شنبه ۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۴

انتقاد قاطبه سینماگران از مدیران فرهنگی کشور؛

از انتقاد نسبت به حرف های بیهوده و شعارهای بی عمل مدیران سینمایی و فرهنگی در خصوص احیای سینمای دفاع مقدس تا تأکید بر استقبال عموم مردم از فیلم های ارزشی

شاکری-همراه-هاشمی-علی اکبری-برجی-شاه حاتمی

سینماپرس: تعدادی از سینماگران در آستانه سالروز آزادسازی خرمشهر با انتقاد از بی توجهی مدیران فرهنگی و سینمایی نسبت به وقایع و رویدادهای دفاع مقدس در سینما گفتند: مسئولان دولتی هیچ حمایتی از سینمای دفاع مقدس ندارند. یکی از بزرگترین مشکلات امروز سینمای ایران این است که اغلب مدیران و متولیان سینما و حتی خود دست اندرکاران سینما درگیر آمار فروش و میزان مخاطب و... شده اند در صورتی که این ها برای سینما ملاک و معیار نیست؛ این روزها منافع شخصی در سینمای ایران حرف اول و آخر را می زند و مسئولان چون نمی توانند با موضوع خرمشهر پز بدهند و خودنمایی کنند از تولید فیلم در خصوص آن امتناع می کنند!

به گزارش سینماپرس مقاومت مردم خرمشهر، حماسه ای از یاد نرفتنی است؛ چرا که مردم این شهر در حالی به مبارزه با دشمن پرداختند که از پیش برای این تهاجم و تجاوز آمادگی نداشتند. آن ها با سلاح عزم و ایمان به مکتب و عشق و علاقه به میهن اسلامی شان، با دست خالی چنان مقاومت کردند که در تاریخ، بی نظیر ماند. به اعتقاد کارشناسان نظامی، مقاومت بی سابقه ای که در خرمشهر انجام شد، هرگز با دیگر مقاومت ها قابل مقایسه نیست. خرمشهر برای ملت ما تنها یک شهر نیست، بلکه تاریخ گویای پایداری، ایثار و جاودانگی انقلاب است. از این رو، سوم خرداد و فتح این شهر، آیینه گویایی از تاریخ و جغرافیای دفاع مقدس و جهاد آگاهانه و شجاعت مظلومانه این امت است.

علاوه بر خرمشهر که یکی از نقاط عطف ۸ سال دوران دفاع مقدس محسوب می شود، پدیده انقلاب اسلامی و همچنین دفاع مقدس که همراه با آرمان های والایی بوده اند متأسفانه طی تمامی سال ها توسط مدیران فرهنگی و سینمایی کشور نادیده گرفته شده اند و توجه چندانی به آن ها نشده است.

به خصوص دولت های یازدهم و دوازدهم به طور کل از سینمای جنگ غافل شدند و در عوض آن از شبه روشنفکران و لیبرال ها و غربی ها حمایت کردند و با تقلید نا به جا از فرهنگ منحط غرب و سینمای فرانسه تمامی توان خود را به کار گرفتند تا دیگر هیچ نام و نشانی از دفاع مقدس و انقلاب اسلامی در سینما باقی نماند. بسیاری از سینماگران دغدغه مند و فعال در حوزه دفاع مقدس طی این ۴ سال در خانه نشینی و بیکاری مطلق به سر می بردند و متأسفانه مدیران وقت بدترین نوع برخورد را با آن ها داشتند.

فیلم های ضد ارزشی، سیاه و تلخ تولید شده در سینمای کشور در جشنواره های غربی حاضر شدند، مورد تشویق قرار گرفتند و جوایز متعددی به آن ها اهدا شد اما هیچ یک از دغدغه های مقام معظم رهبری و سینماگران متعهد و ولایتمدار به ثمر نرسید!

طی این سال ها بی تدبیری مطلق دولتمردان امید همه سینماگران متعهد و ارزشی را ناامید کرد. علاوه بر سینماگران ارزشی و ولایتمدار همه مردم متعهد که عشق به ولایت و نظام اسلامی دارند با بهت و حیرت به عملکرد منفعلانه مسئولان دولت و کرنش آن ها در قبال غربی ها خیره شده اند اما یاد ۸ سال دفاع مقدس، اهداف و آرمان های نظام و انقلاب اسلامی هرگز از اذهان شان پاک نمی شود.

متأسفانه مدیران جدید سینمایی هم تاکنون تنها وعده حمایت از تولید آثار ارزشی دفاع مقدس را داده اند و در عمل اتفاق مهمی در این راستا نیفتاده است.

در همین راستا با ۶ تن از سینماگران مطرح کشور آقایان: مجتبی شاکری، ابوالفضل همراه، سیدجواد هاشمی، محسن علی اکبری، رضا برجی و علی شاه حاتمی گفتگو کردیم که ماحصل نظرات ایشان برای اطلاع بیشتر مخاطبان گرامی در ذیل نقل شده است.

مجتبی شاکری دبیرکل جمعیت جانبازان انقلاب اسلامی و کارشناس فرهنگی در آستانه سالروز آزادسازی خرمشهر با انتقاد از بی توجهی مدیران فرهنگی و سینمایی نسبت به وقایع و رویدادهای دفاع مقدس در سینما گفت: حوزه هنری، وزارت ارشاد و سازمان سینمایی در خصوص تولید آثار داستانی با محوریت دفاع مقدس کم کاری شدیدی دارند و باید تمام اهتمام خود را به کار گیرند تا زمینه برای تولید فیلم های سینمایی با محوریت وقایع ۸ سال دفاع مقدس و به ویژه سالروز آزادسازی خرمشهر فراهم شود. متأسفانه حق جایگاه دفاع مقدس در سینما و تلویزیون ما به درستی ادا نشده و این در حالی است که دفاع مقدس سرمایه بسیار عظیمی برای کشور ما است اما در سینما و رسانه ملی و در قالب فیلم های سینمایی و سریال های تلویزیونی حتی ۱۰ درصد این سرمایه عظیم را هم به تصویر نکشیده ایم.

از انتقاد نسبت به حرف های بیهوده و شعارهای بی عمل مدیران سینمایی و فرهنگی در خصوص احیای سینمای دفاع مقدس تا تأکید بر استقبال عموم مردم از فیلم های ارزشی

ابوالفضل همراه رئیس فرهنگسرای نیاوران و بازیگر سینما و تلویزیون نیز در این باره اظهار داشت: مسئولان دولتی هیچ حمایتی از سینمای دفاع مقدس ندارند و زمانی جلو می آیند که فیلم خوبی ساخته شده باشد و بخواهند با عوامل آن عکس یادگاری بگیرند و تولید آن فیلم را به نام خود تمام کنند و به مدیران بالادستی شان بیلان های کذب ارائه کنند. بی توجهی مدیران فرهنگی و سینمایی به مقوله ارزشمند دفاع مقدس باعث شده تا هنرمندان دغدغه مند این حوزه هم دلگرمی خود را برای ادامه کار در این عرصه از دست بدهند و برای گذران زندگی مجبور شوند به سمت و سوی دیگری بروند.

از انتقاد نسبت به حرف های بیهوده و شعارهای بی عمل مدیران سینمایی و فرهنگی در خصوص احیای سینمای دفاع مقدس تا تأکید بر استقبال عموم مردم از فیلم های ارزشی

سیدجواد هاشمی بازیگر و کارگردان سینما و تلویزیون به سینماپرس گفت: مسئولان سینمایی و متولیان دفاع مقدس همواره شعار حمایت از تولید فیلم های دفاع مقدسی می دهند اما در عمل هیچ حمایتی ندارند و این اتفاق بسیار تلخ و ناراحت کننده است چرا که دفاع مقدس به مثابه گنجینه ای است که می توان صدها و هزاران اثر راجع به آن تولید کرد اما به این گنجینه ارزشمند هیچ توجهی نمی شود. بی توجهی به دفاع مقدس ظلم به شهدا است؛ هزاران هزار شهید، رزمنده، جانباز و... وجود دارند که قصه های آن ها می تواند در قالب فیلم های متعدد به تصویر کشیده شود اما متأسفانه این مسأله نادیده گرفته شده؛ مردم بارها و بارها ثابت کرده اند که از فیلم های خوش ساخت دفاع مقدسی حمایت می کنند و استقبال مردم از «موقعیت مهدی» نشان دهنده همین علاقه مردم به سینمای دفاع مقدس است اما گویا مدیران عمداً چشم خود را روی این حقایق می بندند تا حمایتی از سینمای دفاع مقدس نداشته باشند.

از انتقاد نسبت به حرف های بیهوده و شعارهای بی عمل مدیران سینمایی و فرهنگی در خصوص احیای سینمای دفاع مقدس تا تأکید بر استقبال عموم مردم از فیلم های ارزشی

محسن علی اکبری تهیه کننده سینما گفت: یکی از بزرگترین مشکلات امروز سینمای ایران این است که اغلب مدیران و متولیان سینما و حتی خود دست اندرکاران سینما درگیر آمار فروش و میزان مخاطب و... شده اند در صورتی که این ها برای سینما ملاک و معیار نیست؛ بنده پیشنهاد می کنم مدیران سینمایی اگر دنبال مخاطب و افزایش آمار فروش هستند بیایند و فیلم های زمان شاه را اکران کنند اما اگر دنبال فرهنگ سازی اند باید سالانه ده ها فیلم دفاع مقدسی تولید کنند. متأسفانه مدت ها است ما با مدیرانی در سینمای کشور روبرو هستیم که شجاعت حمایت از سینمای دفاع مقدس، استراتژیک و ارزشی را ندارند و رسماً عنوان می کنند فیلم های ارزشی مخاطب ندارد! هرچند که این حرف از اساس غلط است و تجربه ثابت کرده که اتفاقاً فیلم های ارزشی خوب مخاطبان انبوهی هم دارند.

از انتقاد نسبت به حرف های بیهوده و شعارهای بی عمل مدیران سینمایی و فرهنگی در خصوص احیای سینمای دفاع مقدس تا تأکید بر استقبال عموم مردم از فیلم های ارزشی

رضا برجی مستندساز در آستانه سالروز آزادسازی خرمشهر با انتقاد از بی توجهی مدیران فرهنگی و سینمایی نسبت به وقایع و رویدادهای دفاع مقدس در سینما گفت: مدت ها است به این نتیجه رسیده ام که مدیران سینمایی و مسئولان فرهنگی نمی خواهند فرهنگ دفاع مقدس در جامعه رواج پیدا کند و به همین علت است که به جای حمایت از فیلم های دفاع مقدس و استراتژیک مانع بر سر راه سینماگران دغدغه مند این حوزه ایجاد می کنند. مدیران آنقدر برای یک حمایت جزئی از تولید آثار دفاع مقدسی بروکراسی های پیچیده اداری درست کرده اند که رسماً فیلمساز بعد از یکی دو ماه دوندگی خسته می شود و عطای کار را به لقایش می بخشد و کار را رها می کند و به سمت تولید آثار دم دستی و سطحی می رود که بروکراسی پیچیده اداری در آن حاکم نیست!

از انتقاد نسبت به حرف های بیهوده و شعارهای بی عمل مدیران سینمایی و فرهنگی در خصوص احیای سینمای دفاع مقدس تا تأکید بر استقبال عموم مردم از فیلم های ارزشی

علی شاه حاتمی کارگردان سینما و تلویزیون با انتقاد از بی توجهی مدیران فرهنگی و سینمایی نسبت به وقایع و رویدادهای دفاع مقدس در سینما گفت: این روزها منافع شخصی در سینمای ایران حرف اول و آخر را می زند و مسئولان چون نمی توانند با موضوع خرمشهر پز بدهند و خودنمایی کنند از تولید فیلم در خصوص آن امتناع می کنند! خرمشهر پاره تن همه ما است؛ خرمشهر بخش فراموش نشدنی از تاریخ ما است اما امروزه یادی از آن نمی شود. «بهنام محمدی» ها و «احمد شوشی» ها، «بهروز مرادی» ها فراموش شدنی نیستند اما مدیران می خواهند این ها فراموش شوند و به همین علت حرف می زنند و در عمل کاری نمی کنند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.