شنبه ۱۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۶

انتظارات از هیأت داوران جشنواره فجر/۲

منتظری: وقتی جشنواره به عنوان «فجر انقلاب اسلامی» مزین است این اصل اساسی باید مورد توجه داوران برای ارزیابی آثار قرار گیرد/ هنر برای هنر مطلوب ما نیست!

غلامرضا منتظری

سینماپرس: دکتر غلامرضا منتظری نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در خصوص انتظارات از هیأت داوری جشنواره فیلم فجر گفت: وقتی جشنواره به عنوان «فجر انقلاب اسلامی» مزین است این اصل اساسی باید مورد توجه داوران برای ارزیابی آثار قرار گیرد و آن ها فیلم ها را بر اساس اهداف و آرمان های نظام و انقلاب اسلامی مورد داوری قرار دهند.

نماینده مردم گرگان و آق‌قلا در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: در ارزیابی فیلم های سینمایی دو نوع شاخصه داریم؛ یک شاخصه مباحث علمی و فنی و حرفه ای است که اگر نباشد اثر فاقد استانداردهای لازم خواهد بود که به طور کلی به این شاخصه عنوان «ساختار» اطلاق می شود اما شاخصه دوم که به مراتب اهمیتش بیشتر است بحث مضمون و محتوای آثار است.

وی ادامه داد: محتوای هر اثر فرهنگی و هنری اقتضایش این است که رشد دهنده و کمال بخش باشد. گل واژه فرهنگ رشد و بالندگی را به وجود می آورد و تمامی کالاهای فرهنگی و هنری باید بتوانند در جامعه بالندگی ایجاد کنند.

این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی سپس با بیان اینکه هنر یکی از بارزترین و جذاب ترین و زیباترین فصل های فرهنگ محسوب می شود متذکر شد: هنر باید به جهت محتوا رشد دهنده باشد و شاخصه رشد در هر جامعه ای بر اساس عقاید و آرمان و باورها تعیین می شود.

منتظری تأکید کرد: ما در ایران اسلامی باید بر اساس ارزش های اجتماعی و دینی و پیام امام (ره) و دیدگاه شهدا و آرمان های انقلاب اسلامی هر اثری را ارزیابی کنیم. همه می دانیم که سینما نسبت به سایر هنرهای دیگر زبان موثرتری دارد و می تواند توجه طیف عظیمی از مردم را به سمت خود جلب کند.

این کارشناس فرهنگی در پایان این گفتگو با تأکید بر اینکه هنر برای هنر مطلوب ما نیست تصریح کرد: هنر عطیه پروردگار است که با کشش و جاذبه خودش باید دیگران را به کوشش دعوت کند برای گام نهادن در مسیر رشد و کمال و بالندگی؛ هنر نردبان صعود است نه وسیله ای برای سقوط و از این رو ضروری است که در ارزیابی داوران چهل و یکمین جشنواره بین المللی فیلم فجر این ملاک ها مدنظر قرار گیرد و آن ها صرفاً بر اساس شاخصه فنی و حرفه ای و علمی آثار را ارزیابی نکنند و نسبت به محتوا و پیام فیلم ها دقت بیشتر داشته باشند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.