دوشنبه ۱۴ آذر ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۴

در نشست جشنواره مطرح شد؛

حضور اجراهای تئاتر مقاومت در بوسنی، لبنان و سوریه

هفدهمین جشنوارۀ سراسری تئاتر مقاومت

سینماپرس: هجدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر مقاومت در حالی بخش صحنه‌ای را در مشهد مقدس برگزار می‌کند که تا کنون میزبان ۵۰۰ هنرمند تئاتری بوده است.

به گزارش سینماپرس، نشست خبریِ بخش اجراهای صحنه‌ای در هجدهمین جشنواره تئاتر مقاومت ظهر روز یکشنبه ۱۳ آذر ۱۴۰۱ در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامیِ خراسان رضوی برگزار شد.

در این نشست سیدوحید فخرموسوی دبیر هجدهمین جشنواره بین‌المللی جشنواره تئاتر مقاومت، محمد حسین‌زاده مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خراسان رضوی، محمد حبیبی مدیرعامل انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس و علی عطایی دبیر بخش صحنه‌ای حضور داشتند.

*دو یادبود و یک تجلیل از پیشکسوتان تئاتر در اختتامیه بخش صحنه‌ای

در ابتدای این نشست سیدوحید فخر موسوی دبیر هجدهمین جشنواره بین المللی تئاتر مقاومت گفت: جشنواره امسال از ۱۵ شهریور کارش را در کربلای معلی آغاز کرد. ما همزمان با اربعین حسینی ۱۳ گروه را به عراق اعزام کردیم تا اجراهای‌شان را در مسیر پیاده‌روی اربعین برای زائرانِ کربلا برگزار کنند.

وی ادامه داد: در ادامه بخش‌های «تئاتر خیابانی» و «رادیوتئاتر» را در شیراز برگزار کردیم. اکنون هم در مشهد هستیم تا بخشِ صحنه‌ای را در اینجا برگزار کنیم. روز گذشته علاوه بر برگزاریِ سه اجرا در سالن‌های مختلفِ مشهد روی صحنه رفت. همچنین امروز(یکشنبه ۱۳ آذر) پنج اجرا در سالن‌های مشهد به صحنه می‌بریم. یکی از این اجراها صبح برگزار شد و چهار اجرای دیگر هم از بعداز ظهر به صحنه می‌رود. فردا هم چهار اجرای دیگر خواهیم داشت.

فخرموسوی درباره اجراهای بخش صحنه‌ای تاکید کرد: در بخش صحنه‌ای دوازده گروه از شهرهای اصفهان، یزد، خمینی شهر، اردبیل، تهران، تربت حیدریه، رباط کریم و مشهد حضور دارند. برای شرکت در بخشِ صحنه‌ایِ جشنواره تئاتر مقاومت ۵۰۰ اثر به دبیرخانه ارسال شد. ۸۶ اثر در بازبینی انتخاب و در نهایت ۱۲ اثر به بخش نهایی راه یافتند.

وی ادامه داد: همچنین اثر ویژه‌ای هم در عراق داشتیم که تعزیه حضرت رقیه و کار مشترکی از هنرمندان بصره و خوزستان است. این اثر در مشهد و طیِ امروز و فردا اجرا می‌شود.

دبیر هجدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر مقاومت گفت: اختتامیه بخش صحنه‌ای روز سه‌شنبه ۱۵ آذر راس ساعت ۹ صبح در تالار شورای اسلامی شهر مشهد برگزار می‌شود.

وی تاکید کرد: ما در هر بخشی که در استان‌ها برگزار کردیم، تجلیل ویژه‌ای از هنرمندان پیشکسوت در نظر گرفته بودیم. اینجا هم دو یادبود و یک بزرگداشت داریم. یادبود استادان سعید تشکری و علی سلیمانی و بزرگداشت هنرمند پیشکسوت محمد کاسبی در روز اختتامیه رقم می‌خورد.

فخر موسوی گفت: تشکر می‌کنم از تمام عزیزانی که در این شرایط حساس پای کار آمدند و کمک کردند تا جشنواره تئاتر مقاومت به خوبی بخش صحنه‌ای را در مشهد برگزار کند. در جشنواره تئاتر مقاومت تا کنون بیش از ۵۰۰ هنرمند حضور داشته‌اند که اجراهایی با موضوع مقاومت را به صحنه برده‌اند.

دبیر جشنواره تئاتر مقاومت تاکید کرد: کوروش زارعی، جهانگیر الماسی، حسین مسافرآستانه، فرهاد قائمیان و آزیتا ترکاشوند داورند بخش صحنه‌ای هستند. همچنین از جشنواره امسال برگزاریِ بخش بین‌الملل دوم و بخش نمایش‌نامه نویسی و تله تئاتر باقی مانده است.

*امکانات تئاتری در مشهد کافی نیست / امکانات تئاتر در مشهد فرسوده‌اند

علی عطایی دبیر بخش صحنه‌ای در هجدهمین جشنواره تئاتر مقاومت در سخنانی گفت: بخشی از مشکلاتی که در بخش صحنه‌ای با آن مواجه بودیم، مربوط به مشکلاتی است که در تئاتر کشور به طور کلی وجود دارد. یکی اینکه فقدانِ آموزش درست وجود دارد. دوم اینکه کسانی که حرفه‌ای هستند و آموزش دیده، عرصه تئاتر را ترک کرده‌اند. نکته سوم اینکه ما به اندازه کافی امکانات کافی برای عرضه‌ی استعدادهای استانی نداریم.

وی تاکید کرد: مشهد به عنوان یکی از کلان‌شهرهای کشور، متاسفانه سالن مناسب برای اجرای تئاتر به اندازه کافی ندارد. امکاناتِ موجود برای امروز فرسوده و غیراستاندارد هستند. امیدوارم دیگر نهادها به کمک اداره ارشاد بیایند تا بتوانیم امکانات مناسبی برای تئاترِ مشهد داشته باشیم.

*هدف روشن نگه داشتن چراغ تئاتر است / تهدید تئاتری‌ها عینِ دیکتاتوری است

کوروش زارعی یکی از داوران بخش صحنه‌ای در هجدهمین جشنواره تئاتر مقاومت گفت: باید به دوستانم در ستاد برگزاریِ هجدهمین جشنواره تئاتر مقاومت تبریک بگویم که در این شرایطِ دیکتاتوریِ هنری و دیکتاتوریِ سینما و تئاتر تلاش کرده‌اند و این رویداد را برگزار کردند.

وی ادامه داد: تشکر می‌کنم از آقای حسین‌زاده که در مشهد پای کار ایستاده‌اند. متاسفانه کسانی مشغول حمله کردن به مفاخر تئاتر ایران هستند. این افراد را من به عنوان یک تئاتری نمی‌شناسم.

زارعی تاکید کرد: من ناراحتم؛ بقال، بزار، آهنگر و دیگر کاسبان مغازه‌هایشان باز است و کسب درآمد می‌کنند. اما برخی دنبالِ تعطیلیِ تئاتر هستند. چرا برخی باید بروند و نمایش گلاب آدینه را برهم بزنند. چرا تئاتری‌های ما باید مورد هجمه قرار بگیرند.

وی ادامه داد: رضا حسینی در تئاتر این مملکت انسان بزرگی است. چرا کسانی که اصلا در تئاتر ایران جایگاهی ندارند، باید به این بزرگان حمله کنند. چه بر سرما آمده است. هر کسی که می‌خواهد تئاتر کار کند، تهدیدش می‌کنند. این آزادیِ بیانی است که شما دنبالش هستید! این عینِ دیکتاتوری است.

زارعی که هم‌اکنون دبیر جشنواره تئاتر فجر هم هست، گفت: هیچ روشنفکری دیگران را تهدید نمی‌کند که چرا مشغول فعالیت در عرصه تئاتر هستند. امیدوارم این جشنواره هم مثل دیگر جشنواره‌ها با موفقیت برگزار شود. هدف ما روشن ماندنِ چراغِ تئاتر است.

*اجراهای تئاتر مقاومت را به بوسنی، لبنان و سوریه می‌بریم

محمد حبیبی مدیرعامل انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس گفت: مهمترین برنامه انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس برگزاریِ همین جشنواره تئاتر مقاومت است. امسال بخش بین‌الملل را در کشورهای بوسنی هرزگوین، لبنان و سوریه با قدرت برگزار خواهیم کرد.

در پایان این نشست از پوستر جشنواره که به طور ویژه برای بخش اجراهای صحنه‌ای در مشهد طراحی شده بود، رونمایی شد.

هجدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر مقاومت، به دبیریِ سیدوحید فخر موسوی از ۱۵ شهریور کار خود را با اجرای بخش ویژه‌ای در کشور عراق آغاز کرد. این جشنواره در راستای سیاستِ تمرکز زدایی، بخشِ تئاتر خیابانی و رادیو تئاتر را به ترتیب در یزد و شیراز برگزار کرد. اکنون هم بخش صحنه‌ای را برای اجرا به مشهد آورده است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.