چهارشنبه ۱۷ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۹

سینماگران از بحران در هنر هفتم می گویند؛

حضور مدیران جسور، شجاع، دلسوز و دغدغه مند، سیاست گذاری شفاف برای آینده سینمای کشور و پرهیز از ظاهرگرایی؛ راهکار برون رفت از بحران در هنر هفتم

دهقان نسب-متوسلانی-شریفی-اسلاملو-نجفی-تهامی-حکمت

سینماپرس: تعدادی از سینماگران سرشناس کشور در خصوص راهکار برون رفت از بحران در هنر هفتم متذکر شدند: بزرگترین معضل سینمای کشور فقدان مدیر جسور، شجاع، دلسوز و دغدغه مند است! همه چیز بر اساس باندبازی و روابط پیش می رود. در کشور ما مدت ها است سینمایی وجود ندارد و سینما بدل به دکانی برای کاسبی شده؛ مدیر سینمایی نباید دنبال ظاهرگرایی و ارائه بیلان و آمار و ارقام باشد؛ مدیر سینمایی باید در پی ایجاد تحول در هنرهفتم برای رسیدن به سینمای تراز انقلاب اسلامی باشد اما متأسفانه این دغدغه مدیران نیست!

به گزارش سینماپرس سینمای ایران مدت ها است درگیر بحران و تشت است؛ هنرهفتم در دوران همه گیری کرونا مانند بسیاری از نهادهای دیگر در کلیه کشورهای جهان دچار آسیب و بحران جدی شد اما این آسیب به واسطه عملکرد منفعلانه مدیران سینمایی در کشورمان بیش از هریک از کشورهای جهان جلوه گری کرد و مدیران سینمایی حتی از ارائه یک راهکار برای تقویت و حفظ بنیان سینما عاجز ماندند!

چالش های کرونایی در این ایام سینماگران را به شدت دچار سردرگمی و سینما را به شدت دچار تشتت و بحران کرد و کار را به جایی رساند که بسیاری از سینماگرانی که حتی جزو مدافعان دولت تدبیر و امید بودند موج انتقادات خود را به سمت و سوی این دولت روانه سازند و دست اندرکاران دولت را عامل اصلی بحران و تشتت در سینمای کشور بدانند.

بعد از اتمام کار مدیران سینمایی دولت تدبیر و امید و با روی کار آمدن دولت انقلابی این امید در دل سینماگران زنده شد که اوضاع بحرانی سینما توسط مدیران جدید سینمایی کشور برطرف شود اما متأسفانه پس از گذشت ماه ها از حضور این مدیران تغییر چشمگیری در سینما حاصل نشده و بحران به شکل سابق ادامه دارد. از بیکاری و خانه نشینی بخش اعظمی از سینماگران که منجر به بحران معیشتی در زندگی شان شده گرفته تا فیلمسوزی گسترده، پشت در ماندن انبوه فیلم ها و... صدای انتقاد و اعتراض بخش کثیری از سینماگران را درآورده است.

در همین راستا ۷ تن از سینماگران کشور آقایان: حبیب دهقان نسب، محمد متوسلانی، امیرحسین شریفی، محمدرضا اسلاملو، حسن نجفی، کوروش تهامی و سرکار خانم: منیژه حکمت با سینماپرس گفتگو کردند که ماحصل نظرات ایشان برای اطلاع بیشتر مخاطبان گرامی در ذیل نقل شده است.

حضور مدیران جسور، شجاع، دلسوز و دغدغه مند، سیاست گذاری شفاف برای آینده سینمای کشور و پرهیز از ظاهرگرایی؛ راهکار برون رفت از بحران در هنر هفتم

حبیب دهقان نسب بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون همزمان با نوروز ۱۴۰۱ در خصوص راهکار برون رفت از بحران در هنر هفتم گفت: بزرگترین معضل سینمای کشور فقدان مدیر جسور، شجاع، دلسوز و دغدغه مند است! ما این مشکل را سال های سال است که شاهدیم و با تغییر دولت ها همین روند ادامه داشته و دارد چرا که رفع معضلات سینما مدیر شجاع و جسور می خواهد که جلوی زیاده خواهی های عده ای را بگیرد اما متولیان ما جسور نیستند و بیشتر دنبال حفظ میز و دفتر و مناصب شان هستند برای همین خودشان را در پستو قایم کرده و فرهنگ و سینما را به حال خود رها می کنند. سوأل بنده این است که اگر همه مدیران بلد نیستند کار کنند چرا سر کار هستند؟ اگر کار بلد هستند چرا وضعیت اینقدر بحرانی است؟ آیا سواد و معرفت و شناخت این کار را دارند یا به غلط در پست های شان به کار گمارده شده اند؟

حضور مدیران جسور، شجاع، دلسوز و دغدغه مند، سیاست گذاری شفاف برای آینده سینمای کشور و پرهیز از ظاهرگرایی؛ راهکار برون رفت از بحران در هنر هفتم

محمد متوسلانی بازیگر و کارگردان سینما و تلویزیون در این باره اظهار داشت: فقدان سیاست گذاری روشن در سینمای کشور باعث آسیب جدی به کلیت آن شده است؛ این اتفاق مربوط به یک دولت و دو دولت نمی شود چرا که سینمای ما چند دهه است سیاست روشنی ندارد و از همین رو نتوانسته در جهت درست پیش برود و اگر مدیران سینمایی می خواهند بحران در سینما کمتر شود باید با برنامه ریزی و سیاست گذاری مناسب به صورت شفاف سیاست سینما در سال های آتی را اعلام کنند تا شاید از این رهگذر هنر هفتم جانی دوباره بگیرد. مدیران باید بدانند برخورد سلیقه ای و عدم نگاه حرفه ای شان به سینما ضررهای غیرقابل جبران در پی دارد. متأسفانه طی سال های اخیر ما شاهد تصمیم گیری برای سینما توسط مراکزی خارج از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هستیم؛ برخوردهای سلیقه ای برای پروانه ساخت و نمایش فیلم ها وجود دارد و عدم نگاه حرفه ای مسئولان آسیب های زیادی را به سینما وارد کرده که تمامی این موارد باید مورد بازبینی و رسیدگی قرار بگیرند.

حضور مدیران جسور، شجاع، دلسوز و دغدغه مند، سیاست گذاری شفاف برای آینده سینمای کشور و پرهیز از ظاهرگرایی؛ راهکار برون رفت از بحران در هنر هفتم

امیرحسین شریفی تهیه کننده سینما نیز با انتقاد شدید از وضعیت بحرانی سینمای کشور متذکر شد: حضور مدیران کارنابلد که الفبای سینما را نمی شناسند باعث آسیب جدی هنرهفتم شده و این افراد سینما را به شدت دچار معضل کرده اند. مهمترین اتفاق در جمهوری اسلامی ایران این است که باید سینمای ملی و مذهبی و دینی و سینمایی که پایبند به اهداف انقلاب و جمهوری اسلامی باشد را شاهد باشیم اما چنین نیست، هیچ قانونی در این سینما وجود ندارد و همه چیز بر اساس باندبازی و روابط پیش می رود. در کشور ما مدت ها است سینمایی وجود ندارد و سینما بدل به دکانی برای کاسبی شده؛ ارتباط گیری برخی اشخاص با مدیران و ساخت فیلم های مبتذل در شأن سینمای جمهوری اسلامی ایران نیست؛ این یک دکان کاسبی است که آقایان راه انداخته اند تا کسانی که سینمایی نیستند و ریشه سینمایی ندارند بتوانند در سینما جولان بدهند و کار کنند و پول به جیب بزنند.

محمدرضا اسلاملو کارگردان سینما همزمان با نوروز ۱۴۰۱ در خصوص راهکار برون رفت از بحران در هنر هفتم گفت: مدیر سینمایی نباید دنبال ظاهرگرایی و ارائه بیلان و آمار و ارقام باشد؛ مدیر سینمایی باید در پی ایجاد تحول در هنرهفتم برای رسیدن به سینمای تراز انقلاب اسلامی باشد اما متأسفانه این دغدغه مدیران نیست و همواره ما شاهدیم که بیشتر مدیران در پی ظاهرگرایی هستند و فریب پست و میز و سمت و منشی و ماشین و راننده و... را می خورند که در اختیار آن ها قرار گرفته است. مدیران آماری و تزئین کار که روابط عمومی قوی دارند و تند تند حرف می زنند به درد سینما نمی خورند! این مدیران ظاهرسازند! یک مدیر خوب مدیری است که بهره گیری از نظرات نخبگان انقلابی اتاق فکر تشکیل دهد و در پی برنامه ریزی مناسب در سینما باشد. مدیر باید متفکر و اندیشمند باشد و بتواند هنرهفتم را به سمت آنچه ایده آل انقلاب اسلامی است هدایت کند.

حضور مدیران جسور، شجاع، دلسوز و دغدغه مند، سیاست گذاری شفاف برای آینده سینمای کشور و پرهیز از ظاهرگرایی؛ راهکار برون رفت از بحران در هنر هفتم

حسن نجفی کارگردان سینما به سینماپرس گفت: به راه اندازی نهضت اخلاقی در سینما احتیاج مبرم داریم به این منظور که مدیران باید به همه سینماگران به ویژه پیشکسوتان نگاه مهربان داشته باشند، بودجه ها را درست و عادلانه تقسیم کنند، دسته بندی ها کنار گذاشته شود و مدیران همه سینماگران را با هر دیدگاه و سلیقه ای زیر چتر حمایتی خود بگیرند و باعث شوند کمی اتحاد و انسجام در سینمای کشور به وجود بیاید. مدیران فرهنگی و سینمایی تدبیر جدی برای سینماگران بیکار و خانه نشین داشته باشند؛ خیلی ها به نان شب شان محتاج هستند. خوب با این شرایط مدیران فرهنگی و سینمایی نقش شان چیست؟ نباید آن ها را به حال خود رها کنند. سینماگران نیاز خدمات رفاهی ویژه دارند و این وظیفه مدیران سینمایی است که این خدمات را به آن ها ارائه کنند.

کوروش تهامی بازیگر سینما و تلویزیون نیز خاطرنشان کرد: سینما فقط مختص فیلم های کمدی نیست و مدیران سازمان سینمایی باید تدبیری برای تولید آثار در ژانرهای گوناگون داشته باشند؛ متأسفانه در حال حاضر توجه به فیلم های کمدی آن ها کمدی های فاقد اندیشه و خردورزی در سینما بسیار زیاد شده و این باعث شده تا سایر ژانرها نادیده گرفته شوند و یا فیلمسازان برای تولید آثار اجتماعی به معضلات جدی روبرو شوند چرا که دست های شان برای پرداختن به مسائل و موضوعات متفاوت بسته است. این روزها سینمای ایران به شدت درگیر کلیشه های تکراری و نخ نما شده و همچنین توجه به برخی ژانرهای خاص شده که این روند بسیار آسیب زا است. این باعث تأسف است که کار الآن به جایی رسیده که برخی فیلم ها کپی پیست شده اند!

حضور مدیران جسور، شجاع، دلسوز و دغدغه مند، سیاست گذاری شفاف برای آینده سینمای کشور و پرهیز از ظاهرگرایی؛ راهکار برون رفت از بحران در هنر هفتم

منیژه حکمت تهیه کننده و کارگردان سینما همزمان با نوروز ۱۴۰۱ در خصوص راهکار برون رفت از بحران در هنر هفتم گفت: متأسفانه بنده فکر نمی کنم مشکلات سینما برطرف شود چرا که ما جلساتی هم با برخی افراد داشتیم و مشکلات مان را به صورت حضوری مطرح کردیم اما هیچ اتفاقی رخ نداد و وضعیت به همان روال قبل ادامه دارد. ما در خانه می نشینیم و نان خالی می خوریم تا ویژه خواران در سینما جولان دهند!

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.