شنبه ۳۰ مهر ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۷

در پی اغتشاشات اخیر مطرح شد؛

درخواست برخورد قاطع با سلبریتی های آشوب طلب و فتنه گر/ مماشات با سلبریتی ها خیانت به کشور و خون شهداست

وح افزا-برجی-منتظری-معصومی-نقدعلی-کوشکی-سلطانی-سلیمی-علیزاده برمی-پوریامین

سینماپرس: تعدادی از سینماگران، کارشناسان فرهنگی کشور و نمایندگان مجلس شورای اسلامی در پی ناآرامی های اخیر و اظهارنظرهای جنجالی برخی شبه هنرمندان که مردم را دعوت به آشوب و اغتشاش می کردند متذکر شدند: هنرمندانی که به هر شیوه ای با اغتشاش گران همراهی کردند باید جایی دیگر فعالیت کنند چرا که با دستمال آلوده نمی توان شیشه پاک کرد و آلودگی ها را باید به طور کل زدود؛ این ها هنرمند واقعی نیستند!

به گزارش سینماپرس برخی سینماگران که به واسطه پول بیت‌المال و فرصتی که نظام مقدس جمهوری اسلامی برای رشد و نمو در اختیارشان قرار داده به این جایگاه رسیدند در فتنه ژینا همصدا و همراه دشمن قسم خورده نظام و انقلاب اسلامی شدند؛ برخی مردم را دعوت به حضور در کف خیابان کردند و برخی دیگر علناً از اغتشاش دفاع کردند. بی تردید این حرکت جمعی سلبریتی ها نیازمند برخورد قاطع و قهری از سوی نهادهای امنیتی و قضایی است و هرگز هیچ یک از آن ها نباید از این به بعد در پروژه های تلویزیونی، سینمایی، نمایش خانگی و... فعالیت داشته باشند.

در همین راستا با ۱۰ تن از سینماگران، کارشناسان فرهنگی کشور و نمایندگان مجلس شورای اسلامی آقایان و خانم ها: دکتر فرشته روح افزا، رضا برجی، دکتر غلامرضا منتظری، پروانه معصومی، حجت الاسلام والمسلمین محمدتقی نقدعلی، محمدصادق کوشکی، جهانبخش سلطانی، سهیل سلیمی، دکتر علی اکبر علیزاده برمی و مریم پوریامین گفتگو کردیم که ماحصل نظرات ایشان برای اطلاع بیشتر مخاطبان گرامی در ذیل نقل شده است.

دکتر فرشته روح افزا استاد دانشگاه، پژوهش گر حوزه و فعال فرهنگی در پی ناآرامی های اخیر و اظهارنظرهای جنجالی برخی شبه هنرمندان که مردم را دعوت به آشوب و اغتشاش می کردند درباره لزوم برخورد قاطع نهادهای فرهنگی و قضایی با سلبریتی های فتنه گر گفت: مسئولان سازمان سینمایی فرش قرمز را از زیرپای سلبریتی های فتنه گر جمع کنند و به هیچ یک از آثار آن ها اجازه حضور در جشنواره ها و اکران عمومی را ندهند؛ سینمای جمهوری اسلامی ایران به امثال کتایون ریاحی، باران کوثری، مهران مدیری و... هیچ نیازی نداشته و ندارد و این افراد باید برای همیشه ممنوع الکار، ممنوع التصویر و ممنوع الفعالیت شوند. چرا امثال باران کوثری رسماً و علناً اعلام می کنند اغتشاش گر هستیم و کسی با آن ها کاری ندارد؟ چرا اجازه می دهند اندیشه او و مادر و پدرش انتشار پیدا کند؟ چرا این ها را برای جوانان الگو می کنیم؟ این ها وقتی اغتشاش می آورند به ضرر کلیت جامعه است. این ها نوکر بیگانه هستند؛ من شخصاً از رئیس محترم جمهور و مجلس محترم شورای اسلامی مطالبه دارم به پرونده این ها ورود کنند. وزارت ارشاد و سازمان سینمایی باید ورود مستقیم داشته باشند. قوه محترم قضائیه باید این ها را دادگاهی کنند و از سوی دیگر هنرمندان انقلابی نیز نباید سکوت کنند؛ هنرمندان انقلابی و ولایتمدار نباید با این ها رودربایستی داشته باشند و باید صراحتاً علیه این ها موضع گیری کنند.

رضا برجی مستندساز درباره لزوم برخورد قاطع نهادهای فرهنگی و قضایی با سلبریتی های فتنه گر گفت: مماشات با سلبریتی هایی که مردم را تشویق به حضور در کف خیابان و آشوب کردند، خیانت به اسلام و کشور و خون شهدا است! این ها سال ها است برای خود حاشیه امنی درست کرده اند و فکر می کنند هر غلطی بکنند مسئولان چشم خود را روی خطای آن ها می بندند اما این بار نباید این چنین باشد و مسئولان وزارت ارشاد، سازمان سینمایی و قوه قضائیه باید تندترین برخورد را با آن ها داشته باشند. سلبریتی ها گستاخانه وارد میدان شدند و رسماً مردم را دعوت به آشوب و ایجاد اغتشاش کردند و امنیت ملی را دچار مخاطره ساختند؛ مدیران فرهنگی و سینمایی باید با آن ها برخورد جدی داشته باشند و دیگر هرگز اجازه هیچ کاری در عرصه فرهنگ و هنر را به آن ها ندهند.

دکتر غلامرضا منتظری نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: در خصوص امینت کشور به هیچ وجه نباید با هیچ فردی تسامح داشته باشیم از این رو بنده به مسئولان فرهنگی و هنری اعلام می کنم اگر برای جلوگیری از برخی رفتارها و اظهارنظرها قوانین ناکارآمد دارند و یا خلأ قانونی در این حوزه احساس می کنند باید آن را با مجلس مطرح کنند تا کمسیون های تخصصی به این مسأله ورود کنند و با وضع قانون مناسب نگذارند برخی افراد امنیت کشور را دچار آسیب کنند چرا که امنیت مهمترین مسأله هر کشوری است و در سایه امینت و آرامش است که رشد و توسعه و تحول به وجود می آید. برای همه افراد جامعه بالاخص هنرمندان باید مشخص و روشن باشد که اگر اسباب ناامنی را در جامعه ایجاد کنند با برخورد قانونی مواجه خواهند شد. این قوانین باید به صورت شفاف اعلام شود تا همگان از عواقب رفتار و گفتار خود آگاه شوند و به نوعی برای عملکردشان بازدارندگی ایجاد شود.

پروانه معصومی بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون در گفتگو با سینماپرس اظهار داشت: هنرمند واقعی کسی است که جامعه را دعوت به آرامش کند نه آشوب طلبی و هرج و مرج؛ هنرمند باید آرامش بخش باشد ما ایرانی ها انسان هایی با فرهنگ و با تمدن هستیم و نباید با رفتارهای آنارشیستی تصویری زننده از خودمان و کشورمان به جهانیان مخابره کنیم. بلاشک کسانی که مردم را به سمت ناآرامی سوق می دهند صلاح کشور را نمی خواهند؛ مردم ما اگر خواسته و مطالبه ای دارند حق دارند که در فضای آرام اعتراض کرده و مطالبه خود را از مسئولان کشور داشته باشند اما هرگز این مطالبات نباید باعث شود تا فرصت طلبان و کسانی که عرقی به این آب و خاک ندارند وارد میدان شده و از آب گل آلود به نفع خود ماهی بگیرند.

حجت الاسلام والمسلمین محمدتقی نقدعلی عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی در پی ناآرامی های اخیر و اظهارنظرهای جنجالی برخی شبه هنرمندان که مردم را دعوت به آشوب و اغتشاش می کردند درباره لزوم برخورد قاطع نهادهای فرهنگی و قضایی با سلبریتی های فتنه گر گفت: مدیران صدا و سیما و سازمان سینمایی باید هرچه سریع تر تمامی عناصر نامطلوبی را که در اغتشاشات اخیر آتش بیار معرکه شدند برای همیشه از عرصه فرهنگی و هنری کشور حذف نمایند؛ همه ما می دانیم که این افراد همیشه طلبکار هیچ خاصیتی ندارند و باید برای همیشه آن ها را کنار بگذاریم و از استعدادهای جوان دعوت کنیم که در تولید آثار هنری نقش داشته باشند. یقیناً مدیران سازمان سینمایی و سازمان صدا و سیما باید در خصوص سلبریتی هایی که طی روزهای اخیر مردم را دعوت به اغتشاش می کردند اعلام موضع کنند اما مهمتر از اعلام موضع آن ها این است که این مدیران باید سیاست گذاری داشته باشند و تصمیمات جدی اتخاذ کنند تا جلوی ادامه فعالیت این افراد گرفته شود.

جهانبخش سلطانی بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون گفت: بنده همواره و با افتخار پشت شناسنامه، پرچم، فرهنگ و هویت ملی ام مانده و می مانم و مدافع آن هستم؛ من به این ملیت و هویت و ادبیات و فرهنگ مفتخر بوده و هستم و هرگز به آن پشت نخواهم کرد و امیدوارم که هیچ فردی با آشوب طلبان همراهی نداشته باشد. در مورد افراد مشهوری که این روزها با اغتشاش گران همراه شده اند و به نوعی آب در آسیاب دشمنان ریختند فقط می توانم این یک بیت شعر از مولانا را بگویم؛ هر کسی کو دور ماند از اصل خویش. باز جوید روزگار وصل خویش...

محمدصادق کوشکی عضو هیأت علمی دانشگاه تهران و کارشناس فرهنگی متذکر شد: اگر جزو مجازات این افراد پیش بینی شده که باید ممنوع الکار و ممنوع التصویر شوند مسئولان قضایی بر اساس قانون و میزان جرم افراد باید تصمیم به ممنوع الکاری سلبریتی ها بگیرند و به این نحو آن ها را مجازات کنند. بی تردید قاعده هر جامعه انسانی و مدنی این است که هر کس قانون آن کشور و جامعه را نقض کند و موجب آسیب های روحی، روانی، فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و... به جامعه شود از نظر قانون گذار جرم مرتکب شده و باید مجازات شود؛ حالا فرقی نمی کند که او یک شهروند عادی باشد یا یک هنرمند، بازیگر و یا فرد مشهور؛ قانون در کشور برای همه یکسان است و آنچه اهمیت دارد اینکه هر کس به هر طریقی قانون شکنی کند باید مجازات شود.

سهیل سلیمی کارگردان سینما خاطرنشان کرد: ممنوع الخروجی، ممنوع الکاری، بلوکه کردن تمامی حساب های بانکی آن ها برای سال های متمادی و فشار شدید رسانه ای از جمله مجازاتی است که می توان برای سلبریتی های آشوب طلب در نظر گرفت و صرفاً یک ممنوع الکاری ساده کفایت نمی کند. بی تردید ممنوع الکاری به تنهایی نمی تواند تأثیر جدی بر عملکرد نادرست این افراد داشته باشد. ممنوع الکاری به تنهایی کافی نیست و مسئولان فرهنگی کشور باید پیش از هر چیز ماهیت واقعی این افراد را برای مردم برملا کنند؛ مردم باید بدانند این سلبریتی ها از بیگانگان خط می گیرند؛ مردم باید آگاه شود که چه دست هایی در پشت پرده است و سطح فهم این افراد باید برای مردم روشن شود.

دکتر علی اکبر علیزاده برمی نماینده مجلس شورای اسلامی در پی ناآرامی های اخیر و اظهارنظرهای جنجالی برخی شبه هنرمندان که مردم را دعوت به آشوب و اغتشاش می کردند درباره لزوم برخورد قاطع نهادهای فرهنگی و قضایی با سلبریتی های فتنه گر گفت: هنرمندانی که به هر شیوه ای با اغتشاش گران همراهی کردند باید بروند و جایی بیرون از جمهوری اسلامی ایران فعالیت کنند چرا که با دستمال آلوده نمی توان شیشه پاک کرد و آلودگی ها را باید به طور کل زدود؛ این ها هنرمند جمهوری اسلامی نیستند و نباید در جمهوری اسلامی فعالیت کنند. مسئولان فرهنگی اگر به این افراد اجازه کار بدهند حق ملت انقلابی را پایمال خواهند کرد؛ ظلم است که این افراد از مردم شهرت و اعتبار بگیرند و از طرف آن ها درآمد کلان داشته باشند و سپس به همان ملت خیانت کنند. این ها باید بروند و هر جایی که می خواهند کار کنند اما در جمهوری اسلامی نباید فعالیتی داشته باشند.

مریم پوریامین عضو انجمن روزنامه نگاران مسلمان و منتقد سینما به سینماپرس گفت: برای جلوگیری از ایجاد بحران های آتی توسط سلبریتی ها نیاز به وضع قوانینی نظیر توبیخ های طولانی مانند ممنوع الکاری داریم؛ بی تردید در زمانی که حادثه رخ می دهد اگر پیشگیری نکرده باشیم و ملزومات لازم را برای برون رفت از بحران تدارک ندیده باشیم با اتفاقات بدی روبرو می شویم از این رو پیشگیری مقطعی هیچ ثمری ندارد و ما باید قانون جامع در ارتباط با جریان سلبریتی ها مدون کنیم و همه آگاه باشند که اگر برخلاف قوانین گام بردارند باید نزد قانون پاسخگو باشند. در کشور ما سلبریتی ها دارای رانت از سوی مدیران فرهنگی و شخصیت های سیاسی هستند چرا که برخی چهره های سیاسی برای اینکه در انتخابات ها از آن ها امتیازهایی بگیرند به آن ها اجازه می دهند هر اظهارنظر و رفتاری داشته باشند. این اتفاق باعث می شود تا برخی سلبریتی ها از حیطه قوانین رسمی کشور خارج شده و پا را فراتر گذاشته و باعث ایجاد جریان انحرافی در جامعه شوند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.