چهارشنبه ۱۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۰

رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی فیلمسازان انیمیشن:

اگر در مسیر فعلی متوقف شویم از جریان مرسوم تولید روز انیمیشن جهان جا می‌مانیم

دوازدهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران

سینماپرس:امیر سحرخیز معتقد است برای اینکه از جریان تولید انیمیشن در جهان عقب نمانیم باید برنامه‌ریزی دقیقی داشته باشیم و در این راستا صحبت از حذف بودجه حمایت از انیمیشن‌های کوتاه نگران‌کننده است.

به گزارش سینماپرس، امیر سحرخیز کارگردان انیمیشن و رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی فیلمسازان انیمیشن ایران در گفتگو با مهر درباره تولید انیمیشن‌های کوتاه در ایران به بهانه برگزاری جشنواره پویانمایی تهران گفت: سینمای کوتاه در بخش‌های مختلف از جمله انیمیشن، چندان به سمت سودآوری و بازگشت سرمایه نمی‌رود و این طبیعت چنین سینمایی در تمام دنیا به شمار می‌رود و تولید این نوع از آثار برای مراکز مختلف یک هدف تعریف شده است، این امر برای شرکت‌های خصوصی نیز به نوعی تبدیل به یک جور آزمایش و تمرین برای ساخت فیلم‌های بلند شده است که این روش معمولاً توسط شرکت‌های بزرگ مانند پیکسار دنبال می‌شود.

وی بیان کرد: در واقع انیمیشن‌های کوتاه معمولاً توسط کارگردانانی تولید می‌شوند که به دنبال ساخت انیمیشن‌های بلند سینمایی هستند و با ساخت انیمیشن‌های کوتاه برای ساخت انیمیشن‌های بلند تمرین می‌کنند. تاکید می‌کنم همین مساله سبب شده تا در همه دنیا بحث درآمدزایی در سینمای کوتاه هدف اصلی به شمار نرود.

این کارگردان انیمیشن با بیان اینکه زمین بازی فیلم کوتاه برای رسیدن به سینمای بلند بسیار واجب و مهم است، ادامه داد: در ایران نیز مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در زمینه تولید فیلم کوتاه انیمیشن ورود پیدا کرده‌اند. در این میان مرکز گسترش، انیمیشن‌های کوتاه بسیاری را تولید کرده است که البته به میزان تولید، چندان موفقیت بین‌المللی قابل توجهی نداشته است.

وی با تاکید بر اینکه جریان تولید فیلم کوتاه انیمیشن در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی بسیار موفق بوده و این روند همچنان ادامه دارد، بیان کرد: نباید فراموش کرد که تولید انیمیشن چه به صورت کوتاه و چه به صورت بلند با آسیب‌هایی مواجه هست که باید به آن توجه کرد، آسیب‌هایی از جمله طولانی بودن پروسه تولید و یا تناسب نداشتن بودجه تولید و مدت زمان تولید.

رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی فیلمسازان انیمیشن ایران ادامه داد: نباید فراموش کرد که تا امروز موفقیت فیلم‌های انیمیشن در جشنواره‌های بین‌المللی کم نبوده است و بسیاری از آثاری که در این زمینه تولید می‌شوند با موفقیت‌هایی نیز همراه هستند. رسیدن به یک زبان بین‌المللی با تلاش برای رسیدن به استانداردها از طریق آزمون و خطا اتفاق می‌افتد و مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی نیز طی چند سال اخیر توانسته تولیداتی داشته باشد که در جشنواره‌های بین‌المللی موفق باشد و این موفقیت‌ها کم سابقه بوده است.

سحرخیز در پایان گفت: اگر قرار باشد این روند ادامه داشته باشد، باید برنامه‌ریزی دقیقی صورت گیرد. متأسفانه گاهی اخبار نگران‌کننده‌ای منتشر می‌شود مبنی بر اینکه قرار است تولید فیلم کوتاه انیمیشن متوقف شود و یا بودجه آن کاهش پیدا کند و این اخبار باعث تأثیر در جریان تولیدات در این حوزه می‌شود. تاکید می‌کنم که اگر در مسیر فعلی متوقف شویم از جریان مرسوم تولید روز انیمیشن جهان جا می‌مانیم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.