چهارشنبه ۳۱ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۳

گفتگوی سینماپرس با معاون اعضاء صندوق اعتباری هنر- بخش اول

ماجرای پیامک تعلیق عضویت سینماگران از صندوق اعتباری هنر چیست؟/ کریمی: بیمه و خدمات صندوق به هنرمندان تحت هیچ شرایطی لغو نخواهد شد

صندوق اعتباری هنر

سینماپرس: مسلم کریمی معاون اعضاء صندوق اعتباری هنر پس از ایجاد شبهات فراوان در خصوص لغو و تعلیق عضویت برخی فعالان سینما از صندوق اعتباری هنر که نگرانی های گسترده ای در جامعه سینمایی کشور ایجاد کرده بود در گفتگو با سیدرضا منتظری به برخی سوألات در این خصوص پاسخ داد.

به گزارش سینماپرس ماحصل بخش اول این گفتگو به شرح ذیل است.

* همانطور که قطعاً جنابعالی مستحضر هستید اهالی سینما سال ها است در ناخوشی به سر می برند و بعد از بحران کرونا معضلات آن ها بسیار بیشتر از گذشته شده است. سینماگران امروزه از نظر اقتصادی مشکلات جدی دارند و بیکاری فزاینده مزید بر علت شده تا زندگی ها دچار تشتت و تلاطم جدی شود. البته قطعاً این مشکل برای تمامی جامعه هنری کشور وجود دارد اما با توجه به تخصصی بودن رسانه ما که تنها خبرگزاری سینمایی کشور است هدف ترتیب دادن این گفتگو اهالی سینما هستند چرا که ما از نزدیک با درد و رنج آن ها آشناییم و خودمان هم جزئی از این جامعه کوچک و دردمند محسوب می شویم!؛ متأسفانه صندوق اعتباری هنر در آستانه نوروز ۱۴۰۱ با ارسال یک پیامی که به نوعی تهدید آمیز محسوب می شد باعث ایجاد نگرانی و ناراحتی بخش عمده ای از سینماگران شد چرا که در این پیامک آمده بود که اگر مستنداتی از فعالیت اخیرشان ارائه نکنند با خطر تعلیق عضویت در صندوق روبرو می شوند.

بنده قاطعانه عرض می کنم که صندوق چنین پیامکی نداده است. صندوق تا به امروز هیچ پیامک گروهی مبنی بر تمدید یا تعلیق عضویت و قطع بیمه و قطع خدمات برای کسی ارسال نکرده و تنها برای تعداد معدودی از اعضا برای تمدید عضویت شان چنین پیامی ارسال شده است. این کار هم برای آن بوده که ما از استان ها درخواست کردیم اطلاعات هنرمندان را جمع آوری کنند و سوابق آن ها را بررسی کنند چرا که بر طبق آیین نامه صندوق استمرار فعالیت هنرمند شرط اصلی ادامه عضویت وی در صندوق است. این آیین نامه هم برای الآن نیست و متعلق به ابتدای تأسیس صندوق بوده، آن زمان تنظیم و تصویب شده، اطلاع رسانی شده و متن آن در سایت هم موجود است. این کار فقط در استان ها انجام شده اما در تهران هنوز انجام نشده و شاید کسانی که از استان ها عضو صندوق شده اند چنین پیامکی برایشان ارسال شده باشد. متن این پیامک هم این است که جهت تمدید عضویت به پروفایل خود مراجعه و مستندات خود را بارگزاری کنید. خوشبختانه هیچ گاه ادبیات صندوق مبنی بر قطع خدمات اعضایش نبوده اما باید بدانیم که صندوق نیاز به پالایش دارد.

* برای خود بنده به عنوان یکی از اعضای خانه سینما رسماً پیامکی تحت این عنوان آمده «عضو محترم، لطفاً جهت تسریع در تمدید عضویت خود در صندوق اعتباری هنر با ارائه قراردادها و مستندات به صنف خود مراجعه و پس از تکمیل فرم، مدارک را تحویل انجمن دهید. خانه سینما»

خوب این پیامک را خانه سینما برای اعضایش فرستاده و نباید این کار را می کردند. بی شک صندوق شخصیت مستقلی دارد و اگر قرار است عضویتی را تعلیق یا تمدید کنیم خودمان به اعضای مان پیام می دهیم. ما برای انجام کارهای مان زمان بندی و برنامه ریزی داریم و نمی خواهیم هنرمندان را نگران کنیم. ما برنامه ریزی داریم و می خواهیم با زمان بندی جلو برویم. خانه سینما شاید برای تکمیل مدارک خودش این کار را انجام داده و از صندوق مایه گذاشته است. البته ما به آقای شاهسواری گفتیم این کار ذهنیت علیه صندوق درست می کند.

*پس چرا بعد از اطلاع پیدا کردن از ارسال این پیامک انبوه توسط خانه سینما هیچ بیانیه رسمی بیرون ندادید و اعلام نکردید که این پیام به درخواست صندوق ارسال نشده است؟

چون این پیامک خطا نیست! خانه سینما می خواهد به ما مدارک اعضایش را بدهد. ما از روزی که کار را تحویل گرفتیم، بررسی کردیم و دیدیم تعداد زیادی افراد هنرمند نیستند اما عضو صندوق هستند و از امکانات صندوق استفاده می کنند؛ طرف فوت شده اما هنوز در صندوق عضویت دارد یا فرد دیگری اصلاً فعالیت هنری ندارد و سال ها است شغل دیگری را پیشه کرده اما از خدمات صندوق استفاده می کند. آیا این افراد از نظر شما محق هستند که به عنوان هنرمند شناخته شوند؟

*همه به خوبی می دانیم که کار یک هنرمند را نباید مانند یک کارمند دانست؛ کار هنر کار اداری نیست. یک هنرمند ممکن است حتی بیش از یک دهه بیکار و خانه نشین باشدو پیشنهادی برای کار نداشته باشد. مثلاً ممکن است یک چهره پرداز ۱۰ سال هیچ پیشنهادی نداشته باشد اما در یک سال سر ۳-۴ پروژه برود؛ کار هنر تایم و زمان و قانون مشخص ندارد که بخواهیم بگوییم هنرمندی اگر سال ها است فعالیت هنری نداشته باید عضویتش تعلیق شود!

خوب این نکته ای که شما اشاره می کنید در آیین نامه صندوق لحاظ نشده؛ مثلاً در این آیین نامه آمده که یک کارگردان هر ۷ سال باید حداقل یک فیلم بسازد یا یک هنرمند حوزه هنرهای تجسمی هر ۳ سال حداقل یک نمایشگاه برپا کند.

*از نظر شما با توجه به اینکه کار هنر هیچ زمان و قانون اداری و مشخصی ندارد آیا این آیین نامه از اساس دچار ایراد نیست؟ مثلاً چطور می توان گفت یک کارگردان نامداری مثل آقای ناصر تقوایی که سال های متمادی است فیلم نساخته باید عضویتش تعلیق شود؟

ما برای نامداران و پیشکسوتان هنر بخشی را به عنوان نام آوران هنر تقسیم بندی کردیم این افراد در لاین خودشان هستند. از زمانی که آقای پوراحمد به صندوق آمدند ما نقایص آیین نامه را مورد بررسی قرار داده ایم و تیمی برای تجدید آیین نامه تشکیل شده و به زودی پیش نویس آیین نامه جدید تهیه و تصویب و ابلاغ می شود. آیین نامه صندوق اشکال دارد و شاید به همین علت هم نزدیک به ۲ سال عضوگیری نمی کرد. ما از اوایل مهر ۱۴۰۰ که اینجا خدمت مان را شروع کردیم و آقای وزیر دستور دادند عضویت در صندوق به جریان بیفتد کار را شروع کردیم. شاید باور نکنید در آن زمان حدود ۱۵ هزار معرفی نامه به صندوق صادر شده بود. ما وقتی با این حجم از درخواست روبرو شدیم بررسی کردیم و به این نتیجه رسیدیم که خیلی ها ممکن است هنرمند نباشند از این رو از آن ها خواستیم سابقه فعالیت خود را از ازل تا آن حالا بارگزاری کنند. نکته مهم اینجا است که از این جمعیت حدود ۱۰ درصد یعنی حدود ۱۵۰۰ نفر مدارک دادند و حدود ۱۵۰۰ نفر هم بعداً اقدام کردند؛ این یعنی حدود ۱۲ هزار معرفی نامه بلامحل صادر شده بود و قطعاً نمی توان به این مسأله بی توجه بود.

*قطعاً این اتفاق خوبی است که از بدو شروع عضوگیری تکلیف هر شخصی روشن شود. این درست است و مشکلی ندارد اما چرا باید بنده نوعی بعد از نزدیک به ۱۵ سال که عضو صندوق هستیم ترس تعلیق عضویت و لغو بیمه تکمیلی و... داشته باشم؟

بنده با صدای رسا اعلام می کنم بیمه و خدمات صندوق به هنرمندان واقعی تحت هیچ شرایطی لغو نخواهد شد. اگر پرداخت کمک هزینه حمایتی یا هر خدمتی که در صندوق تعریف شود به هنرمندان تحت پوشش صندوق تعلق می گیرد، البته به شرط هنرمند واقعی بودن! چرا که برخی دنبال جعل و مستندسازی می روند. ما نزدیک به ۹۰ هزار نفر عضو داریم و بررسی کردیم و متوجه شدیم کسی که ۱۵ سال قبل ارتباط خود را با هنر قطع کرده و در کار ساخت و ساز رفته همچنان عضو صندوق است و از بیمه صندوق استفاده می کند خوب این شخص چرا باید عضو باشد. حتی در آیین نامه صندوق شرط استمرار عضویت افراد ۳ ساله است اما ما به خاطر کرونا این شرط را ۵ سال در نظر گرفتیم تا هنرمندان مستندات هنرمند بودن خود را طی ۵ سال اخیر به ما ارائه کنند. در هر حوزه و رشته ای هم طبق تخصص مربوط به آن رشته این مستندات را در نظر گرفتیم. خود شما قضاوت کنید چرا باید شخصی که هیچ هنری ندارد عضو صندوق باشد و درست از همان خدمات و مواهبی بهره مند شود که یک هنرمند زحمتکش یا خبرنگار فعال و... از آن استفاده می کند؟ بی شک نباید فردی که کار هنری نمی کند جای هنرمندان واقعی را بگیرد.

*سوأل اصلی بنده این است که چطور از اساس کسی که شرایط عضویت را نداشته سال ها قبل عضو صندوق شده تا امروزه صندوق با چنین مشکلی روبرو شود؟

چون در آن دوران از افراد متقاضی عضویت در صندوق مستندات هنری دریافت نمی شده و تنها معرفی نامه ای که افراد داشتند ملاک عضویت شان محسوب می شده. خوب طرف می رفته و با فلان مجموعه یا انجمن با رابطه و رانت و فشار یا زدوبند تخلف می کرده و می آمده و عضو صندوق می شده! ما از این افراد کم نداریم که سال ها است به این روش از خدمات صندوق استفاده کرده اند. آیا باید چشم مان را روی حضور آن ها ببندیم؟

*اگر چنین است چرا در تمامی این سال هایی که از تأسیس صندوق می گذرد، بر اساس آیین نامه ای که جنابعالی اشاره کردید از افراد مستندات هنری درخواست نشده و اینک بعد از گذشت سال ها یکباره صندوق یادش افتاده که باید بر اساس آیین نامه عمل کند؟

من نمی توانم پاسخگوی دوران گذشته و عملکرد مدیران قبلی باشم. اما باز هم تکرار می کنم هیچ هنرمندی از صندوق لغو عضویت نخواهد شد.

ماجرای پیامک تعلیق عضویت سینماگران از صندوق اعتباری هنر چیست؟/ کریمی: بیمه و خدمات صندوق به هنرمندان تحت هیچ شرایطی لغو نخواهد شد

*هیچ هنرمندی لغو عضویت نمی شود یا هیچ عضویتی تعلیق نمی شود؟

قطعاً کسی که هنرمند نیست باید پالایش و حذف شود. اما هنرمندان حذف نمی شوند!

*چرا صندوق اینقدر فرآیند ارائه مستندات توسط هنرمندان را پیچیده کرده؟ چرا خود صندوق مستقیماً با اعضایش ارتباط نمی گیرد؟ چرا نهادهایی مثل خانه سینما را دخالت داده؟ چرا نخواسته اعضا خودشان مدارک و مستندات هنری شان را بارگزاری کنند و چرا بلافاصله و به صورت آنلاین مدارک هنرمندان بررسی نمی شود و این کار اینقدر زمان بر است؟ من شخصاً هنرمندانی را می شناسم که از اواخر اسفند مدارک شان را را ارائه کرده اند اما همچنان در پروفایل شان با عنوان «در دست بررسی است» روبرو می شوند و هیچ اتفاقی نیفتاده؛ آیا اگر صندوق در ارتباط مستقیم با اعضایش بود شاهد اتفاقات بهتری نبودیم؟

این نکته ای که شما اشاره کردید نکته درستی است؛ قطعاً خانه سینما یا نهادهای مشابه هم برای بانک اطلاعاتی خودشان این مدارک را جمع آوری می کنند.

*مشکل اینجا است که نمی گویند این مدارک برای جمع آوری برای بانک اطلاعاتی است و آنچه عنوان شده این است که این مدارک برای تمدید عضویت اعضای صندوق است.

خانه تئاتر و خانه سینما خودشان پیش قدم شدند و گفتند ما می خواهیم مستندات اعضای مان را جمع آوری کنیم. این در حالی است که برای ما راحت تر بود که خودمان مدارک اعضا را جمع آوری می کردیم چرا که ما در این مدت هزاران نفر را تمدید عضویت کردیم و اگر اعضای خانه سینما هم مستقیماً به خود ما مراجعه می کردند می توانستیم مدارک آن ها را نیز به روز رسانی کنیم.

علاوه بر این با توجه به اینکه عده ای از اعضای صندوق به دلیل نقایص در پرونده و... نتوانستند کمک هزینه واریزی صندوق در شب عید را دریافت کنند ما برای اینکه بتوانیم پرداختی همزمان به همه هنرمندان در ماه مبارک رمضان را داشته باشیم و کسانی که قبلاً نتوانستند مبالغ را از صندوق دریافت کنند پول های شان را یک جا بگیرند به آن دوستان پیام فرستادیم که مدارک شان را تا آخر فروردین ماه بارگزاری کنند تا بتوانیم به صورت همزمان در دهه سوم ماه مبارک پرداخت را انجام دهیم. این نکته را عنوان کردم که بدانید برای کسی که به صورت مستقیم از صندوق پیامک نرفته یعنی آن شخص مشکلی ندارد و پرداختی ماه مبارک را دریافت خواهد کرد. نکته اصلی آنجا است که پالایشی که مدنظر ما بوده را خود خانه های سینما و تئاتر برای اعضا انجام می دهند.

*آیا برای این پالایش اعضای خانه سینما بازه زمانی دقیقی تعریف شده است؟

خانه سینما قبل از عید کار را شروع کرد اما این کار به شدت زمان بر است. ما تأکیدمان این بود که تا آخر فروردین کار را انجام دهند. در نهایت باید طی یکی دو ماه آینده پرونده این کار بسته شود تا این فضای ملتهب ایجاد شده فروکش کند. دوستان در خانه سینما باید زودتر پرونده های اعضا را بارگزاری کنند. در این میان تنها تکلیف کسانی نامشخص می ماند که مدارک خود را به خانه سینما ارائه نکرده اند.

*چرا شما تمهیدی اندیشه نکرده اید که اعضای صندوق مستقیماً مدارک شان را به صندوق ارائه کنند؟

اعضا همین حالا هم می توانند این کار را بکنند اما باید علاوه بر ارائه مستندات شان از خانه سینما هم نامه بگیرند. اگر این نامه را از خانه سینما دریافت کنند خود فرد هم می تواند به صورت مستقیم مدارکش را بارگزاری کند.

*شاید برخی اعضای خانه سینما به دلایل متفاوت تمایل نداشته باشند که مدارک شان توسط این نهاد بارگزاری شود، شما باید فکری برای این افراد هم بکنید!

خانه سینما خدمات ویژه ای را به اعضای خود ارائه می کند مانند اینکه بخشی از حق بیمه تکمیلی را خودش پرداخت می کند و به این شکل به اعضای خود کمک می رساند از این رو قطعاً محق است که در این فرآیند نقش داشته باشد.

*نکته اینجا است که ممکن است با توجه به تعداد بالای اعضا در خانه سینما این فرآیند بیشتر از آخر فروردین ماه طول بکشد!

درست است که ما عجله داریم غیر هنرمندانی که عضو صندوق شده اند را زودتر حذف کنیم اما چاره ای نیست و فعلاً باید مرحله به مرحله پیش برویم. ما از این مرحله که عبور کنیم در مراحل بعدی و برای سال ها بعد این تدبیر را اندیشه خواهیم کرد که هر هنرمندی به صورت مستقیم مستندات هنری اش را در سایت صندوق بارگزاری کند. آنچه در حال حاضر اتفاق می افتد به نوعی بازیابی و به روز رسانی اطلاعات اعضای صندوق است.

ادامه دارد...

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.