یکشنبه ۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۵

عذرخواهی رسمی «وزیر ارشاد» نسبت به حواشی «جشنواره فیلم فجر»؛

اسماعیلی: به جشنواره فیلم نمره ۱۶ می‌دهم/نمره حوزه تئاتر و موسیقی رقمی بین ۱۷ تا ۱۸.۵ است

محمدمهدی اسماعیلی

سینماپرس: وزیر فرهنگ و ارشاداسلامی همزمان با پایان جشنواره‌های فیلم، تئاتر و موسیقی فجر با حضور در برنامه تلویزیونی گفتگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما به بیان نکاتی درباره برخی از حاشیه‌های اخیر پرداخت.

به گزارش سینماپرس، محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همزمان با پایان جشنواره‌های فیلم، تئاتر و موسیقی فجر شامگاه شنبه سی ام بهمن ماه با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما که با اجرای حمیدرضا مدقق همراه بود به برخی از حاشیه‌های پیش آمده حوزه فرهنگ و هنر طی روزهای اخیر پاسخ داد.

محمد مهدی اسماعیلی در ابتدای این برنامه به برگزاری چهلمین جشنواره فیلم فجر و حاشیه‌هایش اشاره کرد و گفت: ما کار دولت مردمی را از شهریور ماه شروع کردیم و از اولین کارها این بود که رئیس سازمان سینمایی را تعیین کنیم و همه مردم شریف می‌دانند که آقای محمد خزاعی یکی از بهترین تهیه کنندگان سینماست که وقتی به این سمت منصوب شد کارهای اجرایی را شروع کرد و نهایت تلاش خود را انجام داد تا با همراهی ستاد جشنواره کارهای داوری و امور اجرایی متناسب با شعار جشنواره پیش برده شود. ما نهایت تلاش خود را کردیم تا در این زمینه کارهای مؤثری را انجام دهیم کما اینکه در این زمینه کارهای دقیقی هم صورت گرفت و شما می‌بینید که ما در این دوره از جشنواره شاهد اکران گونه‌های مختلفی بودیم که توانست سبد متنوعی را در اختیار مخاطبان قرار دهد.

اظهارنظرهایی که به شدت محکوم است

وی افزود: خوشبختانه دیدید که فیلم برگزیده امسال جشنواره فیلم «موقعیت مهدی» بود که درباره شهید باکری روایت شده و دربرگیرنده نکات فراوانی بود که توانست نظر مخاطبان را به سمت خود جلب کند. البته جشنواره برگزار شد و چندین نفر هم آمدند و روی سکو صحبت کردند. شما دیدید هر برنده‌ای روی صحنه امد جایزه خود را یا به خانواده و یا به شهیدان تقدیم کرد. این نشان دهنده ارزش‌های فراوانی است. البته در کنار این موضوع اظهار نظر غلط و محکومی اتفاق افتاد که هم ما و هم جشنواره و هم تهیه کننده این صحبت‌ها را محکوم کرد. حتی فردی که این صحبت‌ها را به میان آورد در تریبون‌های مختلف عذرخواهی کرد. من بازهم تکرار می‌کنم فرآیندی که در جشنواره فیلم فجر اتفاق افتاد رویداد مؤثری بود و آن اتفاقی که افتاد موجب ناراحتی عزیزان شده که نظرشان برای ما بسیار ارزشمند است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه صحبت‌های خود در پاسخ به پرسش مجری مبنی بر تعامل وزارت ارشاد با دیگر نهادهای مرتبط با حوزه فرهنگ و هنر گفت: ما مشغول ریل گذاری جدیدی در حوزه فرهنگ و هنر هستیم که همه اینها نیازمند تعامل است. من در این مدتی که با بسیاری از علما صحبت می‌کردم به این نتیجه رسیدم که بسیاری از خوبی‌های کار به عزیزان منتقل نشده و این موجب سوءتفاهمی شده که باید این سوءتفاهمات برطرف شود.

تغییر در جشنواره‌های هنری امسال شروع شد

اسماعیلی درباره انتقاد برخی از کارشناسان مبنی بر کیفیت آثار به صحنه رفته در جشنواره‌های تئاتر و موسیقی فجر هم گفت: انصافاً جشنواره‌های موسیقی، تئاتر و هنرهای تجسمی پر از رویش‌های جدیدی بود که برای ما دربرگیرنده اتفاقات ارزشمندی هم بود. این روند حتی در جشنواره فیلم فجر هم وجود داشت. شما بدانید ما حتماً رویکرد توجه به کارهای هنرمندان جوان و کار اولی را در ردیف اولویت‌های خودمان قرار دادیم و این را هم بدانید که ماجرای کرونا واقعاً روی روند برگزاری جشنواره تأثیرات خود را بر جا گذاشت. اما به باور بنده و بسیاری از کارشناسان فضای تغییر در بسیاری از جشنواره‌های ما وجود داشت.

وی درباره مهجوریت هنر تئاتر به ویژه در ایام کرونا و انعکاس این روند روی صحنه توضیح داد: بنده عضو ستاد ملی مقابله کرونا هستم و بر این ضعف واقفم که در همه حوزه‌ها وجود دارد. بله من هم معتقدم شاهد لطمات زیادی در حوزه تئاتر بودیم اما امیدوارم با کمتر شدن بیماری کرونا شاهد رشد چشمگیری در فضای تئاتر باشیم. در حوزه موسیقی نیز نهایت تلاشمان را انجام دادیم تا از آذرماه با حمایت چشمگیر وزارت بهداشت شاهد برگزاری کنسرت‌ها باشیم اما متأسفانه از بهمن این فضا روند کاهشی داشته ولی امید دارم با از بین رفتن سویه جدید کرونا شاهد از سرگیری فعالیت کنسرت‌ها باشیم.

پیگیری قضائی در ماجرای لو رفتن اسامی برگزیدگان فیلم فجر

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره ماجرای لو رفتن فهرست برگزیدگان جشنواره فیلم فجر و سرقت یکی از فیلم‌ها بعد از پایان جشنواره توضیح داد: سایتی که این اطلاعات را منتشر کرده اقدام به انتشار اطلاعات محرمانه کرده و ما طی شکایت رسمی که از طریق مراجع قضائی صورت گرفته مشغول پیگیری موضوع هستیم و حتماً شاهد برخورد قضائی با این سامانه خواهیم بود. در حوزه معاونت فناوری سازمان سینمایی نیز به زودی اقداماتی را انجام خواهیم داد تا با حمایت شرکت‌های دانش بنیان شاهد اتفاقات مؤثری در این زمینه باشیم. درباره فیلم سرقت شده هم باید بگویم پیگیری‌هایی در حال انجام است که حقی از تهیه کننده و صاحبان فیلم زائل نشود.

اسماعیلی درباره ماجرای حذف معافیت مالیاتی اصحاب فرهنگ و هنر در روزهای اخیر گفت: ما در لایحه پیشنهادی این ماجرای مالیات را نیاوردیم. اما عزیزان ما در مجلس استدلال‌هایی داشتند که ماجرای مالیات را وارد کنند. البته در این زمینه مشغول رایزنی با نمایندگان مجلس شورای اسلامی هستیم که هم نظر نمایندگان تأمین شود و هم هنرمندان را دچار مشکل نکند. در این زمینه مکاتباتی با رئیس سازمان برنامه و بودجه انجام گرفته و در روزهای بررسی لایحه بودجه این موضوع به سمع و نظر نمایندگان مجلس شورای اسلامی خواهد رسید. در عین حال ما کار مهمی را امسال انجام دادیم و با تعامل و دستور ویژه ای که آقای رئیس جمهور برای حمایت از اهالی فرهنگ و هنر انجام داد پیش بینی‌هایی داریم که در لایحه بودجه ۱۴۰۱ هم حمایت‌هایی ویژه ای را از اصحاب فرهنگ و هنر داشته باشیم.

برگزاری اجلاس وزیران فرهنگ کشورهای همسایه در نوروز ۱۴۰۱

وی با اشاره به برخی از برنامه‌های فرهنگی هنری وزارت ارشاد در هفته‌های اخیر و هفته‌های آتی گفت: حضور رئیس جمهوری در موزه هنرهای معاصر و دیدار با هنرمندان هنرهای تجسمی، برنامه‌ریزی برای برگزاری جایزه کتاب سال، برگزاری جشنواره شعر فجر از جمله برنامه‌های ما در روزهای پایانی سال بود که در کنار برگزاری جشنواره‌های فیلم، تئاتر، موسیقی و هنرهای تجسمی برای اجرای هرچه بهتر آن کارهایی را انجام دادیم. در این چارچوب ما بزرگداشتی را هم برای نظامی داریم که متأسفانه به دلیل برخی از اقداماتی که برای مصادره این شخصیت بزرگ ادبی انجام گرفته نهایت تلاش خود را انجام می‌دهیم که حکیم نظامی را به عنوان یک شخصیت فرهنگی برجسته ایران معرفی کنیم. ما برای نوروز سال آینده هم در تدارک برگزاری اجلاس وزیران فرهنگ کشورهای همسایه هستیم که امیدوارم با بهبود شرایط شاهد برگزاری این مهم باشیم.

اسماعیلی در پاسخ به پرسش مجری مبنی بر اقدامات وزارت ارشاد برای مبارزه با فساد گفت: شعار محوری عدالت فرهنگی است که در دولت جدید نیز به شدت روی آن تاکید داریم. در این راستا اکران فیلم‌های جشنواره فیلم فجر در مناطق محروم، ارائه آموزش رایگان هنر به واسطه کانون‌های فرهنگی هنری مساجد و سایر مجموعه‌های تابعه وزارت ارشاد جزو برنامه‌های اصلی ما بود. ما برای مبارزه با فساد به روز رسانی آئین نامه‌ها را نیز در دستور کار قرار دادیم که بتوانیم در این زمینه شاهد شفاف سازی باشیم. این جریان در معاونت حقوقی در حال انجام است و حتی در مؤسسه‌های تابعه وزارت ارشاد نیز کار بازسازی ساختار در حال انجام است که بتوانیم تبعیض در این عرصه‌ها از بین ببریم و همه اهالی فرهنگی زمینه‌های دسترسی عادلانه به محصولات فرهنگی را داشته باشند.

سال آینده بخش زیادی از دغدغه‌های بودجه‌ای از بین می‌رود

وزیر ارشاد در بخش دیگری از این برنامه با اشاره به موضوع بودجه و افزایش آن در دوره‌های آتی گفت: دولت در بودجه سال آینده قدم مهمی را برداشته و از سوی دولت مردمی آقای رئیس جمهور، حمایت‌هایی انجام گرفته که بتوانیم شرایط ویژه ای را برای بودجه فرهنگ و هنر فراهم کنیم و فکر می‌کنم برای سال آینده دغدغه‌های زیادی از بودجه در عرصه‌های مختلف هنری از بین خواهد رفت. اما حتماً در حمایت از آثار فرهنگی هنری توجه ما به نظام ارزشی و هنجاری جمهوری اسلامی ایران است. ارزش‌های دینی و حفظ شعائر دینی در تولیدات هنری خط قرمز ماست که در این زمینه دچار ضعف‌هایی هستیم و الان می‌خواهیم این تغییر ریل را با کمک اصحاب فرهنگ و هنر انجام دهیم. مردم عزیز محصول کار مدیریت دولت جدید را در جشنواره‌های سال آینده مشاهده خواهید کرد و شما شاهد تغییرات جدی در جشنواره‌های تئاتر، فیلم و موسیقی خواهید بود. در این زمینه برنامه‌های تحولی تدوین شده که بتواند در تراز جریان انقلاب اسلامی قرار بگیرد. شما مطمئن باشید هم شاهد رونق فرهنگ و هنر ایران و هم رونق ارزش‌های اسلامی و انقلابی هستید که در دوره‌های بعدی خود رانشان می‌دهند.

ما در حوزه هنرهای تجسمی و موسیقی برنامه‌های زیادی در راستای ارزش‌های انقلابی پیش بینی کردیم که با پیشرفته‌ترین شیوه‌های ارائه به مردم عزیز ارائه خواهد شد. به طور کلی ما مرتب با همه اهالی موسیقی و تئاتر و هنرهای تجسمی سینما در رفت و امد هستیم و خودمان را خادم اهالی فرهنگ و هنر می‌دانیم. حتی خود هنرمندان گواهی می‌دهند که در آینده‌ای نزدیک در حوزه دیپلماسی فرهنگی و اقتصاد هنر شاهد اتفاقات مؤثری خواهیم بود. در این زمینه رایزنی‌هایی با سازمان فرهنگ و ارتباطات صورت گرفته که شما نتایج آن‌را خواهید دید.

نمره آقای وزیر به سینما، تئاتر و موسیقی فجر

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه این گفتگو پس از اظهارات مدقق که از وی درباره خداحافظی دو هنرمند فعال سینمای ایران از جشنواره فیلم فجر سوال کرد، گفت: بعد از اینکه تعدادی از دوستان از جشنواره فیلم فجر خداحافظی کردند با برخی از دوستان هنرمند دیدار و گفتگوهایی داشتم و تمام تلاشم این است که این عزیزان به خانه خود برگردند. بنده اینجا از آنها می‌خواهم که در جشنواره بمانند و اگر انتقادات واردی داشته باشند بنده حتماً رسیدگی می‌کنم. من بر این باورم این حرکت عزیزان نمی‌تواند با استقبال مردم مواجه شود چون خاستگاه بسیاری از این عزیزان هنرمند جشنواره‌ها و رویدادهایی بوده که به اعتبار حضور مردم میزبان اهالی فرهنگ و هنر بوده‌اند. اما به هر حال بنده امیدوارم بتوانیم در یک فضای تعامل گونه هرچه زودتر مشکلات اهالی فرهنگ و هنر را حل کنیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش پایانی این گفتگوی تلویزیونی در جواب مجری که از وی درباره امتیاز جشنواره‌های از نمره بیست سوال کرد، گفت: من به جشنواره فیلم نمره ۱۶ می‌دهم ولی می‌دانم عزیزان ما در این رویداد تلاش زیادی انجام دادند در حوزه تئاتر و موسیقی هم می‌توانم نمره بیشتری بدهم که رقمی بین ۱۷ تا ۱۸.۵ است.

وی در بخش پایانی صحبت‌های خود تصریح کرد: طی روزهای اخیر اتفاقاتی افتاده که نباید رخ می‌داد. چرا که موجب ناراحتی عده‌ای از مردم عزیزمان شده بود و من همین جا از تمامی عزیزانی که از این اتفاق ناراحت شدند معذرت می‌خواهم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.