سه‌شنبه ۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۱

سید حسن نصرالله:

حمله به سرود «سلام فرمانده» با حمله به محیط مقاومت ارتباط دارد/نسلی که در این سرود شرکت کرده است «اسرائیل» را می‌ترساند و نگران می‌کند

سیدحسن نصرالله

سینماپرس: «سید حسن نصرالله» دبیرکل حزب الله لبنان دوشنبه شب در گفت وگو با شبکه المیادین لبنان گفت که دشمن صهیونیستی جرأت هیچگونه اقدامی علیه لبنان را ندارد.

به گزارش سینماپرس، سید حسن نصرالله دبیر کل حزب الله لبنان شامگاه دوشنبه (سوم مرداد) با شبکه خبری المیادین گفت‌وگو کرد و آخرین تحولات منطقه و لبنان را تشریح کرد.

غسان بن جدو در آغاز این گفت‌وگو، مقدمه‌ای درباره حزب الله و اقدامات این جنبش طی ۴۰ سال گذشته ارائه و تأکید کرد که این گفت‌وگو در پنج محور صورت خواهد گرفت: مقاومت و بازدارندگی، لبنان، حزب الله و فلسطین و ایران و سوریه، حزب الله و منطقه و جهان، آینده حزب الله.

در این گفت‌وگو که به مناسبت چهل سالگی تأسیس حزب الله صورت گرفت، نصرالله تأکید کرد، سرآغاز بازدارندگی حزب الله در سال ۱۹۸۵ آغاز شد؛ در آن زمان دشمن صهیونیستی بسیار سریع مجبور شد که از مناطقی که اشغال کرده بود، خارج شود.

وی با بیان اینکه دشمن از نوار مرزی به عنوان کمربند امنیتی استفاده می‌کرد تا مانع از ورود نیروهای مقاومت به فلسطین شود، تصریح کرد: بازدارندگی در آن زمان، دستاورد همه گروههای مقاومتی بود که عملیاتهای شهادت‌طلبانه انجام می‌دادند، نه فقط حزب الله. مرحله دوم بازدارندگی هم با اقدامات حزب الله در روستاهای خط مقدم تا سال ۱۹۹۳ آغاز شد.

به هر اقدامی علیه لبنان پاسخ داده می‌شود

دبیر کل حزب الله با اشاره به اینکه پس از اینکه دشمن صهیونیستی پی برد که قادر نیست وارد خاک لبنان شود، بازدارندگی آغاز شد، ادامه داد: دشمن پس از جنگ ۳۳ روزه، مقابله با مقاومت را خطرناک می‌دانست. دشمن اسرائیلی می‌داند که هر اقدامی علیه لبنان پاسخ داده می‌شود. در آن زمان نیاز داشتیم که مانع از بمباران مناطق لبنان توسط صهیونیستها شویم.

وی با بیان اینکه از ۱۹۹۳ تا ۱۹۹۶، سطح بالایی از بازدارندگی شکل گرفت، عنوان کرد: تفاهم آوریل ۱۹۹۶ بنیانگذار پیروزی [بزرگ] سال ۲۰۰۰ است از اینجا بود که بمباران شهرها، مقابل بمباران شهرها [ی دشمن] بود پس از جنگ ۲۰۰۶ دشمن دریافت که تقابل با مقاومت خطرناک و بزرگ است و قدرت مقاومت فراتر از حد درگیری در مرز شده است دشمن بخوبی می‌داند هر اقدامی علیه لبنان، مقابله‌به‌مثل می‌شود... لذا تلاش می‌کند هر کاری می‌کند اثر انگشتش باقی نماند و جرأت اقدام علیه لبنان هم ندارد.

بایدن بی‌وقفه به دنبال نفت و گاز است

نصرالله در ادامه به مسئله میدان کاریش پرداخت و گفت: ما قادر به بازدارندگی هستیم و اگر نیاز باشد، پاسخ می‌دهیم. حتی اگر به جنگ منجر شود. اما با توجه به نیاز اروپا به جایگزین نفت و گاز روسیه، لبنان در برابر فرصت تاریخی قرار دارد. بایدن به خاطر نفت و گاز به منطقه آمد. ولی نفت اضافی عربستان و امارات هم نیاز اروپا را رفع نخواهد کرد. جنگ اوکراین و روسیه باعث شده است که به دنبال جایگزین نفت و گاز روسیه باشند.

وی با تأکید بر اینکه آمریکا و اروپا به گاز و نفت نیاز دارند و رژیم صهیونیستی این مسئله را یک فرصت می‌داند، افزود: بایدن خواستار جنگ در منطقه نیست. این فرصت تاریخی و طلایی برای ماست تا برای به دست آوردن نفت خود، فشار وارد کنیم. درباره ناتو خاورمیانه هم باید بگویم که بسیاری درباره آرزوهای خود صحبت می‌کنند. بایدن فقط برای نفت به منطقه سفر کرد. اولویت بایدن و آمریکا، مقابله با روسیه در اوکراین است. به همین دلیل، مخالف هر جنگی هستند. زبان باید در برابر ایران هم جنگی نبود. آنان خواستار جنگی نیستند که باعث انفجار منطقه شود.

دبیر کل حزب الله با اشاره به اینکه موضوع، میادین کاریش و قانا نیست، بلکه تمامی میادین نفتی و گازی است که اسرائیل در آبهای فلسطین غارت کرده است، تصریح کرد: آمریکاییها لبنان را وارد گرداب مذاکرات ترسیم مرزهای دریایی کرده‌اند. لبنان مشغول مذاکرات است، ولی اسرائیل در حال حفر چاه بوده و به دنبال گاز است. الان هم برای استخراج آن آماده می‌شود. اسرائیلیها حتی برای استخراج گاز هم کشتی وارد کاریش کردند، اما دولت لبنان به دنبال این است که مرزهای دریایی لبنان در کجا قرار دارد؟.

تمامی اهداف اسرائیلی در تیررس حزب الله قرار دارد

وی با تأکید بر اینکه هیچ هدف اسرائیلی در دریا و زمین وجود ندارد که موشکهای نقطه‌زن مقاومت به آن نرسد، خاطر نشان کرد: حکومت لبنان به خاطر خواسته‌های میانجی آمریکایی، درباره خط ۲۳ دریایی، امتیازهای زیادی داده است ... توپ اکنون در زمین لبنان نیست؛ زیرا اجازه ندارد در منطقه‌ای که مورد منافشه نیست، نفت و گاز استخراج کند. اکنون لبنان امتیازاتی داده است که دشمن نباید آن را رد کند.

دبیر کل حزب الله با بیان اینکه حکومت لبنان قادر نیست، تصمیم مناسبی بگیرد که این کشور و منابعش را حفظ کند، بیان کرد: بنابراین مقاومت مجبور است که تصمیم بگیرد. هدف ما این است که لبنان، نفت و گاز استخراج کند؛ زیرا این تنها راه نجات لبنان است. این مسئله، اقدامی است که باید صورت گیرد. ما هیچ گونه فریبی را نخواهیم پذیرفت و باید حق خود را پس بگیریم. هدف ما این است که کاری کنیم تا لبنان نفت و گاز استخراج کند و مرزهای دریایی این کشور به درستی ترسیم شود.

نصرالله با اشاره به اینکه درباره کاریش، حزب الله اقدامات خود را با سوریه، ایران یا سایر همپیمانان خود هماهنگ نمی‌کند، ادامه داد: درباره نفت، مشکل از ما نیست، بلکه دولت لبنان مشکل اصلی است. من حاضرم که از ایران سوخت وارد کنم، به شرط اینکه دولت لبنان این مسئله را بپذیرد. اما هیچ کس در لبنان جرأت انجام این کار را ندارد؛ زیرا از تحریمهای آمریکا علیه خانواده خود می‌ترسد. امروز ممکن است شرکتهای روسی و ایرانی آماده همکاری با لبنان باشند، ولی این جرأت در دولت وجود ندارد.

وی با بیان اینکه بارها پهپادهای حزب الله وارد فلسطین اشغالی شده است و دشمن نیز نتوانسته است آن را سرنگون کند، تأکید کرد: در حزب الله تصمیم گرفتیم نوع دوم پهپاد را بفرستیم که دشمن می‌تواند آن را ساقط کند تا تأثیر مطلوب را داشته باشد. اسرائیل را مجبور کردیم که از دریا و هوا به سمت پهپاد تیراندازی کند. به همین دلیل آن را در تله اندختیم. دشمن اسرائیلی نتوانست پهپاد سوم را سرنگون کند.

اسرائیل با فشار مقاومت، به اراده لبنان تن خواهد داد

دبیر کل حزب الله در ادامه به توانمندیهای دریایی این جنبش برای تحقق بازدارندگی پرداخت و گفت: ما سلاحهای هجومی و دفاعی داریم. ما توانمندی بازدارنده دریایی داریم. ما قادر به ایجاد بازدارندگی در برابر دشمن و هدف قرار دادن اهداف آن از هر نقطه در دریای فلسطین اشغالی هستیم. ما پهپادهایی داریم که می‌تواند برود و بدون اینکه دشمن آن را ساقط کند، برگردد.

نصرالله با اشاره به اینکه مردم لبنان باید اعتماد داشته باشند که حزب الله توانمندیهایی دارد که اسرائیل را مجبور می‌کند به اراده لبنان تن دهد، خاطر نشان کرد: اگر وضعیت به سمت جنگ حرکت کرد، مردم لبنان باید به مقاومت اعتماد داشته باشند. اگر جنگی بین لبنان و اسرائیل صورت بگیرد، مشخص نیست که بین این دو طرف باقی بماند. احتمالا کشورهای دیگری هم وارد خواهند شد.

اسرائیل از سرود سلام یا مهدی، وحشت زده شده است

وی در بخش دیگر سخنان خود به فرهنگ وارداتی در لبنان پرداخت و تأکید کرد: اصلا نمی‌پذیریم که هیچ کس در ملی‌گرایی و لبنانی بودن ما شک کند. حمله به سرود سلام یا مهدی (سلام فرمانده) هم با حمله به محیط مقاومت، ارتباط دارد. این سرود، پیام بسیار مهمی از این محیط است. نسلی که در این سرود شرکت کرده است، اسرائیل را می‌ترساند و نگران می‌کند.

دبیر کل حزب الله با بیان اینکه مشکل آمریکا و غرب، فرهنگ مقاومت است و فرهنگ سازش را در برابر آن قرار داده‌اند، گفت: تفکر مهدویت در تمامی مذاهب اسلامی وجود دارد. این مسئله ریشه در دین اسلام دارد.

حزب الله هیچ نامزدی برای ریاست جمهوری ندارد

نصرالله به مسئله ریاست جمهوری لبنان پرداخت و تأکید کرد: حزب الله هیچ نامزدی برای ریاست جمهوری ندارد. ما در موضعی قرار داریم که از نامزدی برای ریاست جمهوری حمایت کنیم، نه اینکه نامزد معرفی کنیم.

وی با بیان اینکه ریئس جمهور در لبنان، اختیارات محدود و معینی دارد، گفت: هر کس بخواهد رئیس جمهور را ارزیابی کند، باید آن را در دایره اختیاراتش ارزیابی کند. در لبنان، دولت مسئول سیاستهای اقتصادی و اجتماعی است. لذا باید دولت مسئولیت‌پذیری سر کار بیاید. هر کاری که می‌توانیم انجام دهیم تا در کنان میشل عون باشم، انجام دادیم. ما با سرنگونی رئیس جمهور مخالفیم.

پایان اسرائیل نزدیک است

دبیر کل حزب الله با تأکید بر اینکه هیچ آینده‌ای برای رژیم صهیونیستی متصور نیست و به همین دلیل از ان تحت عنوان رژیم موقت یاد می‌کند، تصریح کرد: پایان اسرائیل را بسیار نزدیک می‌بینم. این مسئله، پیش‌بینی یا رؤیا نیست، بلکه بر اساس آمارهایی است که وجود دارد. شما ببینید که چه تعداد از اسرائیلی‌ها تابعیت دوم دارند و آماده خروج هستند. اصلا نیاز به گذشت چهل بهار دیگر نیست که پایان اسرائیل را ببینیم. صحنه پایان اسرائیل از نظر من این گونه است که مردم به سمت فرودگاهها، بندرها و گذرگاههای مرزی می‌روند. تحولات بین‌الملل هم در پایان اسرائیل، بسیار مؤثر است.

نصرالله درباره عملیات شمشیر قدس در فلسطین نیز تأکید کرد: در این جنگ، هر اطلاعاتی که داشتیم، از طریق یک اتاق عملیات مشترک، در اختیار فلسطینی‌ها گذاشتیم. تماس بین محور مقاومت، وجود دارد. سپاه پاسداران هم در جنگ شمشیر قدس، در این اتاق عملیات مشترک حضور داشت.

وی با اشاره به اینکه هیچ نظام عربی به اندازه سوریه به حماس کمک نکرد، خاطر نشان کرد: ما درحزب الله بیشترین تلاش را می‌کنیم تا گروهای مقاومت گرد هم جمع شوند. برادران ما در حماس به این نتیجه رسیدند که نمی‌توانند به سوریه پشت کنند؛ زیرا این کشور بخشی از محور مقاومت است.

دبیر کل حزب الله درباره جنگ علیه یمن گفت: پذیرش آتش بس و گفت‌وگو در یمن در سایه وجود محاصره، مرگ است. در این جنگ، حزب الله نمی‌تواند نفش میانجی ایفا کند؛ زیرا میانجی باید از هر دو طرف، امتیازاتی درخواست کند، ولی انصارالله چه امتیازی می‌تواند بدهد؟. لذا یمنیها هیچ امتیازی نمی‌توانند بدهند.

حزب الله مشکل عقیدتی با عربستان و امارات ندارد

نصرالله با بیان اینکه روابط حزب الله با عربستان و امارات، مبتنی بر مسائل عقیدتی نیست، بلکه به خاطر مسائل سیاسی است، تصریح کرد: دشمنی با عربستان، در حد مواضع است، نه بیشتر. مشکل اصلی ما با عربستان، از یمن شروع شد و به حکمت در این کشور، مربوط است. حزب الله مگر با امارات چه کاری کرده است؟ چرا این بازداشتها صورت گرفته است.

ایران با حمایت از فلسطین، به دنبال نفوذ در منطقه نیست

وی درباره جمهوری اسلامی ایران و علل حمایت از فلسطین تأکید کرد: ایران اگر می‌خواست می‌توانست مانند گذشته نقش ژاندارم منطقه را داشته باشد و نفوذش بیشتر شود. فقط کافی است که با آمریکا مصالحه کند و از فلسطین دست بردارد. همان گونه که در گذشته بود. جمهوری اسلامی به خاطر اصول عقیدتی و مذهبی از فلسطین حمایت می‌کند. ایران منتظر نیست که به خاطر آن (حمایت از فلسطین)، قدردانی شود و این مسئله به خاطر نفوذ در منطقه نیست. ایران هیچ گاه از من چیزی درخواست نکرده است، نه در خصوص لبنان یا منطقه. ایران به سوریه و عراق کمک کرد تا از گسترش داعش جلوگیری کند. حمایت ایران از دوستان و همپیمانانش به معنای تسلط بر آنها نیست.

وی در پایان خاطر نشان کرد: ما در مسئله داخلی، حاضر و فعالتر خواهیم بود؛ زیرا این مسئولیتی است که نمی‌توانیم در آن کوتاهی کنیم. حضور ما در محور مقاومت هم تقویت پیدا خواهد کرد. از نظر مردمی و سیاسی ضعیف نیستیم. تلاش خواهیم کرد که تا حد امکان، نقش مثبتی ایفا کنیم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.