به گزارش سینماپرس، گروه قوالی «نجمالدین» به خوانندگی آصف حبیبی، جواد تابش و عبدالقادر عزیزی که طی ماههای اخیر در قالب حضور تعدادی از هنرمندان افغانستانی ساکن ایران فعالیت خود را آغاز کردهاند، طی روزهای پنجشنبه بیست و ششم و جمعه بیست و هفتم اسفند ماه کنسرتهایی را در تالار اندیشه حوزه هنری برگزار خواهند کرد.
«لاله آزاد»، «مجنون تو»، «بی تو هر جمعه»، «چرا نمیآیی»، «باد زانو میزند»، «یا نور و یا قدوس»، «مور میرقصد»، «میچرخد»، «هر کجا مرز کشیدند» قطعاتی هستند که به احتمال فراوان در این کنسرت اجرا میشوند.
آصف حبیبی از خوانندگان برجسته موسیقی افغانستان است که در این کشور به «بلبل هرات» شهرت دارد. ضمن اینکه جواد تابش نیز از شاگردان الطاف حسین قوال شناخته شده دنیای موسیقی است. عبدالقادر عزیزی نیز از جمله هنرمندان شناخته شده این عرصه است که در قالب همیار آیین قوالی با این مجموعه همکاری میکند.
گروه قوالی نجمالدین که طی ماههای اخیر به واسطه حمایت مرکز موسیقی حوزه هنری و سرپرستی هوشنگ جاوید پژوهشگر موسیقی اقوام مشغول تولید و ضبط آثار متعددی در حوزههایی نظیر «مناقب خوانی مهدوی» است، در جریان برگزاری سی و هفتمین جشنواره موسیقی فجر نیز به اجرای برنامه پرداخته بود.
گروه «قوالی نجمالدین» در این کنسرت تلاش کرد تا با تلفیق متنهای شعرهای آیینی شاعران معاصر ایرانی با آوازهای هراتی به تجربه جدیدی دست پیدا کند تا به این بهانه موضوع گسترش زبان و ادبیات آئینی پارسی معاصر نیز مورد توجه مخاطبان قرار گیرد.
هوشنگ جاوید چندی پیش درباره ویژگیهای این گروه موسیقایی گفته بود: «این پروژه برای اولین بار است که در حال تجربه شدن است و مشتمل بر آثاری در حوزه قوالی و آوازهای هراتی است که من آن را بر اساس حوصله کم مخاطبان امروز جامعه به ویژه مخاطبان عام و جوانان تنظیم کردم. تنظیمی که بسیار کار سختی برایم بود و من تلاش کردم آن را با شعر شاعران مختلف معاصر ترکیب کنم که دربرگیرنده ارزشهای عرفانی و معنوی و عاشقانهای است که بسیار میتواند مورد توجه مخاطبان قرار گیرد. آنچه در این پروژه صورت گرفته، انتخاب آثار موسیقایی مختلف در حوزه قوالی و مناقب خوانی روی راگ های مختلف قوالی است که میتوان گفت دربرگیرنده تجربههای بسیار متفاوتی در این حوزه است و امیدوارم شرایط به گونهای طراحی و اجرا شود که بتواند مورد توجه شنوندگان باشد.»
قوالی یکی از گونههای مرتبط با موسیقی عرفانی است که به نوعی با عبادت آمیخته و در کشورهایی چون هند، پاکستان و افغانستان رواج دارد. آن گونه که در منابع مکتوب آمده، موسیقی قوالی ابتدا در زیارتگاههای صوفیان اجرا میشده و بخش مهمی از مراسم سماع بوده و طی روندی مشخص به موسیقی مذهبی و عارفانه آسیای شرقی تبدیل شده است.
ارسال نظر