سه‌شنبه ۱۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۴

هنرمندان از لزوم ایجاد تحول در سیمای جمهوری اسلامی ایران می گویند؛

از تأکید بر انفعال و عقب ماندگی رسانه ملی تا درخواست برای بازتر شدن فضا

حاجتمند-شلیلیان-حقیقی-مزدآبادی-فاضلی

سینماپرس: تعدادی از هنرمندان و کارشناسان فرهنگی کشور در پی انتصاب مدیران جدید سیما در خصوص لزوم ایجاد تحول در سیمای جمهوری اسلامی ایران متذکر شدند: تلویزیون به دلایل متعدد منفعل و عقب مانده شده است؛ سال ها است قصه های خوب در تولیدات رسانه ملی وجود ندارد و فیلمنامه ها قدرتمند نیستند! این دسته از هنرمندان خاطرنشان کردند: اغلب برنامه های تلویزیون نمی تواند مخاطب امروزی را به سمت خود جذب کند از این رو تمامی مدیران جدید تلویزیون باید با آسیب شناسی آنچه در گذشته روی داده درصدد این باشند که ضعف های پیشین را جبران کرده و تلاش کنند تا بر اساس نیازهای روز جامعه برنامه های درخور تولید شود.

به گزارش سینماپرس انتصاب محسن برمهانی به معاونت سیما واکنش های مختلفی را به همراه داشت. بسیاری از هنرمندان امیدوارند با حضور وی تحولات بنیادین در رسانه ملی شکل بگیرد.

جمعی از دانش آموختگان دانشگاه صداوسیما طی نامه ای از رئیس رسانه ملی به دلیل انتصاب محسن برمهانی به عنوان معاون سیما این سازمان تقدیر کردند. در بخشی از این نامه آمده است: این انتصاب نویدبخش این موضوع بود که از نگاه شما، منشأ تحول و بهبودِ وضعیتِ یکی از مهمترین بخشهای تخصصی سازمان (معاونت سیما)، تغییر نگاه به درون و توجه به داشته‌ها، تجربیات و دانش درونی سازمان است و البته از جنابعالی که خود از اساتید دانشگاه صدا و سیما و پایه‌گذاران گروه ارتباطات و رشته تخصصی ژورنالیسم رادیو-تلویزیونی در دانشگاه هستید، جز این انتظاری نبوده و نیست.

در همین راستا ۵ تن از هنرمندان و کارشناسان فرهنگی کشور آقایان: هادی حاجتمند، عبدالرحمن شلیلیان، سیاوش حقیقی، جواد مزدآبادی و محسن فاضلی ضمن گفتگو با سینماپرس نظرات خود را در خصوص لزوم ایجاد تحول در سیمای جمهوری اسلامی ایران مطرح کردند که ماحصل آن برای اطلاع بیشتر مخاطبان گرامی در ذیل نقل شده است.

از تأکید بر انفعال و عقب ماندگی رسانه ملی تا درخواست برای بازتر شدن فضا

هادی حاجتمند کارگردان سینما در پی انتصاب مدیران جدید سیما در خصوص لزوم ایجاد تحول در سیمای جمهوری اسلامی ایران گفت: برمهانی ارزش فیلم، قصه و اندیشه را می داند و شاید یکی از بهترین انتصاب های آقایان جبلی و جلیلی است چرا که او نیروی جوانی از بدنه تلویزیون است و با تلویزیون بزرگ شده و رشد و نمو کرده، درس رسانه و تلویزیون خوانده و سال ها در حوزه مدیریت رسانه ای فعالیت کرده و از این رو می تواند اتفاقات مثبتی را برای آینده رسانه ملی رقم بزند. متأسفانه به دلایل متعدد تلویزیون ما منفعل و عقب مانده شده است. من خودم در دفترم آنتن تلویزیونم قطع است و از طریق فضای مجازی همه چیز را دنبال می کنم؛ این حرف من از آن دسته پزهای روشنفکری نیست که مثلاً من تلویزیون را دوست ندارم و ماهواره می بینم! خیر اینطور نیست و منظورم این است که تلویزیون دیگر برای بنده نوعی جاذبه ای در پی ندارد.

از تأکید بر انفعال و عقب ماندگی رسانه ملی تا درخواست برای بازتر شدن فضا

عبدالرحمن شلیلیان کارگردان سینما و تلویزیون در گفتگو با سینماپرس اظهار داشت: بزرگترین ضعف سال های اخیر تولیدات نمایشی رسانه ملی ضعف شدید فیلمنامه ها بوده و از این رو فیلمنامه ها باید با دقت بیشتر گزینش، تأیید و تصویب شوند تا ضعف های مشهود این رسانه جبران شود و مردم دوباره برای تماشای سریال های آن تمایل داشته باشند. متأسفانه سال ها است قصه های خوب در تولیدات رسانه ملی وجود ندارد و فیلمنامه ها قدرتمند نیستند و همین باعث شده تا مردم کم کم از این رسانه دلزده شوند. تولیدات رسانه ملی باید با توجه به شرایط روز اجتماعی و زمانه باشد و از تکرار کهنه کلیشه های نخ نما شده پرهیز شود.

از تأکید بر انفعال و عقب ماندگی رسانه ملی تا درخواست برای بازتر شدن فضا

سیاوش حقیقی تهیه کننده سینما متذکر شد: توجه به اصل انتقال قدرت به نسل دوم و سوم انقلاب در بیانیه گام دوم با این انتصاب اتفاق افتاد؛ گام دوم انقلاب گام تبادل قدرت به جوانان متعهد و انقلابی است و من امیدوارم برمهانی در این مسیر سرافراز باشد. آثار نمایشی رسانه ملی امروز فاجعه بار شده؛ ما نه فیلمنامه خوبی داریم و محتوای قابل قبولی را به مردم ارائه می دهیم و نه آثار تولید شده در رسانه ملی ساختار قابل قبولی دارند و روز به روز بیشتر شاهد نزول و سقوط آن هستیم.

از تأکید بر انفعال و عقب ماندگی رسانه ملی تا درخواست برای بازتر شدن فضا

جواد مزدآبادی کارگردان سینما و تلویزیون در پی انتصاب محسن برمهانی به عنوان معاون سیما در خصوص لزوم ایجاد تحول در سیمای جمهوری اسلامی ایران گفت: یکی از مهمترین اتفاقات سال های اخیر رسانه ملی جلوگیری از تولید تله فیلم ها بود؛ این کار باعث شد بسیاری از هنرمندان که نان شب خود را از راه تولید این تله فیلم ها به دست می آوردند بیکار و خانه نشین شوند و از سوی دیگر مخاطبان این آثار نیز به سمت ماهواره ها و فضای مجازی گرایش پیدا کنند از این رو مدیران جدید سیما باید برای اشتغال زایی هنرمندان و جذب بیشتر مخاطبان تولید «تله فیلم» را احیاء کنند. مدیران رسانه ملی باید تولید تله فیلم را در اولویت قرار دهند چرا که با بودجه یک سریال می توان ده ها تله فیلم تولید کرد و ذائقه های مختلف مردم را جذب تماشای برنامه های رسانه ملی نمود از طرف دیگر تعداد تهیه کنندگانی که در تلویزیون کار می کنند در حد تابلویی تکراری شده و فقط ۴-۵ تهیه کننده هستند که تند تند کار می کنند و بقیه افراد که می توانند فعال باشند راهی ندارند تا به این جمع اضافه شوند.

محسن فاضلی عضو انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران تصریح کرد: اغلب برنامه های تلویزیون فراتر از فاجعه شده و نمی تواند مخاطب امروزی را به سمت خود جذب کند از این رو تمامی مدیران جدید تلویزیون باید با آسیب شناسی آنچه در گذشته روی داده درصدد این باشند که ضعف های پیشین را جبران کرده و تلاش کنند تا بر اساس نیازهای روز جامعه برنامه های درخور تولید شود. این اتفاق بسیار تلخ است که تلویزیون برای بخش زیادی از مردم بدل به یک نوستالژی و حسرت شده! ما هرچه برنامه خوب از تلویزیون به یادمان می آید نهایتا برای دهه ۷۰ یا اوایل دهه ۸۰ است که برنامه ها به شدت متنوع بودند و ذائقه های مختلف مردم را جواب می دادند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.