شنبه ۲۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۶

حسن دادشکر:

«فرهنگ‌سازی» هزینه‌بر و زمان‌بر است/اگر امروز برای آن سرمایه‌گذاری کنید از چند سال بعد مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد

حسن دادشکر

سینماپرس: حسن دادشکر از چهره‌های با سابقه تئاتر ایران چندین کار برای اجرا مدنظر دارد اما شرایط تولید و اجرای تئاتر را مناسب نمی‌بیند زیرا معتقد است تئاتر به حال خود رها شده است.

به گزارش سینماپرس، حسن دادشکر از چهره‌های با سابقه بازیگری و کارگردانی تئاتر ایران است که سال‌های متمادی در این عرصه فعالیت کرده و آثار متعددی را در مقام بازیگر و کارگردان به صحنه برده است.

وی که حدود ۳ ماه قبل تحت جراحی قلب قرار گرفت، دوران درمان و نقاهت خود را سپری کرده است. دغدغه همیشگی دادشکر تولید و اجرای تئاتر است البته نه به هر قیمتی.

این بازیگر و کارگردان با سابقه تئاتر و تئاتر کودک و نوجوان درباره اینکه قصد تولید و اجرای اثری جدید را دارد یا نه، به مهر گفت: کار برای کار کردن دارم ولی شرایط فراهم نیست. در گذشته یکی دو بار به کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان پیشنهاد کردم ولی گفته شد که بودجه ندارند. طی ۳ ماه گذشته نیز به دلیل جراحی قلب نمی‌توانستم به خودم فشار بیاورم و پیگیر باشم.

وی یادآور شد: بعد از شرایط کرونایی سالن‌های تئاتر بار دیگر فعال شده و دوستان و هنرمندان در حال کار هستند که امیدوارکننده است.

دادشکر شرایط تئاتر را مناسب ندانست و تأکید کرد: تئاتر قیم و متولی نداشته و حالا هم که با تغییرات مدیریتی این ماجرا وضعیت مشخصی ندارد. تئاتر نیاز به صداقت، اندیشه و کار خوب دارد ولی متأسفانه بیشتر شاهد تولید و اجرای کارهای بازاری هستیم. متأسفانه تئاتر به حال خود رها شده و حمایت درستی از آن نمی‌شود.

این هنرمند عرصه تئاتر متذکر شد: باید دید به چه قیمتی به لحاظ اخلاقی و فرهنگی و همچنین مالی تئاتر کار می‌کنیم. متأسفانه شرایط به گونه‌ای رقم خورده که کارهای کودک و نوجوان هم به سمت فروش گیشه سوق داده شده‌اند تا پول دربیاورند. فرهنگ نیاز به حمایت دارد. من بارها در طول عمر کاری‌ام گفته‌ام که فرهنگ‌سازی هزینه‌بر و زمان‌بر است. کار ما تربیت و ساختن انسان است.

وی معتقد است تئاتر یک پدیده فرهنگی است ولی متأسفانه در اکثر دولت‌ها مهجور مانده است.

دادشکر با اشاره به اینکه باید بررسی شود تئاتر ما به کدام سمت رفته است، افزود: اگر روند تئاتر را به مانند نوار ضربان قلب در نظر بگیریم، در مقاطعی وضعیت تئاتر رو به بالا رفته ولی بعد افت داشته و به مرز سکته رسیده است.

این هنرمند با سابقه تصریح کرد: در همه جای دنیا دولت و شهرداری‌ها از تئاتر حمایت می‌کنند و قوانین تأمین اجتماعی برای فعالان و هنرمندان تئاتر وجود دارد. در آن کشورها هنرمندان نگران اجاره بها و هزینه‌های دارو و درمان نیستند. در ایران هنوز بازیگری و کارگردان تئاتر در وزارت کار به عنوان یک حرفه پذیرفته نشده است.

وی با بیان اینکه هنرمند خلاق است و باید از اندیشه، هوش و دانش‌اش به نفع مردم استفاده کند، ادامه داد: هنرمند باید کاری تولید کند که روی ذهن و تفکر مردم تأثیرگذار باشد. در کشورهای دیگر هم تئاترهای سرگرم کننده وجود دارد ولی در ایران کلیت تئاتر به این سمت سوق داده شده است. در ایران اول باید پایه فرهنگی تئاتر را بین مردم درست کنیم.

دادشکر در ادامه سخنان خود تأکید کرد: تئاتر مورد کم لطفی بسیار شدید قرار گرفته است. تعداد زیادی جشنواره برگزار می‌شود ولی اکثرشان خروجی ندارند. مخالف برگزاری جشنواره نیستم ولی در زمانی که تئاتر و تولیدات تئاتری داشته باشیم. اداره‌کل هنرهای نمایشی چه آسیب‌شناسی جدی‌ای درباره وضعیت تئاتر انجام داده است؟ ارتباط این اداره‌کل با دانشگاه‌ها برای انجام بررسی‌ها و تحقیقات آکادمیک و اساسی چگونه است؟

وی معتقد است که در تئاتر ایران همه چیز مقطعی است و هیچ چیز سر جای‌اش قرار ندارد در حالی که فرهنگ‌سازی مانند ساختن پالایشگاه است که اگر امروز برای آن سرمایه‌گذاری کنید از چند سال بعد مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

این کارگردان تئاتر با اشاره به اینکه اتفاقات امیدوارکننده‌ای هم در تئاتر ایران رخ داده اما در کفه ترازو شرایط ناامیدکننده سنگینی می‌کند، متذکر شد: آیا با برنامه‌ریزی‌هایی که تا کنون انجام شده تئاتر را مردمی کردیم؟ متأسفانه ما همه چیز تئاتر را اداری کردیم و برای فرهنگ برنامه‌ریزی نمی‌کنیم.

دادشکر در پایان سخنان خود تأکید کرد: من اکثر روزهایم را با خاطرات کارهایی که در دوران جوانی و گذشته انجام دادم سپری می‌کنم. کار من بازیگری و کارگردانی است نه خانه‌نشینی.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.