شنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۱

در انجمن حکمرانی یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی نوآوری و فناوری (اینوتکس) مطرح شد؛

رئیس «ساترا»: برخی از محتوای منتشر شده در فضای مجازی به گونه‌ای نیست که بتوان آن را در محیط خانواده‌ها و با کودکان تماشا کرد!

نمایش خانگی؛ انلاین؛ ساترا

سینماپرس: نشست ارزیابی تنظیم‌گری رسانه‌های دیجیتال یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی نوآوری و فناوری (اینوتکس)، روز چهارشنبه ۲۱ اردیبهشت در پارک فناوری پردیس برگزار شد.

به گزارش سینماپرس، در این نشست سعید مقیسه رئیس ساترا و محمدحسن شانه‌ساززاده مدیرعامل نماوا و سایر فعالان حوزه نوآوری و فناوری حضور داشتند.
سعید مقیسه در ابتدای صحبت‌های خود به بیان رویکرد و برنامه‌های پیش‌روی ساترا پرداخت و با اشاره به جایگاه این سازمان گفت: یکی از کاربردها و نتایج تدوین مقررات و تنظیم‌گری، ایجاد شرایط اطمینان‌بخش برای جلب حمایت‌های حاکمیتی است. از این منظر نهاد تنظیم‌گر، واسطی میان حاکمیت و بخش خصوصی است که بهره‌مندی آنها از دارایی‌ها و توانمندی‌های بخش دولتی را برای بخش خصوصی تسهیل و مقدور می‌کند. رشد قانونمند فعالیت رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر که عموماً چابک‌تر و خلاق‌ هستند به نفع حاکمیت است.

وی درخصوص نسبت این سازمان و رسانه ملی تاکید کرد: اگرچه رئیس ساترا را رئیس سازمان صداوسیما انتخاب می‌کند اما این امر به معنای تصدی‌گری ساترا در فعالیت‌های تولیدی رسانه ملی نیست و به لحاظ ساختاری و شرح ‌وظایف از ابتدای تاسیس از سایر معاونت‌های تولیدی صداوسیما همچون معاونت سیما یا معاونت فضای مجازی منفک بوده و ماموریت تولید محتوا ندارد که تعارض منافع با VOD ها داشته باشد.

مقیسه بیان کرد: اگرچه برخی، تنظیم مقررات را فقط از منظر ایجاد محدودیت می‌نگرند اما حمایت‌های قابل توجه و متنوعی از طرف صداوسیما برای توسعه قانونمند رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر فراهم شده که مبتنی بر نظام رتبه‌بندی دارندگان مجوز در اختیار آنها قرا خواهد گرفت.

وی در ادامه به برخی از این حمایت‌ها اشاره کرد و گفت: ما به‌منظور توسعه رسانه‌ها در ابتدای امسال با دستور رئیس سازمان صداوسیما تعدادی از آثار فیلم و سریال صداوسیما و سینما را که بعضاً حق پخش آن را خریداری کردیم، به‌صورت رایگان در اختیار رسانه‌ها قرار داده دادیم تا از این طریق بتوانند جذب مخاطب کنند.

مقیسه با تاکید بر لزوم توسعه محتوای سالم برای خانواده‌ها بیان کرد: درحال حاضر برخی از محتوای منتشر شده در فضای مجازی به گونه‌ای نیست که بتوان آن را در محیط خانواده‌ها و با کودکان تماشا کرد؛ حال آنکه مشاهده آثار سالم و دارا بودن رسانه قابل اعتماد از نظر محتوایی حق هر کدام از شهروندان و خانواده‌ها است و باید به آن احترام گذاشت.

رئیس ساترا افزود: بر خلاف تصور برخی که هر چه خط قرمزهای محتوایی بیشتر نقض شود VOD مخاطب پسندتر و سودآورتر خواهد بود، معتقدم اگر محتوای تولید شده جذاب ولی مطابق چارچوب‌ها باشد مورد اقبال خانواده‌ها قرار خواهد گرفت. همچنان‌که تلوبیون فقط با انتشار محتوای رسانه ملی ممیزی شده در فضای مجازی توانسته است بیشترین مخاطب را جذب کند. علاوه بر این، حفظ حریم محتوای سالم امکان خرید و انتشار محتوا توسط رسانه ملی را نیز افزایش می‌دهد که مبلغ آن به چرخه اقتصادی تولید مجدد آثار برمی‌گردد.

سعید مقیسه در پایان شفافیت و کاهش رویکرد سلیقه‌ای در ارزیابی آثار را ازجمله رویکردهای ساترا برشمرد و گفت: اگرچه که سیاست‌های محتوایی اساساً تفسیرپذیر است و گریزی از آن نیست اما از طریق فرآیندهایی چون انتخاب بازبین واحد برای محتوا، جلسات مشترک و اعلام شفاف ضوابط، تلاش داریم تا حد قابل قبولی تکلیف تولیدکنندگان را معین و سلیقه‌محوری را کاهش دهیم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.