پنجشنبه ۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۶

نگاهی به آثار چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر انقلاب؛

حضور پررنگ نهادها و ارگان ها/ کدام فیلم ها می توانند نظر مثبت منتقدان و مخاطبان را جلب کنند؟

فیلم های جشنواره چهل و یکم

سینماپرس: چهل و یکمین جشنواره بین المللی فیلم فجر در حالی قرار است در ایام الله دهه مبارکه فجر برگزار شود که علی رغم تلاش برخی سینماگران و سلبریتی های آشوب طلب برای تحریم، از هم اکنون با حضور ۲۴ فیلم سینمایی در بخش سودای سیمرغ نویدبخش جشنواره ای استاندارد و پررونق را می دهد.

به گزارش خبرنگار سینماپرس اسامی فیلم های جشنواره چهل و یکم در حالی عنوان شد که حضور پررنگ نهادها، سازمان ها و ارگان ها در آن به شدت مشهود است و جای خالی بخش خصوصی بیش از همیشه به چشم می خورد. کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با یک انیمیشن سینمایی تحت عنوان «بچه زرنگ» در این رویداد حضور دارد. بنیاد فرهنگی روایت نیز با فیلم سینمایی «اتاقک گلی» در چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر حضور خواهد داشت. اما بنیاد سینمایی فارابی با ۹ فیلم رکورددار حضور در جشنواره چهل و یکم است. «بعد از رفتن»، «جنگل پرتقال»، «روایت ناتمام سیما»، «سینما متروپل»، «شماره ده»، «کاپیتان»، «کت چرمی»، «گل های باوارده» و «هوک» فیلم های فارابی در جشنواره چهل و یکم هستند و همچنین این نهاد سینمایی فیلم «بهشت تبهکاران» به کارگردانی مسعود جعفری جوزانی را نیز در بخش رزرو دارد. از سوی دیگر سازمان هنری رسانه ای اوج با ۲ اثر در جشنواره چهل و یکم حاضر است؛ «سرهنگ ثریا» و «غریب» فیلم های اوج در جشنواره چهل و یکم هستند. بنابراین گزارش حوزه هنری نیز با ۲ اثر در این رویداد سینمایی حضور دارد. «عطر آلود» و «در آغوش درخت» فیلم های حوزه هنری در این رویداد هستند. حوزه هنری همچنین فیلم سینمایی «اخت الرضا» را در بخش رزرو این دوره جشنواره دارد. نیروی پدافند هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران نیز با «های پاور» در چهل و یکمین جشنواره فجر انقلاب اسلامی حاضر است.

اسامی فیلم ها، عوامل و خلاصه داستان آثار حاضر در بخش سودای سیمرغ این رویداد سینمایی به شرح زیر است:

«آن‌ها مرا دوست داشتند» به کارگردانی و تهیه کنندگی محمد رضا رحمانی است؛ در خلاصه داستان «آنها مرا دوست داشتند» که مضمونی اجتماعی دارد آمده است: «با بعضی‌ها می‌شه ساعت‌ها در مورد چیزهای خیلی کوچیک حرف زد و خسته نشد، حتی درباره برگ‌های پوسیده زیر پاهامون…» امیرحسین آرمان، نسیم ادبی، شهرام قائدی و امیر جعفری از جمله بازیگران این فیلم هستند. محمدرضا رحمانی نخستین تجربه سینمایی خود را به تهیه کنندگی کیانوش عیاری ساخت و پس از آن فیلم سینمایی دل خون را نویسندگی و کارگردانی کرد، که توانست نظر منتقدان و رسانه‌ها را به خود جلب کند. رحمانی فعالیت‌های هنری خود را از ۱۴ سالگی شروع کرد. او نشان طلا از جشنواره ملل (ابنزه) اتریش و همچنین مدال نقره از یونیکا (اتحادیه جهانی فیلمسازان کوتاه) را در سال ۲۰۰۰ برای فیلم کوتاه عروسک به دست آورد و همچنین فیلم سینمایی دل خون او را کاندیدای بهترین کارگردانی و دریافت سیمرغ بلورین بهترین فیلم اول و دوم از جشنواره بیست و هفتم فجر نموده است؛ پیش بینی می شود این فیلم با استقبال اهالی نقد و رسانه همراه شود.

حضور پررنگ نهادها و ارگان ها/ کدام فیلم ها می توانند نظر مثبت منتقدان و مخاطبان را جلب کنند؟

«آه سرد» به کارگردانی ناهید عزیزی و به تهیه کنندگی سیدرضا محقق است. فیلمی گمنام با کارگردانی گمنام تر که هیچ خبری در مورد آن مخابره نشده!؛ «آه سرد» از آن دسته آثاری است که گویا عواملش به ارتباط با رسانه ها و احتمالا ارتباط با مخاطب اعتقادی ندارند و تنها برای دل خود فیلم تولید می کنند!

«اتاقک گلی» به کارگردانی محمد عسگری و به تهیه کنندگی داود صبوری با محوریت دفاع مقدس و عملیات مرصاد است؛ بر اساس شنیده ها هدف از تولید این فیلم نشان دادن مقاومت مردم مظلوم کرمانشاه به ویژه مردم روستای شیان و دلو در برابر جنایات منافقین در عملیات مرصاد است. «اتاقک گلی» به صورت مشترک توسط موسسه روایت فتح به همراه موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس تولید شده؛ این فیلم روایتی زنانه از عملیات مرصاد است، و روایت آن درباره نجات یک دختر کرد از دست منافقان توسط بچه‌های لشکر ۲۷ محمد رسول‌الله(ص) است. «اتاقک گلی» به سراغ داستان زنانه‌ای از عملیات مرصاد رفته است و داستان زنانی که در یک اتاقک گلی گرفتار می‌شوند را روایت می‌کند. شنیده می شود تهیه کننده این فیلم خود در عملیات مرصاد حضور داشته و از این رو انتظار می رود تصویری واقعی و ارزنده از این عملیات در فیلم نمایش داده شود.

حضور پررنگ نهادها و ارگان ها/ کدام فیلم ها می توانند نظر مثبت منتقدان و مخاطبان را جلب کنند؟

«استاد» به کارگردانی سید عماد حسینی و به تهیه کنندگی بهروز افخمی یکی دیگر از فیلم های بخش سودای سیمرغ چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر است؛ بر اساس شنیده ها یکی از موضوعات ملتهب اجتماعی در سال اخیر دستمایه تولید این فیلم است و محمدحسین مهدویان به عنوان مشاور کارگردانی حسینی را در ساخت این اثر همراهی کرده است. حسن معجونی و هدیه حسینی‌نژاد همراه با سجاد بابایی نقش‌های اصلی این فیلم را ایفا کرده‌اند. سیدعماد حسینی عضو هیأت علمی دانشگاه است و تاکنون در جشنواره‌های سینمایی متعددی حضور داشته است. یکی از شاخص‌ترین آثار او «تهران، خانی آباد، ۱۳۶۶» نام دارد که در جشنواره‌های سینمای پنهان نیویورک، اکشن آن فیلم کالیفرنیا، جشنواره فیلم ایرانیان لندن، جشنواره آنکارا، جشن سینمای ایران، جشنواره فیلم کوتاه تهران، جشنواره‌ فیلم‌های بی‌کلام و... به نمایش درآمده و جوایزی کسب کرده است. عماد حسینی کارگردانی فیلم اولی است و در این فیلم سعی کرده به جنبش «می‌تو» که در چند سال اخیر سر برآورده و در یک سال اخیر شکل پررنگ‌تری به خود گرفته سوژه اصلی این فیلم است.

حضور پررنگ نهادها و ارگان ها/ کدام فیلم ها می توانند نظر مثبت منتقدان و مخاطبان را جلب کنند؟

«بعد از رفتن» به کارگردانی رضا نجاتی و تهیه کنندگی محمود بابایی و محصول فارابی است. نجاتی سال قبل با ساخت فیلم کوتاه «ارفاق» حضوری پررنگ در جشنواره‌های معتبر داشت و در میان اهالی سینمای کوتاه حسابی موردتوجه قرار گرفت.

انیمیشن «بچه زرنگ» به کارگردانی هادی محمدیان، بهنود نکویی و محمدجواد عطایی و تهیه کنندگی حامد جعفری دیگر فیلم حاضر در این رویداد سینمایی است. این اثر محصول گروه هنری پویا و کانون پرورشی فکری کودکان و نوجوانان است. نام قبلی این پویانمایی «انقراض» بود. با توجه به اینکه این اثر تنها انیمیشن حاضر در چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر است احتمال آنکه توسط هیأت داوران مورد توجه قرار گیرد بسیار بالا است.

حضور پررنگ نهادها و ارگان ها/ کدام فیلم ها می توانند نظر مثبت منتقدان و مخاطبان را جلب کنند؟

«پرونده باز است» کیومرث پوراحمد و تهیه کنندگی علی قائم مقامی دیگر فیلم حاضر در این رویداد سینمایی است؛ به گزارش سینماپرس پژمان بازغی، محمدرضا غفاری، نسیم ادبی، علی باقری و فرهاد قائمیان از جمله بازیگران این فیلم هستند. اثر جدید پوراحمد اجتماعی است و درمورد فرهاد نوجوان ۱۵ ساله‌ای است که ناخواسته مرتکب قتل می‌شود. فیلمبرداری این اثر سینمایی پاییز امسال به پایان رسید.

حضور پررنگ نهادها و ارگان ها/ کدام فیلم ها می توانند نظر مثبت منتقدان و مخاطبان را جلب کنند؟

«جنگل پرتقال» آرمان خوانساریان و تهیه کنندگی رسول صدرعاملی است. خوانساریان ازجمله فیلمسازان سینمای کوتاه است که درجشنواره‌های متعدد فیلم کوتاه جوایز متعددی دریافت کرده و جزو چهره های مطرح این حوزه شناخته می شود از این رو می توان پیش بینی کرد که احتمالاً در ساخت اولین اثر سینمایی خود نیز موفق ظاهر شود.

«چرا گریه نمی‌کنی» به کارگردانی امیررضا معتمدی و به تهیه کنندگی رضا محقق از جمله آثار بخش سودای سیمرغ این دوره جشنواره است. باران کوثری، هانیه توسلی، فرشته حسینی، مانی حقیقی، علی مصفا، لیندا کیانی، نهال دشتی و امیرحسین فتحی بازیگران فیلم هستند و علیرضا معتمدی مثل فیلم قبلی‌اش «رضا» در این فیلم نیز بازی کرده است. «چرا گریه نمی‌کنی؟» داستان مردی است که توانایی گریه کردن را از دست داده است. با توجه به همراهی برخی بازیگران این فیلم با فتنه گران و آشوب طلبان شلوغی های اخیر حضور این اثر در جشنواره تا حدودی تعجب برانگیز است.

حضور پررنگ نهادها و ارگان ها/ کدام فیلم ها می توانند نظر مثبت منتقدان و مخاطبان را جلب کنند؟

«در آغوش درخت» به کارگردانی بابک خواجه‌پاشا و به تهیه کنندگی محمدرضا مصباح یک درام خانوادگی است و دغدغه‌های یک زوج ایرانی و فرزندانشان را با روایتی ساده بیان می‌کند. بابک خواجه پاشا در اولین تجربه ساخت فیلم سینمایی‌اش و در ادامه سینمای فراتهران، برای خلق داستانی شاعرانه و ترکی، قصه خود را در آذربایجان غربی جلوی دوربین برده است. جواد قامتی، مارال بنی‌آدم، روح‌الله زمانی، اهورا لطفی و رایان لطفی بازیگران «در آغوش درخت» را تشکیل می‌دهند. سایر عوامل «در آغوش درخت» عبارتند از؛ مدیر فیلمبرداری: محمد فکوری، جانشین تهیه: ایمان کرمیان، دستیار تهیه: مهدی فتاحی، تدوین: حسین جمشیدی گوهری، آیدین پرهیزی، موسیقی: فردین خلعتبری، طراح صحنه: امیر زاغری، طراح لباس: رؤیا اکبرزاده، طراحی و ترکیب صدا: محمدمهدی جواهری‌زاده، صدابردار: مسیح حدپورسراج، طراح چهره‌پردازی: بهمن ولی‌پور، مدیر تولید: جلیل اسماعیل‌زاده، جلوه‌های بصری: حسن ایزدی، جلوه‌های ویژه میدانی: ایمان کرمیان، بهزاد سلیمی، برنامه‌ریز: علیرضا سعید هارویان، دستیار کارگردان: بهمن ولی‌پور، منشی صحنه: مرجان تاجیک، عکاس: صمد قربان‌زاده، طراحی کمپین در آژانس تبلیغاتی سوره، مدیر کمپین: وحید محرابیان، تبلیغات: ملیکاسادات راد، روابط عمومی: زهرا دمزآبادی.

حضور پررنگ نهادها و ارگان ها/ کدام فیلم ها می توانند نظر مثبت منتقدان و مخاطبان را جلب کنند؟

«روایت ناتمام سیما» به کارگردانی علیرضا صمدی و به تهیه کنندگی مجید رضا بالا با عنوان قبلی «دشمن مردم» است که در جشنواره چهل و یکم حضور دارد. پیش تر برخی از رسانه ها از مهتاب کرامتی بازیگر مطرح سینما به عنوان تهیه کننده این اثر نام برده بودند!

«سرهنگ ثریا» به کارگردانی لیلی عاج و به تهیه کنندگی جلیل شعبانی اثری است که با سرمایه گذاری سازمان اوج تولید شده است. لیلی عاج متولد سال ۱۳۵۷، نمایش‌نامه‌نویس و کارگردان، تحصیلات خود را مقطع کارشناسی ارشد ادبیات نمایشی به اتمام رسانده و دوره ‌تکمیلی فیلم‌سازی در انجمن سینمای جوانان ایران را پشت سر گذاشته است. بیشتر فعالیت های عاج در حوزه تئاتر بوده و مشخص نیست چطور توانسته موافقت سازمان اوج را برای کارگردانی فیلمش کسب کند؟ شنیده می شود ژاله صامتی بازیگر اصلی این فیلم است.

«سینما مترو پل» به کارگردانی محمد علی باشه آهنگر و به تهیه کنندگی سیدحامد حسینی اثری در ژانر دفاع مقدس است. بر اساس شنیده ها رضا کیانیان، پریوش نظریه و هومن برق‌نورد در این اثر به ایفای نقش پرداخته‌اند.

«شماره ده» به کارگردانی حمید زرگرنژاد و تهیه کنندگی ابراهیم اصغری با عنوان قبلی «شماره ده گریخت» است. در این فیلم مجید صالحی، سیامک صفری، بهرنگ علوی، احمد کاوری و… به ایفای نقش می‌پردازند. «شماره ده» روایتگر قصه فرار پرماجرای یک اسیر ایرانی از زندان رژیم بعث عراق است.

«عطرآلود» به کارگردانی هادی مقدم دوست و به تهیه کنندگی یوسف منصوری دیگر فیلم حاضر در این رویداد سینمایی است. به گزارش سینماپرس «عطر آلود» یک ملودرام عاشقانه است و نگاهی انسانی به دغدغه‌های اخلاقی بشر امروز دارد. مصطفی زمانی ایفای نقش شخصیت اصلی مرد این فیلم را برعهده دارد. فیلمنامه «عطرآلود» در ادامه سینمای مقدم‌دوست پس از پروژه‌های «سر به مهر» و «هیهات» وجهی فطری و انسانی دارد و توسط سیدحسین حسنی به نگارش درآمده است. «عطرآلود» به تهیه‌کنندگی یوسف منصوری تازه‌ترین محصول سازمان سینمایی سوره حوزه هنری است. این پروژه سینمایی برای رونمایی در جشنواره فیلم فجر آماده شده است.

حضور پررنگ نهادها و ارگان ها/ کدام فیلم ها می توانند نظر مثبت منتقدان و مخاطبان را جلب کنند؟

«غریب» به کارگردانی محمدحسین لطیفی و تهیه کنندگی حامد عنقا اثری است که با سرمایه گذاری سازمان اوج تولید شده؛ این فیلم در مورد شهید بروجردی است و البته سازندگان آن تاکید کرده‌اند که پرتره این شهید نیست بلکه به مقطعی از دوران فرماندهی او در منطقه غرب، پیش از آغاز جنگ تحمیلی و دفاع مقدس می‌پردازد. این فیلم سینمایی شمایلی از احوالات باطنی، سبک زندگی و شیوه فرماندهی شهید بروجردی با نگاهی به دوره‌ای کوتاه از زندگی و تلاش او برای ایجاد اتحاد در غرب کشور است. بابک حمیدیان نقش شهید بروجردی را در این فیلم سینمایی ایفا می‌کند. همچنین فیلم با نگاهی به کتاب «مسیح کردستان» ساخته شده است.

حضور پررنگ نهادها و ارگان ها/ کدام فیلم ها می توانند نظر مثبت منتقدان و مخاطبان را جلب کنند؟

«کت چرمی» به کارگردانی حسین میرزا محمدی و به تهیه کنندگی کامران حجازی است. این فیلم اواسط مهرماه در تهران جلوی دوربین رفت. در این فیلم سینمایی جواد عزتی به عنوان بازیگر حضور دارد، این دومین همکاری عزتی و حجازی به عنوان تهیه کننده و بازیگر به شمار می رود، این دو پیش از این در فیلم سینمایی «مرد بازنده» به کارگردانی محمدحسین مهدویان همکاری کرده بودند.

«کاپیتان» به کارگردانی محمد حمزه‌ای و به تهیه کنندگی صابر امامی است. این فیلم محصول بنیاد سینمایی فارابی است. بر اساس شنیده ها «کاپیتان» به موضوع سلامت و تلاش کادر درمان می‌پردازد و در آن پانته‌آ پناهی‌ها و پژمان بازغی و… به ایفای نقش پرداخته‌اند.

«گل‌های باوارده» با نام قبلی «پالایشگاه» به کارگردانی مهرداد خوشبخت و تهیه کنندگی سعید سعدی است. موضوع مهم «مهندسی جنگ» و با محوریت پالایشگاه نفت آبادان در سال‌ های دفاع مقدس محور اصلی این فیلم سینمایی است. بر اساس شنیده ها حمید فرخ‌نژاد بازیگر اغتشاش گر و آشوب طلب و فراری قرار بود در این اثر سینمایی ایفای نقش داشته باشد؛ حتی گفته می‌شود این بازیگر خائن به وطن بخشی از دستمزد خودش را برای حضور در این پروژه دریافت کرده است، بعد از رفتن او به آمریکا و حواشی اخیری که این بازیگر ایجاد کرد، از پروژه کنار گذاشته شد و حالا نادر سلیمانی جایگزین او در پروژه سینمایی «گل های باوارده» است.

«وابل» به کارگردانی تورج اصلانی و به تهیه کنندگی سپهر سیفی است. «جینگو» و «حمال طلا» دو فیلم قبلی تورج اصلانی بودند و حالا او «وابل» را در مقام کارگردان به سرانجام رسانده است. فیلم های قبلی این فیلمساز هیچ یک مورد توجه مردم و منتقدان قرار نگرفتند و احتمال می رود این اثر نیز یکی از همان نوع فیلم ها باشد.

«های پاور» به کارگردانی هادی محمدپور، تهیه کنندگی مهدی عظیمی و اباذر جوکار به افتخارات عملیات والفجر هشت و سرنگونی ۷۸ جنگنده‌ بعثی می‌پردازد. اتابک نادری در نقش شهید ستاری، سپیده خداوردی، مهرداد ضیایی، آرمان جوکار، مجید پتکی، الناز اسماعیلی، حسین باقریان و علی رام نورایی در نقش شهید بابایی بازیگران اصلی این فیلم سینمایی هستند. دیگر عوامل این فیلم عبارتند از فیلمبرداری: عارف نامور، مجری طرح: اباذر جوکار، مدیر تولید: حسین باقریان، مشاور کارگردان: حمید بهمنی، نویسندگان : امیر شایان مهر و هادی محمدپور، مدیر صدابرداری: محمد رضا مرتضایی، طراح صحنه و لباس: حمید بخشی، طراح گریم: یوسف صدساله، دستیار اول کارگردان: رضا لشگری، مدیر برنامه ریزی: پوریا کریمی، مدیر تدارکات: ایمان پناهی راد، عکاس: محمدرضا موحدی، دستیار اول فیلم بردار: علیرضا خسروآبادی، منشی صحنه: مریم بابایی؛ نیروی پدافند هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران تهیه کنندگی این اثر را بر عهده داشته است.

کارگردان این فیلم در مورد اثرش گفته: «این فیلم از هر آنچه که مخاطب از شهید ستاری و عملکردهایش درفیلم سینمایی «منصور» دیده متفاوت تر است چرا که در «های پاور» به ظرفیت های علمی، جسارت کاری و دانش این شهید نگاه وپردازش شده، بنابراین خصوصیات فردی وحتی زندگی شخصی او نقشی در تولید این فیلم ندارند بلکه جایگاه بسزای شهید ستاری وتفکرات بکر ایشان در مسیر ارائه راهکارهای مطلوب به پدافند هوایی ارتش در دست یافتن به موفقیت در عملیات های مختلف از جمله عملیات غرورآفرین والفجر هشت است که معیار ساخت «های پاور» را تشکیل داد.»

«هفت بهار نارنج» به کارگردانی فرشاد گل سفیدی به تهیه کنندگی محمد کمالی پور فیلمی است که با پروانه ساخت ویدیویی تولید شده و سپس پروانه سینمایی گرفته است. علی نصیریان، لادن مستوفی، فرهاد آییش، سارا رسول‌زاده، هومن حاجی‌عبدللهی و فرج الله گل سفیدی لیست بازیگران این فیلم را تشکیل می‌دهند.

«هوک» به کارگردانی حسین ریگی و به تهیه کنندگی علی آشتیانی پور و به قلم مهدی تراب بیگی از جمله آثار حاضر در این دوره جشنواره است. بر اساس شنیده ها بنیاد سینمایی فارابی سرمایه گذار این فیلم اجتماعی است که در سیستان و بلوچستان تولید شده؛ لازم به ذکر است ریگی پیش از این فیلم سینمایی «لیپار» را کارگردانی کرده بود که سال قبل در جشنواره فیلم کودک و نوجوان از آن رونمایی شد.

«یادگار جنوب» ‌به کارگردانی حسین دوماری و پدرام پورامیری به تهیه کنندگی مجتبی رشوند است. بر اساس شنیده این فیلم اثری عاشقانه است. پیش‌ از این حسین دوماری و پدرام پورامیری برای نگارش فیلمنامه ‌های مجموعه نمایش خانگی «یاغی» و فیلمنامه «شنای پروانه» با یکدیگر همکاری کرده بودند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.