دوشنبه ۱ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۹

درد دل اهالی سینما در آستانه سال نو؛

انتقاد از عملکرد انفعالی خانه سینما/ دیگر هیچ چیز برای هنرمندان باقی نمانده؛ نه نامی و نه نانی و نه احترامی!

زرین دست-سجاده چی-قاسمی-فتاحی-زاهدی

سینماپرس: تعدادی از سینماگران کشور در خصوص وضعیت معیشتی سینماگران و مطالبات صنفی اهالی سینما متذکر شدند: سال ها است که هیچ یک از اهالی سینما از خانه سینما خیری ندیده اند، این دسته از سینماگران متذکر شدند: وضعیت سینماگران نیاز به رسیدگی عاجل دارد.

به گزارش سینماپرس عملکرد انفعالی نهادهای صنفی و سینمایی به ویژه سازمان سینمایی، خانه سینما، صندوق اعتباری هنرمندان و... طی سال های اخیر صدای انتقاد و اعتراض بخش اعظمی از سینماگران را درآورده؛ بسیاری از اهالی سینما با انتقاد از بی توجهی مدیران به وضعیت وخیم مالی بخش کثیری از اهالی سینما خواستار رسیدگی عاجل و رفع مشکلات این قشر فرهیخته و زحمتکش شده اند.

در همین راستا با ۵ تن از سینماگران شناخته شده کشور خانم ها و آقایان: علیرضا زرین دست، مهدی سجاده چی، ثریا قاسمی، نیلوفر فتاحی و حسن زاهدی گفتگو کردیم که ماحصل آن برای اطلاع بیشتر مخاطبان گرامی در ذیل نقل شده است.

علیرضا زرین دست فیلمبردار پیشکسوت سینما در خصوص وضعیت بحرانی معیشتی سینماگران و مطالبات صنفی اهالی سینما در آستانه سال نو گفت: سازمان سینمایی با تعدیل نیرو در نهادهای تابعه اش و حذف جشنواره های زائد می تواند مبالغ قابل توجهی را جمع آوری و به دست نیازمندان برساند! این وظیفه مدیران سینمایی است که به فکر سینماگران بیکار و خانه نشین باشند که در این اوضاع بحرانی اقتصادی با سختی در حال گذران زندگی هستند و فریادرسی ندارند. خانه سینما هیچ کاری انجام نمی دهد! سال ها است که هیچ یک از اهالی سینما از این خانه خیری ندیده اند و آنجا مکانی شده که بچه های سینما هر چند وقت یک بار دور هم جمع شوند و دیداری تازه کنند اما مسئولان این نهاد هیچ تدبیری برای رفع معضلات مالی و معیشتی سینماگران نداشته و ندارند.

مهدی سجاده چی رئیس کانون فیلمنامه نویسان نیز به سینماپرس گفت: ارقام اعطایی صندوق اعتباری هنر به اهالی سینما رسماً «هیچ» است و هرگز نمی تواند خیال سینماگرانی که مدت ها است با بیکاری در حال دست و پنجه نرم کردن هستند را راحت کند از این رو نیاز است هرچه سریع تر تدبیری ویژه برای بحران معیشت زندگی سینماگران بیکار و خانه نشین اندیشه شود تا این افراد بیش از این دچار معضلات اساسی در زندگی شان نشوند. باید هویت فرهنگی صنوف حفظ شود و زمانی که بحرانی مانند کرونا می آید دولت بودجه مشخصی را برای رفع بحران از زندگی سینماگران اختصاص دهد.

ثریا قاسمی بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون با انتقاد شدید از مدیران سینمایی گفت: مگر کسی حرف های ما را می شنود و تدبیری برای رفع بحران زندگی هنرمندان دارد که مطالبات مان را بیان کنیم؟ سال ها است گفته ایم پیشکسوتان نادیده گرفته می شوند اما چه کسی برای ما قدمی برداشت؟ بهتر است این سوألات را از مدیران بپرسید که در آستانه سال نو چه تدبیری برای رفع مشکلات عدیده زندگی هنرمندان کرده اند!

نیلوفر فتاحی طراح صحنه و لباس سینما در خصوص وضعیت بحرانی معیشتی سینماگران و مطالبات صنفی اهالی سینما در آستانه سال نو گفت: وضعیت زندگی بخش اعظمی از سینماگران روز به روز در حال بحرانی تر شدن است؛ مدیران وزارت ارشاد، سازمان سینمایی و خانه سینما تدبیری عاجل برای رفع بحران معیشتی هزاران سینماگر بیکار و خانه نشین داشته باشند به ویژه نیاز است در آستانه نوروز تدبیری ویژه از سوی مدیران سینمایی توأم با حفظ حرمت هنرمندان صورت گیرد تا در ایام عید لبخند بر لب همه سینماگران باشد و کسی شرمنده خانواده اش نشود. فقدان بیمه بیکاری، ناکارآمد بودن بیمه درمانی، نبود امنیت شغلی و... همه جزو موارد آسیب زا است؛ کمترین توقع ما از مدیران سینمایی جدید این است که تدبیری برای رفع این معضلات و مشکلات متعدد و ریز و درشت ما سینماگران داشته باشند و ما را به حال خود رها نکنند. به همه این مسائل باید مشکلات شدید اقتصادی را هم اضافه کرد که سبب شده دیگر توان و رمقی برای ما باقی نماند.

حسن زاهدی صدابردار پیشکسوت سینما نیز به سینماپرس گفت: پرداخت ارقام ناچیز در مناسبت های مختلف زننده ترین و توهین آمیزترین کاری است که می توان انجام داد! برای یکایک مسئولان متأسفم که سینماگران را گدا و فقیر فرض کرده اند و با این ارقام ناچیز آن ها را تحقیر کرده و این کار ناپسندشان را در بوق و کرنا هم می کنند! وظیفه مدیران فرهنگی و سینمایی رسیدگی عاجل و جدی به وضعیت وخیم معیشتی ناشی از بیکاری و خانه نشینی سینماگران به ویژه در بحران کرونا است. سینماگران رسیدگی جدی می خواهند؛ پولی که به حساب سینماگران می ریزید به اندازه تهیه یک کیسه برنج نیست و معلوم نیست مدیران با چه تدبیر و درایتی اینطور سرخوشانه عملکردشان را با شوآف و تبلیغات، رسانه ای هم می کنند!

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.