شنبه ۲۳ مهر ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۰

همایش ملی منطق بازسازی انقلابی ساختار فرهنگی کشور برگزار شد؛

رییس جمهور: باید در مقابل کسانی که می‌خواهند به مبانی فرهنگی ما هجوم ببرند برنامه ریزی و ایستادگی کرد

سید ابراهیم رئیسی

سینماپرس: رییس جمهور مخاطب محوری و چابک سازی دستگاههای فرهنگی را مورد تاکید قرار داد و گفت: به روز رسانی قوانین در حوزه فرهنگ و توسعه سواد مجازی یک ضرورت اجتناب ناپذیر است.

به گزارش سینماپرس، آیت الله سیدابراهیم رئیسی روز شنبه در همایش ملی منطق بازسازی انقلابی ساختار فرهنگی کشور در مرکز همایش های صدا و سیما اظهار داشت: حذف دوباره کاری ها و تبدیل دستگاههای فرهنگی به دستگاهای نقش آفرین و مساله محور با رویکرد توجه مخاطبان خود ضرورت دارد.

وی خواستار توجه دستگاههای فرهنگی به مخاطبان خود شد و با تاکید بر اینکه نگاهها باید بر حل مساله معطوف باشد، خواستار تدوین شاخص هایی برای اندازه گیری عملکرد دستگاهها شد.

رئیسی خاطر نشان کرد: تمام ساختار، سازمان و اعتبارات تخصیص یافته به دستگاههای فرهنگی برای انجام و تحقق ماموریتی و حال سوال این است که از آن ماموریت چه خبر؟

رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: چابک سازی دستگاه های فرهنگی طوری که بتواند نقش آفرین باشد و مساله محور کار کند و با نگاه به حل مساله و نوع مخاطبانی که دارد، کار کند.

وی مخاطب محوری، مساله محوری و چابک بودن دستگاههای فرهنگی برای رسیدن به اهداف هر سازمان را مورد تاکید قرار داد تا شاهد دوباره کاری ها و چند باره کاری ها نباشیم.

رئیس جمهور همچنین گفت: تعیین نسبت هایی که بین دستگاه های فرهنگی رسمی و غیررسمی مانند خانواده، مسجد و هیات بسیاری از ساختارهای فرهنگ ساز در جامعه وجود دارد، مهم است چون دستگاههای فرهنگی غیر رسمی در تعلیم و تربیت نقش قابل توجه و تعیین کننده ای دارند.

رئیسی تاکید کرد: در بررسی ساختارهای فرهنگی حتما لازم است قوانین بازنگری و به روز رسانی شود و در همین راستا رهبر معظم انقلاب اسلامی به هر سه قوه دستور دادند تنقیح قوانین را دنبال کنند.

توسعه سواد مجازی یک ضرورت است

رئیس جمهور بار دیگر بر انجام مطالعات برای بروزسانی قوانین تاکید و آن را ضرورت اجتناب ناپذیر عنوان کرد و گفت که تمرکز بر اصلاحات در حوزه تعلیم و تربیت باید صورت بگیرد و در کنار آن طراحی شاخص‌های سنجش میزان موفقیت برای حوزه فرهنگی که شاخص های کمی و کیفی را ارزیابی و مورد سنجش قرار داد، هم از دیگر موضوعات مهم و اجتناب ناپذیر است.

آیت الله رئیسی توسعه سواد مجازی را یک ضرورت برای خانواده ها و برای همه عنوان کرد و گفت: توسعه سواد مجازی خود یک سوادی لازم دارد که باید به تمام ابعاد اشراف داشته باشند و مسئول ان آموزش و پرورش است.

وی شناساسی ظرفیت زنان در حوزه های فرهنگی، آموزشی و اقتصادی و سیاسی و اجتماعی را مهم عنوان کرد و افزود: صدا و سیما در این زمینه مسئولیت بزرگی دارد و این ظرفیت های زنان که همواره مورد تشویق رهبری هستند باید در جامعه شناسایی و معرفی شود و بکارگیری همه الگوهای فرهنگی با تاکید به فعال شدن معاونت های پژوهشی در بخش های مختلف به ویژه آموزش و پرورش از دیگر موضوعات مهم است که باید توجه شود ومحوریت بخش های تربیتی و پژوهشی مهم است

توفان جنگ سایبری ما را تکان نخواهد داد

رئیس جمهور ساماندهی تعاملات فرهنگی با کسانی که قصد تعامل با جمهوری اسلامی ایران را دارند، مهم خواند و گفت: باید در مقابل کسانی که می خواهند به مبانی فرهنگی ما هجوم ببرند، برنامه ریزی و ایستادگی کرد.

رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کرد: در این توفان جنگ سایبری، کشوری که مبانی فرهنگی غنی و مستحکمی داشته باشد، هرگز این تکانه ها، او را تکان نخواهد داد؛ اگر مبانی محکم باشد و صیانت شود، نباید از توسعه الکترونیک نگران شد زیرا هرروز پدیده ای نو به میدان می آید بلکه نگرانی زمانی است که هویت ملی تهدید شود.

آیت الله رئیسی روش «گفت و گو» برای رفع شبهات و پیشرفت امور را بسیار مهم دانست و اظهار داشت: مقام معظم رهبری سال ها قبل بارها بر فعال شدن کرسی های آزاد اندیشی و گفت و گو در مجامع علمی و فرهنگی کشور تاکید کردند زیرا این کار برای توسعه فرهنگی کشور نقش آفرین خواهد بود.

رئیس جمهور تحقق این امر را در گرو همکاری همه دستگاهها دانست و افزود: باید بتوان به صورت فصلی و با شاخص های مشخص عملکردها را ارزیابی کنیم تا مشخص شود آیا به اهداف رسیده ایم و یا ایراد کار در کجا بوده است.

به گزارش ایرنا، همایش ملی منطق بازسازی انقلابی ساختار فرهنگی کشور توسط پژوهشکده فرهنگ و مطالعات اجتماعی با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مسئولان نهادهای فرهنگی همچون سازمان تبلیغات اسلامی، شورای عالی انقلاب فرهنگی، صدا و سیما و نخبگان حوزه فرهنگ در مرکز همایش های بین المللی صدا و سیما در حال برگزاری است.

هویت ساختار انقلابی فرهنگ، نقَادی ساختار فرهنگی کنونی، وضعیت مطلوب ساختار فرهنگی کشور و چگونگی بازسازی انقلابی ساختار فرهنگی کشور چهار محور اصلی این همایش به شمار می رود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.