چهارشنبه ۳۰ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۷

ضرورت تولید آثار سینمایی در حوزه دفاع مقدس/۱

فقیه: سینمای دفاع مقدس باید دارای بعد معنوی باشد؛ دنبال تولید فیلم های بیگ پروداکشن هالیوودی نباشید/ سینمای دفاع مقدس باید در شأن این واژه باشد نه محلی برای تجارت!

مهدی فقیه در نشست صمیمی هنرمندان سینمای دفاع مقدس

سینماپرس: مهدی فقیه بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون همزمان با آغاز هفته دفاع مقدس در خصوص ضرورت تولید آثار سینمایی در حوزه دفاع مقدس گفت: سینمای دفاع مقدس باید دارای بعد معنوی باشد؛ دنبال تولید فیلم های بیگ پروداکشن هالیوودی نباشید! این اتفاق باعث می شود تولید این فیلم ها کاهش پیدا کند و از بعد معنوی دفاع مقدس در این آثار کمتر نشانی وجود نداشته باشد.

بازیگر فیلم های سینمایی «سفر به چزابه» و «لیلی با من است» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: سینماگران و مدیران سینمایی در دوره شکوفایی سینمای دفاع مقدس دنبال کارهای بزرگ نبودند و با کارهای کوچک اما دارای معنویت به این سینما می پرداختند. این بسیار ناپسند است که برخی می خواهند فیلم های بیگ پروداکشن هالیوودی بسازند چرا که سینمای ما باید بعد معنوی اش قوی باشد نه ساختار آن!

وی ادامه داد: ما باید مفاهیم ارزشمند را در فیلم های دفاع مقدس بگنجانیم نه اینکه رد لاستیک تویوتا ها را در فیلم ها نشان دهیم! مسئولان سینمایی فراموش نکنند سینمای ما سینمای دفاع مقدس است نه سینمای جنگ! تفاوت بسیاری میان جنگ و دفاع مقدس وجود دارد و این تفاوت باید در فیلم های دفاع مقدسی ما خود را نشان دهد.

این سینماگر سپس با بیان اینکه دهه ها قبل سپاه و بسیج و ارتش همه وسایل تولید فیلم های دفاع مقدسی را بدون تشریفات پیچیده در اختیار فیلمسازان قرار می دادند یادآور شد: الآن شنیده ام برای در اختیار گذاشتن لوازم از جمله تانک، سلاح و... پول می گیرند. این اتفاق بسیار تلخ است! چرا سینمای دفاع مقدس ما بعد مادی گرفته و معنویت در آن نیست؟ نهادها و دستگاه ها نباید دنبال پول باشند و باید کمک کنند تا این سینما بیشتر و بیشتر اشاعه پیدا کند.

فقیه تأکید کرد: این سینما برای ما مقدس است و باید بوی دفاع مقدس بدهد. سینمای دفاع مقدس باید در شأن این واژه باشد نه محلی برای تجارت! بزرگان حوزه فرهنگ باید بنشینند و تدبیر عاجل اندیشه کنند. آن ها یادشان نرود در آینده ایشان را قضاوت خواهند کرد؛ همانطور که ما امروز پیشینیان و نیاکان مان را قضاوت می کنیم!

برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر مکمل مرد برای فیلم سینمایی «ملک سلیمان (ع)» در خاتمه این گفتگو افزود: تمامی لنگی ها در حوزه سینمای دفاع مقدس باید برطرف شود؛ امیدوارم مسئولان اندکی به فکر باشند و موجبات گسترش هرچه بیشتر این گونه مهم سینمایی را فراهم آورند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.