جمعه ۶ آبان ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۸

آموزه‌های سبک زندگی غربی؛

«خودکشی» آخرین شگرد «سلبریتی‌ها» برای «سلبریتی ماندن»!

معضلی به نام سلبریتی

سینماپرس: از مجری تلویزیون آمریکایی که حین برنامه زندگی و جلوی دوربین اسلحه را روی شقیه گذاشت و خودکشی کرد تا تا کریس که اول همسر و فرزند ۷ ساله‌اش را خفه کرد و بعد خود را معدوم ساخت، تعداد سلبریتی هایی که خودکشی کردند در طول تاریخ کم نیست.

به گزارش سینماپرس، در دنیای سراسر مادی شده امروز آنچه بیشتر از همه مخابره می‌شود، داستان مرگ و زندگی سلبریتی‌هاست. در این میان کلید واژه اصلی «خودکشی» است. به راستی چه اتفاقی می‌افتد وقتی آدم صاحب نامی، کسی که اسم و رسمی برای خود دارد تصمیم می‌گیرد به زندگی‌اش پایان دهد.؟

به پیشینه ظهور مفهوم سلبریتی که برمی‌گردیم این پدیده از همان روز اول گره خورده است به موضوع خودکشی و پایانی تلخ. درواقع در زندگی غربی وقتی نهیلیسم(پوچ گرایی) جریان غالب است جز این منفی گرایی، سرانجام دیگری نمی‌توان برای آن‌ها در نظر گرفت. در این گزارش نگاهی خواهیم داشت به پدیده خودکشی در بین سلبریتی‌ها تا بل با آسیب‌شناسی موضوع خطرات این سبک از زندگی را بررسی کنیم.

* گوگل، موتور جستجو یا مشوق خودکشی؟

«خودکشی» آخرین شگرد «سلبریتی‌ها» برای «سلبریتی ماندن»!

خوب به این تصویر نگاه کنید، همین تصویر از یک سرچ ساده گوگل، تمام رویکرد، نگاه و دیدگاه دنیای غرب نسبت به ما را نشان می‌دهد.

مادامیکه عبارت روش‌های خودکشی را به زبان فارسی در گوگل سرچ کنید، بلافاصله لینک‌های متعدد و انواع و اقسام روش‌های خودکشی و آسیب‌رساندن به خود را در اختیارتان می‌گذارد اما زمانیکه همین عبارت را به زبان انگلیسی از همین گوگل سرچ می‌کنید، بلافاصله شماره امداد و مراکز مشاوره و مددکاری در اختیار مخاطب انگلیسی‌زبان قرار می‌گیرد.

با این وجود اما همچنان آمار خودکشی در غرب در دنیا رکورددار است و دنیای بدون معنویت ایشان حتی در بهترین حالت ممکن از رفاه مادی و پیشرفت و شهرت و محبوبیت، در نهایت پوچی، افسردگی و خودکشی را به همراه دارد.

* خودکشی امری عادی در زندگی سلبریتی‌ها

تعداد سلبریتی‌هایی که خودکشی کرده‌اند کم نیست. هرازگاه خبر فوت سلبریتی‌ها در رسانه‌های غربی منتشر می‌شود و گویی به پدیده‌ای روتین تبدیل شده است. اما این اقدام معدوم شدن یک فرد مشهور همیشه برای عموم مردم بسیار تکان‌دهنده و شوک‌آور است. چگونه می‌شود که یک سلبریتی که به ظاهر از تمام نعمات مادی برخوردار است و محبوب قشر عظیمی از یک جامعه است به یکباره دست به عدم خویش می‌زند؟ این یکی از ده‌ها سوالیست که در ذهن بسیاری از مردم متبادر می‌شود. و این مساله باعث روشن شدن نقاط تاریکی از زندگی این افراد می‌شود و تمام کلیدواژه‌های خوشبختی و رفاه و محبوبیت را زیر سوال می‌برد. حال این سوال پیش می‌آید که قطعا این معنای خوشبختی و خرسندی از زندگی نیست و حتما یک جای کار می‌لنگد!

«خودکشی» آخرین شگرد «سلبریتی‌ها» برای «سلبریتی ماندن»!

گاهی از بیرون که به زندگی فرد نگاه می‌کنیم، زندگی بسیار فعال و خوبی دارد، خیلی پرتلاش و پرانگیزه است، کارهای مهم و جالبی در زندگی‌اش کرده، حتی یک شخصیت شناخته‌ شده است و از دید عامه دلیلی برای خودکشی نیست، اما بعد ناگهان خودش را می‌کشد! گاهی افراد در اوج موفقیت خودکشی می‌کنند، این نشان می‌دهد افسردگی و ناامیدی در لایه زیر آن بوده و آن‌ها فقط سعی می‌کردند که روی آن را با یک سری موفقیت‌های دیگر بپوشانند ولی فرد مسائلی داشته که نتوانسته آن را حل کند و دست به خودکشی می‌زند. عدم مهارت حل مسئله یکی دلایلی است که منجر به خودکشی می‌شود.

*نقش شبکه‌های اجتماعی و رسانه در مقابله با خودکشی

شواهد حاکی از آن است که نحوه گزارش اخبار مرتبط با خودکشی بر میزان خودکشی نقش دارد. به تصویر کشیدن احساسات خودکشی در رسانه‌ها، می‌تواند به افزایش خودکشی‌های تقلیدی منجر شود. مخاطب محور بودن یعنی تقریبا مخاطب خودش تصمیم می‌گیرد اخبار را منتشر و پیگیری کند. وقتی یک قهرمان، یک سلبریتی یا فردی مشهور خودکشی می‌کند، انتشار اخبار و حواشی آن در شبکه‌های اجتماعی به امر خودکشی مشروعیت می‌بخشد و می‌تواند اقدام به خودکشی در میان سایر افراد را افزایش دهد و هم خصوصی بودن حریم فرد را زیر سوال می‌برد.

«خودکشی» آخرین شگرد «سلبریتی‌ها» برای «سلبریتی ماندن»!

*رسانه‌های معتبر دنیا برای اخبار منفی دستورالعمل دارند

انعکاس اخبار منفی نظیر خودکشی، خشونت، قتل و…باید تابع محدودیت‌هایی باشد. رسانه‌های معتبر دنیا برای اخبار منفی دستورالعمل دارند؛ اینکه این اخبار از منظر تصویر، ویدیو و متن چگونه باید منعکس شود.

*تاثیر پرداختن به جزییات خودکشی سلبریتی‌ها در افزایش خودکشی در جامعه

وقتی کسی معروف می‌شود، یعنی بخش زیادی از جامعه این فرد را می‌شناسند و دارای جذابیتی است و موجبات انتخاب او به عنوان نماد و الگو فراهم شده است. یکی از مواردی که بسیار رایج شده است، رسانه‌ای شدن، بیان جزئیات کامل خودکشی و برگزاری مراسمات باشکوه برای سلبریتی‌ها است که می‌تواند بویژه در نوجوانان و جوانان که هویت آن‌ها هنوز شکل نگرفته، باعث افزایش خودکشی شود، زیرا خطر الگو قرار گرفتن برخی از این افراد معروف برای نوجوانان وجود دارد.

برای بسیاری از ما که شاهد ظواهر زندگی سلبریتی‌ها یا ستاره‌های دنیای رسانه هستیم، زندگی این افراد مصداق بارز خوشبختی و کمال به نظر می‌رسد. ثروت کافی در اختیار آنان قرار دارد، مورد توجه و محبت بسیاری از مردم هستند، قدرت و نفوذ گسترده‌ای دارند و در یک کلام هرآنچه که برای سعادت و خوشبختی وجود دارد، در اختیار آنان است. اما آیا این تصور واقعیت دارد؟ یا فقط زاویه دید ما به زندگی ستاره‌ها این تصور را برایمان به تصویر می‌کشد؟ حال بیایید زاویه دید خود را نسبت به زندگی افراد معروف تغییر داده و از سوی دیگری به ماجرا نگاه کنیم.

درست است که موقعیت سلبریتی‌ها، ثروت و امکانات بسیاری را برایشان به همراه آورده است، اما این موضوع همیشه هم خوشایند نیست و لطمه‌های بسیاری را به روح و روان آنان وارد می‌سازد. سلبریتی‌ها نیز مانند هر انسان دیگری با مشکلات و مسائل بسیاری دست و پنجه نرم می‌کنند. مشکلات آنان به دلیل شهرت و شناخت گسترده آنان بسیار پیچیده‌تر از مشکلات یک فرد عادی جامعه است. شناخت دوست و دشمن اغلب برای آنان بسیار دشوار است. بسیاری هستند که تنها به منزله پول و شهرت سلبریتی‌ها با آنان رفاقت و از موقعیتشان سوءاستفاده می‌کنند و یا حتی باعث فساد و انحطاط آنان می‌شوند. کم نبوده‌اند ستاره‌های پرافتخار و محبوبی که پس از مدتی و به دلیل دوستی با افراد نادرست، در منجلاب اعتیاد و بیماری غرق شده‌اند، آوردوز کرده و یا به جنون رسیده‌اند. در میان علل مختلف انحطاط سلبریتی‌ها اعتیاد به الکل و مواد مخدر یکی از شایع‌ترین مشکلاتی است که برای آن‌ها پیش می‌آید.

«خودکشی» آخرین شگرد «سلبریتی‌ها» برای «سلبریتی ماندن»!

یک سلبریتی که در سطح جهان به شهرت رسیده، به دلیل همین شهرت نمی‌تواند آزادانه در خیابان قدم بزند و مثلا برای خرید و امور روزانه بیرون برود. این مساله به حدی آزار دهنده است که «آل پاچینو» هنرپیشه نامدار هالیوود در مصاحبه‌ای گفته بود «سال‌هاست که آرزوی یک بیرون رفتن معمولی و خرید و مغازه رفتن و خوردن یک فنجان قهوه مثل یک آدم ممولی برایم آرزو شده». ازاینرو سلبریتی همواره خود را محصور در هواداران و عکاسان پاپاراتزی می‌بیند که شبانه روز در پی گرفتن عکس و فیلم از خصوصی‌ترین لحظات زندگی‌اش هستند و همین ذهنیت فرد را به گوشه‌نشینی و انزوا هدایت می‌کند.

این گوشه نشینی بعد از مدتی به شدت ملال‌آور شده و سلبریتی برای بهتر کردن حال خود به آرامبخش و الکل و مواد مخدر روی می‌آورد. به واسطه شرایط خوب مالی، سلبریتی هرگونه ماده مخدر یا مشروباتی را بخواهد به هر اندازه برایش فراهم می شود ازاینرو در مدت کوتاهی دوز مصرفی‌اش بالا رفته و تا جایی پیش می‌رود که دیگر مواد جوابگویش نیست و به خواب‌آورهای بسیار سنگین روی می‌آورد. در این مورد می‌توان «مایکل جکسون» را مثال زد که به جایی رسیده بود که دکترش انواع خواب‌آورها را برایش تزریق می‌کرد و هشدار سلامتی‌اش به حرزی رسیده بود که اگر بیش از حد مصرف می‌کرد با مرگ مواجه می‌شد که اتفاقا همین هم شد و یک شب به دور از چشم پزشک شبانه‌روزی‌اش، چندین ورق قرص خواب را یکجا مصرف می‌کند و همان شب ایست قلبی و مرگ!

بسیاری از سلبریتی‌ها به همین منوال به جایی می‌رسند که مواد دیگر جوابگویشان نیست و نمی‌توانند هم ترک کنند و به سرعت به افسردگی می‌رسند و پشت بند آن هم خودکشی. و این مساله شایع‌ترین دلیل خودکشی سلبریتی‌ها بنابر آمار مراکز پژوهشی معتبر جهان است.

این مثال‌ها تنها مشتی نمونه خروار از مسائل و دشواری‌های درونی زندگی افراد مشهور است. جدای از مسائلی که به واسطه موقعیت اجتماعی سلبریتی‌ها در مسیرشان قرار می‌گیرد، معضل مهمتری نیز وجود دارد. این معضل و بیماری روحی، در مراحل پیشرفته باعث سرخوردگی و خودکشی خواهد شد.

افسردگی یکی از خطرناک‌ترین و پیچیده‌ترین مشکلات روحی است که به دلایل متعددی ممکن است در بسیاری از افراد بروز پیدا کند. افراد عادی و حتی سلبریتی‌ها و افراد ثروتمندی که در ظاهر کمبودی در زندگی خویش حس نمی‌کنند، گرفتار این معضل می‌شوند. طی این چند سال اخیر و با گسترش خودکشی‌های ناشی از بیماری افسردگی، توجهات عمومی و رسانه‌ای به سوی اهمیت موضوع سلامت روان جلب شد. انتشار گسترده خبر فوت سلبریتی‌هایی که خودکشی کردند نقش گسترده‌ای در اطلاع‌رسانی اهمیت این معضل به عموم مردم ایفا کرد.

«خودکشی» آخرین شگرد «سلبریتی‌ها» برای «سلبریتی ماندن»!

خبر خودکشی بازیگران، خوانندگان و چهره‌های معروف، به جهانیان خاطر نشان کرد که این بیماری هیچ نمود بیرونی نداشته و حتی افراد به ظاهر خوشبخت نیز درگیر آن خواهند شد. افسردگی که به بیماری بدون چهره نیز معروف است، هیچگونه علائم بیرونی از خود نشان نمی‌دهد. ممکن است حتی نزدیک‌ترین افراد زندگی ما دچار این معضل شده باشند و ما هیچ نشانه‌ای از آن را درنیابیم.

با توجه به توضیحات بالا به ذکر چند نمونه از معروفترین خودکشی سلبریتی‌ها می‌پردازیم تا این مساله بازنمودی از زندگی سلبریتی‌هایی باشد که بسیاری از جوانان و نوجوانان در آرزوی آن‌ها و زندگی‌شان هستند غافل از اینکه ذات بشر به گونه‌ای است که حتی اگر به یکباره فردی را از فقر مطلق به مرفه‌ترین زندگی ببرید باز بعد از مدت کوتاهی همان شرایط برایش عادی می‌شود و در این میان اگر در کنار مادیات، انسان تعلقات معنوی نداشته باشد به سرعت از مادیات صِرف دلزده شده و همان مسیر برایش پیش خواهد آمد. حلق آویز کردن، مسموم کردن خود با سموم آفت کش و استفاده از سلاح گرم، شایع‌ترین روش‌ها برای خودکشی ثبت شده‌اند. در زیر برای نمونه چند سلبریتی مشهور جهانی که در اوج شهرت و ثروت به دست خود جان خویش را گرفتند آمده است:

رابین ویلیامز

«خودکشی» آخرین شگرد «سلبریتی‌ها» برای «سلبریتی ماندن»!

رابین ویلیامز هنرپیشه مشهور هالیوود و محبوب آمریکایی‌ها، برنده جوایز پرافتخاری چون جایزه اسکار، گلدن گلوب و گرمی بود. او در فیلم‌های معروفی مانند «انجمن شاعران مرده»، «مرد کادیلاک»، «بی‌خوابی» و «ویل هانتینگ خوب» به ایفای نقش پرداخت. در سال ۲۰۱۴ جسد رابین ویلیامز در خانه‌اش واقع در ایالت کالیفرنیا پیدا شد. مقام‌های رسمی علت مرگ او را خودکشی اعلام کردند. خبر خودکشی ویلیامز جامعه هنری هالیوود و مردم آمریکا و دیگر کشورها را در بهت عمیقی فرو برد. ویلیامز که در چند سال پایانی عمر خود از افسردگی شدید و اعتیاد به الکل و کوکائین رنج می‌برد، سرانجام در سن ۶۳ سالگی خود را در خانه‌اش حلق‌آویز کرد و به زندگی خود خاتمه داد.

کِرت کوبِین

کرت کوبین متولد سال ۱۹۶۷ میلادی، خواننده و موزیسین سبک راک آمریکایی بود. او گیتاریست، ترانه‌سرا و خواننده اصلی گروه پرطرفدار «نیروانا» بود. محبوبیت کرت کوبین در میان نسل جوان آمریکا، باعث شهرت وافر و موفقیت هرچه بیشتر او در عرصه موسیقی شد. همین امر باعث سرک کشیدن بی‌پایان رسانه‌ها و پاپاراتزی‌ها در زندگی شخصی او و ایجاد مشکل در روابطش شد امری که کوبین به شدت از آن در عذاب بود. پس از مدتی به دلیل مشکلات روحی از جمله بیماری افسردگی، کوبین درگیر اعتیاد به هروئین و مواد مخدر شد. با ازدیاد این مشکلات و افزایش مصرف هروئین، کوبین سرانجام در سال ۱۹۹۴ پس از مصرف مقادیر زیادی مواد مخدر با شلیک گلوله شاتگان به سر خود، به زندگی‌اش پایان داد. پس از انتشار خبر مرگ کوبین هزاران نفر از طرفدارانش در خیابان ‌گرد هم آمده و سرودهای عزاداری سر دادند. آن‌ها که از مرگ خودخواسته کوبین اندوهگین و عصبانی بودند، با نیروهای پلیس درگیر شده و آتش آشوب را در خیابان‌های آمریکا برافروختند.

امی واینهاوس

امی واینهاوس متولد سال ۱۹۸۳ میلادی آوازه‌خوان و ترانه‌سرای سرشناس رنگین‌پوست بریتانیایی بود. او در خانواده‌ای یهودی متولد شد و کار موسیقی را از سال ۲۰۰۳ و با انتشار آلبوم فرانک آغاز کرد. امی به سرعت در میان نسل جوان بریتانیا، آمریکا و سایر کشورها جا باز کرد و محبوب شد. در سال ۲۰۰۶ برای آلبوم بازگشت به سوی سیاهی، موفق به دریافت ۵ جایزه گرمی شد. از دیگر افتخارات واینهاوس می‌توان به دریافت جوایز «ام‌تی‌وی»، «مرکوری»، «بریتز» و «ام‌بی‌او» اشاره کرد. مانند بسیاری از سلبریتی‌های مشهور، ایمی واینهاوس نیز گرفتار اعتیاد به الکل و مواد مخدر شد. سرانجام در سال ۲۰۰۸ به علت افسردگی و مصرف بیش از حد مواد مخدر جان خود را گرفت و با مصرف بیش از حد و تعمدی خودکشی کرد.

مریلین مونرو

«خودکشی» آخرین شگرد «سلبریتی‌ها» برای «سلبریتی ماندن»!

مریلین مونرو یکی از معروف‌ترین سلبریتی‌های دوران است. مونرو متولد سال ۱۹۲۶، بازیگر، خواننده و مدل مطرح آمریکایی در دهه‌های ۴۰ و ۵۰ میلادی بود. او بیشتر به دلیل زیبایی ظاهری، در زمان فعالیت خود محبوب‌ترین و بی‌رقیب‌ترین هنرپیشه زن هالیوود شناخته می‌شد. شایعات بسیاری پیرامون روابط مخفیانه او با «جان اف. کندی» رئیس جمهور وقت آمریکا در سراسر جهان به گوش می‌رسید. مریلین از بیماری اختلال دوقطبی(بایپولار) و افسردگی شدید رنج می‌برد، در صورتی که تصویر نمایش داده شده از او، زنی جذاب، بذله‌گو و شاد را به عموم نشان می‌داد اما زندگی شخصی او سراسر درد و رنج و غم بود. با اوج گرفتن اختلالات روحی، مریلین مونرو در سال ۱۹۶۲ و در سن ۳۶ سالگی با مصرف تعداد زیادی داروی خواب‌آور، خودکشی کرد.

ویرجینیا وولف

«خودکشی» آخرین شگرد «سلبریتی‌ها» برای «سلبریتی ماندن»!

ویرجینیا وولف یکی از معروف‌ترین و قدرتمندترین نویسندگان قرن بیستم محسوب می‌شود. او رمان‌نویس، مقاله‌نویس، ناشر، منتقد و فمینیست انگلیسی بود که در سال ۱۸۸۲ در لندن به دنیا آمد. وولف از جمله نویسندگان تاثیرگذار در ادبیات معاصر بریتانیا و از جمله زنان الهام‌بخش و تاثیرگذار دنیا است. وولف در کارنامه ادبی خود آثار ماندگاری چون «خانم دالووی»، «به سوی فانوس دریایی» و «اتاقی از آن خود» را به یادگار گذاشت. فعالیت وولف در خلال سال‌های جنگ جهانی اول و دوم در انجمن روشنفکری بلومزبری تاثیر زیادی بر جریان ادبی معاصر بریتانیا گذاشت. علیرغم فعالیت خستگی ناپذیر و میزان بسیار زیاد تاثیرگذاری بر عموم مردم، وولف نیز مانند بسیاری از سلبریتی‌ها از گزند بیماری روحی در امان نبود. او در طول زندگی بارها دچار افسردگی و شیدایی شده بود. در نهایت در سال ۱۹۴۱ خود را در رودخانه اوز غرق کرد.

میندی مک کریدی

میندی مک کریدی خواننده مشهور و محبوب آمریکایی بود. می‌توان گفت که این کار چند سالی زمان برد. و با توجه به این واقعیت که این خواننده معروف پیش از آن دوبار دیگر نیز اقدام به خودکشی کرده بود، باید هم انتظار چنین کاری می‌رفت. به هر حال این خواننده در سال ۲۰۱۳ با شلیک گلوله به زندگی خود پایان داد.

جاناتان برندیس

جاناتان بازیگر محبوب دوران خود بود. به عنوان یک عضو دیگر باشگاه اسرارآمیز بیست و هفتی‌ها، با به دار آویختن خودش دست به خودکشی زد. برندیس بازیگری جوان و پر کار بود که به خاطر نقش‌آفرینی در فیلم «داستان بی پایان ۲» شهرت و اعتبار زیادی به دست آورد. دوستانش پس از یافتن جسد او در خانه، او را به یک مرکز درمانی رساندند، ولی دیگر برای این بازیگر جوان دیر شده بود.

سویر سویتن

سویر ۱۹ ساله به عنوان یکی از جوان‌ترین سلبرتی‌های این فهرست به خاطر ایفای نقش در فیلم «جفری بارون» در کمدی بسیار محبوب «همه ریموند را دوست دارند» به شهرت و محبوبیت رسید. با این حال با وجود موفقیت این کمدی، سویتن بعد از پایان این مجموعه با مشکلات مالی رو به رو شد. به اعتقاد خیلی‌ها مشکلات مالی عاقبت او را به ستوه آورد و با شلیک گلوله‌ای به سرش به زندگی خود خاتمه داد.

جوآن بلچر

جوآن بلچر سلبریتی از نوع ورزشکارش بود. او تنها ۲۵ سال عمر کرد. این جوان عضو تیم فوتبال آمریکایی کانزاس سیتی چیفز ابتدا به نامزدش شلیک کرد و بعد جان خود را گرفت. او ۹ گلوله به طرف نامزدش شلیک کرد و دختر سه ماهه او را بدون مادر گذاشت. همان روز او به دیدن مربی و مدیر عامل باشگاه رفت و مقابل آنها به خودش شلیک کرد و دخترش را بدون پدر و مادر گذاشت. آخرین کلمات او این بود «نتوانستم به اندازه کافی کمک کنم.» بخش جالب ماجرا این است که او در دوران تحصیل در کالج در سازمانی فعالیت می‌کرد که برای پیشگیری از اعمال خشونت‌آمیز مبارزه می‌کرد. این سازمان «ورزشکاران مرد در برابر خشونت» نام داشت.

«خودکشی» آخرین شگرد «سلبریتی‌ها» برای «سلبریتی ماندن»!

الکساندر مک کوئین

الکساندر یکی از بهترین طراحان جهان مد یک ضعف داشت و ضعف او مادرش بود. تنها چند روز بعد از درگذشت مادرش این طراح جوان به این نتیجه رسید که دیگر نمی‌تواند تحمل کند و با خوردن معجونی کشنده از قرص خواب و کوکائین به زندگی خود پایان داد. مک کوئین بعد از خوردن این معجون خودش را نیز حلق آویز نیز کرد.

لوسی گوردون

لوسی هنرپیشه مشهور هالیوود پیش از خودکشی در آپارتمانش درپاریس، دو یادداشت از خودش بر جای گذاشت. این بازیگر که به خاطر ایفای نقش در فیلم «مرد عنکبوتی ۳» معروف شده بود، در آپارتمانی که با نامزدش «جرمو آلوارس» در آن زندگی می‌کرد خود را حلق آویز کرد.

جانی لوئیس

یک سال بعدتر لوئیس بازیگر می‌توانست یکی از اعضای باشگاه بیست و هفت ساله‌ها شود. او با ایفای نقش در «پسران هرج و مرج طلب» به یک ستاره تبدیل شد. او تنها در دو فصل اول این سریال بازی کرده بود. برخی از دیگر فیلم‌هایی که این بازیگر در آنها ایفای نقش کرد عبارتند از فضایی‌ها دربرابر شکارچی: رکوئیم؛ مردان پایین شهری و فراری‌ها.

جیا آلماند

جیا مجری محبوب تلویزیون بود. وقتی که با حلق آویز کردن خود به زندگی‌اش پایان داد، نامزدش «رایان اندرسون» بازیکن لیگ بستکبال آمریکا او را پیدا کرد و به بیمارستان رساند. او یکی از موارد معدود خودکشی است که وقتی به بیمارستان رسید هنوز زنده بود. با این حال الماند روز بعد جان باخت. این زوج چند روز پیش از خودکشی با هم مشاجره داشتند. جیا در نمایش تلویزیونی بچلر حضور داشت و در چندین نمایش مد مختلف شرکت کرده بود.

دانا پلاتو

دانا هنرپیشه آمریکایی با استفاده از ترکیبی کشنده از مُسکن‌ها و داروهای شل کننده عضلات در سال ۱۹۹۹ جان خود را گرفت. او به خاطر ایفای نقش در کمدی «سکته‌های مختلف» به پول، شهرت و محبوبیت رسید. پسرش تیلر لمبرت نیز در سال ۲۰۱۰ دست به خودکشی زد و میراث شوم خانوادگی‌اش را دنبال کرد.

کریس بنیتو

کریس بنیتو «عمل همسرکشی و ارتکاب خودکشی» را به سطح بالاتری ارتقا داد. این سوپر ستاره عالم کشتی تفریحی ابتدا همسر و پسر ۷ ساله‌اش را خفه کرد و بعد خودش را کشت. گزارش‌های پزشکی نشان داد که او به زوال عقل مبتلا بوده و از یک آسیب مغزی شدید رنج می‌برده است.

لوارن اسکات

لوران نامزد «میک جگر» عضو اصلی و مشهور گروه رولینگ استونز، در سال ۲۰۱۴ خود را با یک روسری حلق آویز کرد. بخش غم‌انگیز ماجرا این است که موفقیت شغلی بزرگ او به دلیل روابط خصوصی‌اش به سایه رانده شده بود. زندگی فوق‌العاده او و شغلش به عنوان یک طراح مد ماه‌ها پیش از خودکشی‌اش او را به این نقطه رسانده بود. او یادداشتی از خود باقی نگذاشت. همچون اکثر دیگر موارد این فهرست، افسردگی حاد، این طراح مد را از پای درآورد.

«خودکشی» آخرین شگرد «سلبریتی‌ها» برای «سلبریتی ماندن»!

جونیور سیو

جونیور برنده ۱۰ بار جام‌های لیگ فوتبال آمریکایی و یکی از معروف‌ترین و موفق‌ترین ورزشگاران این لیگ بود. ولی موفقیت او دوامی نیافت، چرا که او با شلیک گلوله درخانه‌اش در کالیفرنیا به زندگی خود پایان داد.

میستی اوپام

اوپام یکی از موفق‌ترین هنرپیشه‌های سرخپوست آمریکایی بود و در کنار نام‌های بزرگی چون «مریل استریپ»، «جولیا رابرتز» و «بنیچیو دل‌تورو» بازی کرد. خودکشی او یکی از بزرگ‌ترین اسرار در هالیوود محسوب می‌شود. این بازیگر ناپدید شد و چند روز بعد جسدش پایین یک صخره پیدا شد. خانواده‌اش فاش کردند که او با مشکلات سلامت روان درگیر بوده است.

ارنست همینگوی

«خودکشی» آخرین شگرد «سلبریتی‌ها» برای «سلبریتی ماندن»!

همینگوی بی‌شک معروف‌ترین و محبوب‌ترین نویسنده قرن بیستم جهان است که نیاز به معرفی ندارد و همواره به عنوان یکی از بهترین داستان نویسان تاریخ جهان تحسین شده است. او با کتاب‌های «پیرمرد و دریا» و «زنگ‌ها برای که به صدا درمی‌آیند» توانست در دل پیر و جوان راه بگشاید. اما با وجود تمام شهرت و موفقیتی که داشت، همینگوی از شکلی مزمن از افسردگی رنج می‌برد. او تلاش کرد با پناه بردن به الکل افسردگی خود را درمان کند، همانطور که به خاطر عشقش به میخوارگی نیز معروف است. سرانجام او تصمیم گرفت با شلیک گلوله به زندگی خود خاتمه دهد.

هانتر اس. تامپسون

تامپسون یکی از جالب‌ترین و منحصر به فردترین یادداشت‌های خودکشی را از خود باقی گذاشته است. مرگ او بسیار غم انگیز بود، اما نمی‌توان این واقعیت را نادیده گرفت که یادداشت او از این جهت بسیار منحصر به فرد است. او طی تماسی تلفنی که با همسرش داشت به خود شلیک کرد و این یادداشت را از خود برجای گذاشت: «فصل فوتبال تمام شده. ۶۷. یعنی ۱۷ سال از ۵۰ سالگی گذشته. ۱۷ سال بیشتر از زمانی که نیاز داشتم یا می‌خواستم. خسته کننده است.»

سیمونه بتل

مشکلات مالی و افسردگی به زندگی این خواننده نامزد شرکت کننده در مرحله نهایی برنامه ایکس فاکتور پایان داد. او یکی از افراد گروهی به نام «جی. آر. ال» بود ولی نتوانست به اهدافش دست پیدا کند. در نتیجه در سال ۲۰۱۴ در خانه‌اش در کالیفرنیا تصمیم گرفت به زندگی خود پایان دهد.

کریستین چوبوک

کریستین گزارشگر تلویزیون بود. او به همان شکلی که زندگی می‌کرد دست به خودکشی زد، یعنی در حین یک برنامه تلویزیونی! کریستین یک گزارشگر اخبار موفق تلویزیونی بود و درست قبل از گذاشتن اسلحه روی سرش و چکاندن ماشه گفته بود: «و حالا در راستای سیاست‌های کانال ۴۰ که همیشه تازه‌ترین خبرها را درباره خون و دل و روده، در رنگ‌های زنده و جاندار به خانه‌های شما می‌آورد، شما در حال تماشای یک اقدام به خودکشی دست اول دیگر هستید.»

لی تامپسون یانگ

هنگام تهیه یک فیلم، روزی تامپسون سر صحنه فیلمبرداری حاضر نشد به همین دلیل از پلیس خواسته شد تا مکان او را پیدا کند و ببینند آیا در خانه‌اش هست یا نه. وقتی پلیس وارد خانه‌اش شد با جسد این بازیگر جوان که به خاطر ایفای نقش که درفیلم‌های شرکت دیزنی داشت به شهرت رسیده بود رو به رو شد.

«خودکشی» آخرین شگرد «سلبریتی‌ها» برای «سلبریتی ماندن»!
افزایش ۳۹ درصدی آمار خودکشی در محیط کار در آمریکا از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۹

سیلویا پلات

سیلویای شاعر به عنوان یکی از تاثیرگزارترین و تحسین شده‌ترین شاعران قرن بیستم یکی از معدود سلبرتی‌های این فهرست است که با اسلحه، اوردوز یا حلق آویز کردن دست به خودکشی نزده است. این نویسنده داستان‌های کوتاه از هر نظر در جهان بی‌همتا بود و مرگش نیز به همین ترتیب. او با فرو کردن سرش در یک اجاق گازی جان خود را گرفت. این اولین باری نبود که او اقدام به خودکشی می‌کرد.

آرون سوارز

سوارز یک فعالین اینترنتی، سازمان دهنده سیاسی و برنامه‌نویس رایانه‌ای بود. او با توسعه «ردیت» و «آر اس اس» به همراه دیگران عصر اینترنت را شکل داد و هنگام طراحی «آر اس اس» تنها ۱۴ سال سن داشت. او در سال ۲۰۱۱ به خاطر جعل اینترنتی و در اختیار داشتن مدارک غیرقانونی دستگیر شد. آرون که با مجازات ۵۰ سال زندان مواجه بود تصمیم به خودکشی گرفت.

مایک آلفونسو

آلفونسوی ورزشکار که به «مایک معرکه» معروف بود، یکی از بهترین کشتی‌گیران تاریخ در این رشته ورزشی محسوب می‌شد. دلیل مرگ او به طور رسمی اعلام نشد، چرا که مقامات سازمان کشتی تلاش کردند واقعیت خودکشی او را پنهان کنند. دوستان مایک جسد او را در حالی در خانه‌اش در تامپا پیدا کردند که خود را حلق آویز کرده بود.

تونی اسکات

تونی اسکات برادر کارگردان معروف «ریدلی اسکات» است. تونی کارگردانی فیلم «تاپ گان» و «یک ماجرای عاشقانه واقعی» را بر عهده داشت. او با پریدن از پل وینسنت توماس در لنگرگاه لس‌آنجلس دست به خودکشی زد. هیچ یادداشت خودکشی از او یافت نشد.

«خودکشی» آخرین شگرد «سلبریتی‌ها» برای «سلبریتی ماندن»!
آمار خودکشی بر مبنای جمعیت یکصد هزار نفری از سال ۱۹۶۰ تا ۲۰۰۵

دن کرنلیوس

دن مجری تلویزیون، معروف و موفق‌ترین برنامه‌ها را در تاریخ تلویزیون آمریکا به نام «سول ترین» تولید کرد. او از سال ۱۹۷۱ تا ۱۹۹۳ مجری این برنامه بود. در سال ۱۹۸۲ کرنلیوس تحت یک جراحی مغز قرار گرفت و به گفته پسرش این مجری تلویزیونی در ادامه زندگی‌اش در نتیجه این عمل مبتلا به حملات صرع می‌شد. این حملات بی‌اندازه دردناک بودند و از هفته‌ها پیش از مرگش دن رنج و عذاب می‌کشید. سرانجام او در سال ۲۰۱۲ لوله اسلحه‌ای را روی سرش گذاشت و شلیک کرد.

مایکل هاچنس

مایکل به عنوان موسس، خواننده اصلی و ترانه‌نویس گروه راک در سال ۱۹۹۷ جان خود را گرفت. بعد از مرگش معلوم شد که او نسبت به کایلی مینوگو وسواس فکری داشته، کسی که زوج هنری او به شمار می‌رفت. هاچنس برای خودکشی‌اش از دوز بسیار سنگینی از الکل و مواد مخدر استفاده کرد.

فردی‌ ای

این خواننده سبک هیپ هاپ قبل از ارتکاب خودکشی چندین توئیت پست کرد. در یکی از آنها نوشته بود: «اگر خدایی باشد پس مرا به خانه برمی‌گرداند. از اینکه این لوله تفنگ را روی کله‌ام گذاشته‌ام اصلاً احساس خوبی ندارم. سرد است و ترجیح می‌دهم بمیرم تا تنها زندگی کنم.» او ساعاتی پیشتر به نامزدش پیام داده و گفته بود که این احساس را دارد که همه بیرون هستند و تلاش می‌کنند او را وارد کنند. در انتها نیز خطاب به خانواده‌اش گفت که آنها را دوست دارد و نوشت: «معذرت می خواهم» و بعد به سر خود شلیک کرد.

دیوید فاستر دالاس

پدرش گفت که این داستان نویس، مقاله نویس و معلم سابق مدت‌ها قبل از ارتکاب خودکشی با افسردگی دست به گریبان بوده است. فاستر والاس بعد از مرگ برای عده‌ای به یک نماد، یک شخصیت و حتی یک قدیس تبدیل شد.

فردی پرینس

فردی کمدین که سال‌ها روی لبان مردم جهان خنده نشانده بود. اما شوخ طبعی‌های او نتوانست افسردگی خودش را درمان کند. این کمدین استندآپ از اعتیاد به مواد مخدر نیز رنج می‌برد در نهایت به زندگی خود پایان داد.

دایان آربوس

این عکاس معروف یکی از افراد نادر در این صنعت بود که از کوتوله‌ها، افراد ترنس، عریان گرایان، بداندام‌ها و خیلی‌های دیگر که غالب جامعه آنها را به چشم افرادی سورئال و زشت می‌دیدند عکس می‌گرفت. او با بریدن رگ دستش جان خود را گرفت.

بر اساس گزارش مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌ها، میزان خودکشی در آمریکا در این بازه زمانی (۱۹۹۹ تا ۲۰۱۶) حدود ۳۰ درصد افزایش داشته است. همچنین بیش از نیمی از خودکشی‌ها در ۲۷ ایالت آمریکا در میان افرادی بوده است که سابقه یا نشانه مشکلات روانی نداشته‌اند. در سال ۲۰۱۶ نیز حدود ۴۵ هزار آمریکایی ۱۰ ساله یا بالاتر به علت خودکشی مرده‌اند.

«خودکشی» آخرین شگرد «سلبریتی‌ها» برای «سلبریتی ماندن»!
جدول میزان خودکشی در کشورهای ثروتمند جهان

همچنین آمار خودکشی در آمریکا از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۸ حدود ۳۰ درصد افزایش داشته و این بالاترین نرخ خودکشی در میان کشورهای ثروتمند جهان است.

به گزارش صندوق کشورهای مشترک المنافع در سال ۲۰۲۰، آمار خودکشی در آمریکا از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۸ حدود ۳۰ درصد افزایش داشته و این بالاترین نرخ خودکشی در میان کشورهای ثروتمند جهان است. در سال ۲۰۲۰ خودکشی با تلفات ۴۵ هزار و ۹۷۹ نفری خود دوازدهمین عامل مرگ و میر در آمریکا اعلام شد. به علاوه در همین سال یک میلیون و ۲۰۰ هزار مورد اقدام به خودکشی هم گزارش شده است. بنا به گزارش مرکز کنترل و پیشگیری بیماری آمریکا (سی دی سی)، از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۲۰ میلادی، خودکشی دومین عامل مرگ و میر افراد ۱۰ تا ۳۴ ساله و پنجمین عامل تلفات افراد ۳۵ تا ۵۴ ساله اعلام شده است.

*فارس

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.