یکشنبه ۲۲ آبان ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۹

زنگار در سینمای آرمانی/۱

اسلاملو: عدم به کارگیری مسئولان تراز انقلاب باعث زنگار گرفتن سینمای آرمانی شده است/ تمامی مقامات کشور باید به سینما و تلویزیون بهای بیشتری بدهند

محمدرضا اسلاملو

سینماپرس: محمدرضا اسلاملو کارگردان سینما در خصوص عدم رشد و بی توجهی به سینمای تراز انقلاب و زنگار در سینمای آرمانی گفت: عدم به کارگیری مسئولان تراز انقلاب باعث زنگار گرفتن سینمای آرمانی شده است؛ این اتفاق به امروز و دیروز مربوط نمی شود و محصول سال ها سهل انگاری و بی توجهی در عرصه سینما و به طور کل حوزه فرهنگ و هنر است.

کارگردان فیلم های سینمایی «شهابی از جنس نور» و «باغ سید» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: فقدان سینمای تراز انقلاب روز به روز وضعیت هنرهفتم را بحرانی تر می کند. ما اگر واقعاً می خواهیم به سینمای تراز انقلاب دست پیدا کنیم بایستی مسئولانی را برای اداره این امر مهم برگزینیم که خودشان در تراز انقلاب باشند.

وی ادامه داد: متأسفانه ما در بسیاری موارد با مدیرانی روبرو بوده ایم که شعارهای بسیار خوب و قشنگی می دادند اما وقتی دوره شان تمام می شد و پرونده عملکردشان را بررسی می کردیم متوجه می شدیم که هیچ اتفاق مناسبی در زمان مدیریت شان رخ نداده و جز گرفتن حقوق و جشنواره بازی و ماشین بازی و برخی ظاهرسازی و تشریفات کارنامه کاری شان تهی از توجه به سینمای انقلابی و آرمانی است.

این سینماگر تأکید کرد: اگر مدیر و مسئول خودش تراز انقلاب باشد و شعاری نباشد و در تمام سلول های وجودش عشق به نظام و انقلاب وجود داشته باشد و به نوعی شاخص و سمبل نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران باشد، زیرمجموعه اش به تراز انقلاب نزدیک می شود و اگر چنین نباشد زیرمجموعه آن مدیر و مسئول روز به روز از تراز انقلاب بیشتر فاصله می گیرد.

اسلاملو یادآور شد: متأسفانه ما در سینمای مان مسئول تراز انقلاب نداشتیم که کارمان به اینجا رسیده است؛ مثلاً چند سال قبل فردی فرنگ رفته که سال ها در فرانسه زندگی کرده بود مسئول اداره سینمای کشور شد خوب اگر ایشان مدیر تراز انقلاب بود سینمای کشور به این ورطه می افتاد؟

این فارغ التحصیل فیلم و تلویزیون از کالج ارتباطات دانشگاه تگزاس آمریکا سپس با طرح این پرسش که اگر بخواهیم به سینمای تراز انقلاب برسیم و شاهد حضور چنین مدیرانی نباشیم تکلیف چیست تصریح کرد: تمامی مقامات کشور باید به سینما و تلویزیون بهای بیشتری بدهند و از نگاه سهل انگارانه به این دو عنصر بسیار مهم دنیای امروز دست بردارند.

وی خاطرنشان کرد: زمانی برخی مدعی بودند سینمای مان نجیب است اما دیگر این ادعا را نمی توانیم داشته باشیم؛ الآن ما با فیلم هایی روبرو هستیم که به اسم سرگرمی کثافت به خورد مخاطب می دهند! ما این سینما را هرگز نخواسته و نمی خواهیم و مدیران باید هرچه سریع تر جلوی ترویج بیشتر این نوع سینما را بگیرند.

اسلاملو در پایان این گفتگو تأکید کرد: حضرت امام خمینی (ره) به عنوان معمار کبیر انقلاب اسلامی نقل به مضمون فرمودند: «تلویزیون دانشگاه است»؛ اما مسئولان ما در این سال ها به تلویزیون به عنوان دانشگاه نگاه نکردند و به همین علت به جای اینکه اساتید ناب را برای اداره آن به کار گیرند به صورت اتوبوسی رفقای خود را به رسانه ملی بردند؛ در سینما هم وضعیت مان به همین شکل است! تا زمانی که به سینما و تلویزیون به عنوان یک بنگاه تجاری یا تبلیغاتی نگاه شود روز به روز بیشتر در دام ابتذال و دور شدن از آرمان های اصیل نظام و انقلاب اسلامی خواهیم افتاد.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.