چهارشنبه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۷

ضرورت پرداختن به موضوعات دینی و مذهبی در سینما و تلویزیون از منظر سینماگران

انتقاد نسبت به حرکت سینما بر روی ریل لیبرالیسم/ سینما باید پیام حق و حقیقت را به گوش جهانیان برساند

نیرومند-شرف الدین-سلطانیان-حاجتمند

سینماپرس: تعدادی از سینماگران و کارشناسان فرهنگی کشور متذکر شدند: سازمان سینمایی در امتداد مسیر دولت منحوس حسن روحانی بر روی ریل لیبرالیسم حرکت می کند و متأسفانه ما شاهد هیچ تغییری در عملکرد مدیران این سازمان و تغییرات به نفع دین و آرمان های انقلاب اسلامی نیستیم؛ این دسته از سینماگران تأکید کردند: بی توجهی مدیران فرهنگی به مسائل دینی در سینما و تلویزیون گام نهادن در مسیر شیاطین است و افراد دور شده از دین را باید با فیلم و سینما به سمت ارزش ها جذب کنیم.

به گزارش سینماپرس سینماگر مسلمان باید هستی شناسی، انسان شناسی و خداشناسی را به صورت هنرمندانه در قالب فیلم به مخاطب ارائه کند و این فیلم ها باید به گونه ای باشند که برای مخاطب دارای جذابیت بوده و او را به سمت خود جلب کنند.

بی تردید رخدادها، آیین ها، مناسک و رسوم دینی و مذهبی سرشار از عناصر دراماتیک هستند که قابلیت روایی و نمایشی پررنگی دارند و می توانند دستمایه تولید ده ها اثر سینمایی و تلویزیونی شوند اما متأسفانه بی تدبیری مدیران سینما و تلویزیون طی تمامی این سال ها باعث شده آنچنان که شایسته است به این موضوعات بسیار مهم توجه چندانی صورت نگیرد و به جز تعدادی انگشت شمار از سریال ها و فیلم هایی که ده ها بار پخش شده اند و جذابیت شان را برای مخاطب از دست داده اند، دیگر اثری وجود نداشته باشد.

قطعاً در زمانه ای که دشمنان اسلام و ایران توسط تولید کالاهای به اصطلاح فرهنگی و در فضای مجازی قصد دارند جامعه و به ویژه نسل جوان را از راه راست منحرف کنند نیاز است تا با تولید آثار شایسته و انبوه در این حوزه تو دهانی محکمی به دشمنان زده شود.

در همین راستا ۴ تن از سینماگران و کارشناسان فرهنگی کشور آقایان: محمدحسین نیرومند، محمدرضا شرف الدین، اسماعیل سلطانیان و ابوالفضل حاجتمند با ما گفتگو کردند که ماحصل نظرات ایشان برای اطلاع بیشتر مخاطبان گرامی در ذیل نقل شده است.

انتقاد نسبت به حرکت سینما بر روی ریل لیبرالیسم/ سینما باید پیام حق و حقیقت را به گوش جهانیان برساند

محمدحسین نیرومند مشاور هنری و سینمایی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همزمان با شب های قدر و ایام سوگواری شهادت امیر المومنین حضرت علی (ع) گفت: غفلت جدی در تمامی ارکان و حوزه های فرهنگی و هنری کشور باعث شده تا کمتر شاهد تولیدات متناسب با ارکان های دینی باشیم و این در حالی است که رد پای دین و مذهب باید در تمامی تولیدات فرهنگی و هنری کشور دیده شود. ما باید در ی نهادینه کردن این اتفاق باشیم که هر برنامه فرهنگی و هنری زمانی که تولید می شود پرداختن به دین و مذهب در ذات آن برنامه باشد. این باعث تأسف است که امروزه نه در سینما و تلویزیون و نه در سایر حوزه های فرهنگی و هنری دیگر دین جزو اولویت ها نیست.

انتقاد نسبت به حرکت سینما بر روی ریل لیبرالیسم/ سینما باید پیام حق و حقیقت را به گوش جهانیان برساند

محمدرضا شرف الدین مدیرعامل سابق انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس با انتقاد شدید از عملکرد مدیران سینمایی اظهار داشت: سازمان سینمایی در امتداد مسیر دولت منحوس حسن روحانی بر روی ریل لیبرالیسم حرکت می کند و متأسفانه ما شاهد هیچ تغییری در عملکرد مدیران این سازمان و تغییرات به نفع دین و آرمان های انقلاب اسلامی نیستیم و فضای مدیریت و جنس مدیریت همچون گذشته است. وظیفه سینما توسعه و نشر معارف و مقابله با همجمه های شیطانی است و مدیران سینمایی نباید این مسأله بسیار مهم را فراموش کنند. انگار دوران منحوس حسن روحانی آنچنان فونداسیون عمیق و محکمی را ریخته که گویا نمی توان آن را از جا کند و پایه ریزی انسانی و اسلامی را جایگزین کرد.

انتقاد نسبت به حرکت سینما بر روی ریل لیبرالیسم/ سینما باید پیام حق و حقیقت را به گوش جهانیان برساند

اسماعیل سلطانیان بازیگر و کارگردان سینما و تلویزیون متذکر شد: من متأسفم که سینما و تلویزیون ما امروزه از تولیدات دینی و مذهبی تهی شده و ابتذال جای آن را گرفته است؛ بی توجهی مدیران فرهنگی به مسائل دینی در سینما و تلویزیون گام نهادن در مسیر شیاطین است و اگر مدیری باورمند، دغدغه مند، متعهد و با دیانت است باید هرچه سریع تر تغییر روش و منش دهد و در راه راست که به نفع جامعه اسلامی است گام بردارد. تمام تولیدات سینمایی و تلویزیونی باید بر محور دین استوار باشند؛ چه صدا و سیما و چه سینما باید سرشار از تولیدات دینی و مذهبی باشند. در هر فیلم و سریالی باید رگه های دینی و مذهبی وجود داشته باشد. برنامه های تلویزیون هر ثانیه اش باید با محوریت دین باشد و اگر هر چیزی غیر از این در سینما و تلویزیون جمهوری اسلامی ایران وجود داشته باشد اصلاً پذیرفتنی نیست.

ابوالفضل حاجتمند همزمان با شب های قدر و ایام سوگواری شهادت امیر المومنین حضرت علی (ع) گفت: متأسفانه بخشی از مردم از دین و مذهب دور افتاده اند و حوزه فرهنگ و هنر تنها وسیله ای است که می تواند افراد دور شده از دین را با فیلم و سینما به سمت ارزش ها جذب کند. نقش مدیران قطعاً بسیار مهم است اما بنده شخصاً روی آن ها حساب نمی کنم چرا که تجربه ثابت کرده آن ها چندان به این موضوعات اهمیت نمی دهند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.