سه‌شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۷

محمدجواد موحد مطرح کرد:

«تازه‌وارد» مسیر یک خانواده برای بچه‌دار شدن را نمایش می‌دهد نه راهکار

سریال تازه‌وارد

سینماپرس: محمدجواد موحد تهیه‌کننده سریال اپیزودیک «تازه وارد» با اشاره به طرح این قصه درباره فرزندآوری معتقد است که در این باره نسخه‌ای برای مخاطب پیچیده نشده است.

به گزارش سینماپرس، محمدجواد موحد مدیرعامل باشگاه فیلم سوره که به تازگی سریال اپیزودیک «تازه وارد» را به کارگردانی هشت کارگردان جوان تهیه کرده است، درباره کار با فیلمسازان مستعد به مهر، بیان کرد: حمایت، توانمندسازی و رشد فیلمساز از ابتدای تأسیس این مرکز یعنی سال ۹۳ تاکنون جزو اهداف باشگاه فیلم سوره بوده است. در حقیقت اساس تأسیس این باشگاه صرفاً یک دفتر تولید فیلم نبوده بلکه مساله ما تربیت فیلمساز در حوزه سینما بوده و شعار ما این است که «ساختن آدم‌ها، مهم‌تر از ساختن فیلم‌هاست».

کار با جوانان از «کتونی زرنگی» کلید خورد

وی ادامه داد: اما اینکه به این نتیجه رسیدیم که با بچه‌های جوانی که چند کار کوتاه ساخته‌اند، سریال تولید کنیم، از زمان ساخت «کتونی زرنگی» به کارگردانی علی ملاقلی‌پور آغاز شد. ما در این سریال با دوستانی که در حوزه فیلمنامه‌نویسی در باشگاه فیلم سوره کار می‌کردند و پیش می‌رفتند، شروع به کار کردیم و اولین خروجی آن یعنی سریال «کتونی زرنگی» برای ما قابل اتکا بود.

مدیرعامل باشگاه فیلم سوره با بیان اینکه در سال ۹۹ که این سِمَت را دریافت کرده، پیشنهادی مطرح شده است که در این مرکز مسیر توانمندسازی به تولیدات حرفه‌ای نزدیک شود، گفت: مسیر توانمندسازی تا قبل از ارائه این پیشنهاد، محدود به تولیدات فیلم کوتاه و تیزر بود و مسیر حرفه‌ای در تولید فیلم سینمایی و سریال دنبال می‌شد، اما ما از ابتدای سال ۹۹ به این فکر افتادیم که جوانان مستعد، مسیر توانمندسازی را باید با ساخت یک اثر حرفه‌ای طی کنند. درباره این موضوع با چند نفر از جمله دوستان صداوسیما صحبت کردیم و در نهایت به این نتیجه رسیدیم که یک اثر اپیزودیک بسازیم.

موحد افزود: در حقیقت به این مساله فکر کردیم فیلمسازانی که پیش از این کارهای ۵، ۱۰ تا ۱۵ دقیقه‌ای تولید کرده بودند، بهتر است در گام‌های بعدی اثر ۴۰ تا ۴۵ دقیقه‌ای خلق کنند. ممکن است این سوال برای شما به وجود بیاید که چرا تولید یک سریال ۱۰ قسمتی به دوستان سپرده نشد؟ بدین دلیل که یک سریال ۱۰ قسمتی نزدیک به چهارصد دقیقه است و این مساله میزان ریسک را بالا می‌بُرد.

ایده «تازه وارد» با موضوع فرزندآوری

وی با بیان اینکه «تازه وارد» اثری نیست که نگارش فیلمنامه آن در باشگاه فیلم سوره اتفاق افتاده باشد، عنوان کرد: ایده این سریال با مشورتی که با دوستان شبکه سه و در رأس آن‌ها مهدی آذرپندار مدیر پیشین فیلم و سریال شبکه سه انجام دادیم، پخته شد اما سریال «تازه وارد» با موضوع فرزندآوری و با محوریت خانواده زیر نظر دوستان دیگری از جمله امیر ابیلی و محسن دریالعل و توسط گروه فیلمنامه‌نویسی ترمه به سرپرستی خانم خدیوی نوشته شده است.

تهیه‌کننده «تازه وارد» با بیان اینکه تهیه این اثر ابتدا برعهده شخص دیگری بوده اما شبکه سه و خانه تولیدات جوان پیشنهاد دادند این سریال اپیزودیک در باشگاه فیلم سوره و با توجه به ظرفیتی که این مرکز دارد، تولید شود، تصریح کرد: این پیشنهاد برای ما هم به دو دلیل جذاب بود اول آنکه بخشی از ایده «تازه وارد» برای ما بود. دلیل دوم هم آن بود که ما چهار تا پنج فیلمساز آماده برای تولید یک اثر حرفه‌ای‌تر داشتیم که به دنبال تعریف یک پروژه برای فعالیت آن‌ها بودیم و خوشبختانه این اتفاق افتاد.

موحد با بیان اینکه پیش‌تولید «تازه وارد» از مرداد سال ۱۴۰۰ آغاز شد، مطرح کرد: پیش از آغاز پیش‌تولید، برخی از متن‌ها توسط کارگردانان و مدیر متن باشگاه فیلم سوره مورد بازنویسی جدی قرار گرفت و دیگر متن‌ها نیز مورد ویرایش قرار گرفت.

به گفته وی، اگرچه تعداد قسمت‌های سریال زیاد نیست و به نظر کار سنگینی پیش روی عوامل نبوده اما به واسطه آنکه هر قسمت یک قصه مجزا داشت، روایت مجزا می‌طلبید و کارگردان آن هم متفاوت بود، به اندازه یک سریال پنجاه قسمتی از عوامل انرژی گرفته است.

هر قسمت ۱۰ لوکیشن داشت

تهیه‌کننده «تازه وارد» با بیان اینکه تولید این سریال با احتساب پیش‌تولید ۶ ماه زمان برده است، گفت: تعداد قسمت‌های این سریال اپیزودیک، ۱۱ قسمت است اما این پروژه نزدیک به ۱۴۰ لوکیشن متفاوت داشت. برای آنکه به سختی کار اشاره کنم باید مقایسه‌ای انجام بدهم. سریال الف ویژه «کیمیا» ۱۱۰ قسمت بود و ۴۵۰ لوکیشن داشت که به طور متوسط هر قسمت در چهار لوکیشن فیلمبرداری شده بود اما هر قسمت از «تازه وارد» به طور متوسط در ۱۰ لوکیشن فیلمبرداری شده است. یکی دیگر از سختی‌های کار این بود که «تازه وارد» به غیر از بازیگران فرعی نزدیک به چهل و پنج بازیگر اصلی داشت و از این منظر نیز ما با پروژه دشواری در اجرا مواجه بودیم.

وی با اشاره به اینکه انتخاب بازیگر برای این پروژه کار سختی بوده است، توضیح داد: بازیگرانی که در این پروژه حضور پیدا کردند، به نوعی به ما لطف کردند به ویژه کسانی که شناخته شده‌تر هستند چراکه به لحاظ دستمزد عدد قابل توجهی برای کار در نظر گرفته نشده بود و از طرفی دیگر قرار بود تنها یک شب روی آنتن باشند. همچنین باید بگویم هم از نقش‌آفرینانی که جلوی دوربین و هم از دوستانی که پشت دوربین قرار گرفتند، راضی هستیم.

موحد در پاسخ به این پرسش که انتخاب مساله فرزندآوری بر اساس دغدغه مسئولان نسبت به افزایش سن افراد جامعه و کاهش نرخ باروری بوده است یا نه، توضیح داد: فارغ از اینکه مساله فرزندآوری را چه کسی مطرح کرده است، یکی از معضلات اجتماعی امروز جامعه ما که بسیار هم جدی است و همه به این مساله واقف هستند، کاهش نرخ باروری و پیری جمعیت است که در آینده مشکلات فراوانی را به بار می‌آورد و پویایی کشور را دچار مشکل می‌کند.

وی ادامه داد: موضوعات زیادی برای ساخت سریال اپیزودیک مطرح شد اما جمع‌بندی دوستان بر این بود که «تازه وارد» را با موضوع فرزندآوری که طبیعتاً چندسالی است کشور درگیر این مساله است، تولید کنیم.

تهیه‌کننده «تازه وارد» با تاکید بر این مطلب که در هر کدام از اپیزودهای این سریال سعی شده است به معضلات خانواده‌هایی که به فکر بچه‌دار شدن هستند پرداخته شود، اظهار کرد: این سریال مسیری را که یک خانواده برای بچه‌دار شدن طی می‌کند، به نمایش گذاشته است اما راهکاری برای حل مشکلات ارائه نداده و نسخه نپیچیده است. نوشتن یک داستان یا طرح یک قصه درباره فرزندآوری کار آسانی نیست و شاید ورود به یکی از خصوصی‌ترین و سخت‌ترین تصمیم یک خانواده باشد اما ما سعی کردیم حداقل درباره این موضوع و مشکلات آن صحبت کنیم تا به اصطلاح فتح بابی برای طرح این موضوع و پرداخت جدی‌تر کارشناسان به این مساله باشد.

سریال مسیری را که یک خانواده برای بچه‌دار شدن طی می‌کنند، به نمایش گذاشته است اما راهکاری برای حل مشکلات ارائه نداده و نسخه نپیچیده است وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود در پاسخ به این پرسش که آیا «تازه وارد» قرار است بازیگر جدیدی به تلویزیون معرفی کند، بیان کرد: اینکه یک بازیگر جدید سی شب نقش اول یک سریال را بازی کند با اینکه یک بازیگر یک شب به مدت چهل دقیقه روی آنتن باشد، متفاوت است اما ما تنها جلوی دوربین بلکه هنگام انتخاب عوامل پشت دوربین نیز سعی کردیم از حضور افراد جوان اما مستعد بهره ببریم تا آن‌ها نیز کار در تلویزیون را تجربه کنند و شناخته شوند.

وی درباره حضور هشت فیلمساز جوان به عنوان کارگردان در این پروژه اظهار کرد: در ابتدا قرار بود سه کارگردان درگیر این پروژه شوند اما پیشنهادی که ما به خانه تولیدات جوان دادیم، این بود که به هر کدام از این پروژه‌ها به مثابه یک تله‌فیلم نگاه کنند تا فرصت در اختیار تعداد بیشتری از فیلمسازان قرار بگیرد. در ابتدا اسامی ۶ کارگردان رسانه‌ای شد اما مجدداً ۲ کارگردان دیگر که یکی از آن‌ها پیشنهاد خانه تولیدات جوان و دیگری پیشنهاد ما بود، به کار اضافه شوند. همچنین از ابتدا قرار بود «تازه وارد» در ده قسمت تولید شود اما در نهایت یک قسمت اضافه و در یازده قسمت ساخته شد.

تهیه‌کننده سریال «تازه وارد» در ادامه با اشاره‌ای مختصر به فعالیت هر یک از هشت کارگردان این اثر اپیزودیک اظهار کرد: حسن حبیب‌زاده نام یکی از کارگردانانی است که در دانشکده صداوسیما درس خوانده و مدت‌هاست در حوزه مستند و برنامه‌سازی مشغول به کار است. سال ۹۹ برای اولین بار با ایشان جلسه گذاشتیم که منجر به تولید فیلم کوتاه «اتاق عقد» شد که در جشنواره‌های مختلف از جمله فیلم کوتاه تهران، ایسفا، عمار و… مورد توجه قرار گرفت و ما در ادامه همکاری ۲ اپیزود از «تازه وارد» را به ایشان سپردیم.

موحد افزود: احمد حیدریان که فوق لیسانس کارگردانی از دانشگاه هنر را دارد، سال ۹۶ وارد باشگاه شد و سال‌های ۹۹ و ۱۴۰۰ چند کار کوتاه تولید کرد که در نهایت بعد از ساخت چند فیلم کوتاه، ساخت یکی از اپیزودها را به ایشان واگذار کردیم. رضا محبی یکی دیگر از کارگردانان «تازه وارد» که ساخت ۲ اپیزود را برعهده داشته، نزدیک به ده سال است که می‌نویسند و از سال ۹۷ فیلمسازی را آغاز کرده که نتیجه آن تولید چند اثر کوتاه است.

وی درباره دیگر کارگردانان این سریال اپیزودیک نیز گفت: میلاد محمدی که از سال ۹۶ فیلمسازی را آغاز و تاکنون پنج یا ۶ کار کوتاه تولید کرده است، ساخت ۲ اپیزود «تازه وارد» را برعهده داشته است. رضا کشاورز که متولد دهه هفتاد است، یکی از جوان‌ترین کارگردان‌های این پروژه است که از سال ۹۷ همکاری خود را با باشگاه فیلم سوره آغاز کرد و تولید ۱۰ اثر کوتاه او را به سمت ساخت یکی از اپیزودها سوق داد.

تهیه‌کننده «تازه وارد» ادامه داد: محسن امانی که یک اپیزود «تازه وارد» را ساخته است، سال ۹۷ کار خود را با فیلم کوتاه «تقاص» شروع کرد و بعد از آن فیلم کوتاه «نیمکت» را در سال ۹۹ ساخت. تنها فردی که قبلاً با او همکاری نداشتیم، به پیشنهاد خانه تولیدات جوان به این سریال اضافه شد و یک اپیزود را ساخت، محمدجواد صالحی بود که پیش از این ۲ کار کوتاه با خانه تولیدات جوان انجام داده است.

به گفته موحد، هفت نفر از هشت نفری که اپیزودهای سریال «تازه وارد» را کار کرده‌اند، یا فعالیت خود را با فیلم کوتاه شروع کردند، یا با باشگاه فیلم سوره همکاری داشتند و یا مسیر مهمی از فیلمسازی خود را در این باشگاه طی کرده‌اند.

شرایط کار با کارگردانان در باشگاه فیلم سوره

وی در ادامه در جواب به این سوال که آیا باشگاه فیلم سوره تنها با کسانی کار می‌کند که فعالیت خود را در این باشگاه آغاز و یا مسیر مهمی از کار خود را در آنجا طی کرده‌اند، یادآور شد: اساساً ما مستقیم وارد تولید فیلم بلند با فیلمسازی نمی‌شویم مگر آنکه قبلاً با او یک یا دو کار انجام داده باشیم البته این بدین معنی نیست که حتماً کار خود را با باشگاه شروع کرده باشند به عنوان مثال رضا محبی کار خود را در جای دیگری آغاز کرده بود اما مسیر مهمی را در باشگاه طی کرد.

تهیه‌کننده «تازه وارد» ادامه داد: همچنین ما در باشگاه فیلم سوره یک کارگاه تجربه با عنوان «کات» داریم و فیلمسازی که خود شرایط فیلمسازی‌اش را مهیا کرده باشد، می‌تواند وارد این واحد شود و خودش را معرفی کند. ما پس از چند جلسه گفتگو اگر به این نتیجه برسیم که حرف و جهان‌بینی‌مان با این فیلمساز یکی‌ست با او همکاری می‌کنیم البته این مساله زمان می‌برد یعنی شاید نیاز باشد چند اثر کوتاه با شخص فیلمساز تولید کنیم تا به این نتیجه برسیم که چه قدر همدل و هم‌فکر هستیم اما طبیعتی‌ست که فقط با دوستان خودمان کار نمی‌کنیم.

موحد در پایان خاطرنشان کرد: لازم می‌دانم از علی فروغی مدیر شبکه سه که با همه سختی‌هایی که در اداره یک شبکه وجود دارد، به فیلمسازان جوان اعتماد کرد و بدون ممیزی‌های سخت اجازه داد کارمان را انجام بدهیم و طبیعتاً دوستان سازمان سینمایی حوزه هنری که باشگاه فیلم سوره روی حمایت آن‌ها شکل گرفته است، تشکر کنم. در این مسیر سخت و نفس گیر، حمایت و پشتیبانی خانه تولیدات جوان در هر گام پروژه همراه ما بود که باید از آنها یاد و تشکر کنیم. پیش‌بینی من این است که به زودی اسامی فیلمسازان جوانی که ایپزودهای مختلف این سریال را سر زبان‌ها خواهد افتاد.

«تازه وارد» به تهیه‌کنندگی محمدجواد موحد، دومین سریالِ خانه تولیدات جوان و باشگاه فیلم سوره است که این روزها در مراحل پایانی تصویربرداری قرار دارد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.