دوشنبه ۷ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۸

معاون پایش و نظارت ساترا:

وظیفه «ساترا» این است که نگذارد تورم استعداد به ضرر مخاطب و گرانی بیش از حد دسترسی به محتوا بینجامد

«سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر» ساترا

سینماپرس: معاون پایش و نظارت ساترا نقش این سازمان به‌عنوان هدایت‌گر و تنظیم‌گر رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر را قوام دادن به پنجره‌های توزیع دانست و بر تولید محتوای بومی متناسب با اقتضائات فرهنگ اسلامی - ایرانی برای توسعه و تقویت زیست‌بوم رسانه‌های دیجیتال تأکید کرد.

به گزارش سینماپرس، محمد حسام‌پور، معاون پایش و نظارت ساترا، شامگاه شنبه پنجم شهریورماه در گفت‌وگوی تلفنی با برنامه «استودیو هشت» رادیو نمایش درخصوص مراحل صدور مجوز آثار نمایشی رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر در ساترا بیان کرد: فرایندهای صدور مجوز تولید و انتشار ساترا، همچون گذشته ساری و جاری است. فراهم کردن سازکار صدور مجوزهای تولید و انتشار ساترا و نقش آن به‌عنوان نهاد ناظر رسانه‌های صوت‌و تصویر فراگیر در مجلس و قانون بودجه سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ و همچنین در قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، به صراحت بیان شده است. فارغ از قوانین مجلس درنهادهای حاکمیتی، این تعیین تکلیف برای صدا و سیما ابلاغ شده است که این ماموریت را به انجام برساند.

حسام‌پور درباره اظهارات وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مبنی بر مسئولیت نظارت و صدور مجوز ساترا و ارشاد در نمایش خانگی تاکید کرد: طبق آنچه می‌دانم براساس تفاهم‌ها و همکاری‌هایی که بین نهادهای فرهنگی کشور بوده، این تقسیم کار صورت پذیرفته است و نقش اصلی ساترا در صدور مجوز تولید و انتشار برنامه‌هایی همچون تولید سریال و برنامه‌های تلویزیونی در رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر مشخص و مبرهن بوده و ادامه خواهد داشت.

معاون پایش و نظارت ساترا درمورد تسریع روند صدور مجوزها در ساترا خاطر نشان کرد: فرایندهای صدور مجوز تولید و انتشار محتوا در رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر فرایند مشخص و مدونی است. به این صورت که مدیران رسانه، تهیه‌کنندگان و کارگردانانی که درخواست تولید با محوریت سریال یا برنامه دارند طرح تفصیلی خود را به شوراهای تخصصی ساترا ارائه می دهند، بعد از بررسی‌های لازم برخی از طرح‌ها نیاز به مذاکره، صحبت‌های تخصصی و تعامل با پدیدآورندگان اثر دارند و جلسات کارشناسی برگزار می‌شود. سپس طبق بررسی کارشناسی و تفاهم انجام شده، صدور مجوز صورت می‌پذیرد.

وی ادامه داد: ساترا در حوزه تولید برنامه و سریال دو اصل را مدنظر قرار می‌دهد که من نام یکی را مجاورت فرهنگی می‌گذارم؛ به این معنا که تولید محتوای بومی متناسب با اقتضائات فرهنگ اسلامی - ایرانی به توسعه و تقویت زیست‌بوم رسانه‌های دیجیتال کمک می‌کند و سدی مقابل تهاجم و تهدیدهای فرهنگی پلتفرم‌های خارجی است.

حسام‌پور دومین اصل مدنظر ساترا را گردش سبز محتوا عنوان کرد و گفت: به مدد تحولات فناورانه جدید، پنجره‌های توزیع متنوع و متکثری برای محتوا به وجود آمده است. اگر در ابتدای پنجره، رسانه‌های اشتراکی را مدنظر قرار دهیم، در حلقه‌های بعدی تلویزیون رایگان در دسترس عموم مردم قرار می‌گیرد. نقش ساترا به عنوان توسعه‌دهنده و تنظیم‌گر بازار رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر این است که بتواند به این پنجره‌های توزیع را قوام دهد و گردش سبز محتوا در این پنجره ها را حمایت کند؛ درواقع محتوا نامیرا باشد و قابلیت انتشار و توزیع در پنجره‌های مختلف را داشته باشد.

وی درخصوص ورود ساترا به موضوع دستمزدهای هنرمندان در آثار نمایشی رسانه‌های صوت‌و تصویر فراگیر خاطر نشان کرد: این موضوع مربوط به اقتصاد رسانه است. می‌توان گفت با شکل‌گیری رسانه‌های نوین به مدد فناوری دیجیتال، توسعه اینترنت و دسترسی همگانی به پهنای باند اینترنت مناسب، تکثر کانون‌های تولید محتوا نیز شکل می‌گیرد و حتی ژانرهای جدید برنامه های تلویزیونی نیز معرفی می‌شود. ولی از منظری دیگر، تورم استعداد نیز شکل می‌گیرد. تورم استعداد به این معنا است که در واقع تعداد هنرمندان مولد اثر هنری به همان نسبت رسانه‌ها، افزایش نمی‌یابد و در نتیجه رقابت بین رسانه‌ها برای استخدام این هنرمندان، منجر به افزایش دستمزدها و نرخ ها می‌شود. وظیفه نهاد ناظر بر رسانه‌های صوت‌و تصویر فراگیر این است که نگذارد تورم استعداد به ضرر مخاطب و گرانی بیش از حد دسترسی به محتوا بینجامد.

حسام‌ پور در بخش پایانی این گفت‌وگو راجع به نمایش سیگار و مصرف دخانیات در آثار نمایشی پلتفرم‌ها تاکید کرد: آیین‌نامه‌ها و مقررات محتوایی ساترا در وبگاه ساترا در اختیار تولیدکنندگان و مخاطبان قرار گرفته است و طبعا صیانت از منفعت عمومی و جلوگیری از آسیب به خانواده و جامعه از وظایف ذاتی نهاد ناظری همچون ساترا است. در خصوص مواردی که عنوان شد، در برخی محتوای بومی تولید شده، ایراداتی مشاهده می‌شود که در تمام موارد این چنینی، تذکراتی به رسانه‌ها داده می‌شود که در اکثر موارد، اصلاحات مد نظر، صورت می‌پذیرد. در هر صورت بنای ساترا در گفت‌وگوهای دوطرفه و تعامل سازنده با عوامل هنری و مدیران پلتفرم ها، به حداقل رساندن اینگونه موارد است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.