سه‌شنبه ۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۲

دبیر چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر:

بزرگ‌ترین تفاوت جشنواره امسال با سال‌های پیش در پوست‌اندازی تئاتر ایران است/حضور جوانان نوید از آینده روشن تئاتر ایران می‌دهد

کوروش زارعی در نشست خبری چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر

سینماپرس: دبیر چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر گفت: بزرگ‌ترین تفاوت جشنواره امسال با سال‌های پیش در پوست‌اندازی تئاتر ایران است. وجود بیش از ۱۱۰ نمایش به واسطه حضور جوانان نخبه در جشنواره امسال، نوید از آینده روشن تئاتر ایران می‌دهد.

به گزارش سینماپرس، کوروش زارعی، دبیر چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر روز دوشنبه سوم بهمن ماه در استودیوی شبکه جام جم حضور پیدا کرد تا با مجریان برنامه شب‌نشینی به گفت‌وگو بنشیند؛‌ وی در این برنامه درباره حال و هوای جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر سخن گفت.

زارعی گفت: بزرگ‌ترین تفاوت جشنواره امسال با سال‌های پیش در پوست‌اندازی تئاتر ایران است. وجود بیش از ۱۱۰ نمایش به واسطه حضور جوانان نخبه در جشنواره امسال، نوید از آینده روشن تئاتر ایران می‌دهد. آینده‌ سینما، تلویزیون و تئاتر ایران بسیار روشن است و امسال ما بانوان کارگردان بسیار موفقی داشتیم.

امسال در بخش‌ ارسال اثر تفاوت‌هایی وجود داشت چرا که سال‌های پیش ارسال مستقیم آثار به جشنواره حذف شده بود و جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر هیجان نداشت. اما امسال ما باعث شدیم تا آثار با جشنواره فجر به اجرا در بیایند تا مردم نسبت‌ به کار هنرمندان کنجکاو شوند. از ویژگی‌های دیگر جشنواره امسال همزمان نبودن جشنواره تئاتر با جشنواره فیلم بود. ما همچنین جشنواره تئاتر فجر منطقه‌ای را برگرداندیم که باعث خوشحالی هنرمندان استان‌ها و شهرستان‌های دیگر شد.

وی درباره استقبال مردم گفت: خوشبختانه استقبال مردم از جشنواره تئاتر فجر بسیار فوق‌العاده بود و سالن بسیاری از نمایش‌ها به کلی پر می‌شدند. در مواردی حتی تعداد بازدیدکنندگان به اندازه‌ای بود که جایی برای نشستن وجود نداشت و مخاطبان سر پا بودند.

او در ادامه درباره ویژگیهای فردی خود گفت: من اهل هرمزگان هستم و سال ۷۲ در ۱۸ سالگی به جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر آمدم؛ در آن سال با وجود آن که چهارم دبیرستان مردود شدم اما توانستم ۵ جایزه دریافت کنم. اثر من در آن سال اقتباسی از اوتلو بود و هنوز هنرمندان قدیمی من را با آن اثر می‌شناسند.

زارعی ادامه داد: در آن زمان حضور بازیگر زن در تئاتر ممکن نبود در نتیجه من برای نشان دادن ارتباط نقش‌ها سعی کردم زن را در سایه نشان دهم و برای ایجاد سایه‌ها کاغد کالک گرفتم. همچنین جایزه نویسندگی، کارگردانی، بازیگری، موسیقی این تئاتر به همراه جایزه اثر جوان را برای آن اثر گرفتم.

وی اظهار داشت: از آنجایی که در مسیر موفقیت خود بسیار سختی دیدم و درب بسیاری از اتاق‌ها بر من بسته بوده اکنون درب اتاقم را روی تمام هنرمندان و جوانان باز می‌گذارم چرا که وظیفه خود می‌دانم که به دیگران خدمت کنم.

او ادامه داد: در بخش مسابقه به طور کلی ۱۱۰ اثر وجود داشت که ۳۵ مورد آن برای ایران و ۲۴ اثر آن برای مسابقات بین‌الملل بود که از برزیل، اسپانیا، تونس، عمان و عراق ارسال شده بود. همچنین به طور کلی بیش از ۵۰۰ اثر برای شرکت در جشنواره ارسال شده بود که ۱۸۰ مورد از آن‌ها از ۴۵ کشور ارسال شده بودند.

وی در پایان افزود: متاسفانه به دلیل محدودیت امکانات سخت‌افزاری، نرم‌افزاری و فنی، تعداد آثار کمی را می‌توانیم در جشنواره بررسی کنیم؛ اگر بخواهیم در آینده تعداد آثار را بالا ببریم باید بر توسعه امکانات تمرکز کنیم.
فرم و مفهوم آثار در انتخاب آن‌ها بسیار اهمیت دارد از آن‌جایی که قدرت تئاتر ما در ایران بسیار قوی است، آثار ارسالی از خارج نیز باید بتوانند حرفی برای گفتن داشته باشند و درسی را به ما بیاموزند، در غیر این صورت مورد قبول نخواهند بود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.