چهارشنبه ۲۳ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۴

سینماگران و مشکلات دامنه دار صنفی؛

ناامیدی سینماگران از خانه سینما/ انتقاد نسبت به بی عملی مدیران سینمایی در ارتباط با ناکارآمدی خانه سینما

پاک سیما-زرین دست-فتاحی-روزبهانی-رمضانی فر-علامی-قاسمی-گیتی-معینی-پطروسی-دانش-اسماعیلی

سینماپرس: تعدادی از سینماگران در خصوص مشکلات دامنه دار صنفی اهالی سینما متذکر شدند: مدیران خانه سینما از خود پرسش کرده اند اهالی سینما باید از کجا حق و حقوق صنفی خود را مطالبه کنند؟ اهالی سینما بی پشتوانه اند و مدیران سینمایی به دور از شعارهای رایج باید تدبیری برای رفع بحران معیشتی و زندگی آن ها داشته باشند؛ این سینماگران تأکید کردند: این نهاد متأسفانه رسمیت قانونی ندارد و شاید به همین علت است که طی سال های متمادی که از عمرش می گذرد هرگز نتوانسته حتی اندکی از دردهای اهالی سینما را التیام بخشد.

به گزارش سینماپرس روز ۲۱ شهریور مصادف با روز ملی سینما در ایران است؛ سینمایی که سال ها است به دلایل مختلف به معضلات زیادی در حال دست و پنجه نرم کردن است و مشکلات فراوانی دارد.

اهالی سینمای کشور این روزها نسبت به موارد زیادی انتقاد دارند؛ از منفعل و بی خاصیت بودن نهادهای صنفی سینمایی گرفته که تدبیری برای رفع مشکلات معیشتی و رفاهی سینماگران ندارند تا جای خالی اندیشه و خرد در تولیدات سینمایی!

در همین راستا ۱۲ تن از سینماگران کشورمان خانم ها و آقایان: محمدتقی پاک سیما، علیرضا زرین دست، نیلوفر فتاحی، محسن روزبهانی، عزت الله رمضانی فر، ناهید علامی، ثریا قاسمی، حسین گیتی، گیتی معینی، ژرژ پطروسی، گلچهره دانش و نوید اسماعیلی با ما گفتگو کردند که ماحصل نظرات ایشان برای اطلاع بیشتر مخاطبان گرامی در ذیل نقل شده است.

محمدتقی پاک سیما فیلمبردار پیشکسوت در آستانه روز ملی سینما در خصوص مشکلات دامنه دار صنفی اهالی سینما گفت: مهمترین معضل این روزهای سینمای کشور بیکاری و خانه نشینی بخش اعظمی از اهالی سینما است و مدیران سازمان سینمایی باید شرایط تولید را تسهیل کنند تا تعداد بیشتری از سینماگران بتوانند کار و فعالیت داشته باشند و اندکی سامان به وضعیت وخیم زندگی شان بدهند. بنده به خانه سینما هیچ امیدی ندارم چرا که هیچ اثر و ثمری برای زندگی سخت سینماگران نداشته! در تمامی این سال ها خانه سینما برای زندگی سخت و مشقت بار هنرمندان چه کاری انجام داده است؟

علیرضا زرین دست مدیر فیلمبرداری پیشکسوت سینما به سینماپرس گفت: اهالی سینما بی پشتوانه و بی پناهند و مدیران سینمایی به دور از شعارهای رایج باید تدبیری برای رفع بحران معیشتی و زندگی آن ها داشته باشند! این وظیفه مدیران و سیاست گذاران سینما است که وضعیت نابسامان سینما را بهبود بخشند و این حوزه را ساماندهی کنند، این کار هم با شعار و وعده و حرف زدن از روی کاغذ درست نمی شود و اقدام عاجل و عملی طلب می کند. ما اهالی سینما تحت هدایت و نظارت وزارت ارشاد هستیم و این وزارتخانه باید همانطور که کارمندان خود را از هر طریق حمایت می کند ما را نیز حمایت کرده و یکایک اهالی سینمای کشور را تحت پوشش ابتدایی ترین مسائل مانند بیمه قرار دهد.

ناامیدی سینماگران از خانه سینما/ انتقاد نسبت به بی عملی مدیران سینمایی در ارتباط با ناکارآمدی خانه سینما

محسن روزبهانی طراح جلوه های ویژه تأکید کرد: اینقدر سینما مسأله دارد که نمی دانیم به کدام مورد باید اشاره کنم؛ بنده معتقدم برای رفع معضلات سینما نیاز به معجزه داریم چرا که آنقدر همه چیز مغشوش شده که به راحتی نمی توان اوضاع را سامان بخشید! این نهاد متأسفانه رسمیت قانونی ندارد و شاید به همین علت است که طی سال های متمادی که از عمرش می گذرد هرگز نتوانسته حتی اندکی از دردهای اهالی سینما را التیام بخشد و این اتفاق در حالی است که عنوان این نهاد صنفی است و یک نهاد صنفی باید معضلات معیشتی اعضای خود را حل کند و برای آن ها امکانات رفاهی در نظر بگیرد.

نیلوفر فتاحی طراح صحنه و لباس سینما متذکر شد: شایسته است مدیران سینمایی در آستانه روز ملی سینما تدبیری برای مقابله با بازیگرسالاری و بی توجهی به تولید فیلم در ژانرهای متنوع داشته باشند! بی تردید یکی از دلایل قهر بخش اعظمی از مردم با سالن های سینما این است که آثاری بر اساس نیازها و ذائقه آن ها تولید نمی شود و هر فیلمی در سینما می بینیم سرشار از تکرار مکررات است و همین مسأله باعث رکود تولید و خانه نشینی سینماگران شده است. سازمان سینمایی و خانه سینما باید تدبیری عاجل برای رفع بحران معیشتی هزاران سینماگر بیکار و خانه نشین داشته باشند؛ نبود بیمه بیکاری، ناکارآمد بودن بیمه درمانی، فقدان امنیت شغلی و... همه جزو معضلاتی است که ما با آن در حال دست و پنجه نرم کردن هستیم و کمترین توقع مان از مدیران سینمایی این است که تدبیری برای رفع این معضلات داشته باشند و ما را به حال خود رها نکنند.

عزت الله رمضانی فر بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون در آستانه روز ملی سینما در خصوص مشکلات دامنه دار صنفی اهالی سینما گفت: خانه سینما هیچ همتی برای رفع مشکلات صنفی سینماگران ندارد! این به ما ثابت شده که گوش کسی به حرف ها و درددل های ما بدهکار نیست و مدیران به وظایف شان عمل نمی کنند و از این رو واقعاً نمی دانیم باید دردهای مان را به چه کسی بازگو کنیم! بارها درخواست کردیم که مشکلات ناشی از بیکاری، خانه نشینی، مسائل صنفی و معیشتی و رفاهی و بیمه ای اهالی سینما سر و سامانی پیدا کند اما متأسفانه روز به روز شاهد فشار بیشتر روی اهالی سینما بودیم و به جای آنکه دردی از آن ها درمان شود فشار ناشی از محدودیت های کاری بیشتر آن ها را خرد کرده و می کند.

ناامیدی سینماگران از خانه سینما/ انتقاد نسبت به بی عملی مدیران سینمایی در ارتباط با ناکارآمدی خانه سینما

ناهید علامی بازرس انجمن چهره پردازان سینمای ایران تصریح کرد: جشن روز سینما به چه کارمان می آید وقتی نه دیگر کاری داریم و احترامی!؟؛ مدیران وزارت ارشاد و سازمان سینمایی تدبیری برای رفع بحران بیکاری و معیشت سینماگران داشته باشند! مسئولان خانه سینما که هیچ وقت هیچ کاری برای ما انجام نداده و نمی دهند؛ ما باید فریاد استغاثه مان را پیش چه کسی ببریم که فکری به حالمان بکند؟ جشن گرفتن روز سینما در روزگاری که سینماگران سرشار از مشکلات مالی و کاری و معیشتی هستند لطیفه ای بیش نیست! کدام سینما؟ کدام جشن؟ کدام حمایت؟ کدام جشن وقتی دلمان خون است!؟

ثریا قاسمی بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون اظهار داشت: امروزه مشکلات معیشتی، بیکاری و... در سینما بیداد می کند و مسئولان موظفند مشکلات ناشی از بیکاری سینماگران و معضلات صنفی را برطرف کنند! این را قطعاً خودشان می دانند و نیازی به بازگو کردن مکرر ما نیست اما افسوس که چاره ای اندیشه نمی شود! بنده هیچ حرفی با مدیران فرهنگی ندارم چرا که خودشان می دانند باید مشکلات متعددی که گریبان زندگی سینماگران را گرفته برطرف شود. با سخن گفتن ما هیچ وقت هیچ چیز درست نشده و کسی به حرف های ما گوش نداده است.

ناامیدی سینماگران از خانه سینما/ انتقاد نسبت به بی عملی مدیران سینمایی در ارتباط با ناکارآمدی خانه سینما

حسین گیتی منتقد پیشکسوت سینما در آستانه روز ملی سینما در خصوص مشکلات دامنه دار صنفی اهالی سینما گفت: خانه سینما سال ها است از اهداف اصلی اش فاصله گرفته و از مسیرش منحرف شده است؛ مسئولان خانه سینما گویا فراموش کرده اند که این نهاد وظیفه اش حمایت صنفی از سینماگران است و از این رو مدت ها است به مسائل صنفی، رفاهی و معیشتی سینماگران بی توجهی می کنند. همه واقفیم که سینما واقعاً در آستانه نابودی کامل است. خانه سینما چه تدبیری برای جلوگیری از این بحران دارد؟ مدیران خانه سینما از خود پرسش کرده اند اهالی سینما باید از کجا حق و حقوق صنفی خود را مطالبه کنند؟

ناامیدی سینماگران از خانه سینما/ انتقاد نسبت به بی عملی مدیران سینمایی در ارتباط با ناکارآمدی خانه سینما

گیتی معینی بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون متذکر شد: چقدر از مشکلات مان بگوییم و با بی توجهی مسئولان روبرو شویم؟ آیا آن ها خودشان نمی دانند ما با چه مشکلاتی در حال دست و پنجه نرم کردن هستیم؟ درست است که برخی از بازیگران سینما در رفاه هستند و زندگی های لوکس دارند اما سینماگران پیشکسوت وضعیت وحشتناکی دارند و هیچ کس به فریادشان نمی رسد! متأسفانه عموم افراد جامعه فکر می کنند همه ما بازیگران در رفاه کامل هستیم و زندگی های آنچنانی داریم در صورتی که خودمان می دانیم در چه شرایط سخت و طاقت فرسایی روزگار می گذرانیم! مردم نمی دانند که شاید خریدن یک میوه ساده برای آن ها کاری نداشته باشد اما برخی از سینماگران حتی برای خرید آن عاجزند!

ناامیدی سینماگران از خانه سینما/ انتقاد نسبت به بی عملی مدیران سینمایی در ارتباط با ناکارآمدی خانه سینما

ژرژ پطروسی رئیس انجمن گویندگان و سرپرستان گفتار فیلم در آستانه روز ملی سینما در خصوص مشکلات دامنه دار صنفی اهالی سینما گفت: ساماندهی صنف دوبلاژ و جلوگیری از تأسیس صنف های متعدد موازی مهمترین درخواست ما از مدیران سازمان سینمایی و وزارت ارشاد است! ما این روزها با مشکلات بسیار زیادی روبرو هستیم به نحوی که چند صنف موازی تشکیل شده و هر کسی به وزارت کار می رود و می گوید می خواهم یک صنف راه اندازی کنم خیلی راحت مجوز این کار را به او می دهند و این مسأله باعث شده تعدد صنوف مرتبط با دوبلاژ زیاد شود که این کار در نهایت به هنر دوبلاژ لطمات جدی وارد می کند و دوبلورهای پیشکسوت با مشکلات جدی روبرو خواهند شد. من و امثال من تمام عمر و انرژی و عشق مان را برای رشد و اعتلای هنر دوبلاژ گذاشتیم و هرگز دنبال مادیات نبودیم و حالا وقتی می بینیم با بی مبالاتی این هنر از بین می رود ناراحت می شویم. دغدغه ما ساماندهی این هنر است. شاید برخی ما را متهم کنند که انحصارطلب هستیم! اگر حمایت از هنری که سال ها برای آن زحمت کشیده ایم انحصارطلبی است بله ما انحصارطلبیم چون برای کارمان ارزش قائل هستیم و تمام عمرمان برای آن زحمت کشیدیم! ما یک جمله داریم و آن این است که کسی که وارد این صنف می شود باید کاملاً درست و به جا آمده باشد.

ناامیدی سینماگران از خانه سینما/ انتقاد نسبت به بی عملی مدیران سینمایی در ارتباط با ناکارآمدی خانه سینما

گلچهره دانش عضو شورای مرکزی انجمن منشیان صحنه در گفتگو با سینماپرس اظهار داشت: بنده عضو شورای مرکزی انجمن منشیان صحنه هستم اما با حمایت مدیران قبلی خانه سینما صنف موازی انجمن منشیان صحنه با تخلف در این نهاد تشکیل شد که مدیران خانه سینما الآن آن صنف را به رسمیت می شناسند و به همین علت ما که نمی خواهیم زیر بار این تخلف برویم تمامی خدماتی که از صندوق اعتباری هنر دریافت می کردیم قطع شده است از این رو سازمان سینمایی باید از تمامی کسانی که نسبت به تخلفات خانه سینما انتقاد دارند برای آنکه کارشان در صندوق اعتباری هنر راه بیفتد حمایت کند و با ارسال نامه ای به مدیران صندوق بخواهد که خدمات رفاهی مانند بیمه تکمیلی را به ما اختصاص دهند. چرا سازمان سینمایی هیچ اقدامی در راستای تخلفات آشکار خانه سینما و تأسیس صنوف غیرقانونی آن انجام نمی دهد؟ چرا سازمان سینمایی تنها نظاره گر این اتفاقات است؟ در حالی که بسیاری از اهالی سینما خواستار تعطیلی همیشگی خانه سینما هستند چرا مدیران ارشاد به این خواسته ما تن نمی دهند؟ ما با صدای بلند به مدیران سازمان سینمایی و وزارت ارشاد می گوییم در خانه سینما را زودتر تخته کنید!

ناامیدی سینماگران از خانه سینما/ انتقاد نسبت به بی عملی مدیران سینمایی در ارتباط با ناکارآمدی خانه سینما

نوید اسماعیلی کارگردان سینما تصریح کرد: پرسش مهم بنده و بسیاری از اهالی سینما این است که خانه سینما چه تأثیر مثبتی بر زندگی سینماگران داشته و دارد؟ آقای شاهسواری که با لبخند استعفا دادند بیایند و توضیح دهند در تمامی سال های حضورشان به عنوان مدیرعامل این نهاد برای ما چه کردند؟ بودن شان چه ثمری برای ما داشت؟ کدامیک از معضلات رفاهی و معیشتی ما برطرف شد؟ مدیران قبلی خانه سینما باید پاسخگوی پرسش ها و شبهات باشند. خانه سینما زمانی می تواند موثر باشد که مشکلات صنفی، معیشتی، کاری و... اعضای خود را برطرف کند اما واقعاً آیا طی همه این سال ها چنین اتفاقی در این نهاد افتاده است؟

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.