چهارشنبه ۱۶ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۸

جلسه سالانه هئیت امنای بنیاد علمی فرهنگی بوعلی سینا برگزار شد؛

اسماعیلی: تلاش می کنیم با در نظر گرفتن ردیف بودجه مشخص حمایت لازم از پروژه های تحقیقاتی بنیاد صورت گیرد

بنیاد علمی فرهنگی بوعلی سینا

سینماپرس: جلسه سالانه هئیت امنای بنیاد علمی فرهنگی بوعلی سینا سهشنبه، چهاردهم شهریورماه با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و محمدعلی زلفی گل وزیر علوم تحقیقات و فناوری و سایر اعضای هیئت امنای این بنیاد در محل وزارت فرهنگ برگزار شد.

به گزارش سینماپرس، محمد مهدی اسماعیلی، رئیس هیئت امنای بنیاد بوعلی در این جلسه گفت: جریان سازی فرهنگی پیرامون چهره های جهانی تاریخ و تمدن ایران اسلامی از اولویت های وزارت فرهنگ در دوره جدید به شمار می آید.

اسماعیلی ادامه داد: وزارت فرهنگ سال گذشته همایش حکیم نظامی را با همکاری همه نهادهای مختلف، در نقاط مختلف کشور و برخی کشورهای خارجی برگزار کرد که این اقدام می تواند درباره سایر چهره های درخشان فرهنگ ایران تکرار شود.


وزیر فرهنگ با اشاره به بازدید اخیر خود از زادگاه شیخ اشراق (سهروردی) گفت: از شهر سهرورد در استان زنجان تا همدان که زادگاه بوعلی است حدود دویست کیلومتر فاصله است و در این مسیر جاذبه های میراثی و طبیعی دیگری همچون آرامگاه قیدار نبی است و این محور حکمت را باید در قالب یک پروژه فرهنگی با پیوست اقتصادی به اجرا بگذاریم.


وی تاکید کرد: پژوهشگاه وزارت ارشاد مسئول آماده سازی طرح مطالعاتی این پروژه شده است و امید می رود با اجرایی شدن آن، علاوه بر آثار فرهنگی، مزایای اقتصادی فراوانی برای منطقه حاصل شود.


عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به لزوم تقویت فعالیت های بنیاد بوعلی گفت: با توجه به این که بنیاد بوعلی مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی را دارد، تلاش می کنیم با در نظر گرفتن ردیف بودجه مشخص، حمایت لازم از پروژه های تحقیقاتی بنیاد صورت گیرد.


اسماعیلی مقرر کرد با ارائه طرحی، ترجمه آثار ابن سینا با نظارت دکتر غلامرضا اعوانی، عضو حقیقی بنیاد بوعلی آغاز شود تا بتوان در آینده نزدیک، منابعی ارزشمند از حکمت ابن سینا در اختیار دانشجویان و پژوهشگران قرار داد.


وی همچنین با استقبال از جمع آوری پژوهش های مرتبط با ابن سینا و تهیه کتاب شناسی توصیفی، مقرر کرد با تصویب طرح، این کار علمی فاخر نیز آغاز شود.
وزیر فرهنگ در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر معرفی هر چه با شکوه تر شخصیت ابن سینا در کشور گفت: آرامگاه بوعلی باید با تمهیدات خاص بیش از گذشته در شهر همدان بدرخشد. از سوی دیگر باید با تولید فیلم، انیمیشن و سایر تولیدات هنری زمینه آشنایی بیشتر عموم مردم با ابعاد شخصیتی این حکیم بزرگ فراهم شود.

اسماعیلی همچنین به لزوم تقویت تعاملات بین المللی با محوریت ابن سینا اشاره کرد و گفت: برپایی اجلاس آتی سازمان همکاری های شانگهای در کشور ازبکستان، زمینه مناسبی برای انعقاد و اجرایی شدن تفاهم نامه های فرهنگی دوجانبه و معرفی شخصیت های فاخر را ایجاد می کند.


لزوم توجه بیشتر به شخصیت جهانی بوعلی
در این نشست همچنین محمدعلی زلفی گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به لزوم توجه بیشتر به شخصیت جهانی بوعلی گفت: برخی کشورها با هدف هویت سازی برای جامعه خود، می کوشند بزرگان جغرافیای فرهنگی ایران را مصادره کنند.


وزیر علوم با اشاره به جایگاه بوعلی سینا در جریان سازی علمی جهان گفت: ابن سینا در زمانه ای که دنیا به دنبال کیمیا و مایه حیات بود، روش تجربی نوین را برای تحقیق و پژوهش بنیان نهاد تا با این اقدام مسیر علمی پیش روی جهان را رقم زند.

وی تاکید کرد: صرف هزینه برای شناخت و شناسایی بوعلی در واقع سرمایه گذاری برای آینده فرهنگ ایران است.

زلفی گل همچنین پیشنهاد کرد برای تقویت جایگاه آرامگاه بوعلی در شهر همدان، با طراحی زیرگذر برای مسیر سواره رو، محدوده اطراف آرامگاه ابن سینا پیاده راه شود.


گفتنی است جلسه سالانه هیئت امنای بنیاد بوعلی با حضور محمدمهدی اسماعیلی رئیس هیئت امنا، محمدعلی زلفی گل، وزیر علوم تحقیقات و فناوری، آیت‌الله غیاث‌الدین طه‌محمدی، رئیس بنیاد، استاندار همدان، دکتر اعوانی، دکتر رجبی دوانی و دکتر رسول جعفریان و دیگر اعضای حقوقی و حقیقی آن در محل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.