سه‌شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۶

گفتگوی سینماپرس با معاون اعضاء صندوق اعتباری هنر- بخش دوم

اخبار خوش صندوق اعتباری هنر برای هنرمندان؛ از رایزنی برای ثبت بیمه هنرمندان در صنعت بیمه تا عدم نیاز بارگزاری مستندات برای هنرمندان بالای ۶۰ سال و دارندگان نشان هنری

مسلم کریمی معاون اعضاء صندوق اعتباری هنر

سینماپرس: مسلم کریمی معاون اعضاء صندوق اعتباری هنر پس از ایجاد شبهات فراوان در خصوص لغو و تعلیق عضویت برخی فعالان سینما از صندوق اعتباری هنر که نگرانی های گسترده ای در جامعه سینمایی کشور ایجاد کرده بود در گفتگو با سیدرضا منتظری به برخی سوألات در این خصوص پاسخ داد.

به گزارش سینماپرس ماحصل بخش دوم این گفتگو به شرح ذیل است.

*شنیده می شود حتماً باید تا آخر فروردین ماه این کار صورت گیرد اگر تا آخر فروردین ماه این کار انجام نشود آیا اعضای جا مانده تعلیق می شوند؟

چنین چیزی نیست! نه اعضا تعلیق می شوند و نه بیمه های شان قطع می شود. ما اگر بخواهیم بیمه کسی را هم قطع بکنیم بارها پیام می دهیم. ممکن است یک نفر خارج از کشور باشد، دیگری کسالت داشته باشد، یکی دیگر خبردار نباشد؛ ما تا مطمئن نباشیم که همه اعضا مطلع شدند خدماتی را قطع نمی کنیم. ما فله ای کار انجام نمی دهیم و الآن هم به شدت ناراحتیم که نگرانی برای برخی هنرمندان به وجود آمده است.

ما دنبال این هستیم بیمه هنرمندان را در صنعت بیمه کشور تعریف کنیم که هنرمندان بتوانند از مواهبی همچون بیمه بیکاری و... بهره مند شوند. ما می خواهیم واژه بیمه هنرمندان را در صنعت بیمه کشور ثبت کنیم و به جد در حال پیگیری این مهم هستیم. صندوق همواره تلاش داشته و دارد که امنیت روانی به هنرمندان بدهد نه اینکه خدای ناکرده از لحاظ روانی برای هنرمندان ناراحتی و آشفتگی ایجاد کند.

*تعداد زیادی از هنرمندان به ویژه پیشکسوتان طی بیش از یک ماه گذشته تماس های متعددی با بنده داشتند و ابراز نگرانی جدی می کردند و از این ترس داشتند که عضویت شان تعلیق شود؛ پیامک شب عید حال بسیاری از هنرمندان را بد کرد و شاید باور نکنید که بنده تا زمان سال تحویل هم تماس های متعدد از هنرمندان داشتم که درباره تعلیق عضویت شان نگرانی و دلشوره داشتند؛ خوشبختانه شما اشاره کردید که بخشی از هنرمندان پیشکسوت را استثنا کرده اید و تسهیلات ویژه ای برای آن ها در نظر گرفته اید تا شامل حال این بارگزاری مستندات و ارائه معرفی نامه و مدارک نشوند، مایلم بدانم تعریف شما از هنرمند پیشکسوت چیست؟

مهمترین بخش در این باره بحث شرط سنی است. اعضای موسسه هنرمندان پیشکسوت و دارندگان نشان هنری از این امر مستثنی شده اند. هنرمندان بالای ۶۰ سال نیاز به پالایش ندارند و مستثنی هستند. از سوی دیگر ما این اختیار را به خانه های سینما، تئاتر و... داده ایم که اگر چهره فعالی را دارند به ما معرفی کنند تا از گردونه ارائه مستندات خارجش کنیم و به وی عضویت دائمی بدهیم و علاوه بر این هنرمندانی که به هر علت به ویژه بیماری از کار افتاده شده باشند را از این قاعده مستثنی کردیم.

*صریحاً می خواهم به این نکته اشاره کنم که آیا مسأله شما نامدار بودن افراد است یا نه؟ مثلاً اگر هنرمندی نامدار نباشد اما حائز این شرایط باشد باز هم می تواند بدون ارائه مستندات عضویتش تمدید شود؟

قطعاً این استثنا شامل همه هنرمندانی که چنین مشخصاتی را دارند خواهد شد.

*تکلیف کسانی که در سن پیشکسوتی نیستند چه خواهد شد؟ شاید خیلی جوان ترها باشند که سال ها حضور مستمر در سینما یا عرصه رسانه دارند آیا برای آن ها تسهیلات ویژه ای در نظر گرفته شده است؟ از سوی دیگر به کرات شنیده می شود که عده ای از هنرمندان ارائه مدرک به صندوق را توهین به شخصیت خود قلمداد می کنند و می گویند تحت هیچ شرایطی حاضر نیستند برای اثبات هنرمند بودن شان به صندوق مدرک ارائه کنند و معتقدند صندوق باید هنرمندان را بشناسد و با احترام ویژه ای با آن ها برخورد کند، تکلیف این دسته افراد چیست؟

من از این عزیزان سوأل می کنم وقتی بانک اطلاعاتی مشخص و مدونی از هنرمندان در هیچ رشته و حوزه ای وجود ندارد چطور ما باید همه هنرمندان را بشناسیم؟ بخشی از پالایش ما طبقه بندی هنرمندان است و برای این است که در آینده بتوانیم این عزیزان را شناسایی کنیم.

*فکر نمی کنید این عنوان پالایش کلمه زیبایی برای به کارگیری در قبال هنرمندان نیست؟ شما وقتی می گویید پالایش انگار یک آلودگی در بین هنرمندان وجود دارد که می خواهید آن را بزدایید!

کسی که با رانت و باندبازی آمده عضو صندوق شده قطعا آلودگی دارد و باید پالایش شود. ما کسانی را داریم که حتی اسناد را جعل کرده اند و آورده اند تا از مواهب صندوق بهره مند شوند. ما چطور باید هنرمند واقعی را از هنرمند غیر واقعی تشخیص دهیم؟ قطعا تنها راه همین ارائه مستندات هنری و گرفتن نامه جدید است. ما باید یک بازیابی اطلاعاتی از هنرمندان داشته باشیم و برای هر کس می خواهد عضو صندوق باشد رزومه ای جمع و جور کنیم؛ کسی که رزومه نداشته باشد زین پس نباید وارد صندوق شود و جای هنرمندان واقعی را بگیرد.

*بنده معتقدم شما با روحیه اداری به این قضیه نگاه می کنید در صورتی که هنرمندان روحیه لطیف و حساسی دارند و بحث های خشک و رسمی اداری با روحیه لطیف شان نمی خواند؛ من ختی شنیدم برخی از اهالی سینما عنوان کرده اند که ما به دلیل اینکه صندوق اصرار دارد که مدارک را به خانه سینما تحویل دهیم این کار را نمی کنیم!

اشکال ندارد، هنرمندان از هر طریقی دوست داشته باشند می توانند مستندات خود را به صندوق ارائه کنند. من صراحتا عنوان می کنم که اصلا قرار نیست صندوق کارهایش متوقف بر خانه سینما شود. هنرمندان می توانند از سازمان سینمایی، سایر معاونت هنری وزارت ارشاد و یا ادارات کل وزارت ارشاد معرفی نامه بگیرند و بیاورند و ما با کمال میل آن ها را می پذیریم و دلیلی ندارد که ارائه این مستندات از طریق خانه سینما باشد. البته هنرمندان باید دقت داشته باشند که اگر این کار را بکنند از پوشش حمایتی خانه سینما خارج خواهند شد اما عضویت در صندوق اعتباری هنر هیچ ارتباطی به خانه سینما ندارد. ما خودمان به هنرمندان عزیز پیام می دهیم، زنگ می زنیم و به آن ها عنوان می کنیم از هر جا دوست داشتند بروند و نامه بگیرند. ما در صندوق اعتباری هنر می خواهیم نهادهای رسمی هنرمندان را معرفی کنند و باز هم تکرار می کنم برای این کار عجله نداریم. متأسفانه پیامک خانه سینما کمی فضا را تلخ کرد و هنرمندان ناراحت و مکدر شدند. من از صمیم قلب عنوان می کنم ما متواضعانه در خدمت هنرمندان هستیم و اصلاً دلمان نمی خواهد برای هنرمندی تکدر خاطر به وجود بیاید. ما اینجا نشستیم که هنرمندی حذف نشود. ما کارگروه گذاشتیم و ترکیب مشخص کردیم تا اعمال سلیقه در تأیید و عدم تأیید هنرمندان از بین برود و حقی ناحق نشود. به هر صورت راه های مختلفی برای هنرمند وجود دارد که معرفی نامه بیاورد. از سوی دیگر تأکید می کنم که ما به هیچ عنوان دوست نداریم برای هنرمندان مطرح پیامک برود.

*بر اساس شنیده ها این پیامک برای بخش گسترده ای از اهالی سینمای کشور ارسال شده!

ما عجله ای به این کار نداشتیم و این شیوه را خود خانه سینما اتخاذ کرده؛ در هر صورت من از هنرمندان عزیزمان خواهش می کنم ارسال پیامک را بی احترامی به خود ندانند. هنرمندان باید با ما همکاری کنند تا سره از ناسره تشخیص داده شود. صندوق متعلق به هنرمندان است. تأکید مدیرعامل صندوق ارائه خدمت صادقانه و شفاف به هنرمندان بوده و هست و ما در کنار و همراه هنرمندان عزیز کشورمان هستیم.

*پرسش دیگری دارم مبنی بر اینکه چرا صندوق صنوف سینمایی را به رسمیت نمی شناسند و با صنوف برای معرفی اعضای شان ارتباط نمی گیرد؟

رو در رویی صندوق با انجمن ها ممکن نیست چرا که تعداد انجمن ها بسیار بالا است. از سوی دیگر وقتی انجمن ها زیر نظر خانه سینما هستند چرا ما باید چنین کاری را بکنیم؟ هرچند که بارها اعلام کردیم آمادگی نشست رو در رو با انجمن ها را داریم. من بارها تأکید کردم با هر کس می خواهد می نشینیم و گفتگو می کنیم. ما حتی به خانه سینما اعلام کردیم که آمادگی گفتگو با یکایک انجمن ها و اصناف ذیل این نهاد را داریم اما خبر ندارم که آیا این مسأله توسط خانه سینما به مسئولان صنوف ابلاغ شده است یا خیر؟ در هر صورت من از این تریبون بار دیگر به مسئولان محترم صنوف سینمایی اعلام می کنم ما با کمال میل آماده دیدار، میزبانی و گفتگو با این عزیزان هستیم و هر کاری از دست مان برآید برای آن ها انجام خواهیم داد.

*جناب کریمی برخی از اهالی سینما در گفتگو با ما ادعا کرده اند شب عید وقتی مبلغ کمک معیشتی یک و نیم میلیون تومانی به حساب شان واریز شده بلافاصله پس از واریز خود به خود از حساب های شان برداشت شده است، در این رابطه توضیحی دارید؟

اصلا چنین چیزی امکان ندارد. هیچ برداشتی از هیچ حسابی اتفاق نیفتاده! فقط تعداد محدودی افراد در پرداخت اقساط وام های شان مشکل داشتند و صندوق بدهی آن ها را پرداخت کرده بود و زمان واریز هزینه کمک معیشتی به جای واریز آن به حساب اشخاص این مبلغ به حساب وام شان واریز شد تا اقساط شان صفر یا کم شود اما هرگز این گونه نبوده که پولی به حساب فرد و افرادی ریخته شود و خود به خود برداشت شود، اصلا ما حق برداشت از حساب شخصی هیچ فردی را نداریم.

*در پایان اگر صحبتی با هنرمندان دارید بفرمایید.

من امیدوارم هنرمندان عزیز کشورمان ما را در کنار خود ببینند و خدای ناکرده این تصور را نکنند که صندوق در مقابل آن ها قرار گرفته است. ما بنا به وظیفه مان خدمتگزار هنرمندان عزیز بوده و هستیم و هر کاری می کنیم برای ارتقای خدمات رفاهی آن ها است و امیدوارم که در این راه موفق عمل کنیم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.