یکشنبه ۶ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۹

فرجام یک سرمایه گذاری اشتباه توسط «بنیاد سینمایی فارابی»؛

فروش ۳۲ میلیون تومانی «رویای سهراب»

فیلم سینمایی «رویای سهراب»

سینماپرس: فیلم سینمایی «رویای سهراب» به کارگردانی «علی قوی‌تن» که روایتی ضعیف و بسیار ابتدایی از زندگی سهراب سپهری شاعر نامدار کشور است، از بیست و ششم مرداد ماه اکران خود در سینماهای کشور را آغاز کرده و تاکنون تنها به فروشی معادل ۳۲ میلیون تومان دست یافته است. اثری که معلوم نیست چظور و چگونه از سرمایه گذاری «بنیاد سینمایی فارابی» برخوردار شده است.

به گزارش سینماپرس، فیلم سینمایی «رویای سهراب» به کارگردانی «علی قوی‌تن» که روایتی از زندگی سهراب سپهری شاعر نامدار کشور است، از بیست و ششم مرداد ماه اکران خود در سینماهای کشور را آغاز کرده و تاکنون تنها به فروشی معادل ۳۲ میلیون تومان دست یافته است.

«رویای سهراب» با داشتن ۳۹ سالن سینما و تخصیص ۱۳۲ سانس توانسته نزدیک به ۱۰۰۰ مخاطب داشته باشد، این فیلم در میان ۳۵ فیلم اکران شده در سال جاری در رتبه ۳۲ قرار دارد، قعرنشینی رویای سهراب نشان می‌دهد که با وجود فروش میلیاردی چند فیلم معدود اکثریت آثار سینما در سال ۱۴۰۱ سرنوشتی جز شکست ندارند.

فیلم بیوگرافیک «رویای سهراب» در گیشه موفق نبود

وضعیت اکران در سینماهای کشور از ابتدای سال مطلوب نبوده و حتی فیلم‌های چند میلیاردی از نظر تعداد مخاطب نسبت به سالهای گذشته افت محسوسی داشته اند و شاید رکوردشکنی‌های در گیشه صرفا به دلیل افزایش قیمت بلیت سینماها باشد. برخی از کارشناسان دلیل افت فروش در سینماها را افزایش قیمت بلیت می دانند و برخی معتقدند سینما همچنان از بحران کرونا بیرون نیامده است.

فروش ۳۲ میلیون تومانی «رویای سهراب»

از طرفی اکثریت منتقدین و همچنین بسیاری از مخاطبان معتقدند که مشکل اصلی سینمای کشور در سالهای جاری و به خصوص سال ۱۴۰۱ کیفیت آثار سینمایی است، آثاری که مشخص نیست با توجه به کیفیتشان چگونه مسیر تولید را سپری کرده و به اکران می رسند.

فیلم سینمایی رویای سهراب به کارگردانی علی قوی‌تن به نوعی ادای دین به شاعر معاصر کشور است، فیلمی که با فضایی شاعرانه و عارفانه ساخته شده و نتوانسته ارتباط خوبی با مخاطبان برقرار کند، شاید وضعیت این فیلم نشان دهد که همه فیلمها نمی توانند در اکران بدنه سینما موفق شوند و سینما به شدت نیازمند نگرشی تازه در شیوه اکران آثار سینمایی است.

بازیگران فیلم سینمایی «رویای سهراب»

علی قوی تن، بهاره کیان افشار، ترلان پروانه، لاله اسکندری، مهدی سلطانی، ابوالفضل میری، مینا جعفرزاده، حسین محمدیان، فروغ امجدی، ابوالفضل میری، غزاله اکرمی، داود خلیلی، حسن علیرضایی، مرتضی مرتضایی، شادی عزیزی، مهرداد داوری و فاطمه کرمپور بازیگران فیلم سینمایی رویای سهراب هستند.

فروش ۳۲ میلیون تومانی «رویای سهراب»

رویای سهراب از معدود آثار سینمای کشور در ژانر بیوگرافیک است، به طور معمول این دسته از آثار گیشه خوبی نداشته اند، هرچند این ژانر یکی از محبوب‌ترین ژانرهای سینمایی جهان است اما در سینمای ایران هنوز به ژانری محبوب مبدل نشده است و باید دید سرانجام کدام کارگردان می تواند چنین روایتی را به صورتی موفق به مخاطب ارائه کند.

علی قوی‌تن درباره ساخت و حضور بین‌المللی فیلم «رویای سهراب» که به بخشی از زندگی سهراب سپهری می‌پردازد و او خود به عنوان بازیگر نقش اصلی در آن حضور دارد، گفت: «رویای سهراب» درباره یک شاعر نامدار و محبوب ایران است و قطعا مردم دوست دارند در فیلمی از «سهراب سپهری»، روایتی از او ببینند که در تصورات‌شان هست و از جهاتی هم ما ملزم هستیم که زوایای دیده‌نشده‌ای را از شخصیتی چون سهراب نشان بدهیم و این تقابل، کار فیلمساز را سخت می‌کند.

قوی تن با باشاره به اینکه این فیلم به ابعاد مختلف شخصیتی و زندگی سهراب می‌پردازد، اظهار کرد: فیلم «رویای سهراب» یک فیلم بیوگرافی نیست بلکه راوی زوایای پنهان و دیده نشده‌ای از سهراب سپهری است.

این کارگردان سینما تصریح کرد: از سال ۹۰ دغدغه‌ام بود و دوست داشتم فیلمی درباره «سهراب سپهری» بسازم. دلیل سال‌ها توقف و تعمق من این بود که فکر کردم اگر فرد دیگری این توان، دغدغه و تمایل را دارد، درباره سهراب فیلمی بسازد اما در نهایت قرعه به نام خود من افتاد.

نظرات

  • علی قوی تن ۱۴۰۱/۰۶/۰۸ - ۱۰:۵۱
    2 0
    آقای خبرنگار عزیز من ۳ میلیارد از جیب شخصی خودم به این فیلم هزینه کردم و بنیاد سینمایی فارابی فقط در اندازه پول جلوه های تصویری به ما کمک کرده و البته که در آن شرایط سخت به همین کم اش هم از آنها متشکریم.  اما این انصاف نیست که چهار سال پیش بنده بعنوان فیلمساز مستقل تمام هستی خودم را در راه فرهنگ ملی کشورم فدا کنم و حالا بگید این فیلم با پول فارابی تولید شده. امروزه در این شرایط بحرانی لطفا آمار غلط ارائه نکنید و من تقاضا دارم خبر فوق را اصلاح کنید و من که برای فرهنگ و مفاخر جامعه خودم از جان و مال و تمام داشته های مادی و معنوی خودم دریغ نکردم. لطفا شما هم در جایگاه مهم و حساس رسانه ای تان ما را یاری کنید. من تازه کار نیستم و بیش از ۳ دهه است که فیلم می سازم شما هم واقف هستید، فیلمهای گیشه ای مثل ضربه طوفان در سال ۱۳۷۲_ سرود تولد ۱۳۸۳ ساختم، اما فیلم سینمایی رویای سهراب را که در باره سهراب سپهری است، با چشم باز تولید کردم و میدانستم مانند کتاب نفیسی می ماند که فقط اهل فن توجه می کنند، و در تاریخ بعنوان اثری ماندگار ثبت می شود. و تا بحال هم در ۵ جشنواره معتبر دنیا به نمایش درآمده و مردم زیادی از فیلم دیدن کرده اند. در کشور ازبکستان، شهرهای تاشکند، سمرقند و بخارا هم نمایش داشتیم که سالن ها پر بوده. در آلمان و استرالیا هم متقاضی داریم که قرار است اکران کنیم. پس من رسالتم را موفق انجام داده ام و در آینده هم این فیلم در گنجینه ادبی مردم عزیز کشورم در دسترس شان خواهد بود. شما رسانه محترم و رسانه های دیگر باید بدانند که اگر در بخشی از هزینه ها بنیاد سینمایی فارابی ما را یاری کرده، کار عجیبی نبوده در برابر آدمی مثل من که برای فرهنگ این کشور از عمرم از مال خودم مایه گذاشتم. اگر دولت به شما که رسانه ای زحمتکش هستید کمی یارانه بدهد کار بزرگی نکرده در برابر تلاشهای همیشگی تان. متشکرم که از شروع تولید تا کنون این فیلم را در اطلاع رسانی همراهی کردید و مطمئنا در ادامه هم همراه ما هستید. و خواهش من این است که این سخنان من را به اطلاع مردم و مسئولین برسانید. در پایان از سینماداران عزیز هم می خواهم کمی با دیده عرق ملی این فیلم شاعرانه رویای سهراب را همراهی کنند و  پوستر و تیزر آن را مانند دیگر فیلمها در معرض دید عموم قرار دهند و سالن بزرگتر و  سانس ها را در ساعات مناسب بگذارند.
  • محسن ۱۴۰۱/۰۶/۲۲ - ۲۱:۵۴
    0 0
    درود بر هنرمند فرهیخته کشور. تقریبا تمام آثار شما را دیده ام و بی صبرانه مدتها منتظر اکران سهراب بودم. برقرار باشید 🌷 ارادتمند شما دکتر محسن فرهادی نژاد
  • Ali ۱۴۰۱/۰۸/۲۵ - ۰۸:۱۲
    0 0
    مشکل دقیقا همینجاست که متاسفانه کسانی که سررشته ایی در فیلمسازی ندارند طوری نقد و تحلیل میکنند که انگار جز داوران اکادمی اسکار هستند، کیفیت فنی و محتوی هر فیلمی دلیل بر پرفروش بودن فیلم نیست عذر میخوام که مثال میزنم ما سینماگران ایرانی به این نوع فیلمها افتخار میکنیم تا فیلمی همانند دینامیت که هرجای دنیا اگر این فیلم رو بعنوان پرفروش ترین فیلم سینمای ایران معرفی کنیم بنده بعنوان یک سینماگر و فیلمساز واقعا خجالت میکشم ، زمانی میشه گفت نقد و بررسی که نکات مثبت و منفی باهم گفته بشه اما وقتی فقط نکات منفی لحاظ میشه ذهینیت مخاطب به سمت سو‌ دیگه ایی میره ، موفق باشید

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.