یکشنبه ۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۳

سینماگران از لزوم حراست از «امنیت روانی جامعه» در سینما می گویند؛

از درخواست برای برخورد با سیاه نماسازان تا انتقاد از بی بصیرتی مدیران فرهنگی/ قوه قضائیه به صورت قاطع با متخلفان فرهنگی و هنری برخورد کند

سیدزاده-حر-عظیمی میرآبادی-منبتی-اسلاملو-فارسیجانی-شرف الدین-سلیمی

سینماپرس: تعدادی از سینماگران و کارشناسان فرهنگی در خصوص لزوم صیانت از امنیت روانی جامعه در رسانه ها و فضای مجازی متذکر شدند: وزارت ارشاد باید با سلبریتی های خودفروخته که توسط لابی های آمریکایی و صهیونیستی هدایت می شوند برخورد کند. این دسته از سینماگران تأکید کردند: سازمان سینمایی به هنرمندانی که فیلم های سیاه و چرک می سازند و تصویری مخدوش از کشور در جشنواره های جهانی ارائه می کنند مجوز ساخت ندهد.

به گزارش سینماپرس حضرت آیت‌الله خامنه‌ ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار رئیس، مسئولان و جمعی از کارکنان قوه قضائیه به مسئولیت قوه قضائیه در قبال امنیت روانی مردم اشاره کردند و فرمودند: امنیت روانی از جمله حقوق عمومی است و دستگاه قضایی باید از نگران کردن و تخریب ذهن مردم به‌وسیله شایعات و اظهارات دروغ و هراس‌افکنِ افراد مشخص یا نامشخص در رسانه‌ها و فضای مجازی جلوگیری کند.

این فرمایش معظم له در حالی است که متأسفانه مدیران فرهنگی و سینمایی عملکردی به شدت منفعلانه در مواجهه با فیلمسازان متخلف و سیاه نمایی که با نشان دادن چهره ای کریه از کشور می خواهند در جشنواره های جهانی دیده شوند، دارند.

همین اواخر فیلمی با عنوان «برادران لیلا» به کارگردانی سعید روستایی در حالی در دو جشنواره بین المللی به نمایش درآمد که صاحبان این اثر مجوز نمایش از سازمان سینمایی دریافت نکرده بودند. افکارعمومی خواهان مقابله قاطع مدیران سینمایی با سازندگان این فیلم متخلف به صورت علنی شدند و بعضاً درخواست ممنوع الکاری و ممنوع الخروجی تمامی دست اندرکاران این اثر سیاه را داشتند اما متأسفانه انفعال مدیران سینمایی تا این لحظه مانع تحقق این اتفاق مهم شده است.

در همین راستا ۸ تن از سینماگران و کارشناسان زبده فرهنگی کشور آقایان: سیدسعید سیدزاده، اکبر حر، مهدی عظیمی میرآبادی، سیدهادی منبتی، محمدرضا اسلاملو، دکتر پرویز فارسیجانی، محمدرضا شرف الدین و سهیل سلیمی با ما گفتگو کردند که ماحصل نظرات ایشان برای اطلاع بیشتر مخاطبان گرامی در ذیل نقل شده است.

سیدسعید سیدزاده تهیه کننده سینما در پی تذکر مقام معظم رهبری در دیدار با برخی دست اندرکاران قوه قضائیه در خصوص وظیفه این نهاد برای صیانت از امنیت روانی جامعه در رسانه ها و فضای مجازی در خصوص صیانت از امنیت جامعه در سینما گفت: مشکل عمده این است که مسئولان فرهنگی مان «فرهنگی» نیستند! برخی افراد در مسئولیت هایی هستند که جایگاه شان نیست و نمی توانند به وظیفه شان عمل کنند و نفوذی ها روی آن ها احاطه دارند و این اتفاق باعث ایجاد تشتت در رسانه ها، فضای مجازی و سایر حوزه های فرهنگی و هنری شده است. حتی اگر قرار باشد یک سال سینما را تعطیل کنیم تا بتوانیم تنها تفکر ارزشی و انقلابی را جاری کنیم اشکالی ندارد؛ اگر سینما یک سال تعطیل شود و ما بتوانیم برای همیشه سیاهی و زشتی را از فیلم های آن حذف کنیم اتفاق نیکی است و باید از آن استقبال کنیم.

محمدرضا اسلاملو کارگردان سینما خاطرنشان کرد: کسانی که زشتی ها و سیاهی ها را در فیلم های شان به تصویر می کشند کارگردان نیستند، زباله گردند! هرگز نباید به این افراد واژه کارگردان و فیلمساز اطلاق شود چرا که کارگردان یعنی انسان اندیشمند؛ انسانی که باید مصلح جامعه باشد، باید اصلاح گر باشد و آسیب شناسی کند و در رفع عیوب بکوشد نه اینکه برای تشویق شدن در جشنواره های جهانی چهره نظام را کریه نشان دهد. مسئولان سینمایی روی اسامی فیلمسازان سیاه نما خط قرمز بکشند و اجازه ندهند این قبیل فیلمسازان دیگر هیچ اثری در سینمای کشور تولید کنند. مدیران سینمایی اگر نمی توانند سینما را در مسیر انقلاب اسلامی هدایت کنند هرچه زودتر پست و میزهای خود را رها کنند و سراغ شرکت های خصوصی شان بروند! اگر این کاره نیستند جای انقلابی ها را اشغال نکنند و از عملکردشان خجالت بکشند چرا که این بازی باخت-باخت است.

از درخواست برای برخورد با سیاه نماسازان تا انتقاد از بی بصیرتی مدیران فرهنگی/ قوه قضائیه به صورت قاطع با متخلفان فرهنگی و هنری برخورد کند

اکبر حر کارگردان سینما تصریح کرد: مدیران بدون تعارف و رودربایستی باید با تمامی فیلمسازان سیاه نما و متخلف برخورد کرده و دیگر هرگز به آن ها مجوز ساخت ندهند چرا که این فیلمسازان مخل امنیت روانی جامعه هستند و می خواهند تصویری مشمئزکننده از کشور نشان بدهند تا جشنواره های غربی به آن ها توجه کرده و برایشان کف و سوت بزنند. سیاه نمایی و چرک نمایی فراوانی که این روزها در برخی آثار سینمایی شاهد هستیم نه تنها امنیت روانی جامعه که امنیت کشور را مختل می کند. مدیر سینمایی باید بصیرت انقلابی داشته باشد و جلوی این نوع فیلم ها را بگیرد.

از درخواست برای برخورد با سیاه نماسازان تا انتقاد از بی بصیرتی مدیران فرهنگی/ قوه قضائیه به صورت قاطع با متخلفان فرهنگی و هنری برخورد کند

مهدی عظیمی میرآبادی تهیه کننده سینما و مدیرعامل سابق انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس در پی تذکر مقام معظم رهبری در دیدار با برخی دست اندرکاران قوه قضائیه در خصوص وظیفه این نهاد برای صیانت از امنیت روانی جامعه در رسانه ها و فضای مجازی گفت: درست است که برخی هنرمندان کوتاهی می کنند اما آنچه مشکل جدی به وجود آورده مدیریت فرهنگی و هنری است که هیچ اقدام قاطعانه و به دردبخوری در مواجهه با کسانی که امنیت روانی جامعه را از طریق تولید آثار فرهنگی و هنری مورد هجوم قرار می‌دهند نمی‌کند. متأسفم که برخی تهیه کنندگان به تقلید از سینمای قبل انقلاب آیین «سپاس» راه انداختند! در این آیین سپاس روابط غلط اخلاقی و حرفه ای حاکم بود. وااسفا که مدیران سینمایی در خواب بودند و جلوی این دورهمی اشرافی را نگرفتند! آن ها باید کسانی که این فضا را فراهم کردند موأخذه کنند و جلوی رفتارهای بعدی شان را بگیرند. این حرکات در سینمای جمهوری اسلامی ایران نباید رخ بدهد.

از درخواست برای برخورد با سیاه نماسازان تا انتقاد از بی بصیرتی مدیران فرهنگی/ قوه قضائیه به صورت قاطع با متخلفان فرهنگی و هنری برخورد کند

سیدهادی منبتی کارشناس فرهنگی و مدیرعامل اسبق موسسه تصویرشهر در گفتگو با سینماپرس اظهار داشت: نباید با هنرمندان متخلف و سازندگان فیلم های سیاه نما مماشات کرد؛ باید هرگونه رودربایستی با این افراد کنار گذاشته شود و همانطور که این نهاد در خصوص جرائم دیگر با دقت و شجاعت ورود پیدا می کند باید با هنرمندانی که فیلم های سیاه و چرک می سازند و تصویری مخدوش از کشور در جشنواره های جهانی ارائه می کنند برخورد کند. قوه قضائیه باید به پشتوانه آحاد افراد جامعه که به شدت از فیلم های سیاه نما آزرده خاطر هستند برخورد قاطعانه و انقلابی با هنرمندان مزور داشته باشد؛ یکایک فیلمسازان سیاه نما که ایرانیت و ملیت ما را زیر سوأل می برند باید در محضر ملت بزرگ ایران اسلامی پاسخگوی اعمال شان باشند. مردم از فیلم های شنیع آن ها احساس سرافکندگی می کنند و این بسیار بد است که مدیران سینمایی اجازه می دهند برخی از این افراد از این نظام ارتزاق کنند اما برخلاف مصالح آن گام بردارند.

از درخواست برای برخورد با سیاه نماسازان تا انتقاد از بی بصیرتی مدیران فرهنگی/ قوه قضائیه به صورت قاطع با متخلفان فرهنگی و هنری برخورد کند

دکتر پرویز فارسیجانی تهیه کننده سینما و تلویزیون و استاد دانشگاه گفت: دستگاه قضا باید بدون تعارف و مسامحه با مدیران و هنرمندانی که تعمداً یا سهواً امنیت روانی جامعه را مختل می کنند برخورد داشته باشد؛ آن ها باید در این خصوص تذکرات جدی داده و اگر قانونی در این زمینه وجود ندارد باید قوانینی را مدون کنند تا از اتفاقات مشابه پیشگیری شود. متأسفانه روحانیون مثل شهید مطهری و حضرت آقا که مخاطرات امنیت روانی را تشخیص می دهند کمتر به این مسائل توجه می کنند در صورتی که نکته کلیدی این است که آن ها نباید غفلت کنند و حوزه علمیه می تواند نقش کلیدی برای ایجاد امنیت روانی در جامعه داشته باشد. این باید مدیریت شود و روحانیت همیشه باید چاره جویی کند چرا که دین نقش کلیدی در ایجادامنیت روانی دارد.

از درخواست برای برخورد با سیاه نماسازان تا انتقاد از بی بصیرتی مدیران فرهنگی/ قوه قضائیه به صورت قاطع با متخلفان فرهنگی و هنری برخورد کند

محمدرضا شرف الدین تهیه کننده سینما در پی تذکر مقام معظم رهبری در دیدار با برخی دست اندرکاران قوه قضائیه در خصوص وظیفه این نهاد برای صیانت از امنیت روانی جامعه در رسانه ها و فضای مجازی در خصوص صیانت از امنیت جامعه در سینما گفت: وزارت ارشاد باید یکایک سلبریتی های خودنما و خودفروخته که توسط لابی های آمریکایی و صهیونیستی هدایت می شوند را ممنوع الکار کند؛ نباید تردید کرد که یکایک این به اصطلاح هنرمندان نوچه های دشمنان این آب و خاک هستند و از هر فرصتی استفاده می کنند تا بر ضد منافع ملت بزرگ ایران اسلامی گام بردارند. وقتی وزارت ارشاد هیچ کاری نمی کند معلوم است که قوه قضائیه باید وارد میدان شود؛ حتماً باید قاطعانه جلوی این سلبریتی ها ایستاد. این ها توسط اتاق فکر اسرائیل و آمریکایی ها پیش می روند و از آن ها دستور کار می گیرند. این غربی ها هستند که سبک زندگی سلبریتی های ایرانی را تعریف کرده اند و برای آن ها فضای رسانه ای فراهم می کنند و امتیازات ویژه در کشورهای دیگر به آن ها می دهند. این سلبریتی های حقیر و خودکم بین هم خود را به دشمنان این آب و خاک فروخته اند.

سهیل سلیمی کارگردان سینما متذکر شد: حوزه فرهنگ و هنر نیازمند سیستمی است که بر اساس دکترین واحد فضای فرهنگی را پایش کند؛ این اتفاق نباید منحصر به سینما و تلویزیون باشد بلکه همه حوزه ها از جمله فضای مجازی، کتاب، موسیقی و... نیز باید به صورت جدی پایش شوند تا آثاری که می تواند موجبات به مخاطره انداختن امنیت روانی جامعه شود هرگز تولید و عرضه نگردد. کسانی که خروجی شان فیلمی مثل «عنکبوت» می شود باید با برخورد قاطعانه و قهری قوه قضائیه روبرو شوند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.