سه‌شنبه ۱۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۴

انتظارات از هیأت داوران جشنواره فجر/۴

برجی: جشنواره فیلم فجر باید آینه انقلاب اسلامی و فرهنگ ناب ایرانی-اسلامی باشد/ هنرمندان و داوران باید چند قدم جلوتر از جامعه حرکت کنند

رضا برجی در دومین روز شانزدهمین جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت

سینماپرس: رضا برجی مستندساز در خصوص انتظارات از هیأت داوری جشنواره فیلم فجر گفت: جشنواره فیلم فجر باید آینه انقلاب اسلامی و فرهنگ ناب ایرانی-اسلامی باشد! این جشنواره باید درصدد آن باشد که آرمان های حضرت امام خمینی (ره) و شهدای انقلاب را ترویج کند.

کارگردان مستندهای «لعل بدخشان» و «در امتداد غدیر» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: متأسفانه سال ها است شاهد اتفاق تلخی هستیم که فیلم های جشنواره به جای ترویج فرهنگ ایرانی-اسلامی فرهنگ منحط غربی و ولنگ وازی را ترویج می کنند و بدتر از آن اینکه داوران هم به برخی از این فیلم های شنیع و سیاه بها می دهند که من امیدوارم در این دوره جشنواره فجر انقلاب شاهد چنین اتفاق شومی نباشیم. یکی از دردهای بزرگی که من سال ها است از آن رنج می برم این است که فیلم های حاضر در جشنواره فجر اغلب ضد خانواده، ضد فرزندآوری و امثالهم هستند و به جای آن طلاق، خیانت، ازدواج سفید و... را ترویج می کنند!

وی ادامه داد: متأسفانه سال ها است دست اندرکاران جشنواره ها و مدیران سینمایی چشم خود را به روی این فجایع بسته اند و رسماً باعث شده اند تا تعداد بیشتری از فیلمسازان این جسارت و جرأت را به خود بدهند که دست به تولید چنین فیلم های سخیفی بزنند.

برجی سپس با تأکید بر اینکه هنرمندان و داوران باید چند قدم جلوتر از جامعه حرکت کنند تصریح کرد: داوران باید بر اساس نیازهای فرهنگی جامعه و به ویژه نیازهای نسل جوان مبادرت به ارزیابی آثار کنند. امروز جامعه ما به ترویج اخلاق حسنه نیاز دارد و این وظیفه داوران است که اخلاق حسنه را رواج دهند.

این سینماگر یادآور شد: باعث شرمساری است که باید عنوان کنم در اکثر سال های برگزاری جشنواره همسویی با انقلاب اسلامی را شاهد نبودیم البته در مقاطعی این همسویی وجود داشته اما آنطور که شایسته است این اتفاق رخ نداده است. جشنواره فیلم فجر موظف است و باید آرمان های انقلاب اسلامی را در نظر بگیرد اما متأسفانه ما همواره به فیلم های نازل توجه کردیم و نگاه مان در داوری ها در جهت صنعت سینما و... بوده در صورتی که باید به محتوا توجه داشته باشیم.

کارگردان مستندهای «مادران صربرنیتسا» و «سال های گلوله و زنبق» متذکر شد: متأسفانه بارها دیدیم به بدترین کارگردانی و بازیگری و فیلمنامه و... در جشنواره فجر جایزه دادند. ما در داوری رعایت آرمان های انقلاب را نمی کنیم و داوری های جشنواره فیلم فجر با آنچه در واقعیت انقلاب اسلامی وجود دارد متفاوت است. بنده صراحتاً عنوان می کنم ما حرفه ای عمل نکردیم.

برجی در خاتمه این گفتگو تصریح کرد: ما حتی در ادوار مختلف برگزاری جشنواره فیلم فجر بارها با دبیرانی مواجه بودیم که با تفکر امام (ره) و بنیادهای انقلاب اسلامی مشکل داشتند. متأسفانه در انتخاب مدیران، داوران و... دقت لازم را نداریم! ما باید تکلیف مان را با خودمان و این جشنواره روشن کنیم؛ یا می خواهیم جشنواره ای داشته باشیم که آرمان های انقلاب را در دنیا ترویج کند یا می خواهیم جشنواره ای شبیه سایر جشنواره های سینمایی دنیا داشته باشیم و هنر را برای هنر بخواهیم! بهتر است زودتر تکلیف خود را با این جشنواره روشن کنیم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.