شنبه ۲ مهر ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۶

ضرورت تولید آثار سینمایی در حوزه دفاع مقدس/۲

شفق: مدیرانی می توانند سینمای دفاع مقدس را از مهجوریت نجات دهند که برخاسته از اصالت دوران جنگ باشند/ آنچه سینمای دفاع مقدس را متمایز می کند عنصر معنوی است

ناصر شفق در هفتمین روز بیستمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها

سینماپرس: ناصر شفق بنیانگذار و مدیر عامل سابق انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس همزمان با آغاز هفته دفاع مقدس در خصوص ضرورت تولید آثار سینمایی در حوزه دفاع مقدس گفت: تنها مدیرانی می توانند سینمای دفاع مقدس را از مهجوریت نجات دهند که برخاسته از اصالت دوران جنگ و طلایه دار دفاع مقدس باشند؛ این مدیر می تواند در سینمای دفاع مقدس تغییر به وجود آورد؛ ما باید دست آن ها را ببوسیم و به آن ها التماس کنیم که به میدان بیایند نه اینکه آن ها را کنار بگذاریم و بعد بگوییم نتوانستیم کاری برای سینمای دفاع مقدس انجام دهیم!

تهیه کننده فیلم های سینمایی «حماسه مجنون» و «مروارید سیاه» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: عدم توجه به سینمای دفاع مقدس ریشه در سیاست های کلان فرهنگی کشور دارد و مسأله ای نیست که به این دولت و آن دولت مربوط شود.

وی ادامه داد: وقتی توجه جدی به عنصر اندیشه و تفکر از سینما رخت بسته قطعاً تمامی زیرمجموعه های آن از سینمای اجتماعی و خانوادگی تا سینمای دفاع مقدس و... دچار آسیب می شوند.

شفق سپس با تأکید بر اینکه سینمای دفاع مقدس باید لیدر و الگوی سینمای جمهوری اسلامی ایران باشد تصریح کرد: توجه به عنصر ابزار و تکنیک و لجستیک در سینمای دفاع مقدس ضروری نیست! دفاع مقدس ویژگی های مخصوص و رمز غریبی دارد که بسیار دشوار است به آن مفهوم و معنا به راحتی بتوان دست پیدا کرد.

این سینماگر متذکر شد: ما نباید فراموش کنیم که غربی ها و شرقی ها و... به نحو احسن برای سینمای جنگ کار انجام داده اند؛ پس ما نباید دنبال تقلید از سینمای جنگ آن ها باشیم؛ آنچه سینمای دفاع مقدس را متمایز می کند عنصر معنوی است در رزمندگان آن وجود داشته؛ رزمندگان به درجه ای از اخلاق و انسانیت رسیده بودند که لیاقت جانبازی، شهادت و... پیدا می کردند. در واقع دفاع مقدس آن ها را به تکامل انسانی و معنوی می رساند این مسأله ای است که ما در فیلم های مان باید توجه ویژه به آن داشته باشیم.

عضو سابق گروه هنر شورای عالی انقلاب فرهنگی تأکید کرد: آن نسل متأسفانه در حوزه فرهنگ و هنر ما غریب مانده است. آن ها خطی از نور بر جبهه دفاع مقدس با شرافت نگاشتند و به همین دلیل است اگر بخواهیم به سینمای دفاع مقدس توجه کنیم اول باید رفیق بچه های جنگ باشیم!

شفق در پاسخ به این سوأل که چرا در همه دولت ها تقریباً به صورت یکسان با مقوله دفاع مقدس در حوزه فرهنگ و هنر برخورد می شود و ما شاهد تغییرات شگرف در این حوزه نیستیم اظهار داشت: دولت ها اگر بخواهند در حوزه فرهنگی و در خصوص مقوله مهم دفاع مقدس تغییرات چشمگیر حاصل شود باید بزرگان فرهنگی دفاع مقدس را دعوت به کار کنید؛ به عنوان مثال از مسئولان قرارگاه خاتم الانبیاء و بزرگانی که در این عرصه حضور داشتند باید به میدان بیایند اما آن ها تا امروز چقدر در حوزه فرهنگ دفاع مقدس تصمیم گیر بوده اند؟

وی در پایان این گفتگو افزود: البته این افرادی که در تمامی سال ها مدیران حوزه فرهنگی و هنری بوده اند نیز قطعاً به دفاع مقدس علاقمند هستند اما وقتی جبهه را ندیده باشند نمی توانند به زلالی که در جبهه بوده آن را منتقل کنند و دغدغه چندانی برای توجه به آن ندارند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.