شنبه ۳۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۶

با اعتراض به اتفاقات چهلمین جشنواره فیلم فجر؛

اعلام آمادگی امور بانوان بسیج هنرمندان برای معرفی بانوان هنرمند در نگارش فیلمنامه

سازمان بسیج هنرمندان*

سینماپرس: امور بانوان بسیج هنرمندان کشور اعلام کرد که آماده معرفی هنرمندان در زمینه های مختلف به وزارت ارشاد است.

به گزارش سینماپرس، در پی حواشی ایجاد شده براساس ویدیویی که از نشست خبری فیلم سینمایی «نمور» در چهلمین جشنواره فیلم فجر منتشر شد امور بانوان سازمان بسیج هنرمندان در بیانیه ای نسبت به سخنان نوشین معراجی نویسنده این فیلمنامه که بیان کرده بود: «وقتی دو نفر همدیگر را دوست دارند، عشقی که بین‌شان وجود داشته، آنقدر حرمت دارد که بچه‌ای که از آن‌ها به دنیا می‌آید به‌نظر من حلال‌زاده است به ویژه وقتی دو نفر همدیگر را دوست دارند، اصلا کسی که بچه ای را به دنیا می آورد به هر حال یک مادر است و ارزشمند است.» واکنش نشان داد.

متن این یادداشت به شرح زیر است:

«بسم الله الرّحمن الرّحیم

ن وَ القَلَمِ وَ مَا یَسطُرون

برادر ارجمند محمدمهدی اسماعیلی

وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی

بدون شک هنر دقیق ترین و رساترین وسیله انعکاس اندیشه ها و آرمان‌های یک ملت است. درخشش هنر در عرصه فرهنگ نیز موجب بالندگی و تکامل و نویدبخش جامعه ای پرنشاط، پرامید و پیشرو خواهد بود. به فرموده مقام معظم رهبری (حفظه الله تعالی) که گفت: انقلاب اسلامی ایران به هنر نیازمند است و هنر انقلاب می بایست هنری ممتاز، فاخر و پیشرو باشد.

در این میان هنر سینما قطعا هنری برتر و فوق العاده است. هنری که شأن آن مؤثر بودن در پیشرفت و اعتلای کشور است. هنری که بازتاب عقاید، دیدگاه‌ها، فرهنگ و رویکرد یک ملت است.

مقولاتی همچون هنر متعهد، هنر دینی و هنر انقلابی بارها و بارها در کلام رهبری انقلاب اسلامی مطرح شده و مسئولیت نهادهای انقلابی نقش آفرین را در برابر اجتماع و ارزش‌های الهی مورد توجه قرار داده و ورود به این عرصه را «جهاد» خطاب می کنند!

علیرغم تمام این توصیه ها و هنوز پس از گذشت چهل و سه سال از انقلاب شکوهمند اسلامی ایران هرچند شاهد رشد و اعتلای سینما چه به لحاظ کیفیت، محتوا و موضوع و چه به لحاظ کمیت فیلم‌ها بوده ایم اما به ویژه در مقوله ظهور بانوان در این عرصه نظاره گر تصویر واقعی زن و به اصطلاح زن تراز اسلامی به طور مطلق نبوده ایم و این آمار به قدری ناچیز است که در خور توجه نمی باشد. دیدگاه سینمای انقلاب اسلامی در مقوله زنان به عنوان عناصر حیاتبخش خانواده می بایست تبلور ایمان، تعهد، امید، حیا، نشاط و خودباوری باشد و نه در خدمت ابتذال و استحاله هویت انسان!

گفتمان سینمای انقلاب اسلامی می بایست مبین کرامت زن در اجتماع، استحکام بخش نهاد خانواده و تعهد زوجین نسبت به هم باشد.

علیرغم تلاش های سازمان سینمایی برای برگزاری رخدادی متفاوت با سنوات پیشین که غیرقابل انکار است و علیرغم ظهور برخی آثار سینمایی مناسب و حضور سینماگرانی متعهد و ورود خانواده معظم شهدا همچنان شاهد نمایش پوشش و تحرکاتی مغایر با شئونات اسلامی و قوانین دایر کشور بودیم که بدون تردید در شأن دولت سیزدهم و جشنواره فیلم فجر انقلاب اسلامی نبود.

از سوی دیگر سخنان فیلمنامه نویس فیلم «نمور» و اظهارات شائبه برانگیزشان در نشست خبری موجی از اعتراضات و حساسیت های به حق را در میان جامعه متدینین، علما و قاطبه مردم دغدغه‌مند رقم زد و موجب شد تا زحمات مدیران حال حاضر در چهلمین جشنواره فیلم فجر انقلاب اسلامی نیز تحت الشعاع قرار گیرد.

انتظار می رود وزارت محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان تحت امرشان ضمن برخورد با عوامل اهمال و نفوذ احتمالی در به حاشیه کشاندن مهمترین جشن سینمای انقلاب نسبت به احیای شورای سیاستگذاری جشنواره فجر تدابیر لازم را اتخاذ نمایند.

همچنین این تدابیر و سلسله اقدامات می تواند در بازنگری و اصلاح قوانین و آیین نامه ها و روش های موجود در تولید، نشر، اکران و حضور هنرمندان و آثارشان در رخدادهای ملی و بین المللی و نظارت جدی بر انجام آنها باشد.

در این مسیر استفاده از نیروهای متعهد، مجرب و متخصص با رویکرد انقلابی از الزامات خواهد بود.

امور بانوان سازمان بسیج هنرمندان کشور به پشتوانه همراهی بانوان هنرمند، متعهد و دغدغه مند سراسر ایران اسلامی، آمادگی خود را درباره معرفی بانوان هنرمند شاخص و متخصص بویژه در عرصه تحقیق و نگارش فیلمنامه اعلام می دارد و امیدوار است مقام عالی وزارت دولت سیزدهم با استفاده بهینه از همکاری و مشارکت سایر نهادهای فرهنگی و هنری انقلاب اسلامی بتواند در جهت تحقق اهداف بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی و ایجاد تمدن نوین اسلامی و مقدمه سازی برای ظهور درخشان منجی عالم بشریت (عج) همگام با جریان خروشان حرکت انقلابی ملت شریف و شهیدپرور گام‌های موثری بردارند. ان شاء الله…

امور بانوان سازمان بسیج هنرمندان کشور و جمعی از بانوان هنرمند شاخص و انقلابی»

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.