دوشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۹

مرجانه گلچین:

«خانه سینما» خانه همین چند بازیگر محدودی است که همیشه در همه فیلم‌ها بازی می‌کنند/چطور می‌توان اسم این نهاد را «خانه» گذاشت!

مرجانه گلچین و ستاره اسکندری در مراسم تشییع پیکر مرحوم «جمشید مشایخی»

سینماپرس: بازیگر سریال «زوج یا فرد» گفت: از نظر من حضور نهادی قانونی چون قوه قضاییه برای احقاق حق بازیگران در خصوص قراردادها و دستمزدها به شدت واجب و لازم است. نهادی که بتواند وضعیت ناگوار فعلی را بهبود بخشد تا بازیگران تا این حد در غربت نمانند.

به گزارش سینماپرس، مرجانه گلچین در گفت‌وگو با میزان، پیرامون فعالیت‌های خود در عرصه بازیگری سینما گفت: طی سالهای گذشته پیشنهادات سینمایی متفاوتی داشته ام منتها پیشنهادات تلویزیونی به حدی جذاب بوده که اکثرا کار برای رسانه ملی را قبول کرده ام، طبیعتا در وجه اول فیلمنامه و کارگردان این آثار تلویزیونی باعث شده اند تا راغب باشم فعلا در تلویزیون فعالیت داشته باشم.

گلچین در همین رابطه ادامه داد: فعالیت سینمایی من کم نبوده است، سالها در آثار متفاوتی بازی کردم اما بعد از این همه کار ترجیح می دهم با یک نقش جدی و تاثیرگذار به سینما برگردم، اگر قرار باشد نقش های کوتاه و بی اهمیت را بازی کنم دوست دارم همچنان در تلویزیون بمانم، من همیشه منتظر سینما خواهم ماند زیرا کار در این مدیوم بسیار جذاب است اما با هر نقشی هم حاضر به بازگشت به آن نیستم.

این بازیگر تلویزیون پیرامون آخرین فعالیت های خود در عرصه تلویزیون اظهار کرد: در حال حاضر سریال «آنتن» به کارگردانی سید ابراهیم عامریان را دارم که برای پخش طی سال جدید آماده می شود.

وی در همین راستا ادامه داد: واقعیت امر نمی توانم اطلاعات زیادی از سریال «آنتن» بدهم زیرا از من خواسته شده تا پیرامون این مجموعه فعلا صحبتی نکنم اما در همین حد که در این اثر نقشی کمدی و متفاوت را بازی می کنم که رگه هایی تازه از بازیگری من در آن وجود دارد. این سریال یک کمدی اجتماعی است که مشکلات دانشگاه و دانشجوها را بیان می کند.

بازیگر سریال «سه دونگ سه دونگ» درباره سایر فعالیت های خود در عرصه بازیگری افزود: همزمان با همین سریال سه پیشنهاد خوب تلویزیونی داشتم که حتی یکی از آنها به قرارداد رسیده منتها به دلایلی کلید خوردن فیلمبرداری آن به تعویق افتاد.

وی با اشاره به نبود نهاد واحد برای پیگیری قراردادهای بازیگران افزود: متاسفانه اگر یک تهیه کننده دستمزد منِ بازیگر را براساس قراردادم ندهد به هیچ عنوان نهادی وجود ندارد که بتوانم به صورت قانونی دستمزدم را بگیرم.

وی در همین راستا ادامه داد: خانه سینما به عنوان تنها صنف فعال در این عرصه باید در هنگام مشکلات موجود برسر قرارداد و یا عدم پرداخت دستمزد بازیگران جوابگو باشد اما عملاً به عنوان یکی از اعضای خانه سینما سالانه یکبار آن هم برای پر کردن برگه مالیاتی خود و همچنین پرداخت حق عضویت سالانه‌ام به این نهاد می روم زیرا هیچ کاربرد دیگری ندارد.

بازیگر سریال «زوج یا فرد» خانه سینما را نهادی منعفل خواند و اضافه کرد: معمولا هر صنفی باید از اعضایش حمایت کند، حال و احوال اعضا را بپرسد و بداند که هر کدام در چه وضعیتی به سر می‌برند، خانه سینما اصلا خبر ندارد که یک بازیگر ممکن است شش سال خانه نشین شده باشد اما در نقطه مقابل بازیگر دیگری در سال شش اثر روی پرده داشته باشد.

وی در همین رابطه تاکید کرد: در مورد عدم پرداخت دستمزدهای بازیگران خانه سینما باید راساً پاسخگو باشد اما هیچوقت چنین اتفاقی نمی‌افتد و خانه سینما در کل قدرتی هم ندارد که بتواند به چنین مسائلی رسیدگی کند، من به عنوان یک عضو فقط و فقط سالهاست حق عضویت خانه سینما را می‌دهم و حتی بابت بلیت‌های جشنواره فیلم فجر بدترین سینما و بدترین سانس‌ها نصیبم شده که همیشه عطایش را به لقایش بخشیده ام.

بازیگر سریال «سه دونگ سه دونگ» خانه سینما را خانه بعضی بازیگران خاص دانست و اظهار کرد: من در خانه سینما کاملاً بیگانه‌ام، خانه سینما خانه همین چند بازیگر محدودی است که همیشه در همه فیلم‌ها بازی می‌کنند، وقتی خانه سینما خبر ندارد که اکثریت بازیگران پیشکسوتش در مریضی و بی پولی به سر می‌برند چطور می‌توان اسم این نهاد را خانه گذاشت. خانه محلی است که اعضایش به آن پناه می برند اما خانه سینما برای ما هیچ وقت چنین جایی نبوده است.

وی درباره عدم پرداخت قرارداد بازیگران ادامه داد: برای شخص من چندین بار پیش آمده که قراردادهایم به تاخیر افتاده و دستمزد به نحوه درستی پرداخت نشده است، اما در این موارد هم هیچ نهاد و یا صنفی برای احقاق حق و حقوق ما وجود نداشته و اگر دستمزد ما با تاخیر هم پرداخت شده از سر رو دربایستی تهیه کننده با من بوده و اگر نه هیچ کمکی به من نشده است و اگر نه اگر تهیه کننده دستمزد من را پرداخت نمی‌کرد هم هیچ اتفاقی نمی‌افتاد و دستم به جایی بند نبود، من تهیه کننده را به نان و نمکی که با هم خوردیم قسم دادم تا دستمزدم را پرداخت کند.

بازیگر فیلم سینمایی «شب بیست و نهم» خاطرنشان کرد: به طور معمول دستمزد ما بازیگران مبلغ ناچیزی است که آن هم با یکسال تاخیر پرداخت می‌شود، از نظر من حضور نهادی قانونی چون قوه قضاییه برای احقاق حق بازیگران در خصوص قراردادها و دستمزدها به شدت واجب و لازم است. نهادی که بتواند وضعیت ناگوار فعلی را بهبود بخشد تا بازیگران تا این حد در غربت نمانند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.