دوشنبه ۱۲ دی ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۲

مدیرکل صداوسیمای سیستان و بلوچستان:

معتقدم اگر راوی اول باشیم به ویژه در ناآرامی‌های اخیر دشمن سوء استفاده نمی‌کند

صدا و سیما

سینماپرس: مدیرکل جدید صداوسیمای سیستان و بلوچستان از تغییرات ساختاری و محتوایی حوزه خبری این استان در هفته‌های آینده خبر داد. او در پاسخ به اینکه با توجه به شرایط حال حاضر، رادیو و تلویزیون سیستان و بلوچستان بهتر است به سمت پخش کدام برنامه‌ها برود؟ بر تمرکز تلویزیون بر برنامه‌هایی تاکید کرد که با تِم اجتماعی مسائل جامعه را بازگو می‌کند.

به گزارش سینماپرس، علیرضا کیخا که حدود یک هفته است به مدیریت صداوسیمای مرکز سیستان و بلوچستان منصوب شده است، در گفت‌وگویی با ایسنا، از جمله اقدامات نخست در این مرکز را تحول در حوزه خبر آن‌هم در بازه زمانی کوتاه‌مدت عنوان کرد و در این زمینه توضیح داد: این تغییرات از بیان و نگارش خبر گرفته تا درگیر شدن مخاطب را دربرمی‌گیرد؛ اینکه که مردم خودشان را در خبرها ببینند. این تغییرات شکلی و محتوایی از هفته‌های آینده رخ می‌دهد.

هفتگی حالِ مردم را می سنجیم

وی در ادامه درباره‌ی تغییرات محتوایی و ظاهری بخش‌های خبری در صداوسیمای سیستان و بلوچستان، توضیح داد: سنجش حال مخاطب در خبر یکی از معیارهای ما خواهد بود. قرار است مکانیزمی طراحی کنیم که به صورت هفتگی حالِ مردم را بسنجیم؛ به این شکل که بعد از اخباری که عنوان می‌کنیم، بازتاب و تاثیر خبر و نقش مردم را به تصویر می‌کشیم تا ببینیم کدام خبر حال مردم را بهتر و یا بدتر کرده است. حتما در حوزه خبر تغییراتی خواهیم داشت و اصل ماجرا رویکرد به نرم خبر و سخت خبر است که اهمیت دارد. حتی معتقدم در ارتباط با شکل ظاهری و گویش و نحوه بیان خبر نیز تغییراتی باید اعمال شود.

پخش برنامه‌های تحلیلی و مناظره جوابگوست یا سریال؟

مدیرکل صداوسیمای سیستان و بلوچستان در پاسخ به این پرسش که در شرایط کنونی جامعه، پخش چه نوع سریالی در تلویزیون جواب می‌دهد و اینکه آیا ساختار برنامه‌های تحلیلی و مناظره جوابگوست؟ توضیح داد: معتقدم برنامه‌های تحلیلی، میزگرد و در مجموع ساختارهایی از این دست باید باشد که مخاطب خاص دارد. اما امروز باید از بستر برنامه‌های سرگرمی و همچنین برنامه‌هایی با تم اجتماعی که مسائل جامعه را بازگو می‌کند، استفاده کنیم. در کوتاه مدت به نظرم تمرکز بر این جنس برنامه‌ها می‌تواند خوب باشد.

کیخا در راستای پرسش بالا عنوان کرد: صداوسیمای سیستان و بلوچستان در استانی قرار دارد که پر از ظرفیت و استعدادهای انسانی و جغرافیایی و طبیعی است. صداوسیما می‌تواند از این ظرفیت‌ها برای مخاطب برنامه تولید کند. از نظر فرهنگی و اعتقادی، سیستان و بلوچستان به دلیل دارا بودن آداب و رسوم، فرهنگ غنی، روحیه کار و تلاش و صبر و سخت‌کوشی و روحیه ایثار و از خودگذشتگی و مهمان‌نوازی پتانسیل ویژه‌ای دارد که این استان را نسبت به نقاط دیگر کشور متمایز می‌کند. رسانه اگر به این ظرفیت توجه درستی داشته باشد کمک ویژه‌ای برای پیشرفت منطقه می‌تواند شکل بدهد.

سیستان و بلوچستان نباید با بِرند محرومیت شناخته می‌شد

این مدیر استانی با بیان اینکه سیستان و بلوچستان نباید با برند محرومیت شناخته می‌شد، در عین حال توضیح داد: سیستان و بلوچستان پر از اتفاقات تاریخی است. صداوسیما می‌تواند تولید روایت‌های دقیق از اتفاقات تاریخی داشته باشد. مردم سیستان و بلوچستان ۱۰۰ سال قبل با استعمار انگلیس جنگیده‌اند و این هیچگاه تولید روایت نشده است. یا در تاریخ انقلاب اسلامی مردم سیستان و بلوچستان همواره با وجود سخت‌ترین شرایط در کنار نظام بوده‌اند که این هم متاسفانه به دلیل ضعف رسانه‌ای روایت نشده است. بیشتر، بخش محرومیت سیستان و بلوچستان روایت شده است؛ در حالی که سیستان و بلوچستان نباید با برند محرومیت شناخته می‌شد. سیستان و بلوچستان در کنار این محرومیتی که هست و باید روایت شود، اتفاقات ویژه‌ای هم رقم زده و باید بزند که هم محرومیت را از بین ببرد و هم تصویر استان، تصویر زیبایی نشان داده شود.

تغییر در بخش های خبری صداوسیمای سیستان و بلوچستان
قلعه سیب در سیستان و بلوچستان

صداوسیما باید برای مردم باشد

وی با تاکید بر اینکه رسانه باید رسانه مردم باشد و نه صرفا رسانه حاکمیت، گفت: رسانه ملی باید صداوسیمای مردم باشد. باید صداوسیمای مردم سیستان و بلوچستان باشد. بنابراین مردمی کردن صداوسیما یک اتفاق ویژه است. اگر قرار باشد اتفاق رو به جلویی داشته باشیم در گام جدید باید درهای رسانه را چه در حوزه خبر و چه در حوزه تولید، باز کنیم. گاهی نگاه بالا به پایین است؛ یک برنامه‌ساز را می‌آوریم که مثلا از سراوان مستند بسازد اما یک وقت درِ رسانه را باز می‌کنی تا مردم خودشان را روایت کنند و اینگونه می‌توانی با یک آموزش حداقلی، آن را به استانداردهای تولید برسانی و تو به عنوان رسانه فقط پخش‌کننده باشی.

تغییر در بخش های خبری صداوسیمای سیستان و بلوچستان
استعدادهای سیستان و بلوچستان

اگر روایتگر اول بودیم ...

وی در همین زمینه با اشاره به ناآرامی‌های اخیر و عملکرد رسانه‌ها اظهار کرد: به جز استثناءها، معتقدم اگر راوی اول باشیم به ویژه در ناآرامی‌های اخیر دشمن سوء استفاده نمی‌کند. به عنوان نمونه در پدیده‌ای مثل مهسا امینی ما اگر روایتگر اول بودیم، روایت درست می‌دادیم، بازی را ما شروع کرده بودیم و زمین بازی را هم ما طراحی کرده بودیم، اتفاقات بعدی رخ نمی‌داد. در ارتباط با سیستان و بلوچستان ما از خانه‌ی امن و ملک امنی صحبت می‌کنیم که پر از اتفاقات قشنگ است و در عین حال استثناءهایی هم در آن بوده است. برای این جنس روایت هم باید برنامه داشته باشیم. اساسا وقتی از رسانه صحبت می‌کنیم یعنی از پیام، فرستنده و گیرنده که همان مخاطب است حرف می‌زنیم. به همین جهت نیاز به مخاطب فعال داریم نه منفعل؛ مخاطبی که در رسانه در تولید و در خبر، نقش دارد. معتقدم این اتفاقات شدنی است. اتفاقات خوبی هم رخ داده و کمی پیش برویم خروجی را خواهیم دید.

علیرضا کیخا در پایان با اعتقاد بر اینکه صداوسیما به مشابه یک لوکوموتیو عمل می‌کند و نه واگن، در عین حال تصریح کرد: در واقع می‌شود همه مسائل و موضوعات جامعه را مثل یک واگن به لوکوموتیو متصل کرد و حرکت داد. به نظرم رسانه‌ها می توانند در کنار صدا و سیما اتفاقات خوبی را رقم بزنند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.