سه‌شنبه ۲۷ دی ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۳

مراسم گرامیداشت یاد و خاطره «حبیب‌الله صادقی» برگزار شد؛

فروزانفر : «حبیب صادقی» نسبت به اتفاقات پیرامون خودش بی‌تفاوت نبود و واکنش نشان می‌داد و فرزند زمانه خودش بود

حبیب‌الله صادقی

سینماپرس: مراسم گرامیداشت یاد و خاطره هنرمند فقید حبیب‌الله صادقی با افتتاح نمایشگاه نقاشی و پوستر، رونمایی از سردیس آن مرحوم و نمایش فیلم مستند «هنرمند واحد۵» در حوزه هنری برگزار شد.

به گزارش سینماپرس، مراسم گرامیداشت یاد و خاطره هنرمند فقید حبیب‌الله صادقی با عنوان «یاد حبیب» در قالب ۴ رویداد شامل افتتاح نمایشگاه نقاشی و پوستر، رونمایی از تندیس استاد صادقی و نمایش فیلم مستند «هنرمند واحد ۵» عصر دوشنبه ۲۶ دی ماه برگزار شد.

گشایش نمایشگاه گروهی پوستر و نقاشی در گالری ابوالفضل عالی حوزه هنری با حضور محمدمهدی دادمان رئیس حوزه هنری، عبدالرضا سهرابی مدیرکل هنرهای تجسمی ارشاد، علی فروزانفر معاون هنری حوزه هنری، علیرضا اسماعیلی دبیر فرهنگستان هنر، سید حسام‌الدین حسینی مدیر مؤسسه رسانه‌ای سلوک، فاطمه کاظمی و زینب صادقی همسر و دختر زنده‌یاد صادقی و برادران و خانواده آن مرحوم برگزار شد.

در گشایش این نمایشگاه، تندیسی از زنده‌یاد صادقی که توسط نادر قشقایی هنرمند مجسمه‌ساز خلق شده بود، به همراه اثر دیده نشده استاد با عنوان «نازنین بانوی دو عالم» رونمایی شد.

سپس، قبل از نمایش فیلم مستند «هنرمند واحد ۵» به کارگردانی محمدصالح حجت‌الاسلامی و تهیه کنندگی حسین نشاطی که روایتی از زندگی هنری و حرفه‌ای زنده یاد حبیب‌الله صادقی است، در سالن سوره مراسمی برگزار شد.

علی فروزانفر معاون هنری حوزه هنری در سخنانی بیان کرد: برای گرامیداشت استاد حبیب الله صادقی دورهم جمع شدیم تا برای خودمان شاخصه‌های یک هنرمند تراز را یادآوری کنیم که دل در گرو انقلاب اسلامی و ایران داشت و برای همه فرزندان این کشور و این ملت، دلسوز بود. چارچوب‌هایی را برای ما ترسیم کرد که خیلی جدی و سریع می‌توانیم در مورد هنر ایرانی و به صورت خاص، انقلاب اسلامی صحبت کنیم.

وی گفت: آن مرحوم چندین خصوصیت داشتند که همدوره‌ای‌ها و اساتید بزرگوار از آنها اطلاع دارند و خیلی سخت است بخواهم آنها را برشمرم اما به رسم ادب و چون برعهده من گذاشته شده و آنچه که از همسر و خانواده محترم‌شان شنیدم، نقل می‌کنم. زنده‌یاد حبیب الله صادقی از پیش قراولان هنر متعهد بود؛ در بیان نوع نگاه خودش و بیان آنچه که فکر می‌کرد، هیچوقت لکنت نداشت و در بیان آثارش صریح اللهجه بود و در عین اینکه در عالی‌ترین سطح به بهترین تکنیک‌های هنری آشنا بود و بیان می‌کرد، هنرش را عرضه می‌کرد. حبیب‌الله صادقی را بیشتر به هنر نقاشی و تجسمی شناختیم اما آنچه که از حبیب صادقی واقعی ترسیم می‌شود، ایشان ذوابعاد بود و در حوزه شعر و موسیقی و طراحی حرف برای گفتن داشت که همه اینها، شخصیت هنری برجسته را برای ما جلوه می‌دهد که نمی‌توان نسبت به آن بی‌تفاوت بود.

یادی از  هنرمندی که در بیانش لکنت نداشت/ پرداخت درست حبیب در فیلم

معاون هنری حوزه هنری تصریح کرد: حبیب صادقی نسبت به اتفاقات پیرامون خودش بی‌تفاوت نبود و واکنش نشان می‌داد و فرزند زمانه خودش بود و شما با یک شخصیت منجمد در یک مقطع زمانی مواجه نیستید؛ من چند بار تلاش کردم و در آثار ایشان عمیق‌تر شدم و دیدم حقیقتاً کارهای سال ۵۹ او با کارهای دهه ۶۰ و ۷۰ شأن متفاوت است و اینکه چقدر نسبت به اتفاقات پیرامونی خودش واکنش لحظه‌ای و صریح داشته است.

وی، برجسته‌ترین آثار زنده‌یاد صادقی را آثاری دانست که به دوران انقلاب اسلامی مربوط هستند و گفت: برجسته‌ترین آثار او در دوران انقلاب و با موضوعیت و محوریت انقلاب اسلامی است. حوزه هنری یکی از مجموعه‌هایی است که خودش را متعلق به حبیب صادقی می‌داند و حبیب را متعلق به خودش؛ الحمدالله مجموعه‌های بسیاری هستند که این حس تعلق را بین خودشان و این شخصیت برجسته قائل هستند و حوزه هنری نیز به این موضوع افتخار می‌کند که خانه اول حبیب بوده است. امیدواریم رضوان الهی شامل حال ایشان باشد.

فروزانفر با اشاره به فیلم مستند «هنرمند واحد ۵» بیان کرد: از دوستان و هنرمندان عزیز که در نمایشگاه پوستر و نقاشی، آثاری با یاد حبیب صادقی ارائه کردند و به نوعی ادای دینی به این شخصیت داشتند، تشکر می‌کنم. از دوستان مؤسسه رسانه‌ای سلوک تشکر می‌کنم که مساله‌محور و دغدغه‌مند این شخصیت را یافتند و این مستند زیبا را ساختند.

یادی از  هنرمندی که در بیانش لکنت نداشت/ پرداخت درست حبیب در فیلم

در ادامه اثری از علی‌محمد شیخی و حسین عصمتی به خانواده زنده‌یاد حبیب‌الله صادقی اهدا شد.

سپس علیرضا اسماعیلی قائم مقام فرهنگستان هنر و عبدالرضا سهرابی مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی نیز روی صحنه آمدند و به همراه علی فروزانفر و خانواده زنده‌یاد صادقی از نادر قشقایی هنرمند مجسمه‌سازی که تندیس حبیب‌الله صادقی را خلق کرده بود و همچنین از حسین نشاطی و محمدصالح حجت‌الاسلامی تهیه‌کننده و کارگردان فیلم مستند «هنرمند واحد ۵» تقدیر شد.

محمدصالح حجت‌الاسلامی کارگردان فیلم مستند «هنرمند واحد ۵» ضمن خوشامدگویی به حضار بیان کرد: جایگاه زنده‌یاد حبیب الله صادقی، جایگاهی والا است و پرداختن به اینشان قطعاً کاری سخت است و ما اولین قدم را در مسیری طولانی برداشتیم و امیدواریم دوستان دیگری دقیق‌تر و بهتر به مرحوم صادقی بپردازند و ما نیز این افتخار را داشتیم که توانستیم اولین قدم ولو کوچک را برداریم.

یادی از  هنرمندی که در بیانش لکنت نداشت/ پرداخت درست حبیب در فیلم

در اکران فیلم مستند «هنرمند واحد ۵»، سید حسام‌الدین حسینی مدیر مؤسسه رسانه‌ای سلوک، سجاد مهرگان، عبدالرحیم فیروززاده سرپرست حوزه ریاست، روابط‌عمومی و بین‌الملل فرهنگستان هنر، مسعود ناصری مدیر مجموعه فرهنگی هنری آسمان فرهنگستان هنر، مجید ریاضی مدیر سابق مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری، محمدعلی ابطحی و جمعی از علاقمندان و اهالی رسانه در سالن سوره حوزه هنری حضور داشتند.

علی صادقی برادر مرحوم صادقی درباره سردیس طراحی شده حبیب‌الله صادقی و همچنین فیلم مستند «هنرمند واحد ۵» به مهر گفت: این مجسمه به لحاظ اینکه یاد و خاطره برادرم را زنده نگاه می‌دارد برای ما ارزشمند است و حس و حال خوبی به ما و خانواده منتقل کرد. فیلم مستند «هنرمند واحد ۵» نیز از این نظر که به برهه‌های حساس و مهم زندگی حبیب پرداخته بود، خیلی مهم است و برای ما ارزشمند است و من از تماشای دوباره آن لذت بردم. از کارگردان اثر که در زمان محدود و کمی که در اختیار داشت، چنان که باید و شاید به موارد مطرح شده در فیلم پرداخته است، تشکر می‌کنم، چراکه شاید هیچکس نمی‌توانست به این کاملی این برهه‌های مهم زندگی برادرم را به تصویر بکشد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.