پنجشنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۹:۳۷

در بیست و هفتمین آیین ملی تجلیل از خادمان قرآن با حضور رئیس جمهور؛

«قِلیچ لو» و «شورجه» سینماگرِ خادم قرآن شدند

«قِلیچ لو» و «شورجه»

سینماپرس: در بیست و هفتمین آیین ملی تجلیل از خادمان قرآن با حضور رئیس جمهور، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از پیشکسوتان، استاد امیرعباس قِلیچ لو و استاد جمال شورجه به عنوان سینماگر خادم قرآن انتخاب شدند.

به گزارش سینماپرس، «عباس صالح مدرسه‌ای» نماینده کارگروه هنرمندانِ سینمایی «انجمن خادمان قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران» اظهار داشت: سنت حسنۀ تجلیل از نخبگانِ قرآنی در حوزه‌های هنری در راستای رسالت و ماموریت های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است که پس از پیروزی انقلاب اسلامی به ابتکار مدیران فرهنگی کشور پی‌ریزی، طراحی و به اجرا درآمده که با اعطای «نشان عالی» خادم القرآن از ریاست جمهوری صورت می گیرد.
وی با اشاره به این که در طی بیست و شش دورۀ انتخاب خادمان قرآن کریم در حوزۀ فیلم و سینما به جای ۲۶ نفر، یازده نفر معرفی شدند گفت: این، به علتِ سخت گیری در کارنامه و دقت در آثارِ هنرمند و سایر ملاک ها در نحوۀ بررسی و انتخاب است.

صالح مدرسه ای تاکید کرد: در رشته امور هنری (سینماگران خادم قرآن) علاوه بر چهره های مشهور و مطرح، کشف اساتید محجوب و نجیب، یکی از وظایف کارگروه هنرمندان طی سال های جاری بوده است و در کنار کارگردان های قرآنی، سایر تخصص های مولف و موثر نظیر فیلمبردار، فیلمنامه نویس و تهیه کننده به عنوان سینماگران قرآنی انتخاب و معرفی شده اند. از آنجا که در حوزه بازیگری پیش از این انتخابی نداشتیم و با توجه به اهمیت و دقت در انتخاب هنرمندی که علاوه بر ایفای نقش های قرآنی، در بین بازیگران «شخصیت موجه قرآنی» داشته و عامل باشد، طی دوسال گذشته با همه ملاحظات، بررسی ها و شناخت دقیق، استاد قِلیچ لو معرفی گردیدند.

وی با اشاره به درخشش استاد قِلیچ لو افزود: ایشان که از سال های آغازینِ دهه هفتاد به فعالیت های هنری در حوزه سینما و تئاتر پرداخته اند، علاوه بر پژوهش و نگارش فیلم نامه، در آثار مشهوری نظیر «مردان آنجلس» به کارگردانی زنده یاد فرج الله سلحشور، «زنان صبرا و مردان شتیلا» به کارگردانی قطب الدین صادقی، «یوسف پیامبر» به کارگردانی زنده یاد فرج الله سلحشور، «خداوند یحیی را در جلیل می خواند» به کارگردانی سعید شاپوری، «فرزند خاک» به کارگردانی محمد علی باشه آهنگر و «مُلک سُلیمان» به کارگردانی شهریار بحرانی بازی کردند.

وی افزود: استاد قِلیچ لو فارغ التحصیل روانشناسی بالینی است و پروژه پژوهشی «روانشناسیِ بازیگری»، نگارش فیلم نامه های سینمایی «قاب خالی» و «پسیکوپات» و بازنویسیِ تعدادی فیلم نامه قرآنی در زمره آثار این استاد است. ایشان علاوه بر مدیریت عالی برنامه ریزی در سینما و تلویزیون، کارگردانی نمایش افتتاحیه و اختتامیه شانزدهمین جشنواره بین المللی فیلم فجر، مدیریت کارگاه های نمایش دانشگاه آزاد اسلامی تهران و ساخت فیلم مستند را در سوابق خود دارند.

صالح مدرسه ای با بیان این که امسال برای نخستین بار در حوزه سینما دو هنرمند انتخاب شدند گفت: استاد جمال شورجه که از نخستین سال های پیروزی انقلاب اسلامی به فعالیت های هنری روی آوردند، به همراه یکصد نفر برای تحصیل در رشته سینما به «مرکز اسلامی آموزش فیلم‌سازی» معرفی شده و الفبای سینما را آموختند. با شروع جنگ تحمیلی به ‌عنوان فیلمبردار به جبهه‌های جنگ اعزام و سپس در حوزه هنری به ساختن فیلم‌های کوتاه مستند پرداختند. استاد شورجه سال ۶۷ با ساخت فیلم «روزنه» اولین تجربه کارگردانی خود را پس از سال ها دستیاری کسب کردند. ایشان فیلم‌هایی همچون «سی و سه روز»، «وعده دیدار»، «باشگاه سری»، «خلبان»، «دایره سرخ»، «عبور از خط سرخ»، «حماسه مجنون»، «لبه تیغ»، «عملیات کرکوک» و «شب دهم» را در کارنامه هنری خود دارند.

وی خاطر نشان ساخت: این استاد با تولید آثار بسیاری در ژانر دفاع مقدس و حضور مداوم در جشنواره فیلم فجر مورد تکریم قرار گرفتند و برای فیلم «سی‌وسه روز» که روایت بانویی مبارز در جنگ سی‌وسه روزه لبنان را به تصویر می‌کشد، برنده جایزه حقوق بشر شدند. ایشان به علت علاقه شدید به زنده یاد فرج الله سلحشور برای هدایت امور فنی صحنه، در آثار قرآنی «یوسف پیامبر» و «مردان آنجلس» مشاور و دستیار اول کارگردان بودند. بر مبنای همین تجربیات، زنده یاد سلحشور وصیت نمود تا آخرین یادگارش فیلم نامه «موسی کلیم الله» توسط استاد شورجه کارگردانی شود. آخرین اثر این استاد، ساخت فیلم سینمایی «احمد بای» مبارز انقلابی کشور الجزایر است.

نماینده کارگروه هنرمندان از تلاش های بی شائبه اعضای انجمن خادمان قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاون قرآن و عترت و همکارانشان قدردانی کرد.

سینماگرانِ پیشکسوتی که تا کنون مفتخر شده اند، تا خادم قرآن لقب گیرند، عبارتنداز: مجید مجیدی، رضا میرکریمی، عباس صالح مدرسه‌ای، شهریار بحرانی، مجتبی راعی، کمال تبریزی، منوچهر محمدی، محمد داوودی، محمد علی باشه آهنگر، سید ناصر هاشم زاده و سید محمد داوود میرباقری زاده.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.