شنبه ۳ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۳

ضرورت پرداختن به موضوعات دینی و مذهبی در سینما و تلویزیون/۲

حاجتمند: افراد را باید با فیلم و سینما به سمت ارزش ها جذب کنیم/ مخاطب باید تصویر خود را در فیلم ها و سریال ها ببیند

ابوالفضل حاجتمند

سینماپرس: ابوالفضل حاجتمند همزمان با شب های قدر و ایام سوگواری شهادت امیر المومنین حضرت علی (ع) گفت: متأسفانه بخشی از مردم از دین و مذهب دور افتاده اند و حوزه فرهنگ و هنر تنها وسیله ای است که می تواند افراد دور شده از دین را با فیلم و سینما به سمت ارزش ها جذب کند.

تهیه کننده ویژه برنامه رمضانی «سر سحر» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: متأسفانه اتفاقاتی نظیر روزه خواری و امثالهم این روزها زیاد مشاهده می شود. در اغلب خانه ها ماهواره وجود دارد و مردم به ویژه نسل جوان در معرض فرهنگی هستند که از طریق ماهواره ها به آن ها آموزش داده می شود از این رو برنامه سازان و مدیران رسانه ملی و دست اندرکاران سینما باید با ریزبینی و رصد این ماجراها دست به تولیدات ارزشمند فرهنگی و هنری بزنند که بتواند خانواده ها و به ویژه نسل جوان را به سمت خود جذب کرده و آموزه های دینی و مذهبی و اخلاقی را به آن ها یادآوری کند.

وی سپس با بیان اینکه افرادی که از دین و مذهب دور شده اند چندان با برنامه های مذهبی و سخنرانی روحانیون و... به سمت دین جذب نمی شوند اظهار داشت: ما باید به این قبیل افراد از طریق تولیدات فرهنگی و هنری تلنگر بزنیم و آن ها را آرام آرام به سمت خودمان جذب کنیم. فیلم و سینما در این راستا نقش بسیار کلیدی و مهمی دارند و باید تمام اهتمام دست اندرکاران شان در راستای توجه مردم به دین به کار گرفته شود.

این سینماگر در پاسخ به این پرسش که نقش مدیران فرهنگی و سینمایی از نظر شما در این راستا چگونه ارزیابی می شود تصریح کرد: نقش مدیران قطعاً بسیار مهم است اما بنده شخصاً روی آن ها حساب نمی کنم چرا که تجربه ثابت کرده آن ها چندان به این موضوعات اهمیت نمی دهند.

تهیه کننده فیلم سینمایی «مدیترانه» در بخش دیگری از این گفتگو با اشاره به برنامه رمضانی خود در تلویزیون گفت: از آنجایی که بنده متوجه شدم مخاطبان تلویزیون تعدادشان زیاد است و سینما به اندازه تلویزیون مخاطب ندارد بعد از ساخت «مدیترانه» به سمت تلویزیون آمدم چرا که مردم با تلویزیون به دلایل متعدد از جمله رایگان بودنش ارتباط بهتری برقرار می کنند و برنامه های آن را راحت تر می بینند.

حاجتمند ادامه داد: مخاطب باید تصویر خود را در فیلم ها و سریال ها ببیند؛ ما تمام تلاش مان را به کار بردیم تا مخاطبان مان در «سر سحر» تصویر خود ببینند؛ دیگر حضور کارشناسان تکراری و کلیشه ای در برنامه ها جواب نمی دهد ما باید به سمت کارشناسانی برویم که حرف هایی از کف جامعه می زنند و مسائلی را مطرح می کنند که خانواده ها با آن درگیر هستند. این نوع برنامه ها است که مخاطب را به سمت خود جذب می کند.

وی در پایان این گفتگو افزود: نکته بسیار مهم دیگر این است که تولیدات باید بر مبنای انجام کارهای تحقیقاتی و پژوهشی جامع باشند. یک هنرمند و تولیدکننده کالای فرهنگی و هنری باید همزمان به درد و درمان های آن فکر کند تا بتواند مخاطب را در مسیر درست هدایت کند. همچنین این نکته را باید در نظر بگیریم که بخش اعظمی از مخاطبان ما امروزه کودکان و نوجوانان دهه ۹۰ و ۸۰ هستند که در معرض هجمه های فضای مجازی و... قرار دارند و ما باید تولیدات با کیفیتی را به آن ها ارائه کنیم که جذب این تولیدات شده و از فضاهای قبلی دور شوند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.