می‌شوند، بیان کرد: غیر از اقدامات حمایتی که از سوی صندوق اعتباری هنر صورت گرفته و در هفته‌های اخیر هم به بخش‌هایی از این حمایت‌ها اشاره شد، بنده از معاونانم می‌خواهم تا ضمن برآورد این ضررها بنده در جریان قرار دهند. به طور حتم حمایت از اصحاب فرهنگ و هنر وظیفه ماست و چون در این زمینه مانند سایر اقشار آسیب می‌بینند ما باید کمک‌هایی را در توان خودمان انجام دهیم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.