یکشنبه ۱۴ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۰

ضرورت پرداختن به فرهنگ آیین و سنن ایرانی-اسلامی در هنرهای تصویری/۳

افتخاری: مدیران فرهنگی با بهره گیری از نظرات نخبگان و حلقه های میانی با نظارت جدی و دقیق بر محتوای آثار باید موجبات ترویج فرهنگ ایرانی-اسلامی را فراهم آورند

لاله افتخاری

سینماپرس: دکتر لاله افتخاری عضو سابق کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی همزمان با نوروز ۱۴۰۱ در خصوص ضرورت پرداختن به فرهنگ آیین و سنن ایرانی-اسلامی در هنرهای تصویری سینما و تلویزیون گفت: مدیران فرهنگی با بهره گیری از نظرات حلقه های نخبگانی و حلقه های میانی با نظارت جدی و دقیق بر محتوای آثار باید موجبات ترویج فرهنگ ایرانی-اسلامی را فراهم آورند؛ آن ها ملزم هستند حمایت مادی و معنوی از تمامی دغدغه مندانی که مایلند در حوزه ترویج و احیای فرهنگ ایرانی-اسلامی گام بردارند حمایت کنند تا هنر سالم بتواند در خدمت جامعه باشد و آثار فرهنگی نتوانند جامعه را به کجراهه ببرند.

این عضو جمعیت زنان انقلاب اسلامی در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: هجوم فرهنگی بیگانگان بر هیچ کس پوشیده نیست؛ همه می دانیم که امروزه تأثیر فرهنگ غرب در جامعه ما زیاد شده و این اتفاق نشان از اهمال کاری برخی متولیان فرهنگی دارد.

وی یادآور شد: هجوم خیلی جدی تر از این را در دوران اهل بیت (ع) می بینیم. به نوعی که مدینة النبی که به فرمایش حضرت آقا کانون دین و بالندگی اسلام در آنجا شکل گرفته دچار مشکلات فرهنگی شده بود که این مسأله به دلیل عدم امر به معروف و نهی از منکر بود. در واقع وضعیت به گونه ای بود که نه مسئولان دغدغه داشتند نه مردم و قطعاً افراد مختلفی از این هجمه ها مورد آسیب قرار گرفتند.

افتخاری سپس با تشبیه هجمه فرهنگی دشمن به ویروس کرونا اظهار داشت: چطور وقتی کرونا آمد کسانی که متوجه خطر آن شده بودند بیشتر رعایت کردند تا کمتر در معرض آسیب قرار بگیرند؟ هجمه فرهنگی هم این گونه است! اگر در دوران کرونا مدیران بخش سلامت در پی حفظ جان مردم بودند اینجا در بحث فرهنگ نیز مدیران فرهنگی باید در پی حفظ ارزش های دینی و ملی باشند و از مردم حراست و صیانت کنند تا فرهنگ غرب بیش از این نتواند به آن ها آسیب برساند.

این عضو جبهه پیروان خط امام و رهبری در بخش دیگری از این گفتگو خواستار توجه ویژه مدیران فرهنگی به بیانیه گام دوم انقلاب شد و در این باره تأکید کرد: همانطور که حضرت آقا در بیانیه گام دوم رویکردشان به جوانان بود مسئولان باید اهمیت بهره گیری از ظرفیت جوانان را درک کنند تا به نفع خود جوانان و جامعه تغییرات خوبی ایجاد شود.

این کارشناس فرهنگی تصریح کرد: مدیر فرهنگی مدیری است که واقع نگر باشد، در کف جامعه باشد و به صورت بی واسطه با مردم ارتباط و تعامل داشته باشد و پای صحبت های شهروندان بنشیند و از آن ها در خصوص انتظارات شان در حوزه فرهنگ نظرخواهی کند.

وی افزود: مدیران فرهنگی باید دغدغه مندانه اطلاعات را بدون واسطه از خود جامعه بگیرند، با واقعیت ها آشنا شوند و بتوانند با استفاده از دیدگاه نخبگان و تخصص های مختلف به مقابله با فرهنگ منحط غرب بپردازند. بی شک اگر دست جوانان را از فرهنگ ایرانی-اسلامی پر کنیم همه چیز درست می شود. مدیران فرهنگی باید با نظارت و هدایت گری ویژه سعی در افزایش تولیدات ارزشمند در راستای ترویج دین مبین اسلام و فرهنگ ملی داشته باشند و امیدواریم که به زودی شاهد تحقق این اتفاق باشیم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.