جمعه ۱۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۷

مدیر سینما سپیده:

فیلم‌های اکران شده پتانسیل بالایی برای جذب مخاطبان نداشتند و طبیعی است مخاطبان هم استقبال زیادی نکردند

سالن سینما؛ گیشه سینما

سینماپرس : یک مدیر سینما ضمن اشاره به افت فروش فیلم‌ها از ابتدای سال جاری بیان کرد: اطلاع‌رسانی به موقع و گسترده برای اکران فیلمها، امری حیاتی است که تا کنون توجه زیادی به آن نشده است. تمامی مراکز و ارگان‌های مربوطه و صدا و سیما با هماهنگی و برنامه‌ریزی می‌توانند به پر رونق شدن سینماها کمک کنند و امیدواریم این اتفاق رخ بدهد.

به گزارش سینماپرس، یک مدیر سینما ضمن اشاره به افت فروش فیلم‌ها از ابتدای سال جاری بیان کرد: اطلاع‌رسانی به موقع و گسترده برای اکران فیلمها، امری حیاتی است که تا کنون توجه زیادی به آن نشده است. تمامی مراکز و ارگان‌های مربوطه و صدا و سیما با هماهنگی و برنامه‌ریزی می‌توانند به پر رونق شدن سینماها کمک کنند و امیدواریم این اتفاق رخ بدهد.

از ابتدای هفته جاری سینماهای کشور با آغاز ایام محرم، ۸ فیلم سینمایی اجتماعی و ۱ فیلم کودک در سینماهای کشور در حال اکرانند. سینماها از ابتدای اپیدمی کرونا تا امروز فروش بالایی نداشته‌اند و در ایام کرونایی شاهد تعطیلی و بسته‌شدن برخی سینماها در شهرهای مختلف بودیم. با فروکش کردن کرونا و ایام تعطیلات نوروزی، امید زیادی به اکران و فروش بیشتر و رونق سینماها بود که این اتفاق رخ نداد و سینماها همچنان با کمبود مخاطب دست و پنجه نرم می‌کنند.

سینماداران به دلیل ارتباط بی‌واسطه با مخاطب از کم و کیف فروش، سلایق و دلایل فروش و عدم فروش فیلمها، اطلاع کافی دارند و به همین دلیل انعکاس صحبت‌های آنها نقش مهمی در سر و سامان دادن به اوضاع سینما خواهد داشت.

*فیلمهای اکران نوروزی پتانسیل فروش بالا نداشتند

مهدی نیک‌آیین مدیر سینما سپیده در گفتگو با خبرنگار فارس با اشاره فروش فیلم‌های سینمایی در سال جدید بیان کرد: اکران نوروزی سینماها با دو، سه فیلم خوب آغازی امیدوار کننده داشت اما با گذشت مدتی شاهد افت فروش بودیم. به طور کلی فیلمهای اکران شده، پتانسیل بالایی برای جذب مخاطبان نداشتند و طبیعی است مخاطبان هم استقبال زیادی نکردند.
وی درباره فروش فیلمهای ایام محرم عنوان کرد: از ابتدی هفته جاری و با توقف فیلمهای کمدی، فیلمهای اجتماعی و ۱ فیلم کودک در سینماها در حال اکران هستند. در این سینما فیلم «هناس»، فروش خوبی دارد و مخاطبان با مضمون و داستان آن ارتباط خوبی برقرار می‌کنند.

*طرح‌های سینماسیار و شناورسازی قیمت بلیت باعث ارتباط بیشتر مخاطب با سینما شد

او با اشاره به اینکه طرح موفق شناور سازی قیمت بلیت سینماها گفت: قطعا طرح شناورسازی بلیت سینماها قرار نیست همه مشکلات سینما را حل کند اما برای رفع برخی مشکلات موثر و مفید است. «هناس» اولین فیلمی بود که طرح شناورسازی روی آن اجرا شد و پس از آن فیلم «بدون قرار قبلی». این تجربه موفقی باعث رونق هرچه بیشتر سینماها شد و مخاطبان از آن استقبال کردند.
او همچنین در پاسخ این سوال که طرح سینماسیار تا چه اندازه موفق بوده عنوان کرد: یکی از مهمترین شعارها عدالت فرهنگی است که با اجرای طرح سینماسیار این عدالت در سطح وسیعی اجرا و باعث ارتباط بیشتر مردم با سینما شده و با ادامه و برنامه‌ریزی بلندمدت قطعا ثمرات آن مشخص خواهد شد.

*واقعه عاشورا ظرفیت بالایی برای پرداخت سینمایی دارد

نیک‌آیین در پاسخ این سوال که به نظر شما بزرگ‌ترین دلیل کم رونق شدن سینماها چیست، توضیح داد: از ابتدی کرونا تا امروز یکی از بزرگ‌ترین مشکل سینماها، بحث تبلیغات، به‌خصوص تبلیغات تلویزیونی بوده است. اطلاع‌رسانی به موقع و گسترده برای اکران فیلمها، امری حیاتی است که تا کنون توجه زیادی به آن نشده است. تمامی مراکز و ارگان‌های مربوطه و صدا و سیما با هماهنگی و برنامه‌ریزی می‌توانند به پر رونق شدن سینماها کمک کنند و امیدواریم این اتفاق رخ بدهد.
مدیر سینما سپیده در پاسخ این سوال که ساخت فیلمهایی با مضمون عاشورا تا چه اندازه می‌تواند پای مخاطبان بیشتری را به سینما باز کند اظهار کرد: سینمای ایران تنوع ژانری کمی دارد و تقریبا تمامی فیلمها به دو شاخه اجتماعی و کمدی تقسیم می‌شوند در صورتی که ظرفیت ساخت فیلمهایی در گونه‌های مختلف ژانری وجود دارد. واقعه عاشورا یکی از دراماتیک‌ترین اتفاقات تاریخی ما است که ظرفیت فوق‌العاده بالایی برای تبدیل شدن به فیلم دارد و هیچ جلوه‌ای از زندگی نیست که در کربلا نباشد اما متاسفانه آثار سینمایی ساخته شده در این زمینه اندک است.

*فروش فیلم‌ها متکی به تبلیغات دهان به دهان است

وی افزود: ساخت اینگونه آثار به دلیل ماهیت آن مستلزم هزینه بالایی است و بخش خصوصی توان تولید اینگونه فیلمها را ندارد. با سیاست‌گذاری بلندمدت و درست می‌توان در آینده شاهد ساخت آثار سینمایی فاخری بود و مطمئن هستم مخاطبان از فیلمهایی که به صورت مستقیم و یا متاثر از واقعه عاشورا هستند، استقبال می‌کنند. واقعه عاشورا یکی از مهمترین اتفاقات تاریخی و مذهبی ما است که هر ساله تمام شهرهای ایران را جلوه دیگری می‌بخشد. ساخته نشدن اینگونه فیلمها دلایل مختلفی دارد که با آسیب‌شناسی و شناسایی موانع، می‌توان به ساخت فیلمهای جدید عاشورایی امیدوار بود.
مهدی نیک‌آیین در پایان با بیان اینکه مخاطبان فعلی سینما با مخاطبان سالیان گذشته تفاوت زیادی دارند، اظهار کرد: مخاطب امروزی مخاطبی آگاه‌تر است و شناخت بیشتری نسبت به سینما دارد. جدای از تنوع ژانری، فیلمهایی با فیلمنامه و بازیگران قوی، کارگردانی سطح بالا و ... نقش مهمی در علاقه‌مندی مخاطبان به فیلمها بازی می‌کنند. در حال حاضر و با نبود تبلیغات تلویزیونی، فروش فیلمها متکی به تبلیغات دهان به دهان مخاطبان است و تجربه ثابت کرده فیلمهای خوب، مخاطبان خودش را پیدا خواهد کرد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.